Gå til innhold

Dur-skalaer på piano


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er den aller, aller enkleste måten å lære alle de 12 skalaene på ...?

Anonymkode: 7fe60...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer langt ved å tenke at en oktav består av to hele og en halv, tre hele og en halv. Spill en c-durskala på pianoet og legg merke til intervallene på tangentene, da forstår du det.

Anonymkode: ab626...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg, men de 12 toneartene er noteteori:

c-dur - ingen b eller #
D- dur - 2 # (#f og #c)
E-dur - 4 # (#f, #c, #g, #d)
F-dur - 1 b (bh)

osv

To tinn opp + 1/2, tre tinn opp +1/2 hele veien på alle skalaene.

Anonymkode: c5e61...dfc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg, men de 12 toneartene er noteteori:

c-dur - ingen b eller #
D- dur - 2 # (#f og #c)
E-dur - 4 # (#f, #c, #g, #d)
F-dur - 1 b (bh)

osv

To tinn opp + 1/2, tre tinn opp +1/2 hele veien på alle skalaene.

Anonymkode: c5e61...dfc

Mange takk for svar.

Jeg tenker ikke på selve teorien, som for øvrig etter min mening blir rotete for en nybegynner med hel- og halvnoter (da er kvintsirkelens klokkemønster et bedre utgangspunkt), men det rent praktiske i håndbevegelsene.

Chopin begynte for eksempel å lære sine elever H-dur som den første skalaen da den er bedre tilpasset hendene, og gikk rett på de svarte tangentene uten å knote med C-dur:

https://www.forte-piano-pianissimo.com/Chopin-the-Teacher.html

As an example of pure technique exercises that apply the concept of “keyboard’s proper relationship to the physiology of the hand,” Chopin would suggest that his students begin the study of scales with B, F# and Db Major (“following the basic fingertips 1-2-3-1, 2-3-4-1 and 2-3-1, respectively”42). He considered that these scales follow the natural, comfortable position of the hand, due to the fact that the longer second, third, and fourth fingers would be playing on the black keys.

Other primary requisites of achieving a beautiful touch taught by Chopin were a proper hand position and a correct seating.


The student should sit at the piano “in front of the keyboard, so as to be able to reach either end, without leaning sideways. [Then, the] right foot [is placed] on the pedal, without bringing the dampers into play.
We find the position of the hand by placing our fingers on the notes E, F#, G#, A#, [and] B...The long fingers will be found to be on the black keys with the short fingers on the white. In order to obtain equality of leverage, the fingers on the black keys must be kept in line. The same applies to the fingers on the white keys. The resultant move will be found to follow the natural formation of the hand.
The hand should remain supple and the wrist and forearm round themselves into a curve making for ease of movement that would be unobtainable if the fingers were outstretched.43

- - -

At dette kan ble vanskelig for 5-åringen som vil lære seg "Lisa gikk til skolen", er en annen sak, men voksne nybegynnere burde ha et annet utgangspunkt: Slik jeg ser det, har man bare fire forskjellige skalaer i dur, som tar for seg de to hendenes fingerstillinger i forhold til hverandre - lærer man disse fire, kan man alle 12.

Eksempelvis er H, Gb, Db og F samme skalatype.

Anonymkode: 7fe60...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange takk for svar.

Jeg tenker ikke på selve teorien, som for øvrig etter min mening blir rotete for en nybegynner med hel- og halvnoter (da er kvintsirkelens klokkemønster et bedre utgangspunkt), men det rent praktiske i håndbevegelsene.

Chopin begynte for eksempel å lære sine elever H-dur som den første skalaen da den er bedre tilpasset hendene, og gikk rett på de svarte tangentene uten å knote med C-dur:

https://www.forte-piano-pianissimo.com/Chopin-the-Teacher.html

As an example of pure technique exercises that apply the concept of “keyboard’s proper relationship to the physiology of the hand,” Chopin would suggest that his students begin the study of scales with B, F# and Db Major (“following the basic fingertips 1-2-3-1, 2-3-4-1 and 2-3-1, respectively”42). He considered that these scales follow the natural, comfortable position of the hand, due to the fact that the longer second, third, and fourth fingers would be playing on the black keys.

Other primary requisites of achieving a beautiful touch taught by Chopin were a proper hand position and a correct seating.


The student should sit at the piano “in front of the keyboard, so as to be able to reach either end, without leaning sideways. [Then, the] right foot [is placed] on the pedal, without bringing the dampers into play.
We find the position of the hand by placing our fingers on the notes E, F#, G#, A#, [and] B...The long fingers will be found to be on the black keys with the short fingers on the white. In order to obtain equality of leverage, the fingers on the black keys must be kept in line. The same applies to the fingers on the white keys. The resultant move will be found to follow the natural formation of the hand.
The hand should remain supple and the wrist and forearm round themselves into a curve making for ease of movement that would be unobtainable if the fingers were outstretched.43

- - -

At dette kan ble vanskelig for 5-åringen som vil lære seg "Lisa gikk til skolen", er en annen sak, men voksne nybegynnere burde ha et annet utgangspunkt: Slik jeg ser det, har man bare fire forskjellige skalaer i dur, som tar for seg de to hendenes fingerstillinger i forhold til hverandre - lærer man disse fire, kan man alle 12.

Eksempelvis er H, Gb, Db og F samme skalatype.

Anonymkode: 7fe60...9da

Ok, da forstår jeg bedre hva du mener, og der kan jeg ikke hjelpe deg for jeg er selvlært på piano.  :)

Men jeg håper du får råd fra noen som kan dette, for å lære en god teknikk fra starten er viktig :)

 

Anonymkode: c5e61...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (26 minutter siden):

Øve? :vetikke: *skjønner heller ikke helt spørsmålet*

Noe som er lettere sagt enn gjort - mange gir dessverre opp spillingen på veien før de føler at de kan såpass at fortsettelsen føles lett.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, da forstår jeg bedre hva du mener, og der kan jeg ikke hjelpe deg for jeg er selvlært på piano.  :)

Men jeg håper du får råd fra noen som kan dette, for å lære en god teknikk fra starten er viktig :)

 

Anonymkode: c5e61...dfc

Så godt å høre at du er selvlært.

Husker du omtrent hvordan du lærte å spille ...?

Har en venn som ga opp pianoet etter en stund, og tror det er mange flere som ham som starter med C-dur uten å komme seg videre, så jeg tror det hadde vært praktisk å finne en metode som sørger for at også nybegynnere får følelsen av mestring i forhold til de svarte tangentene, som rent fysisk er smalere og vanskeligere å treffe enn de hvite, men som samtidig har en form som forteller hvilken tangent dette er - selv uten lyd og med øynene lukket, føler man forskjellen på Db-Eb og Gb-Ab-Bb.

Mitt forslag er derfor å fokusere på tangentenes fysiske form i stedet for skalaenes oppbygning, og se på 3-4-mønsteret der 3 er tangentgruppen C, D og E, mens 4 er gruppen med F, G, A og H.

I forhold til dette blir de "vanskelige" skalaene som H, Gb og Db forbausende enkle, da den eneste forskjellen fra H til Gb er at E går opp til F mens H-C#-D#/H-Db-Eb er uforandret, og forskjellen fra Gb til Db er at H går over til C, mens F-Gb-Ab-Bb er som før; samme fingerstilling, bare bytte to toner, og vips - man kan uproblematisk spille og veksle mellom tre skalaer.

Så om man kan 3-4-mønsteret med Db-, Ab-, Eb- og Bb-dur, burde man i praksis kunne alle dur-skalaene om man kan teorien - en langt enklere løsning enn å gå løs på alle 12.

Anonymkode: 7fe60...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

Så godt å høre at du er selvlært.

Husker du omtrent hvordan du lærte å spille ...?

 

Anonymkode: 7fe60...9da

Det husker jeg veldig godt.  

Det begynte da jeg var rundt 8 år.  Jeg kunne noter, og begynte på et gammelt trå-orgel.

Der skrev jeg opp notenavnene på tangentene, fant frem en gammel notebok med salmer, og begynte med melodi på høyre hånd.

Da jeg hadde det inne begynte jeg å legge grunntonen i akkorder med venstre hånd. 

Så kom jeg egentlig ikke noe videre før jeg fikk tak i notene til "Til Elise", og begynte å trene på å få med venstre hånd også. Jeg var ikke så flink til å lese bassnøkkel (f-nøkkel) i begynnelsen, men det løste jeg ved å transportere til g-nøkkel.  På den måten ble jeg komfortabel med f-nøkkel også.

På dette tidspunktet var jeg rundt 12 år, og litt senere begynte jeg å lære litt mer om noteteori, akkordoppbygging,  rytmiske akkorder, og akkompanering. (fremdeles på trå-orgel)

Så gikk det mange år uten at jeg spilte i det hele tatt.  Da jeg fikk lyst til å begynne spille igjen kjøpte jeg meg piano, og pianobøker for nybegynnere slik at jeg skulle lære litt teknikk også (blant annet fingerplassering). 😊

Anonymkode: c5e61...dfc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 21.10):

Det husker jeg veldig godt.  

Det begynte da jeg var rundt 8 år.  Jeg kunne noter, og begynte på et gammelt trå-orgel.

Der skrev jeg opp notenavnene på tangentene, fant frem en gammel notebok med salmer, og begynte med melodi på høyre hånd.

Da jeg hadde det inne begynte jeg å legge grunntonen i akkorder med venstre hånd. 

Så kom jeg egentlig ikke noe videre før jeg fikk tak i notene til "Til Elise", og begynte å trene på å få med venstre hånd også. Jeg var ikke så flink til å lese bassnøkkel (f-nøkkel) i begynnelsen, men det løste jeg ved å transportere til g-nøkkel.  På den måten ble jeg komfortabel med f-nøkkel også.

På dette tidspunktet var jeg rundt 12 år, og litt senere begynte jeg å lære litt mer om noteteori, akkordoppbygging,  rytmiske akkorder, og akkompanering. (fremdeles på trå-orgel)

Så gikk det mange år uten at jeg spilte i det hele tatt.  Da jeg fikk lyst til å begynne spille igjen kjøpte jeg meg piano, og pianobøker for nybegynnere slik at jeg skulle lære litt teknikk også (blant annet fingerplassering). 😊

Anonymkode: c5e61...dfc

Tusen takk for svar; interessant å høre hvordan den musikalske veien din var.

Naturligvis kan man også finne større begavelser blant dem som har gått på musikkskole og lært å spille på en strukturell måte, men det er hos de selvlærte at man ofte finner den største spillegleden og kreativiteten, og ser man på kjente musikere i verdenskjente grupper som The Beatles eller andre, var dette for det meste mennesker som hadde lært seg å spille på egen hånd, slik som du.

Et barn som plukker opp et instrument og selv finner ut av det, vil ha langt større sjanse til å ha glede av musikken enn et barn som må tvinges til en halv time obligatorisk pianospilling hver dag. Man kan ikke nekte for at de kinesiske ungene på YouTube er dyktige, men det spørs hvor sunt det er for et barn å bli utsatt for et så voldsomt press som i Kina, der man knives om å bli først og best.

Så lykke til videre med pianoet og musikken, og med ønske om en riktig fin vår ...!

Anonymkode: 7fe60...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...