Gå til innhold

Ekstrem kristendom: Søskenbarn utsatt for sosial kontroll

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt rådvill her. Jeg har et søskenbarn som jeg er veldig glad i, men som befinner seg i en veldig vanskelig situasjon. Søskenbarnet har foreldre som er ekstremt konservativt religiøse. De er flere i en søskenflokk, og alle har fulgt boka til punkt og prikke. Dvs, de har giftet seg tidlig, ikke vært samboere, og ventet med sex til ekteskapet. Dette er det forventet at den yngste også skal følge. Jeg har sett hvordan tante og onkel har vært, og de , spesielt onkel, er mildt sagt ekstrem i sin konservatisme. 

Yngste er i 20 årene og har hatt kjæreste i mange år. Vedkommende føler seg ikke klar for å gifte seg. Kjæresten har arvet et hus og jeg har foreslått at de blir samboere. Opplever at søskenbarnet vil det, men ikke tørr fordi foreldrene har sterke innvendinger om at det er synd å bo sammen før man er gift. Saken står, på nåværende tidspunkt, der at søskenbarnet må bestemme seg for å enten kjøpe egen bolig/bruke all egenkapital på leie, eller trosse foreldrene sine og flytte inn til kjæresten, som vil lønne seg økonomisk.  Jeg har sagt at jeg støtter søskenbarnet fullt ut hvis hun går imot foreldrene. Søskenbarnet er redd for å skuffe familien sin, og kjenner press på å gifte seg. De er unge og føler seg ikke klar for å gifte seg. Familien maser om ekteskap i den grad at søskenbarnet har tatt avstand. Og søskenbarnet har fått ekteskap - som egt skal være hyggelig - helt oppi halsen. Nesten så det ikke frister å gifte seg overhodet. 

Jeg har vært ærlig om at jeg oppfatter det som sosial kontroll fra foreldrenes side. Søskenbarnet er voksent og bør få ta egne valg. Foreldrene har ikke noe med hva han/hun gjør. Det er ikke "synd" å være samboer og det er helt forståelig behov. Du er ung og jeg skjønner at du ikke føler deg klar til å gifte deg når du just har bikket 20.

Jeg blir så oppgitt og så sint. Både foreldre og søsken presser på, og andre i familien tenker at de er usikker på forholdet siden de ikke vil gifte seg i en alder av litt over 20. Det ligger klare forventninger om hvordan søskenbarnet skal leve, at søskenbarnet ikke skal bo med kjæresten, ikke ha sex, ikke ha overnatting osv. Søskenbarnet bor for tiden hos besteforeldrene våre, som er tolerante mennesker, heldigvis. Kjæresten har ikke vært på overnatting der, da søskenbarnet er redd foreldrene skal finne det ut, selv om det ikke ville vært et problem for besteforeldrene å ha kjæresten på overnatting. De legger seg ikke opp i barnebarnas valg, noe foreldregenerasjonen burde lært noe av.

Hvordan gripe an dette? Synes ikke det er riktig at de skal legge press på og forventninger til hvordan et voksent menneske skal leve. Personen er voksen og bør få ta egne valg. Synes det er avskyelig at de forsøker å påtvinge sønnen/datteren et ekteskap vedkommende ikke føler seg klar for. Det er negativ sosial kontroll. Bare lurer på, kan jeg ta med søskenbarnet til en nøytral part (kompetansesenter) for å få snakket om dette? Tror det trengs å snakke med noen utenfor familien og menigheten som kan fortelle vedkommende at det er helt normalt å være samboer, ha sex eller andre helt vanlige ungdomsting. Personen har jo vokst opp med at dette er en stor synd. Får så vondt inni meg. Hva ville dere gjort her annet enn å støtte søskenbarnet?

Anonymkode: 68a43...c4b

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Religion og politikk er mind control. Om han eller hun ikke kan se det er de simpelten bare en idiot.
Sorry, men sånn ser de det

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver flere ganger så er dette en voksen person som må ta egne valg. Jeg syns ikke du trenger å blande deg så veldig. Supert at du er der for han/henne uansett men det blir ikke riktig at du skal presse på andre veien heller, mot samboerskap. De fleste av oss gruer seg vel for å skuffe foreldre så det er forståelig nok ikke ett lett valg.

Jeg er vokst opp med mye av de samme forventningene. Gjorde det som var riktig for meg. Ikke det som var riktig for foreldrene mine men heller ikke det som var riktig for venninner/søskenbarn. Og nei, jeg syns ikke du trenger å blande inn en 3.part heller. Regner ikke med søskenbarnet ditt er vokst opp i en kjeller uten kontakt med omverdenen. Han/hun er nok fullt klar over at det er helt normalt å være samboer/ha sex.

Anonymkode: d2320...3a2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare man må bestemme seg for å trosse foreldrene og tåle det ubehaget det medfører. 

Anonymkode: 7a1fa...f89

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en dokumentar om dette på NRK for noen år siden. Tror det var om Jehovas eller en annen "sekt". Hvor vi fulgte de som forlot sektene og konsekvensene de fikk. Noen av de tok det bra, levde selvstendige, fine liv. Mens andre slet med å måtte bryte med familien for alltid. De ville ikke ha noe mer med de å gjøre. Så de må nesten få gjøre dette i sitt eget tempo, og du får fortsette å understreke at du er der for de når den dagen evt. kommer.

Anonymkode: c94ef...0d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Yngste er i 20 årene og har hatt kjæreste i mange år. Vedkommende føler seg ikke klar for å gifte seg. Kjæresten har arvet et hus og jeg har foreslått at de blir samboere. Opplever at søskenbarnet vil det, men ikke tørr fordi foreldrene har sterke innvendinger om at det er synd å bo sammen før man er gift. Saken står, på nåværende tidspunkt, der at søskenbarnet må bestemme seg for å enten kjøpe egen bolig/bruke all egenkapital på leie, eller trosse foreldrene sine og flytte inn til kjæresten, som vil lønne seg økonomisk.  Jeg har sagt at jeg støtter søskenbarnet fullt ut hvis hun går imot foreldrene.

Anonymkode: 68a43...c4b

Det er da veldig spesielt å foreslå for voksne folk at de skal bli samboere, eller legge seg borti dette i det hele tatt. Dette bestemmer de helt selv, ikke foreldre, ikke tanter og onkler. Å gi moralsk støtte er greit nok, men å foreslå er å dra det for langt. 

Anonymkode: 37f41...d4d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for diskusjon rundt navngitte personer.

Tråden flyttes til Religion, alternativt og filosofiske spørsmål.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heydayotheinterweb skrev (På 12.3.2023 den 1.08):

Religion og politikk er mind control. Om han eller hun ikke kan se det er de simpelten bare en idiot.
Sorry, men sånn ser de det

Nei, det er ikke det. Religion er frivillig og noe 90% av verden velger å tro på fordi det er det de mener er rett.

Anonymkode: a1fce...892

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner kontaktinformasjon for de som kan hjelpe søskenbarnet ditt:

Hvert år hjelper kompetanseteamet flere etnisk norske som er utsatt for negativt sosialkontroll og tvangsekteskap. Historien du gjengir her er ett klassisk eksempel på en person trenger hjelp.

Anonymkode: 7bb65...255

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig en som har fått hjelp av kompetanseteamet. Du bør kontakte kompetanseteamet så fort som mulig.

De har gode etablerte rutiner for hvordan de kan håndtere etnisk norske kvinner som er utsatt for negativ sosialkontroll i konservative kristnemiljøer.

Anonymkode: 7bb65...255

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke det. Religion er frivillig og noe 90% av verden velger å tro på fordi det er det de mener er rett.

Du velger ikke å tro, du tror på det du er overbevist om.

Og det de er overbevist om, er for de fleste mennesker, det de ble indoktrinert med i sin barndom. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (7 timer siden):

Du velger ikke å tro, du tror på det du er overbevist om.

Og det de er overbevist om, er for de fleste mennesker, det de ble indoktrinert med i sin barndom. 

Nei, mange finner troen senere i livet og velger da å bruke sin fornuft til å konvertere. Ateister blir sikkert indoktrinert til å hate religion, men så er ikke de så opptatt av å følge fornuft og vitenskap heller.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever denne måten å utøve religion på som strukturell undertrykking, og en form for psykisk vold. Ofte med trusler om helvete og utestengelse fra familien og flere andre dystre scenarioer.
Kan dere kontakte Hjelpekilden sammen kanskje? De bidrar med støtte til personer som bryter ut av religiøse miljø.
Foreldrene til kusina di gjør livet hennes vanskelig med vilje, og det må være tungt å tilgi. Det går særlig ut over kvinner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, mange finner troen senere i livet og velger da å bruke sin fornuft til å konvertere.

Jeg skrev «de fleste mennesker». Hvor stor andel av kristne i verden vokste opp hos kristne foreldre, og hvor stor andel av muslimer i verden vokste opp hos muslimske foreldre, osv? Svaret på dette er åpenbart som jeg skrev, «de fleste».

Om det mindretallet som gjør unntak fra dette er «mange» eller ikke, kommer helt an på hvordan du definerer «mange». Det er allikevel åpenbart at de fleste har den troen de ble indoktrinert med i barndommen. Og dette er selvsagt inkludert mangel på tro.

Og for å vise med statistikk at jeg har rett: https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/artikler/sekularisering-i-norge

Litt nedi her, kommer tabellen som viser av at de 38% som svarer at de nå tror på Gud, har 36% alltid gjort det. Altså har de aller, aller fleste den religionen de vokste opp med.

Sitat

Ateister blir sikkert indoktrinert til å hate religion, men så er ikke de så opptatt av å følge fornuft og vitenskapn heller.

Den eneste hatefulle her, er du som kommer med påstander som dette.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Litt nedi her, kommer tabellen som viser av at de 38% som svarer at de nå tror på Gud, har 36% alltid gjort det. Altså har de aller, aller fleste den religionen de vokste opp med.

Feil tall, 53% tror på Gud. At flertallet nok vokste opp med det kan stemme, men fakta er likevel at de velger å fortsette å tro ved å bruke sin egen fornuft, ikke fordi de vokste opp med det eller blir tvunget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

90% av verden kan ikke ha rett (muslimer, hinduister, jøder, kristne etc).

Sleng på mormonere, smiths venner/pinsemenigheter, shinto, buddhister, osv osv.

Legg så til de ca 3000 andre gudene vi mennesker har trudd på igjennom historien. 

Mye forskjellig man kan tro på, eller ikke tro på.

Anonymkode: ce740...86e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andro skrev (1 time siden):

Jeg opplever denne måten å utøve religion på som strukturell undertrykking,

De store verdensreligionen har grovt sett 2 store misjoner. Ene har hele tiden vært «strukturell kontroll»/samfunnskontroll. Den andre har vært å forklare naturfenomener man ikke hadde kunnskap om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, mange finner troen senere i livet og velger da å bruke sin fornuft til å konvertere. Ateister blir sikkert indoktrinert til å hate religion, men så er ikke de så opptatt av å følge fornuft og vitenskap heller.

Eneste forskjellen på meg og deg, er at jeg ikke tror på 1 Gud mer en det du gjør. Jeg regner med at du tror på 1 Gud? Og ikke de 3000 andre gudene som har blitt og blir tilbedt?

Værre er det ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De store verdensreligionen har grovt sett 2 store misjoner. Ene har hele tiden vært «strukturell kontroll»/samfunnskontroll. Den andre har vært å forklare naturfenomener man ikke hadde kunnskap om.

Det har alltid vært et mål å kontrollere massene også, og i særdeleshet kvinners seksualitet.
Konger og presteskap har holdt folk nede med trusler, skam og helvete, for å kunne berike seg sjøl.
Religionens fremste formål, leste jeg, er å være en pisk over fattigfolk.

Det finnes ingen nestekjærlighet i å tyrannisere en ung kvinne slik ts beskriver at familien hennes gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil tall, 53% tror på Gud.

I  SSB sin undersøkelse om hvordan folk har endret gudssynet sitt (som jeg lenket til), svarte til sammen 38% at de nå tror på en Gud. Hvis du ikke vil akseptere det, får du ta det opp med SSB. Men det spiller uansett ikke noen rolle for mitt poeng om at de aller, aller fleste tror det de ble lært opp til som barn.

Sitat

At flertallet nok vokste opp med det kan stemme,

Fint, da tok du feil da du gikk mot meg på det. 

Sitat

men fakta er likevel at de velger å fortsette å tro ved å bruke sin egen fornuft, ikke fordi de vokste opp med det eller blir tvunget.

Dette er ikke fakta, men en totalt udokumentert og ubegrunnet påstand fra deg.

Og den stemmer svært dårlig med det faktum av de aller fleste voksne kristne ble oppdratt kristent, de aller fleste hinduer ble oppdratt hinduistisk osv. Hvis det var fornuft og ikke indoktrinering, burde da den mest fornuftige religionen bli dominerende i alle land, men det ser vi jo at ikke er tilfelle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...