Gå til innhold

Hvordan lære å like å løpe/jogge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har omtrent løpt lenger enn ti meter til bussen. Jeg har normal vekt men elendig kondisjon, når jeg løper tar det ikke lang tid før det føles ut som at jeg er mongoloid og løper i kvikksand. Jeg løper rart og det er bare dritt og jeg får vondt i bena etterpå. 

Hvordan kan jeg jogge/løpe på en måte som gjør løping bedre? 

Anonymkode: 4f2b8...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har omtrent løpt lenger enn ti meter til bussen.

Omtrent aldri skulle det stå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Couch to 5K

Begynn i det små! Første punkt på planet er jogging i 60 sekunder. Det klarer du om du allerede klarer å spurte til bussen. 

Prøv det. Hater du fremdeles jogging etter du har fullført planen, så er ikke det for deg. Finnes masse andre aktiviteter du kan gjøre for opprettholde god kondis. 

Anonymkode: ae849...0ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rask gange er mye kjekkere. Det driver jeg med. Holder meg sån noenlunde i form. Hører podcaster etc. Blir også ganske svett. Dreier seg ikke mer en rundt 6km til dagen,men det gjør godt det. Aldri vært fan av jogging. Primært pga det går så utover knærna mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føles ut som du er hvafornoe? 🙄 hvis du ikke har Downs syndrome selv så kan du umulig hvite hvordan det føles? Huff...

Anonymkode: 6ac79...fbe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat som ts selv og har godtatt at løping ikke er for meg, dvs kontinuerlig løping i kilometer etter kilometer. Svaret mitt ligger i intervalltrening og gode gåturer. Går faktisk heller 3 mil i kupert terreng enn løping i 8 km. Vondt som fy overalt. Intervalltrening er imidlertid veldig bra for kondisjonen og et godt alternativ dersom man ikke har en hel ettermiddag til rådighet. Gåturer spiser enormt med tid. Intervaller gir mindre ensformighet både for kropp og sinn enn monoton løping. Liker egentlig godt å gå en tur på 10 km hvor jeg løper av og på ca halvparten. Da kan man løpe på seg makspuls, roe ned å gå fort, makspuls osv osv. 

Meeen, ts, liker du følelsen av makspuls og litt blodsmak i munnen? Dette må man jo sette litt pris på også om man trener intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var som deg men klarte å innarbeide meg en vane for å jobbe 10 km 5 ganger i uken. Holdt det i et snaut år, minus sommerferien og slikt. Ga meg med det pga vondt i kneet. 

Jeg startet med å gå raskt på mølla. Så kikket jeg på tiden og fastla korte joggeintervaller på kanskje ett minutt om gangen i starten. Så ble det mer og mer. 15 minutters økter med 4-5 ettminutts joggeintervaller ble til slutt til jogging i jevn fart, 60 minutter per økt. Fikk helt dilla på det og synes det er veldig synd at jeh fikk problemer med kneet. PS. Still opp høyden på løpebåndet til minst 1,5 for å unngå skade. 

Hvordan man løper ute aner jeg ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: 10180...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med rolig jogg, så rolig at det føles kjedelig. Ett minutt jogg, ett minutt gange. Viktigste er at du føler mestring. Når dette føles ok, kan du øke til 1,5 min jogg og ett min gange feks. Husk gode sko

Anonymkode: e8bd1...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...