AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #21 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ekstremt varmt. Og morsomt. Alle de morsomme ender i helvete. Anonymkode: d04fc...818 Ja, det må sikkert være utrolig morsomt å tilbringe tiden sammen med folk som Mengele, Dirlewanger (google vedkommende om du ikke kjenner til hva han gjorde), eller folk som på et bestialsk vis har voldtatt og drept barn som til slutt døde etter ufattelige lidelser. Bare å glede seg. Anonymkode: a6050...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #22 Del Skrevet 5. mars 2023 Helvete er et sted der Gud ikke eksisterer. Jeg ville ikke vært der et sekund. Anonymkode: 4fc02...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #23 Del Skrevet 9. mars 2023 Helvete finnes ikke, som man har blitt lært opp i det kristne tro. Det er kirkens menn som fant på dette for å kontrollere mennesket gjennom frykt. Anonymkode: 44a38...547 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #24 Del Skrevet 9. mars 2023 Himmelen er ikke der oppe. Himmelen er her på jorden, men det spørs om det er en himmel nå i dagens samfunnet. For øyeblikket fremstår vår verden som et helvete. Anonymkode: 810e3...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 9. mars 2023 #25 Del Skrevet 9. mars 2023 Helvete er knapt nevnt i Bibelen, uten Johannes Åpenbaring (hvis jeg ikke husker feil), som jo ble skrevet mer enn et halvt århundre etter Jesu død. Helvete er først og fremst en ide fra greske tenkere, som ikke kunne godta at gode og onde mennesker fikk samme skjebne etter døden. Etter Jesu død var det i stor grad den greske tankeverden som formet den tidlige utviklingen av kristendommen, og dermed kom forestillingen om helvete inn også. Men at dette skal være noe mer enn en menneskapt ide, er det lite eller ingen grunn til å tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Endorfin Skrevet 9. mars 2023 #26 Del Skrevet 9. mars 2023 Alle blir automatisk 30kg fett tyngre, altså lubben. Alle får hver sin svevende sky utdelt hver sin harpe og må sitte naken og sveve og spille i evigheten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #27 Del Skrevet 9. mars 2023 Helt sikker 20+kuldegrader og masse snø. Anonymkode: ebcb1...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #28 Del Skrevet 9. mars 2023 Ein stor del av det Ukarinske folket opplever idag uforskyldt i helvete skapt av Djevelens gjerninger, og Djevelen han sitt bopel i Kreml. Min mor var personleg kristen og hun brukte utrykket Djevelens gjerninger. Personer som tenner på kyrkjer, velter gravstøtter, dreper andre, og yter vold mot andre er grepet av demoner fra Djevelens gjerninger, og de skal brennes i helvete på dommens dag. Den som har oppført seg ordentlig blir henvist til perleporten, og sanktpeter når de dør, og mordere, pyromaner etc. blir henvist inn helvetesporten. Anonymkode: 76b41...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #29 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ein stor del av det Ukarinske folket opplever idag uforskyldt i helvete skapt av Djevelens gjerninger, og Djevelen han sitt bopel i Kreml. Min mor var personleg kristen og hun brukte utrykket Djevelens gjerninger. Personer som tenner på kyrkjer, velter gravstøtter, dreper andre, og yter vold mot andre er grepet av demoner fra Djevelens gjerninger, og de skal brennes i helvete på dommens dag. Den som har oppført seg ordentlig blir henvist til perleporten, og sanktpeter når de dør, og mordere, pyromaner etc. blir henvist inn helvetesporten. Anonymkode: 76b41...027 Nå var jo spørsmålet hvordan det var i helvete. Ikke hvordan man kommer dit. Anonymkode: dbdcd...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 10. mars 2023 #30 Del Skrevet 10. mars 2023 Det er det ingen av oss som kan svare på, siden vi ikke har vært der enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #31 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 23.03): Det finnes ikke et fysisk sted som heter Helvete. "Helvete" er en tilstand vi mennesker går gjennom på jorda. Krig, depresjon, sykdom, fattigdom, osv. Anonymkode: 5e277...1ca Helvete er her på jorden men vi har glimt av himmelen også her, en forsmak på hvordan himmelen er og stikkordet er kjærlighet. Anonymkode: 314c0...843 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 15. mars 2023 #32 Del Skrevet 15. mars 2023 Andro skrev (På 4.3.2023 den 18.48): De som går foran deg går jævlig sakte, er litt forvirra og vanskelige å gå forbi. De spiller dansebandmusikk, og serverer ekle ting med surkål Det er alltid kø ved både doen og den uoversiktlige buffeten, og den uinteressante og selvhøytidelige mannen snakker alt for høyt - og mest om seg selv og hvor fabelaktig han er. Det er ditt helvete, vil tro det arter seg litt ulikt fra person til person Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #33 Del Skrevet 21. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (På 9.3.2023 den 18.21): Helvete er knapt nevnt i Bibelen, uten Johannes Åpenbaring (hvis jeg ikke husker feil), som jo ble skrevet mer enn et halvt århundre etter Jesu død. Helvete er først og fremst en ide fra greske tenkere, som ikke kunne godta at gode og onde mennesker fikk samme skjebne etter døden. Etter Jesu død var det i stor grad den greske tankeverden som formet den tidlige utviklingen av kristendommen, og dermed kom forestillingen om helvete inn også. Men at dette skal være noe mer enn en menneskapt ide, er det lite eller ingen grunn til å tro. Helvete er nevnt flere ganger i bibelen: https://bibel.no/nettbibelen?type=and&book2=-1&parse=Helvete&submit=Vis Anonymkode: fd9f8...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #34 Del Skrevet 21. mars 2023 On 3/4/2023 at 10:46 PM, AnonymBruker said: Ut i fra folk sine opplevelser når dem har omkommet og kommet tilbake til livet og dem som har blitt vist helvette av jesus forklarer dem mye det samme. Et hav så langt øyet kan se med mennesker som blir torturert av smerte. Det finnes ikke barn der gud har et spesielt plass i hjertet for barn.det er veldig mørkt. Alle er helt ensomme og kan ikke kommunisere med hverandre. Dem kan ikke dø. Kroppen regenereres etter dem har blitt torturert av demonene. Demonene lever for å torturere dem og finner på nye metoder etter hver regenerering av kroppen. Smertene skal være verre enn i denne verden pga dem har ikke muligheten til å dissasosiere å flykte inni sitt eget sinn. Det skal føles mer virkeligt og fysisk enn i denne fysiske verdenen. Det er ett hakk mer fysisk i den dimensjonen. Alle har enn ekte kropp som kan regenereres på en supernatjrlig måte. Jeg forstår ikke hvordan folk ikke kan frykte gud når dem opplever dette. Hvis realiteten er dette må vi bare bite tenna sammen å godta det å gjøre jobben våres. Dette livet er ikke til å nytes det er til å jobbes, til å bestå testen. Fryktelig er det men vi er nok her for en grunn.... påtide å la jesus forandre våres hjerter til å begjære det gode.det er hans løfte til oss. Vi trenger bare å leve for han denne lille tiden vi har her. Alle som begjærer ondt blir belønnet med ondt. Alle som begjærer godt å leve for jesus blir belønnet evig liv. Anonymkode: 322fc...aff Hvor helt spesifikt går grensen for å være barn? 12? 16? 18? Kjipt å ha dødd én dag ifra grensa, og så havne i helvete. Nå er jeg ganske overbevist om at Helvete ikke finnes, så bekymrer meg ikke nevneverdig på egne eller andres vegne. Anonymkode: b2ce2...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #35 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 18.43): Kan noen gi en så fyldig beskrivelse som mulig av hva som venter hvis man havner i helvete? Anonymkode: b7e85...b0f Det er helt fryktelig! Fri bar, masse uforpliktende sex, hesteveddeløp, nakenbading, kino md alle filmene som ikke gikk gjennom sensuren i himmelen, masse black-metal, rock disco og annen usømmelig musikk. Anonymkode: 182a2...d86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 21. mars 2023 #36 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Helvete er nevnt flere ganger i bibelen: https://bibel.no/nettbibelen?type=and&book2=-1&parse=Helvete&submit=Vis Anonymkode: fd9f8...58b Problemet er at oversettere har valgt ordet «helvete» for ord som ikke betydde dette i originalen. Ta f.eks.det første treffet i søket ditt, Matteus 5.29. I den greske originalen brukes ordet «Gehenna». Gehenna var simpelthen et kjent geografisk sted som ble regnet som det mest urene stedet man kunne ende opp, siden det hadde blitt brukt til menneskeofringer og de verste forbrytere ble kastet dit etter sin død. Det var først senere, da ideen om helvete slik vi kjenner den kom inn i kristendommen, at man valgte å tolke det bokstavelige, konkrete stedet Gehenna som helvete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #37 Del Skrevet 21. mars 2023 On 3/4/2023 at 6:43 PM, AnonymBruker said: Kan noen gi en så fyldig beskrivelse som mulig av hva som venter hvis man havner i helvete? Anonymkode: b7e85...b0f Det er bare å la fantasien løpe, for det er kun der helvete eksisterer. Anonymkode: d9574...1c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #38 Del Skrevet 21. mars 2023 Jesus sier at alle som ikke bærer frukt blir kastet i ilden dras opp av roten og Kastet i ilden er sagt masse i bibelen. Kastes i ilden betyr helvette. Bibelen beskriver også hvordan det er der folk blir kastet i ilden. Det blir beskrevet som helvette. Man vet at bibelen snakker ommhelvette når man har lest igjennom hele bibelen 2-3 ganger masse blir avslørt i det nye testamentet. For å vite hva ordene betyr søker man opp gammelt gresk. Anonymkode: 322fc...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 21. mars 2023 #39 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jesus sier at alle som ikke bærer frukt blir kastet i ilden dras opp av roten og Kastet i ilden er sagt masse i bibelen. Kastes i ilden betyr helvette. At å kastes i ilden betyr helvete er en tolkning. En enklere forståelse er simpelthen at det betyr å kastes i ilden for å tilintetgjøres. Jødedommen på Jesu tid hadde ikke noen ide om en sjel adskilt fra kroppen (det ideen kom fra gresk kultur), så det gir mer mening å ta dette bokstavelig: de syndige blir simpelthen tilintetgjort i flammer. Sitat Bibelen beskriver også hvordan det er der folk blir kastet i ilden. Det blir beskrevet som helvette. Hvor da? Jeg kjenner bare til ett sted utenfor Johannes Åpnebaring, og det er lignelsen om Lasarus og den rike mannen fra Lukasevangeliet, og det er for det første en lignelse, og for det andre gode teologiske grunner til at denne er lagt til senere og ikke stammer fra Jesus. Men godt mulig jeg har glemt/oversett noen, så gi gjerne kilder. Sitat Man vet at bibelen snakker ommhelvette når man har lest igjennom hele bibelen 2-3 ganger masse blir avslørt i det nye testamentet. For å vite hva ordene betyr søker man opp gammelt gresk. Anonymkode: 322fc...aff Nå er det jo etterhvert en god del teologer og prester som har gått bort fra ideen om helvete, nettopp fordi det utenom Johannes Åpenbaring (som er problematisk av mange grunner) langt fra er så tydelig som du påstår. Men kom gjerne med kilder som belegger påstandene. Jeg ønsker å lære mer der jeg har huller i bibelkunnskapen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #40 Del Skrevet 22. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): At å kastes i ilden betyr helvete er en tolkning. En enklere forståelse er simpelthen at det betyr å kastes i ilden for å tilintetgjøres. Jødedommen på Jesu tid hadde ikke noen ide om en sjel adskilt fra kroppen (det ideen kom fra gresk kultur), så det gir mer mening å ta dette bokstavelig: de syndige blir simpelthen tilintetgjort i flammer. Hvor da? Jeg kjenner bare til ett sted utenfor Johannes Åpnebaring, og det er lignelsen om Lasarus og den rike mannen fra Lukasevangeliet, og det er for det første en lignelse, og for det andre gode teologiske grunner til at denne er lagt til senere og ikke stammer fra Jesus. Men godt mulig jeg har glemt/oversett noen, så gi gjerne kilder. Nå er det jo etterhvert en god del teologer og prester som har gått bort fra ideen om helvete, nettopp fordi det utenom Johannes Åpenbaring (som er problematisk av mange grunner) langt fra er så tydelig som du påstår. Men kom gjerne med kilder som belegger påstandene. Jeg ønsker å lære mer der jeg har huller i bibelkunnskapen. Jesus sier gang på gang ikke hør på fariseerne prestene fordi dem er hyklere stol på bare mine ord følg bare mine og og gud ikke mennesket. Anonymkode: 322fc...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå