Gå til innhold

Rotter + katt...lar det seg gjøre egentlig? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ene barnet vårt ønsker seg rotte (r), men vi har allerede katt. Hvordan løse dette? Av ulike grunner har vi veldig lyst å prøve å innfri ønsket. Katten er inne og utekatt, stort hus med 3 etasjer - men i dag beveger katten seg selvsagt overalt i hus og heim. 

Det er ikke alternativ å omplassere katten, den er et familiemedlem! :)

Anonymkode: 803f0...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både rotter og katter! Der går ganske fint, rottene har et eget stort rom de får gå så mye fritt dem vil, de får gå løs i resten av huset når kattene er ute. Supre kjæledyr!

Anonymkode: ce64c...8ac

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rotter og terriere, ikke helt det samme, men nesten 😄

Hundene hadde tatt livet av rottene tvert om de fikk sjansen! Det går fint, men det gjelder å ta en del forholdsregler. Buret til rottene står høyt, så hundene ikke kommer til. Når rottene er ute stenges hundene inne på et eget rom, så de ikke har sjansen til nærkontakt med hverandre. 

Den første måneden var hundene veldig på, og brukte mye tid på å stirre intenst på buret. Men det går seg til, og nå enses det knapt, med mindre rottene har høy aktivitet og springer rundt, da kommer hundene løpende for å se. Men de er ikke så intense lenger, så jeg tillater det. 

Anonymkode: e10e7...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har rotter og terriere, ikke helt det samme, men nesten 😄

Hundene hadde tatt livet av rottene tvert om de fikk sjansen! Det går fint, men det gjelder å ta en del forholdsregler. Buret til rottene står høyt, så hundene ikke kommer til. Når rottene er ute stenges hundene inne på et eget rom, så de ikke har sjansen til nærkontakt med hverandre. 

Den første måneden var hundene veldig på, og brukte mye tid på å stirre intenst på buret. Men det går seg til, og nå enses det knapt, med mindre rottene har høy aktivitet og springer rundt, da kommer hundene løpende for å se. Men de er ikke så intense lenger, så jeg tillater det. 

Anonymkode: e10e7...d36

Men blir ikke rottene veldig redde av å være innestengt i et bur med hunder i nærheten? Selv om de ikke er tilgjengelig for hundene så vil jo rottene lukte at det er hund der? Det høres ut som om rottene må leve livet sitt i frykt?

Anonymkode: e8f56...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde masse rotter før, gikk helt fint med katter og pinschere (hunder altså). Rottene kunne være løse med kattene (med tilsyn) men selvsagt ikke løs med hundene. Hadde både store og små rotter 🫶🏻

Anonymkode: bd384...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på katten. 

Vi har hatt endel katter opp igjennom årene. Noen var jegere og anså alt som rørte seg for et bytte, andre ville bare kose (Vi har hatt en katt som koste med småfugler....) 

Katter er ekstremt forskjellige. 

Anonymkode: 28ad4...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man tenker ute i naturen så tar ikke katter rotter! Men hunder, spesifikt terrier og snauser har et instinkt som gjør at de har anlegg for å bite/riste/ta livet av dem. Uansett ville jeg ha hatt katt og rotte under oppsyn først! Begge kan jo bite… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to rotter som var store med 750g og 770g, og det var aldri noe problem. Vår katt var ikke noen jeger type, og rottene satte seg i respekt med en gang ved å frese til han, og etter det holdt katten god avstand. De satt å vasket seg mens katten satt to meter unna. Så de var ikke redd han. 

 

Anonymkode: 34ca1...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men blir ikke rottene veldig redde av å være innestengt i et bur med hunder i nærheten? Selv om de ikke er tilgjengelig for hundene så vil jo rottene lukte at det er hund der? Det høres ut som om rottene må leve livet sitt i frykt?

Anonymkode: e8f56...525

Min erfaring er at det går helt fint, etter flere kolonier med rotter og flere ulike hunder. Rottene venner seg fort til luktene i huset, og de viser ikke redsel om de ikke har noen direkte negativ erfaring med hund. De er heller nysgjerrige, kommer frem og snuser på hunden gjennom sprinklene. 

Anonymkode: e10e7...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med rotter, men med marsvin. Mulig rotter har en mer solid psyke enn marsvin. Her gikk det ihvertfall ikke. Valgte å omplassere marsvinene til noen vi kjenner. Nå kan de løpe rundt på gulvet uten at vi må stå med hjertet i halsen i tilfelle katten kommer.

Anonymkode: b8124...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke erfaring med rotter, men med marsvin. Mulig rotter har en mer solid psyke enn marsvin. Her gikk det ihvertfall ikke. Valgte å omplassere marsvinene til noen vi kjenner. Nå kan de løpe rundt på gulvet uten at vi må stå med hjertet i halsen i tilfelle katten kommer.

Anonymkode: b8124...69a

Jeg måtte omplassere et hamster da vi fikk hund. Den viste tydelige tegn på frykt selv om vi ikke hadde hamster og hund i samme rom. 

Anonymkode: e8f56...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere foreldrene også har lyst på rotter! Dumt å kjøpe dyr bare fordi en unge ønsker seg det, for det ender nesten alltid med at det er foreldrene som må ta hele ansvaret - og sånn skal det jo være også, siden dyr ikke er leketøy.  :) 

 

Rotter og andre smådyr skal ikke være alene med verken hund eller katt. Det kan ofte gå bra, men det kan like fort IKKE gå bra. Burdyr generelt er langt mer utfordrende å ha enn hva mange tenker seg. Det er vanskelig å gi de fullverdige liv inne i et bur, samtidig er det sjelden trygt å la de gå løse rundt i huset.

 

 

Anonymkode: 381b2...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper dere foreldrene også har lyst på rotter! Dumt å kjøpe dyr bare fordi en unge ønsker seg det, for det ender nesten alltid med at det er foreldrene som må ta hele ansvaret - og sånn skal det jo være også, siden dyr ikke er leketøy.  :) 

 

Rotter og andre smådyr skal ikke være alene med verken hund eller katt. Det kan ofte gå bra, men det kan like fort IKKE gå bra. Burdyr generelt er langt mer utfordrende å ha enn hva mange tenker seg. Det er vanskelig å gi de fullverdige liv inne i et bur, samtidig er det sjelden trygt å la de gå løse rundt i huset.

 

 

Anonymkode: 381b2...b23

Tja, vi er veldig glad i dyr, men det er vel ikke drømmedyret 😅 Men vi er villige til å prøve. Dersom det praktisk lar seg gjøre i forhold til katten, da. Det høres ut som andre har fått det til, så da ble jeg litt mer optimistisk! 

Anonymkode: 803f0...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om en ungdom, så tror det skal gå greit i forhold til ansvaret. :) ts.

Anonymkode: 803f0...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...