Gå til innhold

Til deg som har lese Hekneveven av Lars Mytting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Boka var jo fantastisk! Og det trur eg mange andre også meiner. 

Og no kom eg nettopp over ein artikkel om nettopp forteller- og vevtradisjon i Gudbrandsdalen på forskning.no: Fortellinger om magiske veversker holdt liv i middelaldersk billedvev­tradisjon

I begynnelsen av 1700-tallet skrev presten Stockfleth i «Dovrekirkens kallsbok» at to sammenvokste søstre fra plassen Hekne gav et åkle til kirken som de selv hadde vevet. Han kalte dem for et monstrum. Siden har sagnet levd videre i Gudbrandsdalen.

Anonymkode: 68477...157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart, den boka står i det huset jeg leier nå. Kanskje jeg skal lese den.

Anonymkode: 2b71e...fba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så rart, den boka står i det huset jeg leier nå. Kanskje jeg skal lese den.

Anonymkode: 2b71e...fba

Håper du ikke har avtaler de nærmeste dagene, for du kommer ikke til å klare å legge fra deg boka ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Boka var jo fantastisk! Og det trur eg mange andre også meiner. 

Og no kom eg nettopp over ein artikkel om nettopp forteller- og vevtradisjon i Gudbrandsdalen på forskning.no: Fortellinger om magiske veversker holdt liv i middelaldersk billedvev­tradisjon

I begynnelsen av 1700-tallet skrev presten Stockfleth i «Dovrekirkens kallsbok» at to sammenvokste søstre fra plassen Hekne gav et åkle til kirken som de selv hadde vevet. Han kalte dem for et monstrum. Siden har sagnet levd videre i Gudbrandsdalen.

Anbefaler Svøm med dem som drukner om du ikke har lest den. Antar du har lest Søsterklokkene, som er boka før Hekneveven? Jeg har ikke lest Hekneveven, men skjønner jeg må hive meg rundt. Jeg har spart litt på den ettersom de andre har vært så bra 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det ikke komme en tredje bok i den serien? Noen som vet noe når man kan forvente den? 

Anonymkode: c705d...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...