Gå til innhold

Tror du astrologi er bare tull kanskje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

horoskop er selvfølgelig bare søppel, for mindre smarte mennesker.  

Anonymkode: 1af1e...bea

Mener du her ukebladshoroskop? Eller mener du et fødselshoroskop stilt av en astrolog? Vet du hva sistnevnte er? TS

Anonymkode: de689...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener du her ukebladshoroskop? Eller mener du et fødselshoroskop stilt av en astrolog? Vet du hva sistnevnte er? TS

Jeg er ikke hen du siterte, og jeg er selvsagt uenig i hens påstand om at horoskop er for mindre smarte mennesker. 

Men jeg absolutt ingen tro på at selv fødselshoroskop stilt av en astrolog er noe mer enn gode evner til å skrive ting folk kjenner seg igjen i, og kanskje noe allmennkunnskap om hvordan årstiden vi er født kan påvirke oss.

Det er ikke usannsynlig at det å bli født sent på høsten og ha sitt første halvår på vinteren kan forme deg annerledes enn å ha sitt første halvår på sommeren - men at stjerner lysår unna skal påvirke dette er såvidt jeg kan se, ren overtro uten gode bevis og uten forklaringsmodell.

Men opplys meg gjerne. Hvorfor skal man tro at fødselshoroskop stilt av en astrolog er noe å tro på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å svare på denne, beklager:

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 17.08):

Mange års erfaring med folks stjernetegn, studering av eget og andres fødselshoroskop, og et kurs i astrologi blant annet. 

Dette er da ingen metode til å finne ut om en hypotese er sann eller ikke. Dette er jo bare generell synsing. Du finner ikke ut om Pluto faktisk påvirker oss ved generell synsing, uten noen måte å teste faktaene på, eller å kontrollere for confirmation bias, ønsketenkning ol.

Sitat

For å ta et bitte lite utdrag av fødselshoroskopet har jeg Mars retrograd, og har akkurat disse problemene: 
"If you were born during Mars retrograde, you may grapple with issues relating to energy, drive, ambition, autonomy, leadership, and manifestation."
https://www.wellandgood.com/retrograde-planets-in-natal-chart/

Og dette kan ikke stemme på folk flest? Hvor er de kvalitative undersøkelsene som viser at folk med Mars retrograd faktisk har mer av dette enn folk flest, uavhengig av om de tror på astrologi eller ikke? Uten noe sånt, er alt du har definisjonen på confirmation bias - eller bekreftrelsestendens som SNL kaller det. 

Sitat

Her kan du lage fødselskart og se om det stemmer. jeg  har skremt et par skeptikere med dette: https://www.astro.com/horoscope

Gjerne det, men dette ledet meg bare til en side med masse lenker. Hvilken test ønsket du at jeg skulle ta? Jeg skal love å ta den med et så åpent sinn som jeg kan, og innrømme det hvis den passer meg spesielt godt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Men jeg absolutt ingen tro på at selv fødselshoroskop stilt av en astrolog er noe mer enn gode evner til å skrive ting folk kjenner seg igjen i, og kanskje noe allmennkunnskap om hvordan årstiden vi er født kan påvirke oss.

Vet du hva et fødselshoroskop er da? TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva et fødselshoroskop er da? TS

Bare overfladisk ut fra beskrivelser på tilfeldige horoskopsider (som denne), og ut fra slike beskrivelser virker det som uvitenskapelig tøys, men jeg vil allikevel sette pris på en forklaring som inneholder:

• Hva det er
  • Hvordan det virker
  • Hvordan det kan verifiseres eller falsifiseres

Om du bare kan/vil gi meg en av dem er det selvsagt bedre enn ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å svare på denne, beklager:

Dette er da ingen metode til å finne ut om en hypotese er sann eller ikke. Dette er jo bare generell synsing. Du finner ikke ut om Pluto faktisk påvirker oss ved generell synsing, uten noen måte å teste faktaene på, eller å kontrollere for confirmation bias, ønsketenkning ol.

Og dette kan ikke stemme på folk flest? Hvor er de kvalitative undersøkelsene som viser at folk med Mars retrograd faktisk har mer av dette enn folk flest, uavhengig av om de tror på astrologi eller ikke? Uten noe sånt, er alt du har definisjonen på confirmation bias - eller bekreftrelsestendens som SNL kaller det. 

Gjerne det, men dette ledet meg bare til en side med masse lenker. Hvilken test ønsket du at jeg skulle ta? Jeg skal love å ta den med et så åpent sinn som jeg kan, og innrømme det hvis den passer meg spesielt godt.

Astrologi er ikke en nøyaktig vitenskap og vil aldri bli det, derfor vil det alltid være et potensielt element av bekreftesestendens i det å lese om det, og astrologenes egne tolkninger vil alltid være tilstede, med deres individuelle tolkning av aspektene. Men det er langt derfra og til å si at det er bare bløff. Da tar jo folk utdannelse i bløff, og jobber med bløff hele livet mens de konstant er i bekreftelsesfellen, og hele astrologifeltet, som er massivt, er kun fantasi. Det er kanskje litt usannsynlig også?

Du velger ett av de gratis horoskopene i menyen øverst til venstre og legger inn dataene dine. F.ex. psychological horoscope, personal portrait etc. Vær oppmerksom på at dette er utvalgte aspekter i horoskopet løsrevet fra hverandre, fordi det er datagenerert, og det er kun små utdrag fra et helt datagenerert fødselshoroskop. Om det var en astrolog som laget det, så ville de kunne ta hensyn til hvordan aspektene påvirker hverandre også, men det går ikke her. Så det vil være mindre nøyaktig enn fra en astrolog, og ufullstendig fordi det er kun utdrag fra et helt horoskop: 
https://www.astro.com/horoscope
image.png.205f1b9856db91a3501e97f0c7fe9af2.png 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Astrologi er ikke en nøyaktig vitenskap og vil aldri bli det, derfor vil det alltid være et potensielt element av bekreftesestendens i det å lese om det, og astrologenes egne tolkninger vil alltid være tilstede, med deres individuelle tolkning av aspektene. Men det er langt derfra og til å si at det er bare bløff. Da tar jo folk utdannelse i bløff, og jobber med bløff hele livet mens de konstant er i bekreftelsesfellen, og hele astrologifeltet, som er massivt, er kun fantasi. Det er kanskje litt usannsynlig også?

Uten noen seriøs metode for å falsifisere eller verifisere om de virker, og uten noen seriøs måte å undersøke mulige forklaringsmodeller, er det akkurat dette jeg synes virker mest sannsynlig  - men forstår at vi er uenige der.

Nå gjelder jo akkurat dette nødvendigvis alle verdens religioner (unntatt muligens en), siden de er gjensidig utelukkende Så det er da ikke akkurat ukjent at mennesker tar utdannelse i, og jobber hele livet med ting som, med dine ord, er bløff.

Jeg liker ikke ordet "bløff" her, for det forutsetter en bevisst løgn. Ja, det finnes garantert mange bløffmakere, men jeg er ikke i tvil om at mange av dere tror oppriktig også - men dessverre helt uten metodene til å skille sant fra usant.

Et av de store ankepunktene mot Astrologi, er jo nettopp at det ikke virker som om de som jobber med det eller tror på det, er særlig interessert i å finne ut på en seriøs og kontrollert måte om det er noe mer enn bekrefteslestendens, ønsketenkning og kirsebærplukking. 

En av hovedgrunnene til at vitenskap har gjort så mange framskritt de siste århundrene er nettop det at det er bakt inn i hele den vitenskapelige tenkningen at man skal forsøke å gjøre uavhengige tester, og forsøke å motbevise hypotesene, og så jobbe videre med de hypotesene som ikke motbevises. 

p.s. jeg skal sjekke ut lenkene du la ved.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Uten noen seriøs metode for å falsifisere eller verifisere om de virker, og uten noen seriøs måte å undersøke mulige forklaringsmodeller, er det akkurat dette jeg synes virker mest sannsynlig  - men forstår at vi er uenige der.

Nå gjelder jo akkurat dette nødvendigvis alle verdens religioner (unntatt muligens en), siden de er gjensidig utelukkende Så det er da ikke akkurat ukjent at mennesker tar utdannelse i, og jobber hele livet med ting som, men dine ord, er bløff.

Jeg liker ikke ordet "bløff" her, for det forutsetter en bevisst løgn. Ja, det finnes garantert mange bløffmakere, men jeg er ikke i tvil om at mange av dere tror oppriktig også - men dessverre helt uten metodene til å skille sant fra usant.

Et av de store ankepunktene mot Astrologi, er jo nettopp at det ikke virker som om de som jobber med det eller tror på det, er særlig interessert i å finne ut på en seriøs og kontrollert måte om det er noe mer enn bekrefteslestendens, ønsketenkning og kirsebærplukking. 

En av hovedgrunnene til at vitenskap har gjort så mange framskritt de siste århundrene er nettop det at det er bakt inn i hele den vitenskapelige tenkningen at man skal forsøke å gjøre uavhengige tester, og forsøke å motbevise hypotesene, og så jobbe videre med de hypotesene som ikke motbevises. 

p.s. jeg skal sjekke ut lenkene du la ved.

Kan du legge ut birth chartet ditt? Så kan kanskje noen med litt peiling si litt om hva det viser. Og så kan du si om det er feil eller riktig 

Anonymkode: 9f995...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 23.36):

Jepp, astrologi er fullstendig tull og oppspinn. Det er ingen fysiske lover eller noe i nærheten av vitenskap, forskning eller noe som helst slikt som tilsier at himmellegemer ekstremt langt borte skal kunne ha noen som helst påvirkning på mennesker.

Det er fysisk umulig at planetens stilling har noen effekt på enkeltmennesker.

Det du beskriver er confirmation bias og cherry picking.

Anonymkode: a9a70...fbb

Hva med det faktum at det er bevist at vi mennesker blir påvirket av fullmånen? fullmånen påvirker også flo og fjære. Tenker det er greit å være åpen og ikke så bastant. 

Anonymkode: 1d9fe...9db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med det faktum at det er bevist at vi mennesker blir påvirket av fullmånen? fullmånen påvirker også flo og fjære. Tenker det er greit å være åpen og ikke så bastant. 

Tror sola påvirker oss litt også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillakamilla skrev (På 8.3.2023 den 11.58):

Kult! Jeg kjenner en som studerer på Astrologi skolen. Den er flere års utdannelse. Hun er helt rå og ekstrem treffsikker. Hun har jo studert dette nøye, så da skulle det bare mangle. Det er et komplekst system. Man blir svært overrasket når man først setter seg inn i profesjonell astrologi,  det er en real tankevekker. 

Jeg var også skeptisk i starten men endret oppfatning etter at en venninne studerte astrologi. Jeg sliter med å forstå logikken, og er ennå ikke helt overbevist men er ikke like besserwisser som jeg var før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut birth chartet ditt? Så kan kanskje noen med litt peiling si litt om hva det viser. Og så kan du si om det er feil eller riktig 

Hva er birth chart? Fødselstidspunkt og sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månen er jo så nære oss at den påvirker oss med enkelt observerbare reelle krefter, men det har jo lite til ingenting med astrologi å gjøre, så vidt jeg vet. 

I hvilken grad det er fakta at vi mennesker blir påvirket av fullmånen annet enn psykologisk, er jeg allikevel usikker på. Det er jo absolutt ikke noe annerledes med månen ved fullmåne enn ellers, annet enn vinkelen sola treffer den med lyset sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (37 minutter siden):

Hva er birth chart? Fødselstidspunkt og sted? 

plott inn fødselsdato og klokkeslett og da får du opp birth charten. ditt unike astrologikart. Slik alt sto i forhold til hverandre i det du ble født. Derfra kan man visstnok se mye om personligheten din. Sterke og svake sider, karriereveier som du vil dras mot, ting du bør være obs på med deg selv som f.eks tendens til avhengighet, osv. Jeg trenger ikke være astrolog for å forstå du capitan er veldig analytisk og en person som hele tiden higer etter ny kunnskap. Du er rasjonell og følger mye med på vitenskapsprogrammer. Jeg tror dessverre du har en tendens til å tenke pessimistisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

plott inn fødselsdato og klokkeslett og da får du opp birth charten.

Slik som dette?

Sitat

PLANETS

You can think of the planets as symbolizing core parts of the human personality, and the signs as different colors of consciousness through which they filter.

sun.svg
Sunin9° 27'Pisces 
moon.svg
Moonin5° 20'Scorpio 
mercury.svg
Mercuryin16° 23'Pisces (r) 
venus.svg
Venusin5° 56'Aries 
mars.svg
Marsin2° 48'Scorpio 
jupiter.svg
Jupiterin25° 6'Cancer (r) 
saturn.svg
Saturnin29° 37'Pisces 
uranus.svg
Uranusin22° 56'Virgo (r) 
neptune.svg
Neptunein24° 21'Scorpio (r) 
pluto.svg
Plutoin19° 35'Virgo (r) 
north%20node.svg
North Nodein10° 12'Taurus (r) 
chiron.svg
Chironin24° 43'Pisces 
ascendant.svg
Ascendantin23° 11'Virgo 
mc.svg
MCin19° 55'Gemini 

ASPECTS

The aspects describe the geometric angles between the planets. Each shape they produce has a different meaning.

square.svg
Pluto Square MC
orb: 0 °
trine.svg
Neptune Trine Chiron
orb: 0 °
sextile.svg
Neptune Sextile Ascendant
orb: 1 °
sextile.svg
Sun Sextile North Node
opposition.svg
Chiron Opposition Ascendant
conjunction.svg
Uranus Conjunction Ascendant
trine.svg
Jupiter Trine Chiron
trine.svg
Jupiter Trine Neptune
sextile.svg
Uranus Sextile Neptune
orb: 2 °
sextile.svg
Jupiter Sextile Ascendant
opposition.svg
Uranus Opposition Chiron
sextile.svg
Jupiter Sextile Uranus
orb: 3 °
square.svg
Uranus Square MC
square.svg
Mercury Square MC
opposition.svg
Mercury Opposition Pluto
conjunction.svg
Uranus Conjunction Pluto
conjunction.svg
Moon Conjunction Mars
square.svg
Ascendant Square MC
orb: 4 °
conjunction.svg
Pluto Conjunction Ascendant
trine.svg
Jupiter Trine Saturn
trine.svg
Sun Trine Moon
square.svg
Chiron Square MC
orb: 5 °
opposition.svg
Pluto Opposition Chiron
conjunction.svg
Saturn Conjunction Chiron
trine.svg
Saturn Trine Neptune
sextile.svg
Jupiter Sextile Pluto
orb: 6 °
opposition.svg
Saturn Opposition Ascendant
opposition.svg
Mercury Opposition Uranus
conjunction.svg
Venus Conjunction Saturn
square.svg
Mars Square Jupiter
orb: 7 °
opposition.svg
Mercury Opposition Ascendant
trine.svg
Sun Trine Mars
conjunction.svg
Mercury Conjunction Chiron
orb: 8 °
trine.svg
Mercury Trine Neptune
orb: 8 °

PATTERNS

Chart patterns are a collection of aspects that are grouped together to reveal a larger geometric pattern within the chart.

Stellium

Saturn in 29° Pisces
Chiron in 24° Pisces
Venus in 5° Aries
Mercury in 16° Pisces

Grand Trine

Jupiter in 25° Cancer
Chiron in 24° Pisces
Neptune in 24° Scorpio
Saturn in 29° Pisces

Kite

Jupiter in 25° Cancer
Chiron in 24° Pisces
Neptune in 24° Scorpio
Saturn in 29° Pisces
Ascendant in 23° Virgo
Uranus in 22° Virgo

T-Square

Chiron in 24° Pisces
MC in 19° Gemini
Ascendant in 23° Virgo
Pluto in 19° Virgo
Uranus in 22° Virgo
Mercury in 16° Pisces

Hentet fra denne siden. Dette gir jo selvsagt ingen mening for meg, men synes det er artig om noen vil gjøre en analyse.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg trenger ikke være astrolog for å forstå du capitan er veldig analytisk og en person som hele tiden higer etter ny kunnskap. Du er rasjonell og følger mye med på vitenskapsprogrammer. Jeg tror dessverre du har en tendens til å tenke pessimistisk. 

Takk for en analyse av meg.  Det er mye riktig sett der 😃. Den biten om pessimisme er nok bom, der heller jeg generelt over i optimistenes rekker, men ellers traff det svært godt. Men det er jo en god del sider av meg som ikke kommer fram her på forumet i det hele tatt også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 17.3.2023 den 21.15):

Slik som dette?

Hentet fra denne siden. Dette gir jo selvsagt ingen mening for meg, men synes det er artig om noen vil gjøre en analyse.

Takk for en analyse av meg.  Det er mye riktig sett der 😃. Den biten om pessimisme er nok bom, der heller jeg generelt over i optimistenes rekker, men ellers traff det svært godt. Men det er jo en god del sider av meg som ikke kommer fram her på forumet i det hele tatt også…

Alt er hentet fra https://cafeastrology.com. Jeg har dessverre ikke så mye kunnskap om alle tegnene/planetene at jeg har klart å lage en analyse selv. Men har oversettet det som står på nettsiden og prøvd å omformulere det, da mye ikke var så bra skrevet.

Sol:

Solen beskriver hvordan du er når du er på ditt beste, dine mål og drømmer. Det er dette mange snakker om når de sier at de er et bestemt stjernetegn. 

Sol i fiskene:

Symbolet til fiskene er to fisker som svømmer i motsatt retning av hverandre.

Du kan føle at du blir dratt i ulike retninger, noe som gjør det vanskelig å ta konkrete beslutninger og kan derfor sees på som ubesluttsomme. Men det er fordi de er dype personer med ekte drømmer. De ønsker et liv med dypere mening enn dem selv og drømmer stort. 

Disse individene kan både forandre seg og tilpasse seg ulike situasjoner og har et åpent sinn og evne til å forstå.

Kan ofte misforstås og de bruker mye av livet sitt på å prøve å bli forstått. De er misfornøyde med det.

Har en kjærlighet for menneskeheten.

Kan ha en dyp fantasi som gjerne kommer til uttrykk gjennom kreative yrker som f.eks 

Kunst, markedsføring, musikk, undervisning eller drama.

De kan ha sterk intuisjon.

Fiskene er sensitive for sine egne og til andres følelser. De kan være sensitive for kritikk.

Lett rørt av menneskelig lidelse, og ville ikke skadet en flue. Syns det er vanskelig å si nei til ting.

Harde sannheter blir unngått gjennom flukt eller vrangforestillinger.

Når realiteten inntreffer går fiskene inn i sin egen verden og blir selvmedlidende.

Fiskene ser ut til å hente energi fra deres (vanligvis korte) periode/episode av selvmedlidenhet. De kommer sterkere tilbake  og er like, om ikke mer, medfølende og tillitsfulle som de var før. 

Noen lurer på om Fiskene finner glede i lidelse. Noen ganger er dette tilfellet, men mesteparten av tiden henter fiskene mye kreativ energi fra tristhet. Fiskene er poeten eller kunstneren med angst, selv om denne egenskapen ofte er mer tydelig med Månen i Fiskene. (Fordi månen representerer følelser mer enn solen).

Noen opplever at Fiskene har en tendens til å komme for sent til avtaler, ha «fjern» og fraværende oppførsel. Andre oppfatter det som dårlig oppførsel, men det skjønner ikke fiskene.

De bryr seg egentlig, men deres tilbaketrekninger fra det vanlige livet (enten de er så enkle som dagdrømmer eller faktiske avganger) som de så ser ut til å trenge av og til er ikke alltid forståelig for «ikke noe tull»-tegn, som f.eks. som Jomfru eller Væren.

Mange fisker virker nesten allergiske mot ting som handlelister, kart, veibeskrivelser og instruksjoner, til og med klokker - de foretrekker å føle seg gjennom livet enn å følge en plan.

Vi finner mange artister, poeter og musikere med Sun (og andre personlige planeter) i Fiskene. Fisketemaer er vevd gjennom sangene til Billy Corgan fra Smashing Pumpkins og Kurt Cobain fra Nirvana, for eksempel.

Månen:

Hvilket tegn månen din er i sier mye om dine vaner, reaksjoner og instinkter. Det viser oss hvordan vi uttrykker og håndterer våre følelser.

Månen i skorpionen:

Mens andre kan finne trygghet og trøst i materielle ting, søker måne i skorpionen-folk etter emosjonell intensitet. De er gravere når det kommer til følelsesverdenen – de kan se utover fasader og kommer helt inn til kjernen av en person. Kan se det som ikke er åpenbart. Det kan oppfattes som skremmende for enkelte.

De fleste har kraftige, følelsesmessig intense liv. Noen føler at det er utenfor deres kontroll  og tiltrekker seg følelsesmessige omveltninger. Livene deres ser ut til å bestå av mange dramatiske opp- og nedturer. 

Kan ha et behov for følelsesmessig drama for å vekke følelsesmessig spenning og for å teste sin egen styrke.

Å gjøre ting halvveis eller ha meningsløse forhold tilfredsstiller dem ikke. Det er alt eller ingenting. 

Kan ha en sterk frykt for svik og har behov for en partner som gir opp noe for dem. 

Noen med månen i skorpionen putter menneskene de elsker gjennom en rekke tester, og de er ikke nødvendigvis bevisste. 

Det kan være vanskelig for menneskene som elsker dem. 

Men når de først er forpliktet, kan månen i Skorpionen være de mest lojale og beskyttende partnerne som finnes.

De har en enorm tilstedeværelse. Livene deres er emosjonsdrevne, men mange bruker mye tid på å kontrollere og mestre følelsene sine. Intuisjonen deres er enorm.

Selv uten å ha erfaring ser det ut til at de "bare vet" ting. 

Vanskelig å sjokkere eller skremme en måne i skorpion når de er i møte med emosjonell ærlighet. 

Måneskorpioner har eksepsjonell "radar" som lar dem tilpasse seg enhver situasjon/person – raskt. 

Denne evnen til å forstå menneskelig motivasjon og natur kan enten være for nærme/personlig eller enormt trøstende for andre. Noen vil instinktivt støtte seg på dem, andre blir redde

Mange måneskorpioner er intelligente og skarpsindige.

Merkur:

Merkur representerer hvordan du kjenner igjen mønstre, tar til deg og prosesserer informasjon og hvordan du uttrykker ideer og informasjon med andre.

Merkur i fiskene:

Milde formidlere, behagelig og varm tone. Noen uttrykker seg på en poetisk måte.

Bryr seg ikke så mye om detaljer. 

Tar lett til seg følelsene og humøret til rommet/miljøet de er i.

Når være litt humørsyke. 

Disse personene snakker ikke nødvendigvis mye, men kan snakke svært mye når de er i riktig sinnstilstand, men det kan være vanskelig å forutsi når det vil være. 

Merkur in fiskene er taktfull fordi de ikke ønsker å fornærme andre på noen måte. 

De tilpasser seg publikum og kan ha en tendens til å si det de tror andre vil høre. 

De kan ha en tendens til å lyve, men det er ikke det at de er ondsinnede – de vil bare at andre skal ha det komfortabelt.

Disse menneskene fremstår som drømmende og indirekte. Det kan være vanskelig for dem å knytte seg til en mening/tro eller beslutning. 

De tar inn så mye informasjon fra verden og deres åpenhet hindrer dem i å ta et endelig standpunkt. 

De har en uvanlig aversjon mot kalde fakta og vanskelige beslutninger. 

Siden de drives mer av intuisjon enn fakta, unngår disse menneskene å lage lister og lignende. Andre vil kanskje tro at de er uorganiserte, men de har evne til å finne ting likevel. 

De søker etter å de alle nyansene i emner.

Dersom de lærer å uttrykke seg mer tydelig, vil de oppdage at mange av problemene de kan møte med misforståelser vil bli mindre. 

Deres påvirkelige natur kan gjøre dem til et enkelt mål til tider. Planene deres kan virke for drømmende og urealistiske for mer praktiske typer, og mangler detaljene som får dem til å virke mer oppnåelige. 

Men Merkur i fiskenes syn er ekstraordinært, og deres tro er beundringsverdig.

Venus:

Venus handler om verdi.

Venus styrer vårt forhold til penger, estetikk og hva vi synes er luksuriøst. 

Forteller oss også om stilen vår med å elske og romantisere – hvordan vi flørter, viser hengivenhet og hvordan vi opplever sensuell nytelse, forelsker oss.

Venus i væren:

De med Venus i væren flørter ved å være direkte, og innimellom vågale. 

De prøver å vinne deg ved å uttrykke hvor driftige og selvstendige de er. 

Stilen deres for å uttrykke kjærlighet kan være veldig «meg»-sentrert, men den rette personen for dem vil finne denne tilnærmingen sjarmerende. Har en aura av uskyldig sjarm.

Oppfører seg på en barnlig, morsom måte i kjærlighet. De blir tiltrukket av energi og aktivitet. De vil ikke ha et forhold som anses som prippent eller for "modent". De liker ikke å gå rundt grøten eller å møte vaghet i kjærlighets-relasjoner. 

Når de er forelsket er de håpløst avhengige av erobringen. For at et forhold skal forbli spennende for dem, krever de mye stimulering.

Å glede Venus i Væren innebærer å være direkte, åpen og ærlig. De liker ikke å spille spill med mindre det er for gøy.

Har et behov for spontanitet. Det er viktig for dem at andre forstår deres ønske om at forholdet skal forbli ungt og friskt. 

Væren liker å ta ledelsen i kjærlighet. 

Venus i Væren tar ikke nødvendigvis kontroll, men de tar instinktivt ledelsen i hjertesaker. 

De tilpasser seg ikke lett andres følelser og stemninger.

Kan være krevende i kjærlighet, avhengig av jakten eller øyeblikkets intense lidenskaper. Elsker spontane uttrykk for hengivenhet og seksualitet. 

Med penger kan Venus i Væren være impulskjøpere. De tiltrekkes av nye og innovative produkter, men det er lurt å vente noen dager før de kjøper fordi ønsket kan gå over ganske raskt. Kunst som appellerer til dem er ofte dristig.

Mars:

Mars representerer våre aggressive instinkter, vår seksualitet og driv i livet. 

Mars i Skorpionen:

De elsker å utfordre seg selv til å gjøre det umulige. De kaster seg ut i det de bestemmer seg for med mye energi og viljestyrke.

De holder seg kalde og 

rettferdige på overflaten. Under overflaten kan det være en annen historie, og det er usannsynlig at de slipper deg inn.

Mars i Skorpionen har potensialet til å utnytte andre – de ser gjennom andre og er avhengige av magefølelsene sine.

Den seksuelle utholdenheten til denne posisjonen antas å være den sterkeste av alle posisjonene til Mars. Noen ganger er Mars i Skorpionen tiltrukket av tabuer, og fantasiene deres kan innebære å sprenge tabuer i filler.

De liker scenarier der den "andre" gir etter for dem, vil ha dem fullstendig og vil gjøre absolutt hva som helst for dem. Og deres seksuelle appell er sterk nok til at de vanligvis får det de vil ha.

De synes det er vanskelig å dele partnerne sine, selv om de sannsynligvis aldri vil innrømme dette. Har en svart-hvitt livsfilosofi. Dette er menneskene som sier: "Bare velg!" 

Disse menneskene tester hele tiden seg selv, og ofte andre. De lager alle slags regler og mål, bare for den personlige tilfredsstillelsen som kommer av å oppnå eller mestre dem. Overlevelsesinstinktene deres er sterke, og de omfavner sin egen dyrenatur når de er helt alene med seg selv, uten skyld.

Hvis folk med mars i skorpionen har lav selvtillit kan i stedet for å la det gå utover dem selv, vende selvforakten utover og ende opp med å manipulere andre og føle seg bitre. Dette kommer gjerne mest frem i ung alder men følger med mange voksne videre i livet også.

Mens Mars i vekten hele tiden streber etter å bringe rettferdighet til verden, vet Mars i Skorpionen at livet rett og slett ikke er rettferdig.

Jupiter:

Jupiter er assosiert med utvikling, lykke og suksess

Jupiter i krepsen:

Tiltrekker seg mest lykke når de er sympatiske og veldedige. Bruker kreftene sine til å trøste andre. Eiendom og næringsmiddelindustrien kan være velstående veier. Verdsetter tradisjon og jobber mot trygghet. Stoler mest på magefølelsen når det gjelder å forfølge mål og suksess.

Saturn:

Saturn symboliserer visdom, disiplin og karma.

Saturn i fiskene:

Saturn i Fiskene er noe komplisert gitt den enorme forskjellen i naturen til planeten og tegnet. 

Du kan føle deg ukomfortabel med det som kan oppleves som overdrevne tegn på følelse eller sårbarhet/svakhet. 

Men ved å ikke fullt ut tillate deg selv disse menneskelige egenskapene, kan du ende opp med å begrense deg selv. 

Hvis noen viser deg noe som selv mildt ligner medlidenhet, er du rask til å stenge det ned. 

I prosessen formidler du imidlertid subtilt til andre at du ikke trenger vennlighet, komplimenter og støtte, og du kan ende opp med å føle deg ganske alene. Du kan også føle deg noe irritert av folk som ser ut til å spille offeret, eller på et annet nivå, er for "der ute" med sin spiritualitet.

Siden du ikke er begeistret for ting eller situasjoner som får deg til å føle deg ute av kontroll, kan du være mer negativ til bruken av sinnsendrende stoffer enn de fleste.

Fordi du føler en viss hemning knyttet til følelser, kan du ende opp med mer enn de vanlige vage følelsene av angst, skyld eller frykt for det ukjente fordi du har avvist dem eller ikke alltid behandler og identifiserer deg fullt ut med dem. Mangler du en viss tro eller tillit til intuisjonen din (eller livet selv), kan du ofte føle deg vagt redd. Pass på at du ikke holder på problemer som ikke er dine eller at du føler deg urimelig skyldig.

En annen side av dette tegnet er at du ofte kan ta på deg rollen som supporteren – den sterke. Dette kan også føre til at du føler deg litt alene eller ustøttet. Du kan føle deg mer komfortabel med å tilby konkret hjelp og råd enn følelsesmessig støtte. 

Du bryr deg, men synes det er vanskelig å kjenne på følelsene. 

Med tiden, ettersom du erkjenner hvordan du kan begrense deg selv og dine erfaringer, lærer du å identifisere deg med den sårbare, rotete eller kaotiske siden av deg selv steg for steg, sakte men sikkert.

Uranus:

Uranus representerer innovasjon

Uranus i jomfruen:

Du er veldig interessert i å gjøre endringer, innovere og oppdatere tradisjoner knyttet til arbeid, arbeidsliv, helse, rutiner, vaner, dagligliv, service og sysselsetting. 

Du søker mer frihet i eller gjennom disse områdene, og du føler ikke mye behov for å tilpasse deg! Du tror kanskje på å bryte gjennom noen av hemningene eller tabuene knyttet til service, helsetjenester, hygiene, helbredelse, sosiale tjenester, kosthold og ernæring.

Til tross for behovet for fremgang, kan du være veldig sta og innstilt på dine veier på disse områdene. Du kan utfordre autoritet eller regler og lover bare hvis du føler at de begrenser vår fremgang.

Du er genial til å tenke ut nye metoder for å få ting gjort. Du er spesielt klar over viktigheten av kropp-sinn-forbindelsen for helsen. 

Mens du er innsiktsfull, har du noen ganger problemer med å stole på intuisjonen din. 

I tillegg kan du være utålmodig med smålige eller verdslige oppgaver, eller du har et hat-elsk forhold til disse tingene. 

Og selv om det er en metode for å få ting gjort, kan du jobbe på en litt spredt måte. 

Du kan finne at du er på ditt mest geniale når du løser problemer for andre. Du er også ekstremt dyktig til å jobbe med spesifikke ledetråder for å komme frem til en hypotese – du legger merke til detaljene andre ikke ser, og du setter dem raskt sammen for å forstå en person eller situasjon.

Din visjon om en ideell verden kan sentrere seg rundt at mennesker prøver å forstå hverandre. 

Du tror ikke nødvendigvis at folk bør behandles likt siden du er spesielt oppmerksom på virkningen av ulike bakgrunner og miljøer på individer. 

Du er intens, mystisk og magnetisk. Du er dypt intuitiv og kan ha synske evner.

Pluto:

Pluto representerer ubevisste krefter og det som er «under overflaten».

Pluto i jomfruen:

Din visjon om en ideell verden kan dreie seg om å forbedre helse- og arbeidssystemer samt forpliktelse til service. Enkelhet, renhet og uselvisk tjeneste kan være dine idealer. Imidlertid kan du ende opp med å gjøre langt mer enn du «trenger» på grunn av en tro på selvoppofrelse. Drømmene dine har en utpreget praktisk side ved seg. Du føler at en drøm ikke er stimulerende med mindre den har en realistisk eller realiserbar kvalitet ved seg.

Nordlige node:

Den nordlige noden representerer den typen opplevelser som vi må jobbe med for å kunne jobbe med karmaen vår og vokse åndelig. 

Nordlige node i tyren:

Du har en tendens til å definere din egen verdi og verdi utifra hvordan forholdet er til partneren sin. Tendens til å bli så oppslukt av behov på bekostning av dine egne, og til å tiltrekke forvirrende og intense livssituasjoner på bekostning av komfort og fred er noen av problemene med denne plasseringen.

Med denne posisjonen må du oppdage dine egne verdier, stole på oss selv og etablere din egenverd gjennom vår egen innsats, og nyte livets mer rolige øyeblikk uten det ubevisste behovet for å skape kriser.

Du kan ikke utvikle din egenverdi gjennom andre alene – den må komme innenfra.

Å lære å definere målene våre basert på våre egne verdier, og deretter jobbe mot å nå dem på en tålmodig måte, vil hjelpe oss å oppnå mer lykke og indre balanse.

Chiron:

Chiron hjelper deg å forstå dine dypeste traumer og svakheter. Hvis traumene blir helbredet og du blir bevisst på dine svakheter/styrker, kan det være nøkkelen til selvrealisering

Chiron i fiskene:

Du har en utpreget myk side og er en utmerket rådgiver. Men du har en tendens til å gi mer enn du får.

og du har en evne til å se folks årsaker/grunner til å gjøre ting eller anta at de gyldige før du dømmer dem.

Hovedproblemet ditt kan være å tilgi andre for raskt. 

Tenk på at du tar på deg altfor mye skyldfølelse. 

Ascendant:

Ascendanten ses ofte på som masken man bærer når man møter andre. 

Ascendanten viser et individs første, naturlige reaksjon på nye mennesker og situasjoner.

Ascendanten viser vårt naturlige forsvar og hvordan vi takler daglige problemer. 

Husk at disse egenskapene er modifisert av planeter sammen med ascendanten, og plasseringen til den regjerende planeten til tegnet på Ascendanten.

Ascendant i jomfruen:

Har en intelligent og reservert aura.

Dette er litt sjenerte mennesker som trenger tid til å analysere ting rundt seg før de varmer seg opp til både situasjoner og mennesker. 

Denne kvaliteten kan bli mottatt som en ganske avvisende, kald og til og med kritisk måte. (Avhengig av de man møter)

En av de største personlighetstrekkene i dette tegnet er kroppsbevissthet. Personer med Jomfruascendenter er følsomme for ubehag eller andre signaler kroppen gir dem. 

Mange er spesielt interessert i og opptatt av fysisk helse, og noen er tiltrukket av øvelser for bevisstgjøring av kropp og sjel som yoga. 

Selv om noen har god appetitt, kan det være en kresenhet rundt hva de putter i og på kroppen. Spesielt i ung alder.

De har en tendens til å bekymre seg mye, spesielt når de havner i nye situasjoner. 

De legger merke til de minste detaljene som andre overser.

De har en tendens til å tiltrekke seg (eller bli tiltrukket av) mennesker som trenger hjelp. Forholdet deres kan være forvirrende som et resultat. Til tross for deres tendens til å virke ganske samlet og profesjonelle, kan relasjoner noen ganger være rotete rett og slett fordi disse de ikke alltid ser sine partnere og partnerskap tydelig.

De er glade i å gjøre tjenester for andre når de først blir komfortable.

Merkur:

Representerer hvordan vi kommuniserer, hvordan vi tar beslutninger, hvordan vi tar til oss informasjon og hvordan vi formidler informasjon til andre.

Merkur i tvillingene:

Merkur i Tvillingene er generelt kvikke i kommunikasjon med andre. 

De har mange interesser og ser ut til å vite litt om alt. 

De er personer som har masse fakta på lager, men de går ikke så dypt inn i interessene sine siden de har så mange.

De lærer best i et stimulerende miljø. 

De kjeder seg lett, men de lærer raskt. 

Merkur i tvillingene-mennesker plukker opp mer fra miljøet enn de fleste, og de kan behandle informasjon med lynets hastighet! 

Selv om Gemini er tegn med et ganske åpent sinn er de veldig logiske. Stoler ikke alltid på intuisjon, og de tar heller ikke hensyn til følelsesverdenen i beslutningsprosessene. 

Slik sett kan de fremstå som litt for intellektuelle eller rett og slett logiske. 

Selv om Mercury in Gemini mennesker generelt er interesserte og interessante foredragsholdere, kan de også være ganske løsrevet, lett forkaste eller ignorere mer personlige problemer. 

De blir ikke knyttet til meningene og ideene sine for lenge, og resultatet er en foranderlighet og kaldhet som kan være frustrerende for andre. På en annen side gjør deres nysgjerrighet og vilje at de lett tilpasser seg miljøet rundt dem. 

Fordi de har allsidige sinn, vil du ikke ha store problemer med å overbevise dem om å endre mening.

De er gode til å holde samtaler. De er i stand til raskt å oppdage menneskelige svakheter og deretter leke med dem.

Beslutninger gjøres generelt raskt og godt. 

De har det gøy med ord, de er flinke i telefonen, og de er engasjerende foredragsholdere. De kommuniserer med en sterk følelse av moro, og de kan "snakke til" mennesker fra alle samfunnslag like lett.

Det er liten sannsynlighet at disse menneskene vil kjede deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for at du tok tid til å få lagd et analyse for meg. Jeg har lest gjennom det og gitt min vurdering av hver hovedkategori, uten å gå inn på detaljer om hvorfor jeg vurderer hver kategori slik jeg gjør, da det vil bli litt vel personlig - men kan godt svare på konkrete spørsmål rundt det:

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 17.17):

Sol:

Solen beskriver hvordan du er når du er på ditt beste, dine mål og drømmer. Det er dette mange snakker om når de sier at de er et bestemt stjernetegn. 

Noe stemmer absolutt, men mye stemmer dårlig. I sum vil jeg si 4 på skala 1-10.

Sitat

Månen:

Hvilket tegn månen din er i sier mye om dine vaner, reaksjoner og instinkter. Det viser oss hvordan vi uttrykker og håndterer våre følelser.

Et par ting stemte godt, men det meste var komplett feil. I sum vil jeg si en 2-er (skala 1-10).

Sitat

Merkur:

Merkur representerer hvordan du kjenner igjen mønstre, tar til deg og prosesserer informasjon og hvordan du uttrykker ideer og informasjon med andre.

Det meste her, var omtrent så feil som det får blitt, med et par unntak. Fristet til å si 1, men kan gi den en svak 2-er for det lille som passet.

Sitat

Venus:

Venus handler om verdi.

Venus styrer vårt forhold til penger, estetikk og hva vi synes er luksuriøst. 

Den første jeg føler har mer rett enn feil, men ikke veldig, så 6.

Sitat

Mars:

Mars representerer våre aggressive instinkter, vår seksualitet og driv i livet. 

Enda en jeg aldri i verden ville tenkt var en beskrivelse av meg. 3.

Sitat

Jupiter:

Jupiter er assosiert med utvikling, lykke og suksess

Her sto det bare et par setninger, for lite til å gi noen karakter.

Sitat

Saturn:

Saturn symboliserer visdom, disiplin og karma.

Denne var også helt fjernt fra meg. 2

Sitat

Uranus:

Uranus representerer innovasjon

Det meste her stemte veldig godt, men så var det et par ting som var helt feil. Men til sammen kan jeg gi denne 8.

Sitat

Pluto:

Pluto representerer ubevisste krefter og det som er «under overflaten».

Denne var også veldig kort, men det som var, var totalt feil. Dette var virkelig en 1-er.

Sitat

Nordlige node:

Den nordlige noden representerer den typen opplevelser som vi må jobbe med for å kunne jobbe med karmaen vår og vokse åndelig. 

Denne var også helt feil. 2

Sitat

Chiron:

Chiron hjelper deg å forstå dine dypeste traumer og svakheter. Hvis traumene blir helbredet og du blir bevisst på dine svakheter/styrker, kan det være nøkkelen til selvrealisering

Ganske vag, men grei nok. 5

Sitat

Ascendant:

Ascendant i jomfruen:

Denne var en god miks av helt feil og helt rett. Så jeg kan gi den 5.

Sitat

Merkur:

Representerer hvordan vi kommuniserer, hvordan vi tar beslutninger, hvordan vi tar til oss informasjon og hvordan vi formidler informasjon til andre.

Det aller meste stemte godt, men beskrivelsen har noen motsigelser, og noen ting som ikke stemmer. Alt i alt gir jeg den 7.

Dette var en analyse som var så oppriktig jeg får til. Jeg synes absolutt det er morsomt å få beskrivelse av meg selv og se hvor godt det stemmer, men dette var i det store og hele ikke bare bak mål, men bak feil mål.

Uansett, takk for innsatsen, og still meg gjerne oppfølginsspørsmål hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok tid til å få lagd et analyse for meg. Jeg har lest gjennom det og gitt min vurdering av hver hovedkategori, uten å gå inn på detaljer om hvorfor jeg vurderer hver kategori slik jeg gjør, da det vil bli litt vel personlig - men kan godt svare på konkrete spørsmål rundt det:

Noe stemmer absolutt, men mye stemmer dårlig. I sum vil jeg si 4 på skala 1-10.

Et par ting stemte godt, men det meste var komplett feil. I sum vil jeg si en 2-er (skala 1-10).

Det meste her, var omtrent så feil som det får blitt, med et par unntak. Fristet til å si 1, men kan gi den en svak 2-er for det lille som passet.

Den første jeg føler har mer rett enn feil, men ikke veldig, så 6.

Enda en jeg aldri i verden ville tenkt var en beskrivelse av meg. 3.

Her sto det bare et par setninger, for lite til å gi noen karakter.

Denne var også helt fjernt fra meg. 2

Det meste her stemte veldig godt, men så var det et par ting som var helt feil. Men til sammen kan jeg gi denne 8.

Denne var også veldig kort, men det som var, var totalt feil. Dette var virkelig en 1-er.

Denne var også helt feil. 2

Ganske vag, men grei nok. 5

Denne var en god miks av helt feil og helt rett. Så jeg kan gi den 5.

Det aller meste stemte godt, men beskrivelsen har noen motsigelser, og noen ting som ikke stemmer. Alt i alt gir jeg den 7.

Dette var en analyse som var så oppriktig jeg får til. Jeg synes absolutt det er morsomt å få beskrivelse av meg selv og se hvor godt det stemmer, men dette var i det store og hele ikke bare bak mål, men bak feil mål.

Uansett, takk for innsatsen, og still meg gjerne oppfølginsspørsmål hvis du lurer på noe.

Bare hyggelig!
Mye er direkte oversatt fra en engelsk nettside så ble veldig rart på norsk.

Var flere ting jeg også syntes var selvmotsigende/ikke helt forståelig, men ville ikke ta bort for mye av «infoen» jeg fant. 
Er helt greit at du ikke føler at så mye stemmer, det er jo helt individuelt.

Vet ikke helt om du forstod «organiseringen» av analysen. Men prøvde å forklare hva de ulike planetene «representerer» først for og deretter skrive hvordan du «er».
Ville bare oppklare det siden du sa du syntes at det var en kort forklaring på enkelte av punktene. Det var rett og slett fordi jeg selv ikke klarte å finne ut av hva alle planetene symboliserer. 

Hvis du lurer på noe mer om dine «plasseringer» kan du Google f.eks «sun In pisces» «Neptune In aries» osv, hvis du er nyskjerrig på å lese mer om det. 
Men kan skjønne hvis det ikke frister når du føler at mye ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...