Gå til innhold

Ramadan i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.40):

Hei

Jobber i barnehage. Nå som muslimene har ramdan så ønsker vi å ha dettebsom et tema i barnehagen. Jeg ønsker litt tips og ideer som vi kan gjøre med barna ang ramadan  finnes det noen sider der vi kan lese om ramdan til barna? Eller noen fortellinger/vers fra koranen som handler om eid og Ramadan??

Takker på forhånd🙂

Anonymkode: 493b7...335

Det handler jo om å være ekstra snill,tenke på de som ikke har det så bra som deg. Lage god mat og dele med naboer,venner og famile. Også kommer Eid festen til slutt😊 Dette bør holde for småbarn. Hjemme lar vi noen ganger småbarna «babyfaste» dvs de åpner fasten flere ganger i løpet av dagen. Og det syns de ofte er stas. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.59):

Synes dere skal holde imamer og moskeer langt unna barnehagen. De som vil ha muslimsk opplæring for sine barn sender dem til muslimske barnehager eller madrasser.

Religion hører til privatlivet og er ikke noe som skal infiltrere barnehager og skoler i offentligheten.

Anonymkode: d33fb...35e

Regner med du mener det samme om barnehagene som kjører ‘påskevandring til kirken og lærer om da Jesus red inn i Jerusalem og endte på korset? Eller lærer om Jesusbarnet før jul?

Synes denne tråden passet perfekt som en tankevekker rundt hvor hyklerisk det egentlig er at sikkert minst 90% av nordmenn utnytter religiøses helligdager de ikke har noe forhold til selv og fnyser av andre som tror på det. Imens de nyter fridagene og feirer sorgens dag-  påskeaften der vi skal minnes at Jesus ble torturert og drept…som høydepunktet av påsken. Med jubel og påskeegg stappfullt med godteri til barna og masse vin, marsipanegg og påskekrim for de voksne. 

Er ikke personlig  kristen, selv om det kanskje kan virke sånn her. Syns likevel det beste hadde vært om vi alle heller bare fikk noen ekstra feriedager på våren uten at det trenger å ha noe med religion å gjøre. For samvittighetens skyld.

Tradisjonene våre er nok derimot så hardbarka at det ikke virker som folk skjønner hvor hykleriske de er🫤

Anonymkode: 54c8f...f26

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kommentarene her er helt vilt, tenk at så mange trangsynte snerpete kjerringer har disse meningene her, mens jeg er sikker på at 90 % av dere hadde aldri turt å si dem høyt om det var i bhgen til barnet ditt det gjaldt, fordi du innerst inne VET hvor trangsynt og snål du hadde sett ut ovenfor de som jobber i bhg og hvor skaprasist du faktisk er. Det handler ikke om å påtvinge barn verken faste eller religion, men KUNNSKAP. Akkurat som påske og jul. Og til deres informasjon, så faster ikke barn. Får ikke barna deres ha venner som er muslimer heller, fordi dere er redd for at de skal bli påvirket ? :) 

Anonymkode: 4913c...248

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva får deg til å tro at de som ikke er muslimer syns det er koselig at muslimske foreldre skal ta med mat til alle ungene i barnehagen 😳 

Hadde noen servert ungene mine noe halal hadde jeg blitt rasende!

vi får forøvrig ikke engang ta med frukt til vanlig……

Anonymkode: b0c61...842

Du hadde blitt rasende fordi noen hadde tatt seg tid til å lage mat til barnet ditt og introdusere barnet ditt for andre smaker enn de tørre kjøttkakene du serverer ? 😂 tenk om maten var vegetarisk og ikke halal? 😳 

også snakker vi om muslimer som er hysteriske fordi de ikke serverer barna svin, men så er du jammen lik når det gjelder halalmat 😂😂

Anonymkode: 4913c...248

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (2 timer siden):

Så koselig fokus. Elsker alle høytider uavhengig av religion. 
Det jeg har lært er at mange har ramadan kalender, der de setter en stjerne hverdag i 30 dager. De åpner fasten med dadler. Ramadan handler om å være snill mot alle. Bli et bedre menneske. Det kan jo være gøy å lage ramadan pynt? Stjerner og måned? Trenger ikke å gjøre så mye mer hvis man ikke må. Men kalender der man sier noe fint om noen i 30 dager virker utrolig koselig.

Hei takk for forslaget om ramadan kalender. 🙂Hvor får kjøpt en slik kalender der man setter en stjerne hverdag?

Anonymkode: 493b7...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.25):

Islam hører ikke hjemme verken i Norge, eller i Vesten generelt.

At barn påtvinges denne ideologien i barnehager, er alvorlig. Heldigvis har det aldri vært snakk om å verken belyse eller feire ramadan eller islam på noen som helst måte i vår barnehage. 

Jeg leser at flere her lefler med hijab til små barnehagebarn - det er helt grotesk.

Anonymkode: 96d9b...d15

Men at pride prakkes på barna er helt greit? Eller?

Anonymkode: f883d...dbb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva får deg til å tro at de som ikke er muslimer syns det er koselig at muslimske foreldre skal ta med mat til alle ungene i barnehagen 😳 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja dessverre !!!!

Anonymkode: 11eff...86b

Skremmende mange med fremmedfiendtlige og totalitære holdninger her 🥺. Flere steder i verden forfølges folk pga religionen sin og mange må til slutt flykte til andre land, og vi skal bare en 70-80 år tilbake i tid til hvor alle mennesker tilhørende én bestemt religion ble forsøkt utryddet fra Europa (holocaust). Er det virkelig slik dere vil ha det i Norge også? 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skal få påske til å ikle handle om kristendommen?

Anonymkode: 75b81...839

Vi maler litt egg, spiser sjokolade, nusser litt på påskeharen. Og glemmer at vi markerer at en mann ble spikret fast på et kors og hang der noen dager. Norske tradisjoner 😜

Anonymkode: 3d513...282

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes de skal lage dorull profeter, i god dorull nisse ånd. Så er det vel faktisk vintersolverv vi feirer i Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.54):

Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager.

Feirer dere jødiske høytider? 

Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet.

Anonymkode: 96d9b...d15

De feirer jo ikke Ramadan, de markerer den. Noe som er helt naturlig. Det er viktig å lære barn om religioner, så de kan forstå ulike kulturer. Da unngår man kanskje på sikt et  samfunn hvor folk kommer med slike uvitende kommentarer som du serverer her.

Anonymkode: 5e1d2...1fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere muslimske barn, og dette gjør vi: 

Barna som ferier dette hjemme har hatt med bilder fra tidligere års id fest, og vist i samlingen. Vi har snakket om hva de gjør hjemme akkurat nå i en samlingsstund og lest en liten bok om det. Det blir vel snakket om en gang eller to til, i form av at barna får fortelle om hva de gjør hjemme, hva de gleder seg til, og etterpå også hva de har gjort.

Vi har alltid et utvalg bøker tilgjengelig for barna som omhandler ulike familiekonstellasjoner og ting som rører seg i barnegruppa, og nå også ei bok som omhandler ramadan og id. 

I samlingskroken henger det flere snakketavler og vi har hengt opp ei angående id/ramadan, sammens med de om påske, vår, prosjekter vi holder på med etc. Når det nærmer seg id skal de som skal feire få lage fine kort og ta med hjem, hvis de vil. Og selvsagt skal andre som vil også få lage men min erfaring er at de gir disse til barna som skal ferie med stor glede - siden det er en viktig fest for de og de gjerne vil gi vennene sine noe. 

De som mener religion ikke hører hjemme i barnehagen har ikke forstått hvordan religion presenteres i den gjennomsnittlige barnehage - nemlig som en forklaring og fortelling om at dette er det mange som tror på og mange som ikke tror på, og så er det ofte tilbake til dorullnisser og påskeegg. I tillegg handler religionskunnskap om samfunnsforståelse og aksept av andre mennesker.                      Vi forkynner ikke noe som helst, det er evt hjemmets jobb. Men alle trenger å forstå hva som skjer i verden og hvorfor. Barnehagen skal og være en plass hvor det er aksept for ulike livssyn og hjem, og vi lager innimellom vegansk mat til alle på linje med at vi akkurat nå har brukt 5 minutter på å snakke om hva 1/6 av barnegruppa går å gleder seg til. 

Anonymkode: 80ccc...a19

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aner du egentlig hva halal er? https://www.matprat.no/artikler/tema/halal---hva-er-det/

Eller syns du det er så grusomt at dyr blir slaktet på en måte som gjør at dyret skal slippe å bli plaget unødvendig og bli slaktes enklest mulig med respekt for dyrets rettigheter? Med en helt vanlig slaktemetode som også ble benyttet i Norge før industrien tok over. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere tar barnas identitet på alvor. Det er helt naturlig å markere høytider i de religionene som barna i barnehagen feirer, og det er flott for forståelsen av hverandres liv og identitet. 

Mine barn har vokst opp med barn fra mange ulike kulturer og religioner, og har feiret viktige dager i både kristendommen, islam, buddhismen og hinduismen. 

Den eneste "hjernevaskingen" jeg har opplevd hos mine barn er den perioden i starten av barneskolen hvor de hører fortellinger om de ulike kristne høytidene, og snakker om Jesus som en ekte person. Jesus gjorde ditt og Jesus gjorde datt. Det går helt fint for meg, livssyn er et personlig valg - også for mine barn. Og når de blir litt eldre så stiller de litt mer kritiske spørsmål, og da har ikke mine barn trodd på Jesus lenger. 

Så det er kostelig med dere som er redde for hva barna lærer på skole og i barnehage om andre kulturer og religioner. Religion og livssyn (og snevert menneskesyn) læres hjemme. 

Anonymkode: 7934b...86e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner du egentlig hva halal er? https://www.matprat.no/artikler/tema/halal---hva-er-det/

Eller syns du det er så grusomt at dyr blir slaktet på en måte som gjør at dyret skal slippe å bli plaget unødvendig og bli slaktes enklest mulig med respekt for dyrets rettigheter? Med en helt vanlig slaktemetode som også ble benyttet i Norge før industrien tok over. 

Plaget unødvendig innenfor rammene som halal setter. Heldigvis så følger ikke Norge EU på dette området, så her må dyret bedøves før de store halsblodårene kappes og dyret blør ut. Jeg har vært på slakterier i Frankrike der dyrene som skal slaktes halal blir tvunget inn i innredninger som tvinger dyrets hode opp slik at halsen blir blottlagt, strupen blir kuttet og dyret blir så heist opp etter bakbeina mens det fortsatt er bevist for å så blø ut. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (40 minutter siden):

Syntes de skal lage dorull profeter, i god dorull nisse ånd. Så er det vel faktisk vintersolverv vi feirer i Norge.

"I Norge" feirer vi mye forskjellig, men alle feirer ikke alt. I går så jeg at noen feiret vaffeldagen, den feiret ikke jeg - men det så ut som de koste seg, så fint for dem. 

Hva gjør du når du feirer vintersolverv? Det var jeg aldri feiret før (tror jeg?), født og oppvokst i Norge. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så fint at dere tar barnas identitet på alvor. Det er helt naturlig å markere høytider i de religionene som barna i barnehagen feirer, og det er flott for forståelsen av hverandres liv og identitet. 

Mine barn har vokst opp med barn fra mange ulike kulturer og religioner, og har feiret viktige dager i både kristendommen, islam, buddhismen og hinduismen. 

Den eneste "hjernevaskingen" jeg har opplevd hos mine barn er den perioden i starten av barneskolen hvor de hører fortellinger om de ulike kristne høytidene, og snakker om Jesus som en ekte person. Jesus gjorde ditt og Jesus gjorde datt. Det går helt fint for meg, livssyn er et personlig valg - også for mine barn. Og når de blir litt eldre så stiller de litt mer kritiske spørsmål, og da har ikke mine barn trodd på Jesus lenger. 

Så det er kostelig med dere som er redde for hva barna lærer på skole og i barnehage om andre kulturer og religioner. Religion og livssyn (og snevert menneskesyn) læres hjemme. 

Det er ikke hjernevasking å lære bort fakta. Jesus var en ekte person. Det som derimot ikke er ekte, er at han er guds sønn...

Anonymkode: ed8fa...fac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det å feire påske og jul i barnehager har alltid handlet om kos og norske tradisjoner ikke å feire religion. Dette synes jeg vi skal fortsette med. Og jeg synes utenlandske med andre religioner burde godta det dette er norge. Jeg synes dem kunne ha vært med på kosen å blitt med å spist grøt lagd påskekyllinger og nisser jeg. Hva er problemet? Hvorfor skal vi ofre kosen for at dem har ekstremiste meninger når det gjelder religion og ikke kan lage påskeskyllinger? Skal vi bare godta at dem skal få ta over våres tradisjoner og koselige stunder?  Og tvinges til å bli med å læredems religion i vårt eget landø Kommer aldri til å skje! Hvis det skjer at dem begynner å lære ramadan i bafnehagen som er ren religion blir jeg temmeligt irritert og sjokkert...såpass respekt burde dem ha for oss nordmenn når dem får komme til norge å få et berde liv!  Er ikke det nok skal dem endre våres tradisjoner og nå? Skal ha mer og mer.....  dette gjelder seffølgeligt ikke alle muslimer er sikker på at det er muslimer som ikke bryr seg om dette og faktisk repsekterer norges tradisjoner.

Anonymkode: eae5c...504

De eneste jeg har opplevd som ikke blir med på det du nevner her, er barn av Jehovas vitner. Er du like kritiske ovenfor dem? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke hjernevasking å lære bort fakta. Jesus var en ekte person. Det som derimot ikke er ekte, er at han er guds sønn...

Anonymkode: ed8fa...fac

I fortellingene de lærer så får de jo høre nettopp at han er Guds sønn, blir født i en stall, gjenoppsto fra de døde osv. Som sagt gjør det ingenting for meg, men det er det nærmeste hjernevasking vi har kommet gjennom mange år med informasjon om og feiring av ulike religioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"I Norge" feirer vi mye forskjellig, men alle feirer ikke alt. I går så jeg at noen feiret vaffeldagen, den feiret ikke jeg - men det så ut som de koste seg, så fint for dem. 

Hva gjør du når du feirer vintersolverv? Det var jeg aldri feiret før (tror jeg?), født og oppvokst i Norge. 

De fleste kristne høytidene, også de muslimske, har sine røtter i gammel hedensk tro, Jul, Påske, St Hans, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2023 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Dette handler ikke om å påtvinge noen religion.

Dette handler om at Jonas hører fra Ahmed at nå er det ramadan, og Jonas blir nysgjerrig på hva ramadan er.

Kunnskap trenger man ikke å frykte. Jonas blir ikke muslim av å lære bittelitt om andre skikker.

Anonymkode: 5d0b4...f03

Jeg synes det er fint om barna lærer om ramadan og spiser mat som passer til den høytiden, samtidig må jeg innrømme at jeg er skeptisk til om en del av foreldrene vil være like entusiastiske når det gjelder feieringen av pride senere i sommer.

Anonymkode: 1672d...94f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...