Gå til innhold

Daddel-og valnøttkake


Gjest frulou

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou

Kjære piaf :sexy: *blafreblafre,smiskesmiske*

Du skrev i "hva er middagen i dag"-tråden om at dere hadde spist daddel-og valnøttkake,og det syntes jeg hørtes så utrolig GODT ut,siden jeg elsker både dadler og valnøtter.Du har ikke lyst til å legge ut oppskriften,vel? Da hadde jeg blitt suuuperhyperfantasiastisk glad! *smiske,blafre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får vel det da... ;)

Kake med valnøtter og dadler

1 dl sukker (gjerne brunt sukker, lyst muscavadosukker eller lønnesukker, vanlig hvitt går også)

2 egg

225 g ferske dadler (jeg synes de iranske er best)

100 gram valnøttkjerner

2 ss hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1/2 ts kardemomme

Pisk sukker og egg til eggedosis. Hakk dadler (det blir seigt og klissete!!) og nøtter, bland med det tørre. Bruk gjerne to gafler for å "skille" daddelbitene litt, sånn at de ikke ender i en eneste stor klump i røren. Vend frukt- og nøtteblandingen inn i eggedosisen.

Ha røren i avlang smurt og strødd form, sett nederst i ovnen ved 150 g, skru så umiddelbart opp til 180 g. Steketid ca. 35 min.

Kaken blir flat (går kanskje an å doble oppskriften for å fylle formen bedre, med tilsv. lengre steketid), mørk og saftig/seig. Og den er av typen som blir enda bedre etter noen dager.

Hvis du ikke lager den til jul, kan du gjerne kutte ut krydderne. Går fint å fryse, og tiner fort.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmm,nam!denne kaka hørtes nydelig ut.elsker dadler og nøtter.

har du prøvd den med andre nøtter?

avlang form..er det brødform?

skal stikke ut og kjøpe ingredienser og hive meg rundt med baking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kaken i en avlang formkakeform, den er litt mindre enn brødformer, og smalere i bunnen. Brødform går også fint, men kaken blir da enda flatere (har ikke noe å si for smaken eller konsistensen).

Jeg har ikke forsøkt med andre nøtter, men her er det sikkert bare å eksperimentere i vei. Jeg har selv rester av usaltede pistasjnøtter og tørkede aprikoser som jeg vurderer å bruke i en "restekake" over jul - sammen med resten av dadlene og valnøttene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en liten rapport ang kaka:

den var nyyydelig! :)

herved min favorittkake.

jeg gjorde litt dårlig research da;

hadde ikke kardemomme,bare kanel.

dadlene var tørket,kjøpt på hesekost.

men kaka var bare himmelsk for det.

sånne ferske dadler i løs vekt koster jo en formue.

men det er sikkert de pakningene du bruker.

var forresten ikke meningen å køpe tørkede,

fant det ut da jeg kom hjem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk handlet inn ferske dadler og valnøtter, men kom aldri igang med bakingen. Og nå har jeg snopet opp mesteparten av ingrediensene... :rodme:

Valnøtter og dadler smaker utrolig godt sammen! Ut og kjøpe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på de store du får kjøpt i løsvekt på Rimi. De er mye "saftigere" enn de man får kjøpt i pakke. Det er kanskje ikke riktig å si at de er ferskere enn de i pakke, men aroma og konsistens er på en måte helt annerledes enn de eneste dadlene man fikk kjøpt før, som var små og bare kvalmt søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store dagligvarebutikker har ferske dadler. (med sten i vel og merke.) Har sett det bl.a på Meny og Ultra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

sikker på at de ikke er de tørkede i løsvekt du mener?

De er ganske store,og mye saftigere og bedre enn de dadlenei pakker, men de er tørket de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper iranske dadler i 500 g pakker i butikk med varer fra Midt-Østen. Liker smaken på disse bedre enn de man får i løsvekt (som heter Medjool, tror jeg, fra California?) i vanlige matbutikker, og som regel er de også billigere. ;)

Hvor ferske disse dadlene er kan sikkert diskuteres, men de går ihvertfall vanligvis under betegnelsen "ferske dadler", i motsetning til de (inn)tørkede som var vanlige før, dynket i klissete daddelsirup. :forvirret: (Men også sistnevnte variant skal fungere fint i kaken. :) )

De ferske dadlene skal forresten oppbevares kaldt - de ligger i kjøledisk i butikken der jeg kjøper dem, og hjemme har jeg dem alltid i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg fant ut at jeg faktisk likte dadler når jeg smakte på de i løsvekt, for de er ikke dynket i sånn kliss som du sier, sånn som de i pakker.

Stemmer nok at de heter noe lignende Medjool

*det burde jeg strengt tatt vite, jeg som faktisk jobber i frukt og grønt på Meny* :sjenert::ler:

Men det hadde vært spennende å smake på ferske dadler og, tror ikke vi har mulighet til å bestille det fra Bama, tror det bare er de tørkede i løsvekt. Mne det skal jeg finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...