Gå til innhold

Flere som har opplevd? At man er ute blant folk og så føler man plutselig at noen ser på en ??

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Har jeg opplevd så mange ganger og når jeg snur meg så ser jeg rett inn i blikket til en eller annen fremmed. Hva er dette fenomenet? Vet det er mange som har opplevd dette her... 

Hvorfor merker vi blikket til noen men ikke alle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at de ser på deg når du snur deg er at du snur deg. Du hadde også automatisk sett mot noen som du så at plutselig snudde seg mot deg. Det er en refleks som går lynraskt, mye raskere enn tiden det tar å snu seg.

Anonymkode: 94ae2...3f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Grunnen til at de ser på deg når du snur deg er at du snur deg. Du hadde også automatisk sett mot noen som du så at plutselig snudde seg mot deg. Det er en refleks som går lynraskt, mye raskere enn tiden det tar å snu seg.

Anonymkode: 94ae2...3f0

Jeg kjøper ikke den altså når det ørten folk rundt deg som snur seg hele tiden... som f.eks på en dagligvare butikk. Det er en rar følelse en får inni seg som gjør at man automatisk snur seg. Slik det føles for meg i hvertfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (15 minutter siden):

Jeg kjøper ikke den altså når det ørten folk rundt deg som snur seg hele tiden... som f.eks på en dagligvare butikk. Det er en rar følelse en får inni seg som gjør at man automatisk snur seg. Slik det føles for meg i hvertfall. 

Så vidt jeg vet tyder alle undersøkelser på at mennesker oppdager veldig raskt med synet om andre ser på dem, som kan forklare at dissw i butikken ser på deg umiddelbart når du snur deg. 

Derimot tyder undersøkelsene på at det å kunne føle at andre ser på dem slik du tror du gjør, ikke stemmer i det hele tatt. 

Det er nok mye confirmation bias og lignende som er forklaringen, selv om det er mindre spennende enn intuisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Så vidt jeg vet tyder alle undersøkelser på at mennesker oppdager veldig raskt med synet om andre ser på dem, som kan forklare at dissw i butikken ser på deg umiddelbart når du snur deg. 

Derimot tyder undersøkelsene på at det å kunne føle at andre ser på dem slik du tror du gjør, ikke stemmer i det hele tatt. 

Det er nok mye confirmation bias og lignende som er forklaringen, selv om det er mindre spennende enn intuisjon. 

Kva for undersøkingar er det du baserer deg på her?

Anonymkode: b3653...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (8 timer siden):

Har jeg opplevd så mange ganger og når jeg snur meg så ser jeg rett inn i blikket til en eller annen fremmed. Hva er dette fenomenet? Vet det er mange som har opplevd dette her... 

Hvorfor merker vi blikket til noen men ikke alle?

Bevisstheten til den som ser på deg er rettet mot deg. Det er utstrålingen du merker. Hvis man stirrer på noen med øynene sender man ubevist ut stråler som du kan merke med ditt sinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conall skrev (21 minutter siden):

Bevisstheten til den som ser på deg er rettet mot deg. Det er utstrålingen du merker. Hvis man stirrer på noen med øynene sender man ubevist ut stråler som du kan merke med ditt sinn

Hvordan vet du det? Dette går jo mot all kjent viten, og er så vidt jeg kan finne, aldri bekreftet i kontrollerte forsøk, noe som ville vært enkelt hvis det var tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du det? Dette går jo mot all kjent viten, og er så vidt jeg kan finne, aldri bekreftet i kontrollerte forsøk, noe som ville vært enkelt hvis det var tilfelle. 

Tror på deg nå. Takk for linker. Det virket troverdig nok til å ha overbevist meg. 

Kan du forklare deja vu og ?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...