Gå til innhold

Møbler du vokste opp med som har gått ut på dato


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spisestue bord + stoler og tilhørende (2-3) dekketøy-skap/skatholl(?) (selvfølgelig i heltre med utskjæringer i bena til bordet, ryggen til stolene og skapene på dekketøy-skap/skatholl og lakkert i en mørk lakk)

Og vegg seksjon hvor TV-en står med vitrineskap del og skuffer + hyller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke møbel, men! Disse barna som gråt.. Mormor hadde flere av dem i huset, jeg syns de var råskumle😳

6F09236A-0C8C-44D2-A458-4CDACCDAB102.jpeg

Anonymkode: e4325...a5f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke møbel, men! Disse barna som gråt.. Mormor hadde flere av dem i huset, jeg syns de var råskumle😳

6F09236A-0C8C-44D2-A458-4CDACCDAB102.jpeg

Anonymkode: e4325...a5f

Er det ikke de bildene som har "rykte" på seg å skape ulykke for de som henger bildene på veggen? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke møbel, men! Disse barna som gråt.. Mormor hadde flere av dem i huset, jeg syns de var råskumle😳

6F09236A-0C8C-44D2-A458-4CDACCDAB102.jpeg

Anonymkode: e4325...a5f

Det fikk meg til å tenke på et annet bilde som "alle" hadde på veggene hjemme på 70-tallet, da jeg var barn.

Sigøynerkvinnen med det forføreriske blikket! Akkurat lik denne: (jeg hører de har fått en retroverdi nå og selges for gode summer om det er maleri og ikke trykk)

Bildene i denne epoken, stilen og utførelsene kalles kitsch! Og nettopp dette bildet av sigøynerkvinnen er tatt frem som eksempel her hos Store Norske Leksikon på hva som er kitsch.

 

0exhNuNYnjBcaS3SYdxKjf8F2vJ1WgxSZ60STLep

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 19.15):

Dette, derimot, er en moderne vri på jærstolen:

IMG_7335.jpg

Anonymkode: 39681...2f6

Mamma kjøpte slike, men jeg husker at jeg ikke likte å sitte på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalikalinka skrev (På 18.3.2023 den 21.13):

Definitivt telefonbenker/-bord, «alle» hadde jo det. Så satt man der, da, og skravla og tvinna krølleledningen rundt fingrene og fikk kjeft fordi tellerskritt var dyrt. Og så på et eller annet tidspunkt ble de bare helt overflødige. Sto aldri på vurderingslista da jeg skulle kjøpe mine egne møbler, hvert fall, så mye må jo ha skjedd før jeg flytta for meg selv. Tenkte på telefonbenkenes triste skjebne her om dagen, faktisk. Det var liksom et så veldig standard møbel, helt til ingen trengte det mer.

Om jeg hadde tenkt på det da unga var små - hadde jeg faktisk fått tak i en telefonbenk av denne typen og malt i en passende farge:

Telefonbenk | FINN torget

Greit med et sted i yttergangen å sitte - i tillegg plass til luer, skjerf og votter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sånn skrivebord som vi kunne legge den klumpete datamaskinskjermen ned i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respatex kjøkkenbord, og stoler. CD hyller. Sakkosekk. Tivoli lampe. Sånne stressless stoler man svinger rundt med, og gjerne tilhørende fothviler. 3+2+1 sofa grupper. Globus. 

Anonymkode: e98fc...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 21.11):

https://images.app.goo.gl/mzvf3tQ4xLeyBoRy5

Sånne tv-bord. 

Anonymkode: 2b7b1...a8b

Jeg har mitt enda, dessverre. Et grusomt monstrum i sort glass og folie, men jeg klarer ikke finne noe annet som både er smalt nok, solid nok og har nok hyller. 

Hareena skrev (På 18.3.2023 den 21.18):

Min mor hadde klesrulle (!) , ikke akkurat et møbel, men milde måne, jeg ble overrasket da det faktisk er til salgs den dag i dag, om enn i en noe mer oppdatert versjon.

https://www.skousen.no/hus-hage/stryking/strykerulle/product/miele-b-995-d/

En rulle er vel fremdeles det ypperste man kan bruke til duker og sengetøy, men ikke så egnet til klær. :)  (En klesrulle er vel en slik rull man fjerner lo og støv med?)

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 23.14):

Er det sånn liten hylle med bittesmå hyller som man hang på veggen og satte masse små figurer/pynt i? Jeg hadde det da jeg var liten, men hadde glemt hva det het. 

Anonymkode: f5f20...474

Jeg har en gammel setteskuff på veggen - dvs. en skuff som trykkeriene brukte til å oppbevare fonter i den gangen de brukte slikt.   :) 

Criss skrev (3 timer siden):

Mamma kjøpte slike, men jeg husker at jeg ikke likte å sitte på de.

Jeg har et hatforhold til jærstoler. Jeg har for meg at det finnes utgaver med seter som er brede nok til å sitte komfortabelt på, men jeg kommer alltid over de mer originale og alt for smale stolene som gir meg blåmerker på begge sider av rumpe og lår. Og i tillegg er sivet alltid litt ru og stikkete, og river ut tråder på strømpebukser og finklær. 

Anonymkode: da066...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benno hyller - mest brukt til CD, DVD og/eller BluRay. Jeg skal se over titlene og kaste de jeg finner overalt, altså!! Hyllene skal så brukes til kokebøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (Akkurat nå):

Benno hyller - mest brukt til CD, DVD og/eller BluRay. Jeg skal se over titlene og kaste de jeg finner overalt, altså!! Hyllene skal så brukes til kokebøker!

Bennohyllene er geniale, og kan brukes til mye mer enn CD'er! Jeg hadde bennohyller i gangen, til barnesko da barna var små. Nå har jeg en liten kurv eller eske i hver hylle, til sånne ting som bor i gangen: Nøkler,solbriller, reflekser osv. Tante som var billedvever hadde dem montert liggende helt opp under taket med garnnøster i.

Anonymkode: 39681...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Respatex kjøkkenbord, og stoler. CD hyller. Sakkosekk. Tivoli lampe. Sånne stressless stoler man svinger rundt med, og gjerne tilhørende fothviler. 3+2+1 sofa grupper. Globus. 

Anonymkode: e98fc...722

Hva er en tivolilampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 22.3.2023 den 17.27):

Det fikk meg til å tenke på et annet bilde som "alle" hadde på veggene hjemme på 70-tallet, da jeg var barn.

Sigøynerkvinnen med det forføreriske blikket! Akkurat lik denne: (jeg hører de har fått en retroverdi nå og selges for gode summer om det er maleri og ikke trykk)

Bildene i denne epoken, stilen og utførelsene kalles kitsch! Og nettopp dette bildet av sigøynerkvinnen er tatt frem som eksempel her hos Store Norske Leksikon på hva som er kitsch.

 

0exhNuNYnjBcaS3SYdxKjf8F2vJ1WgxSZ60STLep

Mine besteforeldre hadde fiskeren som akk, ikke viste seg å være norsk, ei heller fisker. Lurer på om blåfargen på skjorten hans kom fra tiss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 7.47):

Ikke møbel, men! Disse barna som gråt.. Mormor hadde flere av dem i huset, jeg syns de var råskumle😳

6F09236A-0C8C-44D2-A458-4CDACCDAB102.jpeg

Anonymkode: e4325...a5f

Bestemor hadde akkurat dette bildet, og jeg var godt voksen da jeg skjønte at det faktisk ikke var et familiemedlem😂 Det ligner veldig på meg også! (Hvorfor vil man ha malerier av gråtende barn??)

 

Endret av Lerke987
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 20.55):

Telefonbord/benk 

Vannseng

 

 

Anonymkode: b54f7...b6d

Pyntegjenstander av bronse, telefon-bord m/benk. Furu møbler, skap på stua som var i 3 deler, fra tak til gulv, som inneholdt hyller, skap, vinskap med glass i bakkant, og skuffer, alt var i farven mørk brun. Brunt var veldig populært når jeg var liten. Husker også vi hadd en diger venitalor i bronse. Det var teppet omtrent på alle gulv, og på badene hadde vi våtromstapet. Do, vask, bidé, badekar og dusj var hvitt. TV-en var kjempe bred, og ikke noen cm som den er i dag.. 

Anonymkode: a12b8...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...