Gå til innhold

Hvor mange tror på gud? meningsmål

solflekken

Tror dere på Gud?  

33 stemmer

1. 1. Tror du på Gud (krisnte)

• Ja, jeg tror på gud
      11
    • Nei, jeg er atetist
      16
    • Nei, jeg er agnoistikker
      3
    • Jeg tror på en annen gud
      1
    • Usikker
      2

Anbefalte innlegg

Inspirert av "Hvor mange tror på gud" tråden

Etter ha lest litt inn på den tråden et par ganger, ble jeg ganske nysgjerrig.

Tror du på Gud?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (8 minutter siden):

Agostikere er verken for eller mot

Det er uenighet om hva Agnostiker egentlig betyr, SNL klarer faktisk det kunststykket å til dels motsi seg selv.

SNL sier "Agnostisisme er det filosofiske standpunktet at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes, eller vite noe om det hvis det finnes."

Med denne definisjonen kan du finne teistiske agnostikere (Tror at Gud finnes, men mener at vi ikke kan vite det), teistiske gnostikere (Mener å vite at Gud finnes), ateistiske agnostikere (Tror ikke at Gud finnes, men ikke at vi vet det) og ateistiske gnostikere (Mener å vite at Gud ikke finnes).

Men SNL sier også: "En agnostiker er en person som er agnostisk angående noe. Dette betyr at personen ikke tror at en påstand er sann, men heller ikke at den er falsk. En agnostiker har ikke noen oppfatning om en gitt påstand er sann eller ikke."

Med denne definisjonen, så har ikke agnostikeren noen mening om det er sant at Gud finnes eller ikke. I så fall tror jo ikke agnostikeren på Gud, og sånn sett er det ikke feil å ha "Nei" som del av svaret, selv om personen heller ikke tror at Gud ikke finnes...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok velge både ateist og agnostisk, altså en agnostisk ateist.

Jeg tror ikke = ateist

Jeg vet ikke om det finnes en, to, tre eller flere guder = agnostisk

Jeg er heller ikke sikker på om det mulig vite om det finnes en eller flere guder, siden jeg ikke finner noen definisjon som gir mening på noen av de gudene som jeg har lest om. Det har eksistert" mange guder opp gjennom, og det "eksisterer" mange den dag i dag. Ingen av dem der definert slik at jeg får det til å gi mening.

Anonymkode: 00014...76d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...