Gå til innhold

Hvor lang tid før jeg klarer 1,5x kroppsvekt i knebøy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har de siste 2-3 årene trent styrke med jevne mellomrom, men aldri noe seriøst. Jeg har trent mye det jeg føler for uten fokus på progresjon i styrke eller muskelvekst. Nå er jeg i en fase hvor jeg har satt meg mål i enkelte øvelser og trener med en struktur. Jeg har funnet mye glede i å se fremgangen og jobbe med en plan. De øvelsene jeg har satt meg mål i er typisk øvelser jeg gjort en del av før. Derfor føler jeg at jeg har god peiling på hva som er realistiske mål i de øvelsene. Knebøy er jeg imidlertid helt "lost" på. Jeg har trent lite knebøy, men prøvde meg igjen på forrige trening. Da klarte jeg 3x10 på 60 kg. Dette var jeg fornøyd med. Det var samme vekt som forrige gang jeg tok knebøy, men flere repetisjoner.  Jeg har lyst til å sette meg et litt hårete, men samtidig realistisk mål på knebøyen. Tenker 1,5x kroppsvekt kan passe dette (som tilsvarer 90 kg for meg). Problemet er at jeg ikke har noen idé om hvor lang tid det er realistisk å tenke at dette skal ta. Jeg tenker å trene knebøy én gang i uka, men å trene beina to ganger i uka. I tillegg har jeg en del fokus på riktig kosthold mtp på styrke. Målet mitt er ikke muskelvekst hovedsaklig, men styrke.  Hvor lang tid kan jeg sånn cirka se for meg at en slik fremgang vil ta?

Jeg er forresten K23. Har nok overvekt av raske muskelfibre, men ikke noe supereksplosiv av natur heller. Forstår at det også er mange andre faktorer som kan spille inn enn det jeg har beskrevet her, men spør bare etter et omtrentlig, realistisk anslag.

Anonymkode: 78e6b...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal bli sterkere i knebøy, er det knebøy du må øve på. Du bør trene knebøy 2-3 ganger i uka, ikke altfor mange ulike øvelser pr økt slik at du bruker opp kreftene på andre øvelser. Ikke trene 3 sett à 10 reps med samme vekt slik som nå, men gå ned på antall reps for å gå opp i antall kg. Periodiser treningen og ikke tren til maks utmattelse hver gang. God mobilitet i lår, hofter, knær, ankler er også viktig for god teknikk og for å forebygge skader, så du bør bruke god tid på mobilitetsøvelser før du starter. Mht styrke er ofte dynamisk oppvarming bedre enn å sykle, løpe på tredemølle osv som får kroppen varm, men varmer ikke opp de spesifikke muskelgruppene du vil trene i samme grad som dynamisk oppvarming (tøying).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...