Gå til innhold

Er nær 50 % av norske barn ødelagte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra foreldrenes skilsmisse/samlivsbrudd? Ser det påstås av flere brukere. Denne rapporten legges ved som «bevis.» Jeg føler det er et slags korstog her inne, tidvis, for å hindre utslitte, misbrukte damer å forlate mennene sine. 
 

Anonymkode: 68f5d...46b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henter opp den rapporten du refererer til i ny og ne.

Registrer at flere ikke liker at denne rapporten hentes frem, får inntrykk av at de helst skulle ønske rapporten ikke var skrevet.

Det synes jeg er snodig, for det er siste ordentlige studien av hvordan et samlivsbrudd oppleves for barn, og siden man har valgt å få barn så synes jeg det er betenkelig at man ikke også ser barnets side av saken. 

Jeg er ikke imot at foreldre skiller lag, men denne rapporten tar litt av brodden mot det som var opplyst og vedtatt som en sannhet tidligere. At det som er bra for mor/far også er bra for barnet.. Derfor er det også rart at man tviholder på den tidligere kunnskapen man hadde, i stedet for å ta til seg ny oppdatert kunnskap. 

Hvorfor er du så i mot denne rapporten at du velger å opprette en egen tråd om det? 

Leser du hele rapporten så ser du at det ikke handler om at to foreldre som lever i et dysfunksjonelt forhold, voldelig forhold, et forhold med høyt konfliktnivå m.m - så anbefales det ikke at foreldrene fortsatt bor sammen.. Og det støtter jeg 100 prosent. 

 

Anonymkode: 046c2...bf8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er: nei, barn blir ikke automatisk ødelagt av at foreldre skiller seg.

Anonymkode: 23c48...64a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det korte svaret er: nei, barn blir ikke automatisk ødelagt av at foreldre skiller seg.

Anonymkode: 23c48...64a

Heller motsatt vil jeg si, er vel større risiko for at barna blir ødelagt av å vokse opp i et dårlig forhold.

Anonymkode: 8deb7...329

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heller motsatt vil jeg si, er vel større risiko for at barna blir ødelagt av å vokse opp i et dårlig forhold.

Anonymkode: 8deb7...329

Bingo. Det sa ikke rapporten noe om.

Ts

Anonymkode: 68f5d...46b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn blir ødelagt av å bo i koffert ikke av at foreldrene skiller seg. Å ha en barndom på konstant flyttefot er skadelig. 

Anonymkode: 82f00...882

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Heller motsatt vil jeg si, er vel større risiko for at barna blir ødelagt av å vokse opp i et dårlig forhold.

Anonymkode: 8deb7...329

Dette tenker jeg også. Jeg har ikke lest den aktuelle rapporten, men jeg tenker sånn at problemet er ikke foreldre som ikke bor sammen eller at det ikke er én familie etc, men heller den manglende evnen til veldig mange foreldre å se barnas behov fremfor egne - ved samlivsbrudd og tiden etter. Vi ser det i tråder på KG, og vi ser det på facebooksider for barnevernsmotstandere, foreldre som tenke på seg selv ene og alene og tror at det også er best for barnet, uansett hva det må drasses gjennom på veien. Da er det ikke samlivsbrudd som er problemet, men narsisistiske og egoistiske foreldre som har tvilsom oppdragelsesevne. Det hadde ikke vært mer eller mindre et problem om foreldrene forble sammen. 

Anonymkode: 0211d...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelagt er å ta hardt i men det setter spor. Jeg er skilsmissebarn selv og mitt barn er også det. Bruddet ødelegger en grunnleggende trygghet. Den solide basen blir borte, og det rokker ved verdier og indre tro på kjærligheten som noe solid. Det i tillegg til at barnets liv videre blir rotløs. På den positive siden kan man si at de tidlig opplever to hjem = to kulturer og blir mer fleksible.

Anonymkode: 9b4db...e54

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ødelagt er å ta hardt i men det setter spor. Jeg er skilsmissebarn selv og mitt barn er også det. Bruddet ødelegger en grunnleggende trygghet. Den solide basen blir borte, og det rokker ved verdier og indre tro på kjærligheten som noe solid. Det i tillegg til at barnets liv videre blir rotløs. På den positive siden kan man si at de tidlig opplever to hjem = to kulturer og blir mer fleksible.

Anonymkode: 9b4db...e54

Jeg er også skilsmissebarn, og jeg har ikke opplevd noe av det negative du legger frem her.

Anonymkode: 8deb7...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på egen erfaring tror jeg ikke det er det at foreldrene skilles som er problemet, men heller hvordan de oppfører seg og foreldrenes evne til å takle ulike situasjoner og utfordringer. 

Dette tror jeg er det som ødelegger:

  • Når skilte foreldre åpenlyst hater hverandre, baksnakker den andre parten direkte til barnet eller i en setting som gjør at barnet hører
  • Når foreldre er missfornøyd med noe barnet har gjort, sender en bemerkning om at "åh du er så lik faren din!" "åh du er så lik moren din!" Når baret vet at foresatte hater hverandre. Barna legger merke til mer enn foreldre tror
  • Når en av foresatte blir samboer med en part som ikke liker barn som ikke er deres, eller barn generelt og heller ikke klarer å gjemme det for barna eller eventuelt ser på barna som ekstra hushjelp.

Hold konfliktene skjult fra barna så tror jeg de har det bedre med skilte foreldre enn foreldre som er sammen.

Har man barn så bør man ikke være egoistiske og faktisk tenke grundig over om en kommende partner passer som en ekstra mor/far.

Har man delt sine gener videre enten bevisst eller ubevisst, har man faktisk et ansvar for avkommet til de er myndige! 

Anonymkode: a6a53...d96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skilt selv og med i dag voksne barn som kan si mye om hva de opplevde i den forbindense selv om vi voksne hadde en skilsmisse uten krangler eller uenighet tror jeg rapporten har viktige poenger man lett overser, ignonrerer eller ikke vil ta innover seg som voksne - så ja, jeg ønsker den type forskning velkommen MEN
Det betyr ikke at de som lever i voldelige forhold ikke skal finne en vei ut av dem! Tvert imot! 

Det betyr derimot at mange voksne som er "litt misfornøyd" kanskje selv bør ta etpar ekstra runder sammen for å ordne opp heller enn å velge gå videre til neste forhold, som ofte (ikke alltid, men ofte) ikke er så mye grønnere enn det de forlot nettopp fordi nissen ble med på lasset.. Og dette drar de ungene gjennom, gjerne i form av mine, dine og våre barn i tillegg.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er også skilsmissebarn, og jeg har ikke opplevd noe av det negative du legger frem her.

Anonymkode: 8deb7...329

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Basert på egen erfaring tror jeg ikke det er det at foreldrene skilles som er problemet, men heller hvordan de oppfører seg og foreldrenes evne til å takle ulike situasjoner og utfordringer. 

Dette tror jeg er det som ødelegger:

  • Når skilte foreldre åpenlyst hater hverandre, baksnakker den andre parten direkte til barnet eller i en setting som gjør at barnet hører
  • Når foreldre er missfornøyd med noe barnet har gjort, sender en bemerkning om at "åh du er så lik faren din!" "åh du er så lik moren din!" Når baret vet at foresatte hater hverandre. Barna legger merke til mer enn foreldre tror
  • Når en av foresatte blir samboer med en part som ikke liker barn som ikke er deres, eller barn generelt og heller ikke klarer å gjemme det for barna eller eventuelt ser på barna som ekstra hushjelp.

Hold konfliktene skjult fra barna så tror jeg de har det bedre med skilte foreldre enn foreldre som er sammen.

Har man barn så bør man ikke være egoistiske og faktisk tenke grundig over om en kommende partner passer som en ekstra mor/far.

Har man delt sine gener videre enten bevisst eller ubevisst, har man faktisk et ansvar for avkommet til de er myndige! 

Anonymkode: a6a53...d96

Det er veldig bra du har annen erfaring. Jeg tror som Anonymbruker sier at det har mye med hvordan foreldrene håndterer situasjonen. Mine håndterte det dårlig og det kan være årsaken til at jeg opplevde det sånn. Var veldig bevisst på det da jeg selv ble skilt, men det ER vanskelig å ivareta barn på best mulig måte når man er i en livskrise.

Anonymkode: 9b4db...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn blir ødelagt av å bo med foreldre som ikke tåler trynene til hverandre. 

Anonymkode: 79a19...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premisset i overskriften din er feil. Rundt 3/4 av barn mellom 0 og 17 år i Norge bor med begge foreldre. Ca. 2/3 av disse barna har gifte foreldre, ca. 1/3 har samboende foreldre. 

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dOJdaq/halvparten-av-norske-barn-bor-med-gifte-foreldre

 

Anonymkode: cb0ae...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heller motsatt vil jeg si, er vel større risiko for at barna blir ødelagt av å vokse opp i et dårlig forhold.

Anonymkode: 8deb7...329

Det er jo det som gjentas og gjentas, men set stemmer ikke med forskningen. Barna får jo dårligere psykisk helse ETTER skilsmissen, og den blir bare dårligere og dårligere.

Hvis det du og mange andre hevder hadde vært sant, så ville vel barnas psykiske helse blitt bedre, ikke verre etter samlivsbruddet.

Anonymkode: 5e091...2f0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn blir ødelagt av å bo med foreldre som ikke tåler trynene til hverandre

Anonymkode: 79a19...ff0

bar blir også ødelagt av voksne som bruker dårlig språk... som dette.... 

Anonymkode: 7cc84...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det optimale for barna at foreldrene er glade i hverande og forblir sammen. Så er jeg faktisk litt usikker på hva som er best av foreldre som går fra hverandre på best mulige måte kontra å bli boende i et hjem der foreldrene ikke har det bra sammen. Kommer an på hvor godt de skjuler det vil jeg tro. Jeg flyttet tidlig hjemmefra mye grunnet min mors nye samboer som jeg ikke likte, men samtidig vet jeg at foreldrene mine kranglet masse, så det er ikke sikkert det ville gått annerledes om de hadde holdt sammen.

Jeg har kanskje ikke det beste utgangspunktet, og kjærlighetslivet mitt har alltid vært ganske kaotisk, men om jeg skal skylde på mine foreldres skilsmissen, eller at jeg bare er slik er ikke godt å vite. Min mor hadde for det meste fraskilte venninner så jeg tror aldri jeg har hatt den store troen på evig kjærlighet. Begge bestemødrene mine ble enker før jeg ble født så jeg hade ikke dem som forbilder heller.  Jeg har alltid tenkt at det var bra foreldrene mine gikk fra hverandre, men skulle ønske min mor hadde droppet å bo med en fyr som ikke alltid var helt i vater. Av den grunn kommer jeg aldri til å flytte sammen med noen før ungene er på vei ut (sannsynligvis ikke da heller). 

Jeg er ikke lenger sammen med far til barna, men vi har et veldig godt forhold, ingen har nye partnere, i hvert fall ikke som ungene har møtt (regner med han dater, det gjør jeg også). Vi feirer bursdager og høytider og det hender vi drar på ferie sammen. Vi bor ikke så langt fra hverandre, har 50/50. Ungene har det meste de trenger begge steder, blir noe glemt fikser vi voksne det, ev. så stikker de innom og henter etter skolen. Vi behandler hverandre pent og ønsker bra ting for hverandre. Om ungene ikke har forbilder for et godt forhold har de i hvert fall forbilder for en god skilsmisse 😄

Anonymkode: b7b68...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (8 timer siden):

Skiller 50% av par med småbarn seg?

Nei.

Anonymkode: fde43...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...