Gå til innhold

Sharia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Turtellure12 skrev (33 minutter siden):

Bare et spørsmål til deg. Du er jo åpenbart for Sharia.

Hva tenker du om lovgivningen i Sharia som sier at kvinners vitnemål teller kun 1/2 av en manns?

Velger å se det annerledes, en kvinne slipper å stå i belastningen det kan være å vitne alene og de kan være to om det.

likt med at kvinner arver halvparten av sin bror f.eks. Folk syns det er forferdelig, og jeg skjønner det utfra deres synsvinkel. Jeg velger å se det annerledes siden kvinnen får arven sin kun for seg selv, mens broren hennes har forsørgeransvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dakia skrev (12 minutter siden):

likt med at kvinner arver halvparten av sin bror f.eks. Folk syns det er forferdelig, og jeg skjønner det utfra deres synsvinkel. Jeg velger å se det annerledes siden kvinnen får arven sin kun for seg selv, mens broren hennes har forsørgeransvar.

Noe som jo ikke er relevant i Norge i 2023.

Anonymkode: 30087...d0b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe som jo ikke er relevant i Norge i 2023.

Så har vi jo heller ikke sharia i Norge i 2023..? Hva var poenget?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (3 minutter siden):

Så har vi jo heller ikke sharia i Norge i 2023..? Hva var poenget?

Ah, sorry 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare tull. Mensenhender 😂

Både kvinner og menn må utføre rituell vask før de tar på Koranen. Hun dikter opp tull om mensenhender og klager på at det er kvinnefientlig. Det er jo baseless.

Videre er det dumt å se til Iran, ingen sharia å finne der. Og folk derfra er selvsagt farget av det de har opplevd og tror det er islam.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dakia skrev (4 minutter siden):

Både kvinner og menn må utføre rituell vask før de tar på Koranen. Hun dikter opp tull om mensenhender og klager på at det er kvinnefientlig. Det er jo baseless.

Videre er det dumt å se til Iran, ingen sharia å finne der. Og folk derfra er selvsagt farget av det de har opplevd og tror det er islam.

Det er allmennkjent at muslimske kvinner anses som urene når de menstruerer. En 100 % normal, biologisk, prosess som på ingen måte gjør en kvinne skitten eller ekkel. Det er ren kvinneundertrykkelse og skampåføring.

Endret av Silva Pluvialis
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (27 minutter siden):

Det er allmennkjent at muslimske kvinner anses som urene når de menstruerer. En 100 % normal, biologisk, prosess som på ingen måte gjør en kvinne skitten eller ekkel. Det er ren kvinneundertrykkelse og skampåføring.

Skitten og ekkel er jo dine ord. Det samme gjelder kvinner OG menn etter dobesøk, etter de har sovet, etter sex, osv. Og også ved mens, som da selvsagt er kun ang kvinnen. Alt det andre er likt for begge kjønn. Men man ser med de brillene man vil selvsagt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødedommen regnet kvinner som urene under menstruasjon.
De pleide å sende de ut av huset for å bo andre steder osv, dette gjelder ikke islam, tror folk blander på grunn av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er greit og huske på at majoriteten her inne har fordommer og kommer med bastante kommentarer uten og i hele tatt satt seg inn i temaet. 

Den såkalte dunner Kruger effekt, høyt representativt midt på treet på iq stigen.

En liten minoritet her inne evner og føre en diskusjon og være åpen for lærdom. 

Ts

Anonymkode: 78771...fd2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (10 timer siden):

Velger å se det annerledes, en kvinne slipper å stå i belastningen det kan være å vitne alene og de kan være to om det.

Første avsnitt. Det handler ikke om å være alene i en rettsprosess, det handler om hvor tungt kvinnens ord veier. Ifølge Sharia ikke like betydningsfult som en manns. Noe som i seg selv er diskriminerende.

Andre avsnitt. Det er diskriminering fordi det legger til grunn at kvinner aldri vil få forsørgeransvar. Det legger også opp til at kvinner ikke har noe annet valg enn å skaffe en forsørger. Den type filosofi hører ikke hjemme i det 21. århundre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (9 minutter siden):

Første avsnitt. Det handler ikke om å være alene i en rettsprosess, det handler om hvor tungt kvinnens ord veier. Ifølge Sharia ikke like betydningsfult som en manns. Noe som i seg selv er diskriminerende.

Andre avsnitt. Det er diskriminering fordi det legger til grunn at kvinner aldri vil få forsørgeransvar. Det legger også opp til at kvinner ikke har noe annet valg enn å skaffe en forsørger. Den type filosofi hører ikke hjemme i det 21. århundre.

Jeg ser ikke det som problematisk, men skjønner at du ser annerledes på det.

man trenger heller ikke -skaffe- en forsørger.  Man er født med det. Man har også all rett til å forsørge seg selv om man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er alfa omega uansett. 
Det nytter ikke gjøre motstand for flere og flere gir seg hen til denne religionen. 
Den vokser helt klart og tydelig. 

Anonymkode: 44e2c...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dakia skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke det som problematisk, men skjønner at du ser annerledes på det.

man trenger heller ikke -skaffe- en forsørger.  Man er født med det. Man har også all rett til å forsørge seg selv om man vil det.

Vi er nok veldig uenig angående dette temaet. Men takker deg for at du er høflig i svarene dine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (Akkurat nå):

Vi er nok veldig uenig angående dette temaet. Men takker deg for at du er høflig i svarene dine.

Skulle vel bare mangle :) og i lige måde 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (17 timer siden):

Den enes rette tro er den andres vantro, og vice versa.

Du hevder det ikke er noen sharia å finne i Iran. Forfatteren av innlegget lenket til nedenfor mener noe helt annet. Ifølge han er den iranske grunnloven i sin helhet basert på sharia. 
https://www.utrop.no/plenum/kommentar/33569/

Ifølge Wikipedia er lovverket i Iran basert på sharia. https://en.wikipedia.org/wiki/Judicial_system_of_the_Islamic_Republic_of_Iran

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Den enes rette tro er den andres vantro, og vice versa.

Du hevder det ikke er noen sharia å finne i Iran. Forfatteren av innlegget lenket til nedenfor mener noe helt annet. Ifølge han er den iranske grunnloven i sin helhet basert på sharia. 
https://www.utrop.no/plenum/kommentar/33569/

Ifølge Wikipedia er lovverket i Iran basert på sharia. https://en.wikipedia.org/wiki/Judicial_system_of_the_Islamic_Republic_of_Iran

Noe sikkert, «ingen» var en overdrivelse fra meg.

med det sagt, så er det heller ikke islamsk styre i Iran. De er shia, som er langt fra Islam på kritiske punkter. Men det var en annen diskusjon.

De er ikke et kroneksempel på islamsk styresett da, var det jeg prøvde å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, nedsettende innlegg, latterliggjøring, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere brukere og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 15.31):

Likestillingen har ført til lavere fødselstall, flere kvinner som velger jobb over alt annet som har gitt mer psykisk sykdom hos barn osv. som koster samfunnet mye økonomisk og på annet vis. Selv om det er positivt at flere kvinner er i jobb er det ikke ensidig positivt for økonomien eller samfunnet.

Kvinner er like mye verdt som menn i Islam og har en viktig rolle i samfunnet.

Anonymkode: fb0b5...739

hvordan kan du si at kvinner er like mye verd som en mann i islam? Som vitner teller kvinner bare halvparten av en mann blant annet. I ekteskap er det mannen som bestemmer. Han kan også gifte seg med 4 koner. De omskjærer gutter som er bare tull. Forhuden er man født med naturen har skapt gutter slik. I tillegg blir de mindre følsomme på penis ved omskjæring. Dette har jeg lært av min eks som er muslim. Og sønnen vår ble aldri omskjært heldigvis. 

Anonymkode: e075b...5f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvordan kan du si at kvinner er like mye verd som en mann i islam? Som vitner teller kvinner bare halvparten av en mann blant annet. I ekteskap er det mannen som bestemmer. Han kan også gifte seg med 4 koner. De omskjærer gutter som er bare tull. Forhuden er man født med naturen har skapt gutter slik. I tillegg blir de mindre følsomme på penis ved omskjæring. Dette har jeg lært av min eks som er muslim. Og sønnen vår ble aldri omskjært heldigvis. Anonymkode: e075b...5f8

Kvinner er like mye verdt som menn og har en klart definert og viktig rolle i samfunnet. Menn skal forsørge og kvinners oppgave er å passe på barna, en rolle alle samfunn trenger og vi ikke kan klare oss uten.

Omskjæring av gutter er kulturelt, det har ikke noe med islam å gjøre. Det er mange fordeler med omskjæring: redusert fare for infeksjoner, redusert fare for kjønssykdommer og redusert fare for kreft.

Anonymkode: fb0b5...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...