Gå til innhold

Ramadan i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å feire påske og jul i barnehager har alltid handlet om kos og norske tradisjoner ikke å feire religion. Dette synes jeg vi skal fortsette med. Og jeg synes utenlandske med andre religioner burde godta det dette er norge. Jeg synes dem kunne ha vært med på kosen å blitt med å spist grøt lagd påskekyllinger og nisser jeg. Hva er problemet? Hvorfor skal vi ofre kosen for at dem har ekstremiste meninger når det gjelder religion og ikke kan lage påskeskyllinger? Skal vi bare godta at dem skal få ta over våres tradisjoner og koselige stunder?  Og tvinges til å bli med å læredems religion i vårt eget landø Kommer aldri til å skje! Hvis det skjer at dem begynner å lære ramadan i bafnehagen som er ren religion blir jeg temmeligt irritert og sjokkert...såpass respekt burde dem ha for oss nordmenn når dem får komme til norge å få et berde liv!  Er ikke det nok skal dem endre våres tradisjoner og nå? Skal ha mer og mer.....  dette gjelder seffølgeligt ikke alle muslimer er sikker på at det er muslimer som ikke bryr seg om dette og faktisk repsekterer norges tradisjoner.

Anonymkode: eae5c...504

Dette var jeg som skrev skulle ikke være anonym hehe😜 no shame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, skal si dette eskalerte gitt. Slapp av folkens! Det er selvfølgelig ingen som seriøst mener at barnehagebarn skal faste eller gå med hijab under ramadan. Muslimske barnehagebarn bruker da heller ikke hijab, og langt fra alle muslimer bruker hijab i det store og hele. Slutt å la dere provosere av trollene.

Jeg er ikke religiøs selv, men hva med å prøve og møte hverandre litt åpenhet og forståelse i stedet for å spre hat og slenge dritt? 

Ingen barn har vondt av å få vite om opphavet til vanlige kulturelle og religiøse tradisjoner. Det er jo ikke snakk om forkynnelse eller indoktrinering, men anerkjennelse av begivenheter som er viktig for mange, være seg påske eller eid, burde virkelig ikke være kontroversielt i 2023.

Anonymkode: 54921...7dd

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.54):

Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager.

Feirer dere jødiske høytider? 

Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet.

Anonymkode: 96d9b...d15

Det står faktisk i Rammeplanen for barnehager at viktige høytider for de religionene som er representert i barnegruppa i barnehagen skal markeres! 

Barn, syke og gravide er fritatt fra ramadan. TS har så klart ikke tenkt å sulte barna, men fortelle hvordan ramadan og id praktiseres og hvorfor. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at man maler påskeegg og lager julepynt i barnehagen uten at man snakker om religion, så da er det absolutt innafor å gjøre noe i forbindelse med Ramadan også.

Forklar kort at Ramadan er muslimenes høytid og at det markeres for å tenke på de fattige og spre ekstra mye kjærlighet. Så kan de som VIL få kose seg å lage noe pynt eller Eid-gave til sine foreldre. Det tror jeg de muslimske barna hadde satt stor pris på. Muslimske barn må føle seg veldig utenfor om det kun gjøres stas rundt jul og påske men ikke deres høytid.

Men det må også finnes et tilbud for de som heller vil gjøre noe annet, selvfølgelig ☺️

Anonymkode: d6f58...f91

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.59):

Synes dere skal holde imamer og moskeer langt unna barnehagen. De som vil ha muslimsk opplæring for sine barn sender dem til muslimske barnehager eller madrasser.

Religion hører til privatlivet og er ikke noe som skal infiltrere barnehager og skoler i offentligheten.

Anonymkode: d33fb...35e

Sååååå……påskeferien er avlyst?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig fokus. Elsker alle høytider uavhengig av religion. 
Det jeg har lært er at mange har ramadan kalender, der de setter en stjerne hverdag i 30 dager. De åpner fasten med dadler. Ramadan handler om å være snill mot alle. Bli et bedre menneske. Det kan jo være gøy å lage ramadan pynt? Stjerner og måned? Trenger ikke å gjøre så mye mer hvis man ikke må. Men kalender der man sier noe fint om noen i 30 dager virker utrolig koselig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.25):

Islam hører ikke hjemme verken i Norge, eller i Vesten generelt.

Det er religionsfrihet i Norge og alle vestlige land med liberale demokratier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 24.3.2023 den 11.42):

Mitt tips er å holde religion helt borte fra barnehagen. Herav også kristendommen. Men at dere følger norske høytidstradisjoner som f.eks fastelavn, påske, 17. mai, jul osv, uten å få det til å handle om religion for den saks skyld.

Du skal få påske til å ikle handle om kristendommen?

Anonymkode: 75b81...839

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.01):

Istedenfor for å opprette tråd her på KG som er fiendtlig innstilt når det gjelder Islam/muslimer så burde du heller spurt en forelder i barnehagen. Dette skaper bare unødvendig rasistisk diskusjon.

Anonymkode: dedb5...7ab

Nå er det vel heller du som er fiendtlig innstilt til det. Ingenting av det ts sa var fiendtlig innstilt, men flere av svarene hun har fått har vært det. 

Muslimer er forresten ingen rase like lite som kristne er en rase, så å kalle det en rasistisk diskusjon blir feil, men flere av svarene her er definitivt religionsdiskriminerende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.06):

Til TS:

Hør med noen av foreldrene. De vil bli kjempeglade for interessen.

Jeg tenker en superkort innføring i hva ramadan er, og kanskje en nedtelling til Eid i samlingsstunden.

Smake på tradisjonsmaten rundt Eid. Hver forelder som ønsker det, kan ha med litt av én rett. Det hadde vært koselig for alle.

Anonymkode: 5d0b4...f03

Jeg hadde tatt ungen min ut av barnehagen, Skjerpings! 

Anonymkode: 11eff...86b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (50 minutter siden):

Det er religionsfrihet i Norge og alle vestlige land med liberale demokratier.

Ja dessverre !!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2023 at 11:06 AM, AnonymBruker said:

Til TS:

Hør med noen av foreldrene. De vil bli kjempeglade for interessen.

Jeg tenker en superkort innføring i hva ramadan er, og kanskje en nedtelling til Eid i samlingsstunden.

Smake på tradisjonsmaten rundt Eid. Hver forelder som ønsker det, kan ha med litt av én rett. Det hadde vært koselig for alle.

Anonymkode: 5d0b4...f03

Hva får deg til å tro at de som ikke er muslimer syns det er koselig at muslimske foreldre skal ta med mat til alle ungene i barnehagen 😳 

Hadde noen servert ungene mine noe halal hadde jeg blitt rasende!

vi får forøvrig ikke engang ta med frukt til vanlig……

Anonymkode: b0c61...842

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at ingen skjønner at ts kun vil provosere med dette innlegget. Troll.

Anonymkode: de554...0b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.30):

Det er ingen nordmenn som faster i denne perioden. Det er heller ikke fokuset i barnehager, når det gjelder å markere høytider. Ingenting som er skadelig for små barn.

Jeg kjenner flere kristne nordmenn, etnisk norske i mange generasjoner, som faster 40 dager frem til påske. 

Anonymkode: 3c400...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde tatt ungen min ut av barnehagen, Skjerpings! 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva får deg til å tro at de som ikke er muslimer syns det er koselig at muslimske foreldre skal ta med mat til alle ungene i barnehagen 😳 

Hadde noen servert ungene mine noe halal hadde jeg blitt rasende!

vi får forøvrig ikke engang ta med frukt til vanlig……

Anonymkode: b0c61...842

Hvorfor er dere så redd for at barna skal lære litt om kultur? Ulike religioner og livssyn er del av kulturen i Norge, det er bare fint å lære om dette. Det betyr ikke at man hjernevasker, det betyr at barna får tilpasset lærdom. Kanskje dere mangler kulturforståelse selv siden dere er så redde? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner flere kristne nordmenn, etnisk norske i mange generasjoner, som faster 40 dager frem til påske. 

Du bor midt i bibelbeltet skjønner jeg. Der De Kristne får 40% oppslutning under valget. De samme folka som stemmer på de gærningene faster sikkert før påske. Neppe så mange andre. 

Anonymkode: b0711...a37

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.54):

Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager.

Feirer dere jødiske høytider? 

Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet.

Hvordan i huleste kan du tro at barnehagen barn faster?
Fasten er ikke obligatorisk før du er ca 15-16 år gammel. Syke,gravide,reisende og eldre er fritatt! 

Endret av Urwa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...