AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Hei, jeg har blitt uplanlagt gravid, har en fra før av som ble født før jeg ble skadet. Helt ukomplisert svangerskap og fødsel forøvrig. For noen måneder (ca 8 ) siden var jeg gjennom en tøff tid, ble akutt dårlig og måtte hasteoperere, men det gikk galt og jeg endte med 3 operasjoner der milten ble skadet, galleblæren fjernet og en lunge ble punktert. Jeg har i tiden etterpå strevet en del med pust, mye infeksjoner og er veldig slapp/sliten. Men, alle blodprøvene mine er per i dag bra igjen og jeg er på papiret "ganske frisk". Jeg fant ut for et par uker siden at jeg er gravid, og jeg er nå redd for hvilke konsekvenser disse tingene kan ha for meg. Jeg skal selvfølgelig rådføre meg med fastlegen min og eventuelt lege på fødeavdelingen.. men jeg gruer meg slik til å fortelle dem. Tenk om de sier at jeg ikke bør/kan beholde? Er det noen av dere som har hatt/har nedsatt lungefunksjon, dårlig milt eller annet som har erfaring? Tenker litt rundt dette å føde med dårlig lungekapasitet, eller at jeg faktisk har vært sengeliggende store deler av det siste året- det finnes sikkert "verre ting" som kan skje/ha skjedd, men det blir jo kvernet litt i hodet av dette. Synes du det er helt galskap å beholde evt? Dette er nok siste sjansen min for barn, da jeg er straks 40 også. Anonymkode: c87f2...e2e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Vanskelig valg. Når alt kommer til alt. Det viktigste er vel at du lever for den du allerede har? Anonymkode: 44bc0...c2c 1 1
Skyblue7 Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Jeg tror nok de vil se på alle løsninger for at du skal kunne gjennomføre. Og blir en fødsel for tøff så finnes det andre måter å få ut ett barn på ☺️Svigerinna mi har 50% lungekapasitet, og hun har født 2 barn. Riktignok ikke alle de andre komplikaskonene da. 1
AprilLudgate Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 Det er ikke meningen å undervurdere helsen din, men er dette så stort hinder da? Sånn med mindre sykehuset mener du ikke kan gå gravid pga lungene? Du er jo omtrent frisk nå ifølge legene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Ikke er jeg lege, og ikke kjenner jeg deg, men jeg har ei venninne som bl.a. har en ryggmargsskade etter en stupeulykke. Da hun ble skadet fikk hun beskjed om at en svangerskap kunne bli tøft for kroppen, og at ryggen hennes (hun er gående i dag) ikke ville tåle en vaginal fødsel. Hun fikk kjempegod oppfølging da hun ble gravid, flere samtaler på sykehuset med ulike leger, og de ble enige om at hun skulle få forsøke vaginalt, men at det var kort vei til keisersnitt. Hun har i dag to barn som begge er født vaginalt. Dette er jo helt andre skader enn du har, men hør med legen din og jordmor/fødselslege, det kan jo hende at det ikke er en så stor utfordring som du ser for deg? Anonymkode: d96c6...30c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanskelig valg. Når alt kommer til alt. Det viktigste er vel at du lever for den du allerede har? Anonymkode: 44bc0...c2c Absolutt, det er det. Jeg tar med meg alle plusser og minuser- barnet jeg har må bli ivaretatt også. ❤️ TS Anonymkode: c87f2...e2e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 Skyblue7 skrev (50 minutter siden): Jeg tror nok de vil se på alle løsninger for at du skal kunne gjennomføre. Og blir en fødsel for tøff så finnes det andre måter å få ut ett barn på ☺️Svigerinna mi har 50% lungekapasitet, og hun har født 2 barn. Riktignok ikke alle de andre komplikaskonene da. Oi, ja, jeg ligger på rundt 60% men med håp om bedring, så da er trolig den biten ikke det som vanskeliggjør det:) Stemmer, har en del andre komplikasjoner, men det trenger ikke påvirke barnet så mye som det evt. vil påvirke meg i graviditeten rent fysisk. Det er jo heldigvis ingenting arvelig heller. AprilLudgate skrev (46 minutter siden): Det er ikke meningen å undervurdere helsen din, men er dette så stort hinder da? Sånn med mindre sykehuset mener du ikke kan gå gravid pga lungene? Du er jo omtrent frisk nå ifølge legene. Jeg er frisk (men har anemier) på blodprøvene, dvs. at jeg ikke lenger har sepsis/høy infeksjon. Men jeg har gått flere måneder på antibiotika og er i svært dårlig fysisk form, og det er ikke sikkert jeg får beholde milten f.eks. Jeg må tilbake på kontroller relativt regelmessig på sykehuset frem til de ser om den blir frisk igjen:) Du undervurderer/overvurderer ikke altså, jeg spurte og tåler absolutt svaret. Jeg ønsker heller ikke å krisemaksimere, det hjelper å lese at det "kunne vært verre" eller at det kanskje ikke er så vanskelig som det man ser for seg når man er litt overrumplet over et lite påskeegg i magen 😅 Jeg må rett og slett ta litt tid og snakke med legen/sykehuset. Takk for innspill ❤️ TS Anonymkode: c87f2...e2e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke er jeg lege, og ikke kjenner jeg deg, men jeg har ei venninne som bl.a. har en ryggmargsskade etter en stupeulykke. Da hun ble skadet fikk hun beskjed om at en svangerskap kunne bli tøft for kroppen, og at ryggen hennes (hun er gående i dag) ikke ville tåle en vaginal fødsel. Hun fikk kjempegod oppfølging da hun ble gravid, flere samtaler på sykehuset med ulike leger, og de ble enige om at hun skulle få forsøke vaginalt, men at det var kort vei til keisersnitt. Hun har i dag to barn som begge er født vaginalt. Dette er jo helt andre skader enn du har, men hør med legen din og jordmor/fødselslege, det kan jo hende at det ikke er en så stor utfordring som du ser for deg? Anonymkode: d96c6...30c For ei tøff dame! Det er sterkt gjort:) Jeg hadde en medisinsk tilstand ved forrige graviditet som er foranledningen til disse operasjonene også, men det ble ikke oppdaget før etterpå og det gikk jo helt fint! Vi har heldigvis utrolig god oppfølging i forbindelse med graviditet og fødsel i Norge ❤️ Jeg må rett og slett snakke med dem ja, og høre hva de tenker. Tusen takk, og jeg er glad for å høre om din venninne:) Anonymkode: c87f2...e2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå