Gå til innhold

Vil ikke ta manuell lappen, men jeg må.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som holder på med lappen. Jeg ønsker egentlig bare å ta automat lappen, men foreldrene mine sier at jeg MÅ ta manuell. Jeg har allerede hatt en oppkjøring og jeg strøk. Det var skikkelig demotiverende og jeg strøk på grunn av girvalget mitt. Neste uke har jeg ny oppkjøring og jeg er ikke klar. Fortalte det til foreldrene mine, men de sier at siden de og alle andre klarte å ta manuell så kommer jeg også til å gjøre det. De synes det er teit av meg å ikke få til noe så "enkelt". 

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å overtale dem til å enten flytte oppkjøring eller gå over på automat. Jeg er tross alt 18 år og myndig... Mamma sa til og med at hun skal ringe kjørelæreren min i morgen og snakke med han om grunnen til hvorfor han fortalte meg at jeg burde utsette oppkjøring, når det er akkurat det jeg burde. Håper noen har noen tips.

Anonymkode: f373a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Manuelt gir er ikke akkurat vanskelig. Det er en av de enkleste man gjør

Anonymkode: 3d8da...bc8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strøk du første gang fordi du ikke kunne gire skikkelig?

Anonymkode: 19303...5f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Manuelt gir er ikke akkurat vanskelig. Det er en av de enkleste man gjør

Anonymkode: 3d8da...bc8

Bra at du får det til🙂

Endret av Heisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strøk du første gang fordi du ikke kunne gire skikkelig?

Jeg bruker noen ganger feil gir i feil fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at du fikser manuell gir snart. Det er for din egen del at din mor sier du bør ta lappen på manuell. Du har mye mer valgmuligheter framover. Tenk om du må låne en bil. Leie en bil e.l. Da er det fodt å kunne kjøre det

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (Akkurat nå):

Sikker på at du fikser manuell gir snart. Det er for din egen del at din mor sier du bør ta lappen på manuell. Du har mye mer valgmuligheter framover. Tenk om du må låne en bil. Leie en bil e.l. Da er det fodt å kunne kjøre det

Det er det de også sier. Takk, er bare litt stresset for å stryke en gang til. Hilsen TS.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akay skrev (2 minutter siden):

I jobbsammenheng, ikke minst. 

Anonymkode: 2c6f7...a69

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisa skrev (1 minutt siden):

Da var du jo åpenbart ikke klar for oppkjøringen :) Har ikke kjørelæreren noen tips? Etter hvert som du får mer erfaring bak rattet, vil det være helt naturlig for deg hvilket gir som er riktig. Du må ha mengdetrening før du prøver deg på oppkjøring igjen. Mitt tips er å høre med kjørelærer hva du må forbedre, og øvelsekjøre mye med foreldrene dine eller andre som kan ta deg med, før du prøver deg på ny oppkjøring. Ingen liker manuell giring i starten, det er helt normalt. Ikke gi opp når du er så nær, dette fikser du.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var du jo åpenbart ikke klar for oppkjøringen :) Har ikke kjørelæreren noen tips? Etter hvert som du får mer erfaring bak rattet, vil det være helt naturlig for deg hvilket gir som er riktig. Du må ha mengdetrening før du prøver deg på oppkjøring igjen. Mitt tips er å høre med kjørelærer hva du må forbedre, og øvelsekjøre mye med foreldrene dine eller andre som kan ta deg med, før du prøver deg på ny oppkjøring. Ingen liker manuell giring i starten, det er helt normalt. Ikke gi opp når du er så nær, dette fikser du.

Tusen takk! Hjelper mye å høre at jeg kommer til å klare det. Vi har ikke manuell bil hjemme, så får ikke kjørt med gir utenom kjøretimer. Kjørelærer har gitt tips, men jeg blir så nervøs under oppkjøring at jeg føler jeg ikke er helt tilstede under kjøringen. Tullet det til med giringen når jeg vet at jeg kan det. Kjørelæreren min sa også til meg at hvis kjøretimen vi hadde før oppkjøring hadde vært oppkjøring hadde jeg bestått. Var kjempelei meg hele dagen. Blir så usikker på om jeg klarer det neste uke og er derfor redd for å stryke og måtte gå gjennom samme nedtur.

Hilsen TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisa skrev (13 minutter siden):

Girkassen ser ut som en H 1 rett opp, 2 rett ned. 3 opp til høyre og 4 ned til høyre. Så 5 opp og litt mere til høyere og evt 6 ned litt mere til høyere. 
Revers er nesten uten unntak på japansk bil: Helt til høyere og ned/bakover. 
Tyske biler ofte helt til venstre og opp/frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det foreldrene dine som betaler kjøretimer? Hvis ikke har de i grunnen ikke noe de skulle sagt. Du må bestemme selv

Anonymkode: f756c...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Einus skrev (3 minutter siden):

Girkassen ser ut som en H 1 rett opp, 2 rett ned. 3 opp til høyre og 4 ned til høyre. Så 5 opp og litt mere til høyere og evt 6 ned litt mere til høyere. 

Dette er et utrolig lite hjelpsomt svar. Snakk om å forvirre noen unødvendig. Det spiller veldig liten rolle hvordan de ulike girene er plassert på andre biler, det er plasseringa på den bilen TS til enhver tid kjører hun må ha oversikt over. Dessuten er det vel ikke plasseringa hen sliter med, men når hen skal skifte gir?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (6 minutter siden):

Okei, hvordan skal det hjelpe meg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det foreldrene dine som betaler kjøretimer? Hvis ikke har de i grunnen ikke noe de skulle sagt. Du må bestemme selv

Anonymkode: f756c...e6b

Ja det er de som betaler for oppkjøring og kjøretimer. Forrige oppkjøring kostet 6000kr og jeg vil ikke at de skal måtte betale så mye for en ny oppkjøring. Får dårlig samvittighet fordi jeg ikke vil de skal bruke så mye penger på meg. TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er et utrolig lite hjelpsomt svar. Snakk om å forvirre noen unødvendig. Det spiller veldig liten rolle hvordan de ulike girene er plassert på andre biler, det er plasseringa på den bilen TS til enhver tid kjører hun må ha oversikt over. Dessuten er det vel ikke plasseringa hen sliter med, men når hen skal skifte gir?

Ja stemmer det. Vet hvor giret er, men skifter innimellom på feil tidspunkt🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Heisa said:

Men da er du jo ikke klar for å kjøre opp ennå? Hvorfor kjørte du opp før du kunne kjøre?

Anonymkode: f4749...77a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er du jo ikke klar for å kjøre opp ennå? Hvorfor kjørte du opp før du kunne kjøre?

Anonymkode: f4749...77a

Jeg trodde jeg var klar fordi kjørelæreren min sa at jeg kom til å klare det. Valgte ikke feil gir før oppkjøring, men nå gjør jeg det. Vet at jeg ikke var klar, men jeg visste ikke det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordel å ta manuell. Selv om nye biler som regel er automat så er det ikke alle arbeidsgivere som tilbyr kun automatgir. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...