Gå til innhold

Kan jeg koble denne batteriladeren rett på polene, eller må jeg ta av bilens strøm først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er så kjedelig å gjøre alle innstillinger forfra i bilen...er det greit å koble denne rett på?

IMG_20230321_123222.thumb.jpg.91dd15a49fcd3dcc1252924f87c75de4.jpg

Anonymkode: 36dff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Kjør på.

Takk! Hvordan vet du det? Jeg skjønner liksom ikke helt prinsippene bak.

Dette er tydeligvis en fossilbil, men kan jeg gjøre det samme på Leafen? Den skal egentlig lade 12V batteriet fra 400V batteriet, men det fungerer ikke helt etter hensikt.

Anonymkode: 36dff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du det? Jeg skjønner liksom ikke helt prinsippene bak.

Dette er tydeligvis en fossilbil, men kan jeg gjøre det samme på Leafen?

Du burde kanskje opplyst at det gjelder Leaf? Allerede i overskriften?

Anonymkode: f7ba7...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du må tenke på, uavhengig om det er fossilbil eller elbil, er hvis 12v batteriet har en styreenhet (kladd med ledning/kontakt) på minuspolen. Da skal du ikke koble laderen til på selve batteripolen, men til gods i motorrommet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde kanskje opplyst at det gjelder Leaf? Allerede i overskriften?

Anonymkode: f7ba7...b94

Du siterer et innlegg der det allerede står at dette her gjelder en fossilbil. Spørsmålet er om det samme kan gjøres på en Leaf også.

Slipses skrev (6 minutter siden):

Eneste du må tenke på, uavhengig om det er fossilbil eller elbil, er hvis 12v batteriet har en styreenhet (kladd med ledning/kontakt) på minuspolen. Da skal du ikke koble laderen til på selve batteripolen, men til gods i motorrommet.

Dette skal jeg google litt, takk!

Anonymkode: 36dff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

å gjøre alle innstillinger forfra i bilen.

Hva mener du med dette, hvilke innstillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk! Hvordan vet du det? Jeg skjønner liksom ikke helt prinsippene bak.

Dette er tydeligvis en fossilbil, men kan jeg gjøre det samme på Leafen? Den skal egentlig lade 12V batteriet fra 400V batteriet, men det fungerer ikke helt etter hensikt.

Anonymkode: 36dff...29c

Alle elbiler sliter med 12V batteriet, når det blir kjørt småturer og det er kaldt. Det finnes mange artikler om dèt. Er nøykaktig samme som bensin/dieselbiler, batteri tappes under start og kjøring med småturer.

 

 

Slipses skrev (2 timer siden):

Eneste du må tenke på, uavhengig om det er fossilbil eller elbil, er hvis 12v batteriet har en styreenhet (kladd med ledning/kontakt) på minuspolen. Da skal du ikke koble laderen til på selve batteripolen, men til gods i motorrommet.

Det er bare tull! Alt jeg har sett av bruksanvisning på batteriladere, skal klemmene settes rett på polene. Søkte for sikkerhets skyld på nettopp det du babler om, og Viking kom opp med hvordan det gjøres, og nei, der også sier de rett på polene på batteriet. De eneste bilene du setter på lading/starthjelp på punkter i motorrom, er biler med 12V batteri i bagasjen. Eks BMW.

Anonymkode: bad28...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er bare tull! Alt jeg har sett av bruksanvisning på batteriladere, skal klemmene settes rett på polene. Søkte for sikkerhets skyld på nettopp det du babler om, og Viking kom opp med hvordan det gjøres, og nei, der også sier de rett på polene på batteriet. De eneste bilene du setter på lading/starthjelp på punkter i motorrom, er biler med 12V batteri i bagasjen. Eks BMW.

Anonymkode: bad28...096

Les det jeg skriver en gang til. HVIS DU HAR EN BATTERISTYREENHET på minuskabelen på batteriet skal du IKKE lade batteriet direkte på batteripolen. Du kan sette laderen direkte på plusspolen, men IKKE på minuspolen, den må settes FØR styreenheten. Jeg stoler nok mer på bilfabrikantene som tross alt lager bilen enn de søplefirmaene som lager drittladere.
Eksempel på deksel bilfabrikantene setter over minuspolen for å hindre deg i å lade batteriet direkte på minuspolen:

image.png.0689b3c1c68a1dce00bd98ab5f6b1d44.png

 

Endret av Slipses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (1 time siden):

Hva mener du med dette, hvilke innstillinger? 

Klokke, airconsoner, diverse lyder, seteinnstillinger osv.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Alle elbiler sliter med 12V batteriet, når det blir kjørt småturer og det er kaldt. Det finnes mange artikler om dèt. Er nøykaktig samme som bensin/dieselbiler, batteri tappes under start og kjøring med småturer.

Anonymkode: bad28...096

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Det er alltid nok strøm til å vedlikeholdslade 12V batteriet. Slik jeg forstår det, er problemet med elbil at 12V batteriet sjeldent lades helt opp og tømmes helt. Den er middels ladet hele tiden. Det er ikke bra for den antikke teknologien i 12V batterier. Slik har jeg fått det forklart.

Anonymkode: 36dff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Slipses skrev (21 minutter siden):

Les det jeg skriver en gang til. HVIS DU HAR EN BATTERISTYREENHET på minuskabelen på batteriet skal du IKKE lade batteriet direkte på batteripolen. Du kan sette laderen direkte på plusspolen, men IKKE på minuspolen, den må settes FØR styreenheten. Jeg stoler nok mer på bilfabrikantene som tross alt lager bilen enn de søplefirmaene som lager drittladere.
Eksempel på deksel bilfabrikantene setter over minuspolen for å hindre deg i å lade batteriet direkte på minuspolen:

image.png.0689b3c1c68a1dce00bd98ab5f6b1d44.png

 

Jeg stoler IKKE, på det du skriver her. For den fliken du har lagt med, er fra ebay og passer visst på VW. Har selv hatt nettopp VW av nyere årgang, og der var ikke denne på batteriet. Batterilader til Defa varmepakke satt rett på begge poler på batteriet. Er nok heller for at man unngå gnister av klønete amatører som ikke gjør ting rett, med både lading og startkabler.

Anonymkode: bad28...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Det er alltid nok strøm til å vedlikeholdslade 12V batteriet. Slik jeg forstår det, er problemet med elbil at 12V batteriet sjeldent lades helt opp og tømmes helt. Den er middels ladet hele tiden. Det er ikke bra for den antikke teknologien i 12V batterier. Slik har jeg fått det forklart.

Anonymkode: 36dff...29c

Hvis det er snakk om tradisjonelle flytende blybatterier slik du finner i bensin- og dieselbiler er det du skriver helt feil. Lader du ned batteriet oppstår sulfatering og over tid vil dette ødelegge batteriet. Blybatterier, være seg faste eller flytende, bør ALDRI lades helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er så kjedelig å gjøre alle innstillinger forfra i bilen...er det greit å koble denne rett på?

IMG_20230321_123222.thumb.jpg.91dd15a49fcd3dcc1252924f87c75de4.jpg

Anonymkode: 36dff...29c

Koble pluss til positiv pol. Kvle så minus (svart klype) til et punkt i motorrommet som er lengst mulig vekk fra elektronikk. Så kobler du laderen til strømnettet. Sjekk at det er kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg stoler IKKE, på det du skriver her. For den fliken du har lagt med, er fra ebay og passer visst på VW. Har selv hatt nettopp VW av nyere årgang, og der var ikke denne på batteriet. Batterilader til Defa varmepakke satt rett på begge poler på batteriet. Er nok heller for at man unngå gnister av klønete amatører som ikke gjør ting rett, med både lading og startkabler.

Anonymkode: bad28...096

Med startkabler/batteribooster bør du egentlig alltid koble minus til chassis eller motorblokk, ikke direkte til batteripolen. Har gjort det selv da jeg ikke visste bedre og det har gått fint, men det er ingen grunn til å gjøre det så hvorfor ta den risikoen? 

Å koble til en vanlig batterilader rett til minuspolen går nok imidlertid helt fint. Jeg har aldri hørt om startbatterier som bruker BMS, men om det finnes tror jeg vedkommende du sitterer har rett i at du ikke bør koble direkte på minus. Du risikerer i alle fall å ødelegge BMS-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Klokke, airconsoner, diverse lyder, seteinnstillinger osv.

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Det er alltid nok strøm til å vedlikeholdslade 12V batteriet. Slik jeg forstår det, er problemet med elbil at 12V batteriet sjeldent lades helt opp og tømmes helt. Den er middels ladet hele tiden. Det er ikke bra for den antikke teknologien i 12V batterier. Slik har jeg fått det forklart.

Anonymkode: 36dff...29c

12v-batteriet har begrenset levetid og må av og til byttes akkurat som startbatteriet på fossilbiler. Hvor lenge de holder vil variere, men normalt 5-8 år.

Hvis du opplever at du stadig oftere går tom for 12v-strøm selv om du bruker bilen på samme måte som før, er det sannsynligvis på tide å bytte 12v-batteriet. Du kan få det til å gå en stund til ved å stadig lade det ekstra med batterilader, men før eller siden må du bytte. 

Et bilverksted, eller en spesialbedrift for batterier og bilelektro kan enkelt teste om batteriet må byttes. Testen tar bare få minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg stoler IKKE, på det du skriver her. For den fliken du har lagt med, er fra ebay og passer visst på VW. Har selv hatt nettopp VW av nyere årgang, og der var ikke denne på batteriet. Batterilader til Defa varmepakke satt rett på begge poler på batteriet. Er nok heller for at man unngå gnister av klønete amatører som ikke gjør ting rett, med både lading og startkabler.

Anonymkode: bad28...096

Den "fliken" er en orginal VW del, men du får den sikkert på ebay ja. Hadde du ikke den på din VW hadde ikke bilen start/stopp system med batteristyreenhet. 

Fra selvstudiehefte:

image.png.e22e43e21c7038dca590cf117bc97fbb.png

Jdz skrev (26 minutter siden):

Med startkabler/batteribooster bør du egentlig alltid koble minus til chassis eller motorblokk, ikke direkte til batteripolen. Har gjort det selv da jeg ikke visste bedre og det har gått fint, men det er ingen grunn til å gjøre det så hvorfor ta den risikoen? 

Å koble til en vanlig batterilader rett til minuspolen går nok imidlertid helt fint. Jeg har aldri hørt om startbatterier som bruker BMS, men om det finnes tror jeg vedkommende du sitterer har rett i at du ikke bør koble direkte på minus. Du risikerer i alle fall å ødelegge BMS-en.

Slik ser den ut:

image.png.581d86c41fa5297226ab0487ad55e9d0.png

Endret av Slipses
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Slipses skrev (39 minutter siden):

Den "fliken" er en orginal VW del, men du får den sikkert på ebay ja. Hadde du ikke den på din VW hadde ikke bilen start/stopp system med batteristyreenhet. 

Fra selvstudiehefte:

image.png.e22e43e21c7038dca590cf117bc97fbb.png

Slik ser den ut:

image.png.581d86c41fa5297226ab0487ad55e9d0.png

Dette var jo info til ingen nytte, for Nissan Leaf. Ikke engang VW ID har dette😂 

Anonymkode: bad28...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...