Gå til innhold

Influensere - en døende rase?

Marvels

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lufter tanken rundt influensere som personer og yrke, rett og slett fordi jeg er nysgjerrig på hvordan denne yrkesgruppen blir sett på, oppfattet og i hvilken grad de påvirker befolkningen i dag (på godt og vondt). 

Jeg var i midten av tenårene da "influenceren" i Norge tok sine første steg - den gang i form av bloggere. Dette var i en alder da man bærer med seg en del usikkerhet på skuldrene - fordi man er ung, uerfaren og kanskje litt naiv. Jeg syns jo selv dette konseptet var utrolig fasinerede, og skal ikke legge sjul på at jeg selv opprettet en blogg den gang for så mange år siden. Her skrev jeg om løst og fast (imidlertid ingenting betydelig privat eller avslørende for min egen del), og interessen rundt min egen "bloggkarriere" dalte raskt. Jeg var kun en dråpe i havet, slik som de fleste på min alder den gang. 
Men jeg må ærlig si at jeg selv har blitt påvirket, på godt og vondt, selv inn i voksenlivet. Dette kan ikke sammenlignes med en reklame på tv eller en plakat på togstasjonen. Og jeg har både kjøpt produkter som har blitt annonsert for av influensere, men også blitt påvirket til å bli mer usikker på egen kropp og utseende.

Etter hvert som årene gikk har jeg nok vokst av meg mye av dette, og influensere har jeg ikke fulgt med på i det hele tatt, verken i sosiale medier som facebook, instagram eller diverse tv-programmer på mange år. Grunnen er at dette ikke interesserer meg lenger. Jeg kjenner faktisk at jeg har blitt "voksen" (med mine snart 30 år), og utdannelse, idrett, mann og barn har opptatt hverdagen min de siste årene, og gjør meg veldig lykkelig. Jeg har det veldig godt med meg selv.

Men så kom jeg til å tenke da, tilbake på egen ungdomtid (og som ung voksen), og jeg lurer på om noen fortsatt følger influensere, eller om denne yrkesgruppen har noe som helst innflytelse lenger? For min egen del tenker jeg at denne yrkesgruppen er totalt døende, og jeg syns rett og slett de bør finne på noe annet å gjøre. Jeg ser jo på nyheter etc. at unge mennesker blir påvirket. 

Det var et innlegg i en eller annen nettavis for noen timer siden som fikk meg til å undre veldig på dette, og som gjorde at jeg valgte å sette meg ned og skrive dette. Innlegget gikk ut på at 1 av 4 unge har sluttet å følge en eller flere influensere den siste tiden; rett go slett fordi man mister tiltro. 

Jeg interesserer meg veldig i barn- og unges hverdag, og jeg ser jo tydelig at influensere har en påvirkingskraft (noe jeg selv syns er skummelt med tanke på egne barn). 

Hva mener dere? Hadde vært spennende å høre andre meninger, argumenter og synspunker rundt dette :) For til tross for en merkelig yrkesgruppe, kan man ikke legge sjul på at mennesker ute i samfunnet blir påvirket. 

Endret av Marvels
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gi det noen år så tror jeg faktisk at influensere slik som vi kjenner de vi har i dag er en utdøende rase. Kan ikke fatte og begripe hva disse narsissistene har å gi samfunnet annet enn meg meg meg.....

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (På 10.3.2023 den 17.08):

Innlegget gikk ut på at 1 av 4 unge har sluttet å følge en eller flere influensere den siste tiden; rett go slett fordi man mister tiltro. 

Jeg begynner å bli godt voksen med mine 35 år, og har opplevd hele reisen fra de første bloggerne til influencerne som er nå. De mister troverdighet. Jeg leste fast Ida Wulff, Caroline Berg Eriksen (fotballfrue) og flere andre. Avfulgte samtlige for flere år siden. Var tilfeldigvis nylig innom instagrammen til Ida Wulff, som har blitt spesielt opptatt av barns kosthold og viser lite forståelse for at det finnes en grunn til å servere sukker utover «latskap» - ref. et innlegg om sukkerinnhold i mat og referanse til servering av ispinne til barn som har vært gjennom narkose på sykehus. Jeg opplever også at hun «selger» familielivet gjennom reklame hvor hun samtidig hever seg arrogant over de som ikke bruker sitronvaskemiddel. Ikke noe jeg er interessert i å bidra med klikk til.

De influencerne som fremdeles er aktuelle for min del driver innenfor en nisje, for eksempel oppussing av bolig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ikke statisk, og dagens måte å være influencer på vil sikkert endre seg i løpet av noen år. Jeg er så gammel at jeg var utenfor den egentlige målgruppen til de mest populære bloggerne da de dukket opp. Men jeg har fulgt litt med fra sidelinjen, og synes det er interessant med utviklingen fra blogg og PC-baserte plattformer med mye tekst til Insta, TikTok og Snap, med bilder og film og lite tekst. Profesjonaliseringen av å bruke seg selv som reklameplakat har vært imponerende. 

Hva som skjer framover kan jeg ikke spå, men jeg ser for meg at de som evner å ta i bruk kunstig intelligens på en kreativ og overbevisende måte vil ha en fordel. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, MiominMio said:

Gi det noen år så tror jeg faktisk at influensere slik som vi kjenner de vi har i dag er en utdøende rase. Kan ikke fatte og begripe hva disse narsissistene har å gi samfunnet annet enn meg meg meg.....

Jeg håper at du har rett, men jeg tviler.

Se på de eldste skriftene våre som handler i grunn om hva det vil si å være et menneske og være i et samfunn, så nevner flere av disse tekstene at man ikke skal stole blindt på andre: "Du skal ikke ha andre guder/profeter enn meg".  Meg i dette sammenhenget er en egen tema for en annen tråd, men i korte trekk:

Å følge en influencer eller forgude en person betyr at man gir slipp på sin individualisme og begynner å følge, tro og repitere en annen person sin mening på bekostning av sin egen. Man glemmer å være kritisk, og vedkommende må omtrent gå for langt før man våkner opp av illusjonen.  Dette er en skadelig relasjons dynamikk som tydeligvis eksisterte for flere tusen år siden, og som en del av menneskelig psykogisk felle; mest sannsynligvis vil eksistere i flere tusen år til.

Endret av umAxa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Mange unge som drømmer om å bli influencere, men vil dagens unge «orke» og følge alle sammen? Vil det være bærekraftig og kjøpe alt «rælet» de anbefaler? 
Kanskje (det er lov å håpe) vil dagens unge se galskapen i å scrolle gjennom all reklamen og ofte kjedelige innholdet nå som de desperat prøver å lage flest mulig stories da Snapchat betaler for reklamen hver 6. story. Hørte nettopp yummymummy si at hun kunne tjene 100 000 i mnd på den reklamen alene😱

På tide at man får øynene opp for hvem man støtter her og hvem man bruker tiden sin på eller??
Skaper jo enorme forskjeller i samfunnet for ikke å snakke om at man dersom man melder seg på div reality programmer for å bli «kjendis» influenser tjener bedre enn advokater og leger.  
Det er vel heller ikke et marked for å selge alt de setter navnet sitt på? Unge blir jo hjernevasket til å kjøpe Prime til blodpris og ultraprosseserte sjokoladeboller. Når skal noen ta til vettet? Når skal det bli kult å drite i reklamen leve livet uten nesa konstant i mobilen??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MiominMio skrev (På 22.3.2023 den 12.52):

Vi kan alltids håpe, er ikke bærekraftig med alt rælet man lar seg påvirke til å kjøpe. Hvor mange timer vil dagens unge ofre på å bli hjernevasket med reklame?

Nå blir jo stories på Snapchat flere for tjener jo penger hver 6 snap. Blir bare dårligere og dårligere innhold og ingenting  av verdi man sitter igjen med i etterkant. Bortsett fra å fylle opp huset med mer ræl. 
Er det rettferdig at de skal tjene bedre enn leger og advokater?

Erna sier jo at dagens unge ikke bør se at de trygdede tjener bedre enn de som er i arbeid. Men hvilke signaler sender dette til dagens unge? Kommer det snart en egen influenser utdannelse? Hvilket karaktersnitt skal de ha for å komme inn🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du opplever det som utdøende handler nok mer om din egen dalende interesse enn realiteten. Selv har jeg aldri fulgt noen influencere eller bloggere, men opplever denne trenden som mer påtrengende enn noensinne. Så  vidt jeg har oppfattet så er det blitt en ganske omfattende bransje som har fått innpass på mange flere arenaer nå enn tidligere da det bare var bare jentunger som "gjorde sin greie". Det er også i større grad et regelverk man må holde seg oppdatert på mtp reklame og tilsvarende. Tror på ingen måte det er en dalende interesse. Ny generasjoner vokser opp og skaper sine "idoler" på denne arenaen som i musikk, film og tilsvarende. Så får man like eller mislike det. 

Endret av ElectricScum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (5 minutter siden):

At du opplever det som utdøende handler nok mer om din egen dalende interesse enn realiteten. Selv har jeg aldri fulgt noen influencere eller bloggere, men opplever denne trenden som mer påtrengende enn noensinne. Så  vidt jeg har oppfattet så er det blitt en ganske omfattende bransje som har fått innpass på mange flere arenaer nå enn tidligere da det bare var bare jentunger som "gjorde sin greie". Det er også i større grad et regelverk man må holde seg oppdatert på mtp reklame og tilsvarende. Tror på ingen måte det er en dalende interesse. Ny generasjoner vokser opp og skaper sine "idoler" på denne arenaen som i musikk, film og tilsvarende. Så får man like eller mislike det. 

Ja, det regelverket er vel ikke optimalt når barn hjernevaskes til å kjøpe godteri, prime og sjokoladeboller? Håper barn og unge snart kan lærer på skolen hvordan hjernen påvirkes av alt rælet/reklamen de blir utsatt for. Er det i det hele tatt noe positivt med all denne reklamen bortsett fra de som tjener penger på det selvfølgelig. Influencerenes lommebøker blir stadig tykkere og folk belaster klima og egen økonomi med mer ræl. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dømme ut fra tråder på kg, er det alle som misliker "influenserne" som holder dem gående. Ved å gi dem til tider nesten sykelig stor oppmerksomhet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Skal man dømme ut fra tråder på kg, er det alle som misliker "influenserne" som holder dem gående. Ved å gi dem til tider nesten sykelig stor oppmerksomhet. 

Ja, man bør absolutt tenke seg om hvem man velger og følge når de kan tjene 100 000 i mnd på reklamen på Snapchat alene. 
Men barn og unge er vel ikke på KG?

Hvor mye tid er folk villige til å bruke på å se gjennom ræl på stories? Hva sitter man egentlig igjen med? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Influensere er ikke en døende rase. De kommer til å ta flere markedsandeler fra tradisjonell reklame og markedsføring. Det er ikke alle influensere som er skadelige heller, foreks de som driver med planter, interiør og mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (3 minutter siden):

Influensere er ikke en døende rase. De kommer til å ta flere markedsandeler fra tradisjonell reklame og markedsføring. Det er ikke alle influensere som er skadelige heller, foreks de som driver med planter, interiør og mat. 

Influensere er ikke skadelige i seg selv. Men er det skadelig å sitte med nesen i mobilen flere timer til dagen og bli påvirket av all denne reklamen? Er det bærekraftig for samfunnet og for klima?

Er det rettferdig at de skal tjene bedre enn leger og advokater? Bør man tenke bedre gjennom hva og hvem man bruker tiden på?

Er det bra at nå lager flere stories med dårlig innhold for å tjene penger på Snapchat? Hver 6 story er nå reklame, er set positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (2 timer siden):

Influensere er ikke skadelige i seg selv. Men er det skadelig å sitte med nesen i mobilen flere timer til dagen og bli påvirket av all denne reklamen? Er det bærekraftig for samfunnet og for klima?

Er det rettferdig at de skal tjene bedre enn leger og advokater? Bør man tenke bedre gjennom hva og hvem man bruker tiden på?

Er det bra at nå lager flere stories med dårlig innhold for å tjene penger på Snapchat? Hver 6 story er nå reklame, er set positivt?

Nei klart det ikke er bra. Men nå var det ikke det som var spørsmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lill :) skrev (45 minutter siden):

Nei klart det ikke er bra. Men nå var det ikke det som var spørsmålet. 

Det var en del av spørsmålet 

«oppfattet og i hvilken grad de påvirker befolkningen i dag (på godt og vondt).»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (4 minutter siden):

Det var en del av spørsmålet 

«oppfattet og i hvilken grad de påvirker befolkningen i dag (på godt og vondt).»

Det er vel ikke en yrkesgruppe man ville ha savnet hvis den ble borte. Det er jo stort sett forbruk og dårlig påvirkning fra de fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er en "utdøende rase", men jeg kan tenke meg at folk blir mer lei av all reklamen og mer kritiske til hvem de følger. Ser at kjendiser som Ariana Grande har mange millioner følgere, for eksempel. De forsvinner ikke over natta.

Men man må nok ha mer å tilby enn bare å ha vært på Paradise Hotel, og så bare legge ut reklameinnlegg etter reklameinnlegg på Insta og Snap. Det gidder ikke så mange følge etter hvert.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (16 timer siden):

Jeg tviler på at det er en "utdøende rase", men jeg kan tenke meg at folk blir mer lei av all reklamen og mer kritiske til hvem de følger. Ser at kjendiser som Ariana Grande har mange millioner følgere, for eksempel. De forsvinner ikke over natta.

Men man må nok ha mer å tilby enn bare å ha vært på Paradise Hotel, og så bare legge ut reklameinnlegg etter reklameinnlegg på Insta og Snap. Det gidder ikke så mange følge etter hvert.

Det er så vanvittige summer profilene av litt størrelse tjener bare på reklamen mellom hver 6 story på Snapchat. Når de kan tjene 100 000 i mnd kun på denne reklamen så kommer andre samarbeid utenom. Blir nok mange som ønsker seg denne karrieren, langt fra alle vil lykkes. 
Hvor lenge «orker» alle denne reklamen? 
Er en trend nå på mer og mer vas på stories for de ønsker selvsagt flere stories for å tjene mer på denne reklamen. 
Hvor mange timer bruker barn/unge på mobilen hvor de påvirkes til å kjøpe alt mulig ræl og til å droppe utdannelsen for hvem vil bli sykepleier og politi når de kan tjene millioner som influenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...