Gå til innhold

Dattera mi har lakenskrekk og det går utover alt hele kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Datteren min er seks år og hun har alltid hatt lakenskrekk. Nå i det siste har det blitt ekstra vanskelig og nå er kl ti og hun er fortsatt våken. Hun skal mye greier. Først er hun sulten (selvom jeg har spurt flere ganger og tatt opp på film), så er hun tørst, så må hun bæsje (selvom hun er blitt spurt, og hun bruker tjue min på do), så skal hun grine litt, så skal hun komme med en haug av ting hun vil gjøre, se på, snakke om. 

Alle disse tingene er ting hun blir minnet på før hun skal sove. 

Kjenner jeg mister tålmodigheten. Jeg er syk med feber og diverse , uten avlastning og har en toåring som også blir vekket av søstera. Hadde hun vært rolig og blid og uten et visst type humør, hadde det vært én ting. Er det barnehage dagen etter, er hun kjempevanskelig å få opp for hun ikke har fått timene sine. 

Hun står opp ca åtte og er aktiv hele dagen frem til ettermiddag. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg er så sliten og lei. 

Anonymkode: 3fee6...1f6

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trives hun i barnehagen? Mye stress og kjas på morgenen? Virker som leggetid har en negativ assosiasjon for henne, kan dere gjøre den til noe trivelig? Kunne lesing på senga hjulpet? Kan det komme for brått på henne at det er tid for å legge seg, får hun noe varsel eller blir hun avbrutt midt i noe?

Anonymkode: 3ee7e...3fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbok ved legging? Så slipper du å sitte der i timesvis.

Bæsje kan hun vel gjøre selv? 

Ikke spør om hun er sulten. Si at nå er det kvelds. Er forsåvidt ikke rart om hun blir sulten etter noen timer hvis hun ikke har sovnet...

Unngå skjerm og gi tid til å roe ned før legging. Feks tegne sammen, lese bok, bade.

Anonymkode: 5f448...a51

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare sette ned foten. Ingen mat etter leggetid. Ha en flaske ved senga, kan drikke EN gang. Toalettbesøk må være lov. Ikke noe ekstra prating, bare hysje og si natta. Ikke svar. Bli streng!

Anonymkode: e3c99...eec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tatt opp på film?

Min erfaring er at det ofte hjelper å fokusere på å gjøre noe sammen, både i løpet av dagen og på kvelden. Kan hende har hun behov for tid med deg som ikke blir dekt, og føler seg litt ensom/oversett, også er dette hennes måte å vise det på?

Anonymkode: de073...dce

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer du bevis for at hun ikke vil ha mat...?

Anonymkode: 5ea16...0b3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde samme problemet. Ble melatonin i samråd med barnelege. 

Anonymkode: dd2ea...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trives hun i barnehagen? Mye stress og kjas på morgenen? Virker som leggetid har en negativ assosiasjon for henne, kan dere gjøre den til noe trivelig? Kunne lesing på senga hjulpet? Kan det komme for brått på henne at det er tid for å legge seg, får hun noe varsel eller blir hun avbrutt midt i noe?

Anonymkode: 3ee7e...3fb

Det kan hende. Jeg hater å være streng og vi har snakket om at på kvelden så har mange lite batteri igjen, så da liker vi å kose oss, være rolige og legge oss, jeg prøver å gjøre det så fint som mulig for henne, men ingenting fungerer lenger. Jeg forbereder. Vi gjør det samme hver eneste kveld. Hun blir alltid avbrutt midt i noe. Hun er seks år og hun vil ikke 😅

Hun sier hun har det gøy i barnehagen og trives der. 

Helt ærlig, for et par mnd siden tok jeg tak i meg selv og gjorde tiltak så jeg skulle slutte å kjefte så mye. Jeg har blitt mer rolig, mer tilstede og fått lengre lunte. Men med det så eskalerte dramaet hennes..? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lydbok ved legging? Så slipper du å sitte der i timesvis.

Bæsje kan hun vel gjøre selv? 

Ikke spør om hun er sulten. Si at nå er det kvelds. Er forsåvidt ikke rart om hun blir sulten etter noen timer hvis hun ikke har sovnet...

Unngå skjerm og gi tid til å roe ned før legging. Feks tegne sammen, lese bok, bade.

Anonymkode: 5f448...a51

Jeg pleier ikke spørre til en upassende tid, hun sier det selv. Og ja, hun bæsjer selv, men det tar hundre år og hun sitter og tuller. Lydbok høres ut som en god ide 😊

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her må du jo bare sette ned foten. Ingen mat etter leggetid. Ha en flaske ved senga, kan drikke EN gang. Toalettbesøk må være lov. Ikke noe ekstra prating, bare hysje og si natta. Ikke svar. Bli streng!

Anonymkode: e3c99...eec

Jeg har alltid gjort det, det har alltid fungert, men ikke nå. Hun begynner å skrike. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med tatt opp på film?

Min erfaring er at det ofte hjelper å fokusere på å gjøre noe sammen, både i løpet av dagen og på kvelden. Kan hende har hun behov for tid med deg som ikke blir dekt, og føler seg litt ensom/oversett, også er dette hennes måte å vise det på?

Anonymkode: de073...dce

Det et det som kan virke logisk. Men føler jeg har fokusert ekstra på henne og siden jeg begynte med det, har det bare blitt "verre" hvis du skjønner.. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Filmer du bevis for at hun ikke vil ha mat...?

Anonymkode: 5ea16...0b3

Ja altså d var én gang. Hun pleier vanligvis å benekte at jeg spurte henne senere, si at hun ikke hørte, si at hun sa ja, men at jeg ikke hørte. Så sa jeg "denne gangen filmer jeg", så det var bare for moro. Funka ikke da. Hun benektet fordet 😅

Anonymkode: 3fee6...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet. Vi har prøvd alt, men det som funker noenlunde nå er lydbok og at hun får lov å sitte og leke i senga mens hun hører på den, til hun sovner. Hun somler fremdeles veldig ved leggetid og kan fremdeles trenge ekstra oppmerksomhet etter vanskelige dager, men vanligvis holder hun seg i senga. Det tar fort 1-3 timer før hun sovner, men hun er i hvertfall i senga og vi trenger ikke sitte der hele kvelden.

Anonymkode: d3347...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi har prøvd, da begynner hun bare å skrike». 
 

Det er klart hun gjør det om det fungerer? Hva gjør du når hun begynner skrike? 
 

Jeg er helt for å lytte, være til stede og tenke på om dette er et barn med issues. Men her høres det vel egentlig bare ut som du må være litt konsekvent og stå i det noen uker. Stå på ditt. En seksåring som sier nei takk til mer mat også er sulten rett etter kan faktisk bli bedt om å sove. 

Anonymkode: aed8f...14e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst? Dersom hun føler en ekkel følelse innvendig når hun skal legge seg, så vil hun selvsagt slite med det. Da må hun lære hvordan takle den følelsen hun føler når hun skal legge seg, ellers vil hun slite med angst de neste 10 årene

Anonymkode: ea63a...c2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har samme problemet. Vi har prøvd alt, men det som funker noenlunde nå er lydbok og at hun får lov å sitte og leke i senga mens hun hører på den, til hun sovner. Hun somler fremdeles veldig ved leggetid og kan fremdeles trenge ekstra oppmerksomhet etter vanskelige dager, men vanligvis holder hun seg i senga. Det tar fort 1-3 timer før hun sovner, men hun er i hvertfall i senga og vi trenger ikke sitte der hele kvelden.

Anonymkode: d3347...7bf

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Vi har prøvd, da begynner hun bare å skrike». 
 

Det er klart hun gjør det om det fungerer? Hva gjør du når hun begynner skrike? 
 

Jeg er helt for å lytte, være til stede og tenke på om dette er et barn med issues. Men her høres det vel egentlig bare ut som du må være litt konsekvent og stå i det noen uker. Stå på ditt. En seksåring som sier nei takk til mer mat også er sulten rett etter kan faktisk bli bedt om å sove. 

Anonymkode: aed8f...14e

Når hun begynner å skrike må jeg få fokuset over på noe annet fordi hun vekker lillebroren. Må liksom avlede som man gjør med småbarn :/ og det er ikke alltid jeg har energi til om kvelden. Kjenner jeg blir irritert fordi hun er stor og kan bedre enn dette.

Jeg har prøvd å forklare henne dette, at hun er stor, hun må bruke ord. Da er det lettere å forstå, og det blir hyggeligere. Si hva du trenger, si hvordan du har det osv.. Ofte da kan hun bli sint ( bare på kvelden altså). 

Den konsekventheten har egentlig funket tidligere, men føles ut som den ikke gjør det nå. For jeg er vanligvis sånn at slik er det bare. Ja, vet det er kjipt, vet du vil være våken, men du trenger nok søvn osv. Og hver gang hun har prøvd seg på noe annet enn vann og do så er det nope. I morgen. 

Selvsagt kan hun bli bedt om å sove. Det er bare det at hun låser seg veldig opp i ting Hun skal ha. Hun kan ligge å rope "mat", mens hun gråter høyt. Lenge. Vi har naboer, vi bor i blokk. Hun gir seg faktisk ikke før hun enten får mat, eller at jeg tar tak i henne og kjefter. Og det vil jeg egentlig ikke for det er liksom ikke det riktige å gjøre. 

Jeg kjenner det er dritt og det er slitsomt fordi jeg skal ikke måtte trenge å forberede opp og i mente, huke av sjekkliste for ting som hun kanskje kan spørre om og behandle henne som en treåring så sent på kvelden. 

Jeg gir oppmerksomhet, kjærlighet, omsorg, selvom hun gjerne motsetter seg det.. Føler ingenting fungerer på henne av tips og pedagogikk man leser om. 

Men ja, svaret er jo å være konsekvent. Men hun vil da skrike. Hvordan er det egentlig best å håndtere skrikingen? 

Anonymkode: 3fee6...1f6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Angst? Dersom hun føler en ekkel følelse innvendig når hun skal legge seg, så vil hun selvsagt slite med det. Da må hun lære hvordan takle den følelsen hun føler når hun skal legge seg, ellers vil hun slite med angst de neste 10 årene

Anonymkode: ea63a...c2f

Hvorfor tenker du det er angst? 

Anonymkode: 3fee6...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett en fast tid for kveldsmat, du og 2åringen må vel også ha mat før leggetid? Da har dere en stund der dere alle sitter ved bordet, spiser og prater om hvordan dagen har vært. Si også gjerne hvor glad du er for at hun er så stor og mer selvstendig, og at du gleder deg til minste også klarer mer selv.

Så kan en pusse tenner, gå på do også kan hun få velge ut en bok dere kan se i sammen etter at du har puttet 2åringen i seng. Les eller snakk om bildene i boka, hva dere har opplevd/hva dere har på hjertet også får hun med en liten flaske med vann når hun skal legge seg. Kan godt få høre lydbok eller lytte til musikk til hun sovner. Står hun opp for å gå på do så får hun gå på do uten at noen snakker til henne, null oppmerksomhet. Maser hun etter mat så er svaret at det får hun når det blir morgen og tid for frokost.

Gi naboene beskjed om at du kommer til å prøve å lære barnet ditt å sovne fint i egen seng til rett tid, og at de derfor dessverre må forvente å høre skriking over lengre tid den kommende uken. Lær ungen at det oppnås ingen fordeler ved å skrike på trass. Det er nok å anerkjenne følelsen hennes av frustrasjon over....... men etter det så følger du henne bare tilbake til rommet og sier god natt 1.gangen, 2-10.gang følger du kun tilbake til rommet uten å si noe som helst.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi hadde samme problemet. Ble melatonin i samråd med barnelege. 

Anonymkode: dd2ea...87a

Merk at for enkelte er bivirkningen av melatonin mareritt. Veldig livaktige mareritt. Det er heller ikke noe som fikser problemet, det bare skyver det frem i tid. Når barnet blir voksen vil det aldri ha lært å regulere følelser rundt leggetid.

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tenker du det er angst? 

Anonymkode: 3fee6...1f6

Fordi barnet hele tiden avleder og skal gjøre andre ting. Det er oppførsel som bruker gå hånd i hånd med utrygghet og frykt. Man forsøker rømme fra angsten ved å gjøre andre ting som tar fokuset bort fra egne følelser og tanker. Hun ønsker ha de voksne rundt seg, noe som også er en normal respons på angst.

For er det morsomt for barnet å gå på do og drikke vann hele tiden? Nei. Da må det være en annen grunn til at hun søker denne oppførselen. Å forsøke rømme fra følelser kan være en grunn.

Fra ditt perspektiv ser du noen som gjør alt for å slippe legge seg. Men hva om det som egentlig er problemet, at det er noe som hindrer henne fra å legge seg? For eks en ubehagelig følelse? Kanskje problemet ikke er at hun ikke vil legge seg. Kanskje problemet er at det er noe som hindrer henne i å ville legge seg

Anonymkode: ea63a...c2f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merk at for enkelte er bivirkningen av melatonin mareritt. Veldig livaktige mareritt. Det er heller ikke noe som fikser problemet, det bare skyver det frem i tid. Når barnet blir voksen vil det aldri ha lært å regulere følelser rundt leggetid.

Fordi barnet hele tiden avleder og skal gjøre andre ting. Det er oppførsel som bruker gå hånd i hånd med utrygghet og frykt. Man forsøker rømme fra angsten ved å gjøre andre ting som tar fokuset bort fra egne følelser og tanker. Hun ønsker ha de voksne rundt seg, noe som også er en normal respons på angst.

For er det morsomt for barnet å gå på do og drikke vann hele tiden? Nei. Da må det være en annen grunn til at hun søker denne oppførselen. Å forsøke rømme fra følelser kan være en grunn.

Fra ditt perspektiv ser du noen som gjør alt for å slippe legge seg. Men hva om det som egentlig er problemet, at det er noe som hindrer henne fra å legge seg? For eks en ubehagelig følelse? Kanskje problemet ikke er at hun ikke vil legge seg. Kanskje problemet er at det er noe som hindrer henne i å ville legge seg

Anonymkode: ea63a...c2f

Hm.. Det kan hende. Får ta en ordentlig prat med henne. Takk for innsikt 💕

Anonymkode: 3fee6...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ti høres sikkert seint ut om du sammenligner med andre, men barnet ditt står nok opp mye senere enn de fleste andre i den alderen. Sovner hun ti, får hun like mye søvn som et barn som sovner halv ni, men må opp halv sju. 

Det er mulig du rett og slett har for store forventninger til hvor mye hun skal sove og legger henne for tidlig i forhold til når hun står opp. Da er hun ikke trøtt, og det er ikke så rart at det blir baluba.

Anonymkode: 1835a...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ti høres sikkert seint ut om du sammenligner med andre, men barnet ditt står nok opp mye senere enn de fleste andre i den alderen. Sovner hun ti, får hun like mye søvn som et barn som sovner halv ni, men må opp halv sju. 

Det er mulig du rett og slett har for store forventninger til hvor mye hun skal sove og legger henne for tidlig i forhold til når hun står opp. Da er hun ikke trøtt, og det er ikke så rart at det blir baluba.

Anonymkode: 1835a...b6f

Jeg får henne ikke opp kl åtte. Hun er fortsatt trøtt. I helgene har jeg latt henne sove for å se hvor mye som skal til for at hun skal virke uthvilt. Da trenger hun 12 timer søvn. (hun har sovnet ca 21 hele tiden, men ikke i det siste)

Anonymkode: 3fee6...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. Datteren min er seks år og hun har alltid hatt lakenskrekk. Nå i det siste har det blitt ekstra vanskelig og nå er kl ti og hun er fortsatt våken. Hun skal mye greier. Først er hun sulten (selvom jeg har spurt flere ganger og tatt opp på film), så er hun tørst, så må hun bæsje (selvom hun er blitt spurt, og hun bruker tjue min på do), så skal hun grine litt, så skal hun komme med en haug av ting hun vil gjøre, se på, snakke om. 

Alle disse tingene er ting hun blir minnet på før hun skal sove. 

Kjenner jeg mister tålmodigheten. Jeg er syk med feber og diverse , uten avlastning og har en toåring som også blir vekket av søstera. Hadde hun vært rolig og blid og uten et visst type humør, hadde det vært én ting. Er det barnehage dagen etter, er hun kjempevanskelig å få opp for hun ikke har fått timene sine. 

Hun står opp ca åtte og er aktiv hele dagen frem til ettermiddag. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg er så sliten og lei. 

Anonymkode: 3fee6...1f6

Vær konsekvent og ikke gi etter for alt fjas,la hu grine.Hun har deg rundt lillefingeren.

Anonymkode: 22922...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun nok fysisk nærhet? Hva med å ta henne på fanget og kose et kvarter før sengetid?

Anonymkode: 42453...62e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...