Gå til innhold

Tror du astrologi er bare tull kanskje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva vet du om astrologi? TS

Anonymkode: de689...8a4

Det er menneskeskapt oppspinn. Det er også alt en trenger å vite om det.

Anonymkode: d5b21...bda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åpen for astrologi, ikke åpen for Ketu.

Anonymkode: 6cbc5...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis det, så trur jeg på det med en gang.

Venter i spenning.

Anonymkode: 05e34...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bevis det, så trur jeg på det med en gang.

Venter i spenning.

Anonymkode: 05e34...5d4

Det kan ikke bevises, fordi man kan ikke gjenta en konstellasjon og få nøyaktig samme resultat hver gang. Det vil være 100% umulig, siden alle andre konstellasjoner vil ha endret seg fra gang til gang denne konstellasjonen oppstår. Når det gjelder menneskers fødselshoroskop, så er det ikke bare stjernene som spiller inn på hvordan noen blir, så selv om to stykker er født på nøyaktig samme sted til nøyaktig samme tid, så er fortsatt sjelen deres forskjellig, det de arver fra foreldre er forskjellig, og opplevelsene deres i livet vil være forskjellig. Så astrologi vil aldri kunne bli en nøyaktig vitenskap. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan ikke vise til fornuftige årsaksforklringer som viser sammenheng mellom stjerner og hendelser her, eller noen måte å teste det på. 

Du kan heller ikke begrunne hvordan dere unngår å bli lurt av vanlige, kjente psykologiske fenomener. 

Det eneste du kan, er å sutre over at vi kommer med kritikk, uten å på noen måte imøtegå kritikken...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 21.42):

Ja når man studerer det så finner man jo at det er noe i det. Lurer på hva som er greia med å snakke ned noe man ikke vet noe om...
En barndomsvenninne av meg gjettet også folks tegn, uten at hun hadde studert astrologi så nøye. Vet ikke hvordan hun fikk det til. Hun tok sjeldent feil også, og om hun gjorde, så hadde hun rett på andre forsøk. Hun brukte det nesten som en "selskapslek" med nye mennesker, eller kanskje mer som et sjekketriks :laugh: De ble temmelig forfjamsa når de så at hun ikke bare gjettet rett på dem, men på andre også. Jeg har aldri fått det til selv.

For noen år siden tok jeg et astrologikurs og øvde meg på en jeg akkurat hadde møtt som var skeptiker, og som trodde jeg ble lurt når jeg gikk på astrologikurs. Hehe, artig å se skeptikerens maske falle når man "vet hvem de er" ;) TS

ja, ikke sant, kjenner meg igjen der. Et eksempel: Jeg var på et helt ordinært data kurs en gang og gjettet 3 stk på  rekka som satt bak meg på første forsøk. De var skeptiske, og ble temmelig forvirra og mistenksomme når jeg ramset opp deres stjernetegn, en etter en. De mente jeg hadde googlet dem, eller funnet opplysningene på en eller annen måte, hehe! Det hadde jeg selvsagt ikke. Disse 3 var veldig typiske tegnene sine. Det er selvsagt det enkleste. Og morro er det, hver gang! 😄 

Anonymkode: 086c6...787

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde kunne diskuteres, men det er sjelden mulig. Føler de fleste er helt anti eller helt pro. Vanskelig å snakke om ting med folk som er overbevist om at det de mener er sannhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Så du kan ikke vise til fornuftige årsaksforklringer som viser sammenheng mellom stjerner og hendelser her, eller noen måte å teste det på. 

Du kan heller ikke begrunne hvordan dere unngår å bli lurt av vanlige, kjente psykologiske fenomener. 

Det eneste du kan, er å sutre over at vi kommer med kritikk, uten å på noen måte imøtegå kritikken...

Det finnes ingen forklaring på hvorfor astrologi virker nei, eller noen måte å teste det på med dagens vitenskap. Så hva forventer du at jeg skal si?
Og det at du ikke har satt deg inn i det gjør det helt klin umulig å diskutere det med deg også. Det blir som å forsøke å forklare hvordan banan smaker til noen som aldri en gang har sett en banan, og som totalt fornekter at den eksisterer av den grunn. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som leter, han skal finne" er det noe som heter. Leter du lenge nok, vil du alltids finne noen som har utgitt noe bullshit på måfå og plutselig en dag treffer rett. Det skal ikke mere til. Utgi nok humbug, kvakksalveri og spådommer, så vil før eller siden noen havne på blinken og få rett pga tilfeldigheter.

Det er ille at folk som lever i 2023 går rundt og tror på dette, sånn som du gjør. Det er bare... jeg rister på hodet. Helt sprøtt.

Anonymkode: 3aa08...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Den som leter, han skal finne" er det noe som heter. Leter du lenge nok, vil du alltids finne noen som har utgitt noe bullshit på måfå og plutselig en dag treffer rett. Det skal ikke mere til. Utgi nok humbug, kvakksalveri og spådommer, så vil før eller siden noen havne på blinken og få rett pga tilfeldigheter.

Det er ille at folk som lever i 2023 går rundt og tror på dette, sånn som du gjør. Det er bare... jeg rister på hodet. Helt sprøtt.

Anonymkode: 3aa08...4e3

Hvorfor er det sprøtt? Hadde ikke trodd på det hvis ikke jeg hadde sett at både mine egne og andres tegn stemmer overens med deres personlighet.

Går jo ikke utover noen på noen måte at man tror på det. Syns ikke det er så sprøtt jeg. Det er jo sprøtt i seg selv at vi er på denne jorda, så hvorfor er det helt umulig at stjernetegn har noe å si?

Anonymkode: 9f995...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det sprøtt? Hadde ikke trodd på det hvis ikke jeg hadde sett at både mine egne og andres tegn stemmer overens med deres personlighet.

Går jo ikke utover noen på noen måte at man tror på det. Syns ikke det er så sprøtt jeg. Det er jo sprøtt i seg selv at vi er på denne jorda, så hvorfor er det helt umulig at stjernetegn har noe å si?

Anonymkode: 9f995...e14

Ja helt sprøtt å i det hele tatt leve. Hvordan går det an at Jorda svever i rommet, eller at det finnes liv i det hele tatt? Ingen skjønner det, så da kan det ikke være tilfelle heller. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 23.36):

Jepp, astrologi er fullstendig tull og oppspinn. Det er ingen fysiske lover eller noe i nærheten av vitenskap, forskning eller noe som helst slikt som tilsier at himmellegemer ekstremt langt borte skal kunne ha noen som helst påvirkning på mennesker.

Det er fysisk umulig at planetens stilling har noen effekt på enkeltmennesker.

Det du beskriver er confirmation bias og cherry picking.

Anonymkode: a9a70...fbb

Dette er hvertfall feil. 

Det er masse påvirkning på mennesker som er vitenskapelig bevist. 

Forleden i avisen ble forskning delt. Menns søvn påvirkes av fullmåne, men ikke kvinners i like stor grad. 

Anonymkode: 0f3ef...a6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten eller sier du? Enten påvirkes vi, eller så gjør vi ikke det? 

Ja her har du svaret, vi blir påvirket 😁

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969721052992

https://www.nrk.no/trondelag/er-du-mann-og-sover-darlig_-manen-kan-vaere-syndebukken-1.15658616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/er-du-mann-og-sover-darlig_-manen-kan-vaere-syndebukken-1.15658616

Ambulansepersonell og sykehus melder også ofte om noe økt trykk ved fullmåne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er hvertfall feil. 

Det er masse påvirkning på mennesker som er vitenskapelig bevist. 

Forleden i avisen ble forskning delt. Menns søvn påvirkes av fullmåne, men ikke kvinners i like stor grad. 

Månen er ikke langt unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Nei og i det store bildet er ikke Pluto langt unna heller. 

At det er store krefter i sving kan ingen nekte for. Solsystemet og universet er ikke drevet av et AA batteri 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Men den er liten, sola er større. Dessuten vet man ingenting om hvor langt denne energien går, om den avtar når ting er lengre borte osv. Det er ikke som varme eller lyd. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde vi snakket om astrologi, ikke om i hvilken grad månen påvirker oss. Og selv artiklene du lenker til sier jo at det er tvil om dette. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei og i det store bildet er ikke Pluto langt unna heller. 

Månens gravitasjon, og lyset fra månen påvirker jorda på en konkret, målbar måte. 

Pluto og tilfeldige stjerner tusener av lysår unna gjør det ikke. 

Så nok en gang viser du at alt du har er vage spekulasjoner og ikke noe håndfast. 

La meg gjenta spørsmålet du helt droppet å svare på:

Hvis du hverken kan forklare hvordan det virker, teste hvordan det virker eller teste at det virker, hvorfor i all verden skal man tro på det da? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (18 minutter siden):

Jeg trodde vi snakket om astrologi, ikke om i hvilken grad månen påvirker oss. Og selv artiklene du lenker til sier jo at det er tvil om dette. 

Månens gravitasjon, og lyset fra månen påvirker jorda på en konkret, målbar måte. 

Pluto og tilfeldige stjerner tusener av lysår unna gjør det ikke. 

Så nok en gang viser du at alt du har er vage spekulasjoner og ikke noe håndfast. 

La meg gjenta spørsmålet du helt droppet å svare på:

Hvis du hverken kan forklare hvordan det virker, teste hvordan det virker eller teste at det virker, hvorfor i all verden skal man tro på det da? 

Har du lest linkene? Dette knyttes IKKE til lys ol som tidligere, slik du nevner. 

Astrologi er jo nettopp hvordan endringer på plasseringer i universet påvirker oss. 

Det utnevnte blir for dumt. Ny forskning som motbeviser det vi tidligere har forsket fram,  trodd på og antatt kommer på løpende bånd,  og har gjort det i flere hundre år nå. 

Det mest basale eksemplet er vel om jorden er rund. Før trodde ingen det, nå vet alle det. 

Det fremkommer ny informasjon innen alle fagfelt hele tiden. 

Jeg tenker at mennesker som tror alt allerede er avklart og bevist, og ikke noe kan motbevises kanskje må gå noen runder med seg selv. 

Mer teknologi kommer med tiden, krav til forskning øker og vi vil få greie på mer etterhvert. 

Det betyr faktisk ikke at alle som ser logiske sammenhenger som foreløpig ikke er bevist er dumme. Tvert om, de tørr å tenke utenfor boksen. Det skaper innovasjon!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mest basale eksemplet er vel om jorden er rund. Før trodde ingen det, nå vet alle det. 

Tvert imot, vi har visst at jorda er rund i tusenvis av år. Det er først nå at folk har begynt å tvile. (Med "nå" mener jeg fra midten/slutten av 1800-tallet).

Endret av Pawn Hearts
Presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...