Gå til innhold

Ny på løpefronten, knesmerter, Runners-knee?

orkide1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt ny på jogging, og løper for det meste under en mil. I dag løp jeg 10 km og stivner i knærne( smerter spesielt på siden og litt foran). Kjenner fortsatt at jeg er mye stivere i knærne når jeg går og noe smerter.

Er dette runners knee?

Hva hjelper? Noen tips for å unngå dette? Har veldig lyst å løpe halvmarthon, men de knærne nekter meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrkeøvelser for bena som knebøy. Du får mye av samme effekten ved å innføre oppoverbakker i terreng. Men du er nødt til å styrke støttemuskulaturen rundt knærne for å ha funksjonelle løpeknær. Jeg slet med mye kneproblemer i begynnelsen, men det gikk seg til da musklene ble sterkere. 

Å bare løpe på flat asfalt - vel, da ber du om issues med knærne. 

Anonymkode: 778a4...58f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økt mengden gradvis?

Trenger ikke være runners knee, men det er viktig å ta smerter på alvor. Prøv å ta noen dagers pause og ta en rolig tur, prøv ulike sko. Hvis det fortsatt er vondt ville jeg tatt en tur til fysioterapeut. Ikke push gjennom smerte.

Jeg løper mye og har vondt i knærne innimellom, men det er forbigående, varer aldri en hel økt eller over flere økter. Noen smerter kommer og går uten at det trenger å være noe mer varig som runners knee.

Ellers støtter jeg styrketrening. Det er viktig for løpere.

Anonymkode: 42f40...1d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrketrening er det beste du kan gjøre for å forebygge kneproblemer. Du finner ørten programmer spesielt for løpere om du googler. 

Og også å ikke løpe for langt for tidlig. Om du er relativt ny, er 10 km gjerne alt for langt i forhold til hva sener, muskler, leddbånd, osv, tåler. 

Anonymkode: 46ba6...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere:-) Jeg skal prøve alt dette.. var nok en litt tøff økt for meg på 10 km, skal gi det mer tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger du et program? Høres ut som du har gått altfor fort frem. Ligger masse ålreite gratis programmer ute, hvis de føles for lette i starten er det som regel en grunn til det, nettopp fordi kroppen må tilvennes. 

Anonymkode: 85182...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg unngår asfalt og løper mest i terreng. Aldri hatt problemer. 

Anonymkode: 3d5d1...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...