Gå til innhold

Hva synes du er den fineste sangen i klassisk musikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vanskelig.. men er svak for Chopin Nocturne nr.2 🥰

Anonymkode: bc50e...2a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

King of pride rock - Hans Zimmer

Anonymkode: fd8fa...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn sonaten er noe spesielt for meg.

Anonymkode: e26b6...7eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært svak for Im Frühling av Schubert:

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sang? Da må det bli "Nulla in Mundo Pax Sincera" av Vivaldi.

Anonymkode: f1d30...5c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Spør om sanger, ikke om satser eller instrumentalstykker. John Dowland har mange flotte sanger, for eksempel denne:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt sunget til denne, men har forelsket meg i instrumentalen.

Vokalise av Rachmaninov

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (46 minutter siden):

TS Spør om sanger, ikke om satser eller instrumentalstykker. John Dowland har mange flotte sanger, for eksempel denne:

Javel, leste nok for fort. Isåfall blir det rett og slett  O mio babbino caro av Puccini og Forzano. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel, leste nok for fort. Isåfall blir det rett og slett  O mio babbino caro av Puccini og Forzano. 

Fort gjort å lese for fort – og vi vet jo ikke sikkert hva TS har ment heller. Nydelig arie, forresten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (19 minutter siden):

Fort gjort å lese for fort – og vi vet jo ikke sikkert hva TS har ment heller. Nydelig arie, forresten.

Bare bra du påpekte at det var sanger som var ment, ikke instrumentstykker.. 
Forøvrig fint med en tråd som denne. Jeg har sunget litt klassisk sang . (ikke så lenge, da. Bare tre år på musikklinja på vgs.)

Uansett, fin tråd! Og ja, enig i at arien er vakker. En annen vakker arie er, «Bizt du mit mir» . Den sang jeg nervøst (!) på min eksamen), Skrevet av Gottfried Heinrich Stölzel💜

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare bra du påpekte at det var sanger som var ment, ikke instrumentstykker.. 
Forøvrig fint med en tråd som denne. Jeg har sunget litt klassisk sang . (ikke så lenge, da. Bare tre år på musikklinja på vgs.)

Uansett, fin tråd! Og ja, enig i at arien er vakker. En annen vakker arie er, «Bizt du mit mir» . Den sang jeg nervøst (!) på min eksamen), Skrevet av Gottfried Heinrich Stölzel💜

Skriveleif.. skal vær Bist du bei mir

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tiden er jeg veldig begeistret for denne:

Denne er vel mer i kategorien sang:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig svak for Rigoletto, som ganske mange andre. La donna e mobile fremført av Juan Diego Florez i Lehnhoffs utmerkede produksjon er en solid vinner for meg. Dramatisk og prangende. Hertugen av Mantova er en vanskelig rolle ut fra at den gir ikke mye rom for personlig tolking siden han skal være en kald og ugjennomtrengelig kyniker. Men Florez' tenor gir den allikevel et godt solid uttrykk i denne ganske så kjente canzonen. Stemmen kan absolutt minne om Björling!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (9 timer siden):

TS Spør om sanger, ikke om satser eller instrumentalstykker.

Med tanke på at mestparten av musikken fra denne tidsperioden er instrumentalmusikk, er jeg rimelig sikker på at det var dette TS hadde i tankene, men brukte et noe upresist ord fra et moderne tidsperspektiv der ordet "sang" brukes om det meste innenfor musikken - hadde det spesifikt vært snakk om en sang, vil jeg gjette på at man hadde utdypet dette nærmere; en smiley kan tolkes på mange måter, men brukes relativt sjelden i sammenheng med klassisk musikk.

Dessuten ville det være dypt krenkende ovenfor fløytespillende musikere å i likestillingens tidsalder påstå at en fløyte er mindre verdt enn en vokal; fløyten gir også musikken en stemme.

En liten, men nydelig melodi som tar meg noen hundre år tilbake i tid, er Siciliano fra fløytesonate Nr.2 BWV 1031, tilskrevet J. S. Bach, men antagelig komponert av hans sønn Carl Philipp Emanuel Bach:

Stykket fremført på piano:

Anonymkode: 93ca4...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...