Gå til innhold

Hva er kjønn?


Anbefalte innlegg

I en verden hvor det blir stadig mer meninger og forvirring rundt seksualitet og det å identifisere seg som noe, ønsker jeg å stille et enkelt ( og vanskelig? ) spørsmål:

Hva er en kvinne, og hva er en mann?

Dette er ikke ment som krenking/latterligjøring av noen som helst synspunkter, kun som et rent filosofisk spørsmål. Kom gjerne med egne meninger og syn men da formulert på en måte som ikke hetser andre!

Man har selvfølgelig et svar fra biologiens side, men det er ikke det jeg ønsker gjentatt her. Altså hvis noen identifiserer seg som kvinne eller mann, hva er det da som gjør at de identifiserer seg som det? Hva mener man beskriver en kvinne og en mann?

Kjør!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sproffen skrev (2 minutter siden):

I en verden hvor det blir stadig mer meninger og forvirring rundt seksualitet og det å identifisere seg som noe, ønsker jeg å stille et enkelt ( og vanskelig? ) spørsmål:

Hva er en kvinne, og hva er en mann?

Dette er ikke ment som krenking/latterligjøring av noen som helst synspunkter, kun som et rent filosofisk spørsmål. Kom gjerne med egne meninger og syn men da formulert på en måte som ikke hetser andre!

Man har selvfølgelig et svar fra biologiens side, men det er ikke det jeg ønsker gjentatt her. Altså hvis noen identifiserer seg som kvinne eller mann, hva er det da som gjør at de identifiserer seg som det? Hva mener man beskriver en kvinne og en mann?

Kjør!

 

Vi har flere varianter tenker jeg. Biologisk sett har vi tre. Tvekjønnethet er en ekte ting, og alt for tabubelagt. Vi finner det hos alle arter, tilogmed mennesker.

Men så har vi kjønnsidentitet, og det er vel den som får folk i harnisk. Transmenn er menn, og transkvinner er kvinner tenker jeg. Følelsen av å leve livet i feil kropp, og å ikke kunne kle seg etter egen preferanse, delta i forum du er interessert i, eller fordømmes for noe du ikke kan noe for, må være helt forferdelig. 

Vi har jo også de som identifiserer seg begge veier. Klarer lett å endre mine ord for å la dem føle seg tilpass og validert. 

Så lenge du ikke skader noen så kan du identifisere deg som hva du vil for min del. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Det Gamle Testamentet, blir mennesket skapt av Gud i sitt bilde som mann og kvinne (1. Mosebok 1:27). Gud skapte Adam som mann, og deretter skapte Han Eva som kvinne fra Adam's ribbein (1. Mosebok 2:22).

I Bibelen, er det en tydelig forskjell mellom det å være en mann og en kvinne. Menn og kvinner er skapt forskjellige med ulike roller i livet. Menn har en naturlig oppgave å beskytte og forsyne for sin familie, mens kvinner har en naturlig oppgave å bære frem barn og å oppdra dem.

Selv om noen mennesker kan føle seg annerledes eller identifisere seg som det motsatte kjønn, så endrer ikke dette den grunnleggende forskjellen mellom mann og kvinne slik den er beskrevet i Bibelen. Bibelen gir oss en forståelse av at vår identitet kommer fra Gud og hvordan Han skapte oss.

Det er også viktig å huske på at Bibelen oppfordrer oss til å elske og respektere hverandre uavhengig av kjønn eller noen annen form for forskjell. Vi skal ikke fordømme eller hetse andre mennesker på grunn av deres kjønnsidentitet eller seksuelle orientering. I stedet skal vi elske og respektere hverandre som Guds skapninger.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltampen skrev (3 minutter siden):

Vi har flere varianter tenker jeg. Biologisk sett har vi tre. Tvekjønnethet er en ekte ting, og alt for tabubelagt. Vi finner det hos alle arter, tilogmed mennesker.

Men så har vi kjønnsidentitet, og det er vel den som får folk i harnisk. Transmenn er menn, og transkvinner er kvinner tenker jeg. Følelsen av å leve livet i feil kropp, og å ikke kunne kle seg etter egen preferanse, delta i forum du er interessert i, eller fordømmes for noe du ikke kan noe for, må være helt forferdelig. 

Vi har jo også de som identifiserer seg begge veier. Klarer lett å endre mine ord for å la dem føle seg tilpass og validert. 

Så lenge du ikke skader noen så kan du identifisere deg som hva du vil for min del. 

Helt enig med deg og ja for min del og får folk identifisere seg som hva de vil! Er bare nysgjerrig. For eksempel hvis en person identifiserer seg som en mann, må det vel være noen egenskaper han tilegner "mannen"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sproffen skrev (2 minutter siden):

Helt enig med deg og ja for min del og får folk identifisere seg som hva de vil! Er bare nysgjerrig. For eksempel hvis en person identifiserer seg som en mann, må det vel være noen egenskaper han tilegner "mannen"? 

Det er dette som er så innmari spennende når man går ordentlig inn på det her, for absolutt alle mennesker i verden har _sin_ oppfattelse av hva det å være mann eller å være kvinne er for noe. Hver eneste kultur har en oppfattelse av det og ingen av de er like.

Det har endret seg gjennom historien hele veien også.

Og det eneste folk kan svare med i denne tråden, er sin opplevelse av hva det er å være kvinne og mann, hva de oppfatter og opplever er sine kvinnelige kvaliteter og mannlige kvaliteter. Og dermed, rent objektivt, så finnes det heller ingen sannhet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sproffen skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg og ja for min del og får folk identifisere seg som hva de vil! Er bare nysgjerrig. For eksempel hvis en person identifiserer seg som en mann, må det vel være noen egenskaper han tilegner "mannen"? 

Maskulinitet er vel en av dem. Den tradisjonelle rolletildelingen til menn og kvinner er på tur ut vil jeg si, men maskulinitet og femininitet består jo på tross av det. Jeg tror ikke jeg har kunskap nok om hvilke egenskaper en transperson vil tilegne kjønnene, men det jeg har fått vite av en kjenning er at han følte seg feil. At "under produksjonen" var det noen som mista eskene med deler, og han ble "feilprodusert". 

Nå viser også forskning at transmenn (født kvinner) produserer mer testosteron enn østrogen, og omvendt med transkvinner. Så det ligger vel kanskje noe i det biologiske der også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bestemt meg for at jeg identifiserer meg som katt - jeg skal spise, sove og drite hvor jeg vil - og katter betalter ikke skatt ;)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge KG er det bare to kjønn i alle fall. *springe bort fra brannfakkel*

Så nei, du kan ikke føre opp "Kjønn: Katt" @sofiemyr på profilen din. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (7 minutter siden):

Ifølge KG er det bare to kjønn i alle fall. *springe bort fra brannfakkel*

Så nei, du kan ikke føre opp "Kjønn: Katt" @sofiemyr på profilen din. 😃

Helt enig @Exinferis - det var også mitt poeng :) preferanser er helt greit men vi begynner å komme et stykke ut på sidelinjen når vi synes det er helt ok at folk kan gifte seg med seg selv, eller eselet sitt, samt velge nærmest fra dag til dag hvilket kjønn de føler at de er... Så i dag er jeg katt - dermed basta ;) Nytt kjønn!

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (1 time siden):

Ifølge KG er det bare to kjønn i alle fall. *springe bort fra brannfakkel*

Så nei, du kan ikke føre opp "Kjønn: Katt" @sofiemyr på profilen din. 😃

Er jo ikke det. Er tre kjønn en kan bli født med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (6 timer siden):

Jeg har bestemt meg for at jeg identifiserer meg som katt - jeg skal spise, sove og drite hvor jeg vil - og katter betalter ikke skatt ;)

Det verste er at du sikkert kunne tent gode pengar på å filme deg sjølv ta morgonvasken 😅

Anonymkode: b315e...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan om usemje om dette, dra ned broka så vil ein sjå der kva kjønn det er på personen.

Anonymkode: 9b1e4...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Trolltampen said:

Er jo ikke det. Er tre kjønn en kan bli født med. 

Bare for å korrigere litt her - dette stemmer ikke. Hva er i så fall dette tredje kjønnet?

Hvis det er tvekjønnethet (hermafroditisme) du tenker på, altså at et individ endrer seg fra det ene kjønnet til det andre, eller er begge kjønn samtidig, så er det et fenomen som er kjent i noen få fiskearter, snegler og mark. Det finnes ingen kjente tilfeller av dette hos pattedyr. Tvekjønnethet er altså å faktisk være begge kjønn samtidig, ikke at man er det ene kjønnet men ser ut som det andre (f.eks pga feilutviklede ytre kjønnsorganer).

Anonymkode: fa5ec...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eksisterer to biologiske kjønn.

Ellers kan man identifisere seg med det man ønsker, om det så er en enhjørning. 

Anonymkode: 936ec...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltampen skrev (På 23.3.2023 den 0.05):

Vi har flere varianter tenker jeg. Biologisk sett har vi tre. Tvekjønnethet er en ekte ting, og alt for tabubelagt. Vi finner det hos alle arter, tilogmed mennesker.

Tvekjønnethet er ikke anerkjent som et tredje kjønn. Dvs noen land gjør det med de aller fleste gjør det ikke. Å være tvekjønnet har ikke noen biologisk funksjon i naturen og er mer å regne som et unntak.

Anonymkode: 5281e...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drt finnes kun to kjønn. Mann som har penis og kvinne har vagina og livmor. Både menn og kvinner har maskuline og feminine sider. Hvordan disse er fordelt kan man blant annet se ved hjelp av astrologi. Både menn og kvinner fungerer best når disse sidene er i balanse. Dessverre lever vi i et samfunn hvor både det maskulinite og feminine er ganske skadet. F.eks det skal være feminint og likestilling for kvinner å forlate babyen sin 7-8 mnd gammel for å gå på jobb. Det er maskulint for menn å konkurrere om status og ha store muskler, pule masse damer. Huff.. 

Anonymkode: c2ee0...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/23/2023 at 9:18 AM, sofiemyr said:

Jeg har bestemt meg for at jeg identifiserer meg som katt - jeg skal spise, sove og drite hvor jeg vil - og katter betalter ikke skatt ;)

Det er neppe så enkelt.  Jeg identifiserte meg også med en katt helt til jeg oppdaget at jeg var en hund etter lekre ben.

Men jeg bjeffer ikke og har aldri gått i slips. Som katten så freser jeg heller, - og jeg går der jeg vil.

Dermed blir jeg litt forvirret her, men jeg er nok mest katt. Jeg har i hvert fall brukt opp minst syv av mine «forhåpentligvis» ni liv.

Forøvrig mener jeg det kun finnes to kjønn og vi har begge kjønn i oss. Det kan være forvirrende for mange i vår stadig mer hormonfortyrrede verden, og hva man identifiserer seg med mentalt er en ting, og hva vi er født i er en annen, eller kan være det.

Vi har både fysisk og mentalt kjønn. Det mentale kan endre seg over tid, og det kan endre seg tilbake. Et såkalt polskifte, etter min mening. Det fysiske kjønn er permanent og vil ikke endres.

Det finnes menn som er mer feminine enn gjennomsnittskvinnen, og det finnes kvinner som er mer maskuline enn gjennomsnittsmannen. Det er etter min mening ingen defekt, men en livsnødvendighet.

Dette kan likevel være påvirket av kjemikalier og miljø i spesielle tilfeller. F.,eks vet man at gutter kan bli mer feminine av ADHD medisin.

«Hen» er et låneord og er etter min mening midlertidig i mangel på vitenskaplig forståelse om mennesket og vår natur.

Alt i vårt fysiske og mentale univers er skapt av universets to grunnleggende krefter, og uten det utgangspunktet vil vi trå feil hele veien, både vitenskaplig og religiøst.

Endret av Xadrian
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...