Gå til innhold

Hvor mange tror på Gud i Norge?


Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

I en god del forskjellige tråder her, har forskjellige påstander om andelen troende i Norge dukket opp, ofte med referanse til denne siden hos SSB, men med vidt forskjellige tolkninger. For ikke å avspore andre tråder alt for mye, starter jeg en egen tråd om dette.

I en annen tråd, svarte to AB-er meg følgende når jeg henviste til figur 7 på SSB-siden:

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 19.34):

Det er bare løgn fra deg, flertallet er skikkelige mennesker som tror på Gud.

Anonymkode: e59db...3ca

Figur 7 sier:

Figur 7. Andel svar på spørsmål om man alltid har trodd på noen form for Gud. 1991-2018


År Aldri trodd på Gud Trodde før, ikke nå Tror nå, ikke før Alltid trodd på Gud Vet ikke
1991 18 12 4 39 26
1998 20 11 4 39 26
2008 26 14 2 36 22
2018 36 17 4 27 16

 

Som denne tydelig viser, er det altså til sammen 31% som i 2018 svarte at de tror på Gud nå, mot 53% som svarer at de ikke tror nå.

Hvordan å gjenta disse tallene er løgn fra meg, som AB over hevder, sliter jeg med å forstå.

 

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 22.03):

Her gjentar du bare påstanden din selv om den beviselig er feil. Figur 5 i artikkelen "Sekularisering av Norge" viser at 53% tror på Gud. Er bare å legge sammen tallene, så skjønner du det selv også.

Anonymkode: a1fce...892

La oss ta figur 5 også:

Figur 5. Andel svar på spørsmål om man tror på noen form for Gud. 1991-2018


År Tror ikke på Gud Kan ikke finne ut Tror på høyere makt Tror enkelte ganger Tviler, men tror Vet at Gud finnes
1991 10 12 25 8 25 20
1998 12 12 25 8 24 18
2008 18 14 24 7 22 15
2018 26 19 22 5 16 13

Denne er litt vanskeligere å lese, siden det er såpass mange alternativer. Det som er klart er at summen av de som svarte "tror enkelte ganger", "tviler, men tror" eller "vet at gud finnes", så får man 34%. Dette stemmer ganske godt med 31% i figur 7. 

Så har man de som ikke ville svare at de tror på noen form for Gud, men at de tror på høyere makter. Den fulle teksten er "Jeg tror ikke på noen personlig Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt av et eller annet slag

Så ingen av disse tror på Gud med stor 'g', som jo er den personlige guden kjent fra kristendom eller islam, noe figur 7 også tydelig viser. 

Begge disse figurene er altså rimelig samstemte i at noe over 30% av Norges befolkning tror på Gud, i varierende grad.

Hvorfor er dette så viktig? Nei, si det. Jeg mener jo at en påstand ikke på noen måte blir mer eller mindre sann avhengig av hvor mange som tror på den. Allikevel påstås det som et viktig argument i mange tråder her, at flertallet i Norge tror på Gud og at det beviser et eller annet om sannhetsverdien. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det de som «tror på gud» og påstår dette er ev betydning ikke tar høyde for er jo også dette: min bestemor er kristen. Spør du henne så sier hun at hun er kristen. Spør du henne om hun tror på gud så forstår hun ikke spørsmålet. Hun er kristen av samme grunn som alle var kristne i hennes barndom: var man ikke kristen og ble konfirmert så mistet man tilgang på de fleste sosiale goder. Man ble utfrosset av lokalmiljøet, familien og bygda. Man fikk ikke gifte seg. Så min bestemor er kristen. Kostnaden ved å svare «nei» på det spørsmålet var, for bare 60 år siden, så enormt høy at det var utenkelig. Om folk trodde eller ikke trodde på gud? Vel, det har ingen betydning. Kirken lever ikke av tro. Den lever av medlemmer. Om min bestemor tror? Det er for henne uvesentlig. Hun lever mentalt i en tid der hun ikke har noe valg, og har dermed aldri tatt noen vurdering på spørsmålet.

Jeg nevner min bestemor fordi den norske kirke nå har mistet en del makt. Men det finnes fortsatt enklaver og sekter og religiøse forsamlinger som opererer slik: de bruker sin lokale makt til å gi deg massive sosiale sanksjoner. Så tror folk i sekter på gud? De innordner seg. Deres jobb er ikke tro - bare å dukke nakken i lydighet.

65% av den norske befolkning er medlem av den norske kirke. En del flere er medlem av ulike sekter, en del er muslimer og jøder (som har samme gud og dermed må telle med). Flertallet av befolkningen er altså medlem av et religiøst multinasjonal firma som reklamerer for «gud». Om de tror? Helt uvesentlig. Organiserte religiøse selskap handler ikke om tro, de handler, som alle andre firma, om penger. Vi må ikke miste det av syne.

Folk som snakker frem en utvalgt tro på Internett er også ofte sendt it fra sekter med beskjed om å drive propaganda (ellers får de sosiale sanksjoner). Om de tror? Mulig. Men ikke spesielt sannsynlig. Se på dem som medlemmer av troll-fabrikker.

Anonymkode: 0be29...34c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22+5+16+13 = 56%, altså flertall som tror på Gud. Fint at du bekrefter det jeg har sagt hele tiden. Takk.

Anonymkode: d8c37...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

22+5+16+13 = 56%, altså flertall som tror på Gud.

Dette regnestykket ditt forutsetter at 22% som valgte å ikke svare at de tror på noen form for gud, allikevel tror på Gud. Og det forutsetter at svarene i figur 7 er helt feil. 

Klarer du å argumentere for, og begrunne noen av disse?

Sitat

Fint at du bekrefter det jeg har sagt hele tiden. Takk.

Anonymkode: d8c37...48a

Og jeg har sagt hele tiden at du kommer med påstander uten å begrunne dem. Det fortsetter du tydeligvis med.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for statistikk, og interessant lesnad.

Eg klarer ikkje å finne igjen tabellane frå innlegget ditt på SSB sine sider. Kan du vise? 

Forøvrig er det visst tekniske problem nett no. Kanskje det er grunnen- 

image.thumb.png.19aa6001f1de149170710e9f375e2b8d.png

Anonymkode: ae0d7...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for statistikk, og interessant lesnad.

Eg klarer ikkje å finne igjen tabellane frå innlegget ditt på SSB sine sider. Kan du vise? 

Forøvrig er det visst tekniske problem nett no. Kanskje det er grunnen- 

image.thumb.png.19aa6001f1de149170710e9f375e2b8d.png

Anonymkode: ae0d7...ab3

Jeg klikket på lenka øverst i toppinlegget nå, og fikk den advarselen du viser, men også hele siden, med figurene og tallene jeg kopierte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

Dette regnestykket ditt forutsetter at 22% som valgte å ikke svare at de tror på noen form for gud, allikevel tror på Gud. Og det forutsetter at svarene i figur 7 er helt feil. 

Klarer du å argumentere for, og begrunne noen av disse?

De 22% er de som tror på en høyere makt, altså Gud.

 

Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

Og jeg har sagt hele tiden at du kommer med påstander uten å begrunne dem. Det fortsetter du tydeligvis med.

Jeg har begrunnet mine påstander med tallene du nå selv kom med som beviser dem.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De 22% er de som tror på en høyere makt, altså Gud.

Det er mange måter å tro på høyere makter uten å tro på en Gud, f.eks. panteisme, buddhisme, tro på ånder eller reinkarnasjon osv.

Men jeg leste nå forklaringen til figur 5 bedre nå. Det alternativet som 22% valgte, var «Jeg tror ikke på noen personlig Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt av et eller annet slag»

Så de valgte altså et alternativ som sier eksplisitt at de ikke tror på noen personlig Gud. 

Jeg antar du heller ikke hadde lest denne bedre beskrivelsen før, men nå ser du den, så da håper jeg at du ikke er så uredelig at du fortsetter å påstå at disse 22% tror på Gud, for det viser jo forklaringen at du absolutt ikke har holdepunkt for.

Sitat

Jeg har begrunnet mine påstander med tallene du nå selv kom med som beviser dem.

Anonymkode: d8c37...48a

Du adderer tall som ikke hører inn under det du påstår. Som sagt, de 22% er personer som tror på høyere makter, men ikke på noen personlig Gud. Så de er definitivt ikke kristne, muslimer eller andre som tror på en slik Gud.

 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Det er mange måter å tro på høyere makter uten å tro på en Gud, f.eks. panteisme, buddhisme, tro på ånder eller reinkarnasjon osv.

Men jeg leste nå forklaringen til figur 5 bedre nå. Det alternativet som 22% valgte, var «Jeg tror ikke på noen personlig Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt av et eller annet slag»

Så de valgte altså et alternativ som sier eksplisitt at de ikke tror på noen personlig Gud. 

Jeg antar du heller ikke hadde lest denne bedre beskrivelsen før, men nå ser du den, så da håper jeg at du ikke er så uredelig at du fortsetter å påstå at disse 22% tror på Gud, for det viser jo forklaringen at du absolutt ikke har holdepunkt for.

En høyere makt betyr Gud eller en annen form for høyere makt.

Anonymkode: d8c37...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 26% benekter Guds eksistens og vitenskapen, så at ateistene er en minoritet er i det minste betryggende.

Anonymkode: d8c37...48a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kun 26% benekter Guds eksistens og vitenskapen, så at ateistene er en minoritet er i det minste betryggende.

Anonymkode: d8c37...48a

*36%

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En høyere makt betyr Gud eller en annen form for høyere makt.

Anonymkode: d8c37...48a

Men her er alternativet eksplisitt på at det ikke betyr noen personlig Gud, altså ingen Gud i nærheten av det kristne forstår med Gud, og for mange så betyr det ingen Gud i det hele tatt. Så av disse 22% er det nøyaktig null som tror på noen Gud som den kristne.

Men hvis du er så opptatt av å ha flertallet på din side at du vil inkludere Bhuddister, panteisme, folk som tror på reinkarnasjon osv for å få flertall, så har du selvsagt rett i det. Men det er uredelig å påstå at disse 22% tror på Gud.

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kun 26% benekter Guds eksistens og vitenskapen, så at ateistene er en minoritet er i det minste betryggende.

Anonymkode: d8c37...48a

Det er ingen spørsmål om vitenskapsbenektelse her, det er din personlige påstand som det er absolutt ingen grunn til å tro på, og som ikke har noe med saken å gjøre.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Men her, er alternativet eksplisitt på at det ikke betyr noen personlig Gud, altså ingen Gud i nærheten av det kristne forstår med Gud, og for mange så betyr det ingen Gud i det hele tatt. Så av disse 22% er det nøyaktig null som tror på noen Gud som den kristne.

Hinduer tror på Gud, enkelte buddhister tror på Gud selv om det ikke er på samme måte som kristne. De 22% tror altså på Gud eller en høyere makt slik som shintoer etc. Flertallet er altså religiøse og ateistene en minoritet, akkurat slik jeg har påpekt hele tiden. Fint at du bekreftet det med tall.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er virkelig overrasket over at hele 31% svarer at de tror på gud i dag (eller i 2018). Ville trodd dette tallet var mye lavere. Selv kjenner jeg bare en person som tror på en gud. Dette er høyst subjektiv feltanalyse, men å møte en kristen person i dag er en unik greie. 

Anonymkode: 1e74e...d7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er virkelig overrasket over at hele 31% svarer at de tror på gud i dag (eller i 2018). Ville trodd dette tallet var mye lavere. Selv kjenner jeg bare en person som tror på en gud. Dette er høyst subjektiv feltanalyse, men å møte en kristen person i dag er en unik greie. Anonymkode: 1e74e...d7b

Kristne er den største religiøse gruppen i Norge idag med 80% tilhørende ulike kristne trossamfunn.

Anonymkode: d8c37...48a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er virkelig overrasket over at hele 31% svarer at de tror på gud i dag (eller i 2018). Ville trodd dette tallet var mye lavere. Selv kjenner jeg bare en person som tror på en gud. Dette er høyst subjektiv feltanalyse, men å møte en kristen person i dag er en unik greie. 

Anonymkode: 1e74e...d7b

Og tallet som tror på Gud er 56%

Anonymkode: d8c37...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ipsos har andre tall: 

Ipsos sine tall er ikke troverdige om man sammenligner de med seriøse kilder som SSB.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ipsos har andre tall: 

 

4E9DD6FF-EB28-41AF-B11E-2EC9817A595C.jpeg

Anonymkode: cfee3...16b

Disse stemmer jo veldig godt overens med de to tabellene til SSB. Alle tre viser at 30-35% sier de tror på Gud. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ipsos sine tall er ikke troverdige om man sammenligner de med seriøse kilder som SSB.

Anonymkode: d8c37...48a

Du mener de to tabellene hvor henholdvis 34 og 31 prosent oppgir at de tror på Gud, sammenlignet med Ipsos sin hvor 35% oppgir det samme? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

Disse stemmer jo veldig godt overens med de to tabellene til SSB. Alle tre viser at 30-35% sier de tror på Gud. 

SSB sine tall viser at 56% tror på Gud, Ipsos sine tall sier 20%. Ipsos har alltid vært en av de dårligste byråene med høye feilmarginer og dårlig representasjon og kan ikke tas seriøst.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...