AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg tar alltid hensyn til allergier og vis noen er veganer. Eller laktosefrie ting. Men jeg fjerner ikke paprika og løk og brokkoli og diverse ting fordi voksne mennesker «ikke liker det», og «æsj synes er ekkelt med løk», noe annet er vis det er barn men voksne mennesker blir jeg flau over dem. Jeg forstår om det er sjømat hos noen, er selv ikke så glad i sjømat så tar hensyn til det. Men ellers synes jeg de kan spise og smake uten og må plukke det vekk😅 ikke alltid så kjekt og forsette å invitere slike, har en venninne som er veldig kresen, liker ikke bær på kaker, liker ikke tilbehør som grønnsaker, paprika? æsJ!, litt sitron i lakesn? Æsj! jeg tør nesten ikke å ha på besøk da jeg synes er krevende å ha veldig kresne gjester på besøk uff andre som opplevd dette? Anonymkode: 31be5...c6f 13 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 28. februar 2023 Er enig i at det er flaut med voksne som åpenbart er kresne, men er ikke du litt dobbeltmoralsk? Du forstår at folk ikke liker sjømat fordi du ikke liker det selv? Har du ikke evne til å forstå at andre kan mislike mat selv om du liker det? Anonymkode: b847e...2a7 47 1 18
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Jeg synes kresenhet er en uting. Man spiser det man får servert, og gjør ikke noe mer ut av det. Det er ikke som om vi som ikke anser oss som kresne liker absolutt alt heller, forskjellen ligger i at vi skjønner at det går an å spise noe selv om man ikke liker det. Jeg tar ikke hensyn til kresenhet, nei. Jeg tar hensyn til allergier og slikt, men ren skjær kresenhet? Nope. Om det er én eller to ting en person har problemer med, så greit nok, men ikke om det er typ "grønnsaker i sin helhet"... Jeg liker ikke skalldyr. Når jeg får servert det, så spiser jeg det likevel. Anonymkode: ff36e...b6f 21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er enig i at det er flaut med voksne som åpenbart er kresne, men er ikke du litt dobbeltmoralsk? Du forstår at folk ikke liker sjømat fordi du ikke liker det selv? Har du ikke evne til å forstå at andre kan mislike mat selv om du liker det? Anonymkode: b847e...2a7 Jeg liker ikke men om jeg drar på besøk og noen serverer så lar jeg ikke la vær å spise ut av høflighet😂, vis jeg ikke liker blåskjell så inviterer jeg ikke på blåskjell til middag fordi gjestene elsker det, da finner jeg på noe alle liker 😛 Anonymkode: 31be5...c6f
Macro Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Enig i at du er dobbeltmoralsk. Du viser forsåelse så lenge du selv ikke like ting. 16 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Jeg møter slike på kafé. Vi var på fjellet en gang og møtte et vennepar, så vi gikk på en sånn mini fjellrestaurant der man de kun har dagens rett. Kjempegodt! Men han ene voksne likte det ikke; fordi han likte ikke sennep, som de hadde i sausen.. 😳 Anonymkode: 0b64c...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Macro skrev (1 minutt siden): Enig i at du er dobbeltmoralsk. Du viser forsåelse så lenge du selv ikke like ting. Sååå? Jeg spiser jo det om jeg får servert det på besøk, men hvorfor må jeg på hyt å pine servere det til gjester i mitt hus? Anonymkode: 31be5...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Du viser forståelse så lenge det er noe du ikke liker men har 0 forståelse for andre ting og det er sært. Tror alle har noe de ikke liker og en trenger ikke "æsje" seg og lage ansiktsuttrykk men det er helt greit å ikke like noe. Alle må ikke sitte å trøkke i seg noe en ikke liker, synes det er en misforstått høffelighet. Anonymkode: bd388...f66 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Du viser forståelse så lenge det er noe du ikke liker men har 0 forståelse for andre ting og det er sært. Tror alle har noe de ikke liker og en trenger ikke "æsje" seg og lage ansiktsuttrykk men det er helt greit å ikke like noe. Alle må ikke sitte å trøkke i seg noe en ikke liker, synes det er en misforstått høffelighet. Anonymkode: bd388...f66 Helt uenig med deg. Det er normal høflighet å spise det man får servert. Anonymkode: ed234...ac6 7
PM75 Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Jeg synes også det er veldig uhøflig når voksne menneske peller på maten & sitter og klager på det som blir servert! Heldigvis er det noe jeg sjeldent opplever. 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er altetende, og driter i om folk peller ut paprikaen fra maten. Det er helt i orden. Setter mye mer pris på det, enn de som må ha spesialkost pga preferanser (eller å ikke like sjømat f.eks). Veldig enkelt når de ordner seg selv. Anonymkode: 1750f...2c6 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er altetende, og driter i om folk peller ut paprikaen fra maten. Det er helt i orden. Setter mye mer pris på det, enn de som må ha spesialkost pga preferanser (eller å ikke like sjømat f.eks). Veldig enkelt når de ordner seg selv. Anonymkode: 1750f...2c6 Enig. Hadde ikke brydd meg om jeg serverte reker og ene gjesten takket nei til reker men spiste loff og salat. Litt dårlig eksempel kanskje. Hadde ikke invitert noen på reker om jeg visste at vedkommende ikke likte det. Å snakke ned mat, det reagerer jeg på. Man kan takke nei til Feks brokkoli uten å gjøre noe nummer ut av det. Det er noen retter jeg ikke klarer å spise. Hadde dævva om jeg ble invitert på den typ mat uten å vite om det på forhånd 😂😂😂. Anonymkode: 1af9d...445 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Tenker det er drøyt å invitere noen på middag og lage det som gjestene ikke liker, eller å ikke tillate folk å plukke bort det som de ikke liker. Spiser selv så og si alt, men usikker på sjømat da jeg ikke vil ende opp med matforgiftning Ellers ikke opplevd å komme på middag og jeg ikke liker det, som jeg kan huske hvertfall.. Anonymkode: 31b4b...60a 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar det så personlig eller oppfatter det uhøflig at andre voksne liker forskjellig mat fra dem selv. Det blir veldig ego i mine øyne.. "Jeg liker det jo hvorfor kan ikke alle like det? Gud så barnslig å ikke like det når JEG liker det!" Sikker på at det er mat disse personene også ikke er så fan av forøvrig, har til gode å møte noen som liker ALT. Liker de veldig mye er de feks gjerne litt snobbete på ting og liker kanskje ikke så godt fastfood, ferdigmat osv. Og det er helt greit det så lenge man godtar at andre er annerledes. Tar det da for gitt at man ikke sier ÆSJ osv til andres mat det er såklart uhøflig, men de færreste gjør vel det men feks lar vær å spise de tingene de ikke liker så godt, eller spiser mindre av det. Personlig ønsker jeg at gjestene mine skal ha det fint og avslappet hos meg og føle seg velkommne, så jeg vil alltid tilstrebe å lage mat som gjestene liker 100% og vil aldri rynke på nesen over at noen feks ikke vil ha paprika. Det er mye viktigere for meg at folk synes det er hyggelig å være hos meg. Har man venner som er vanskelig å servere så ber jeg om hjelp til hva de kan spise eller foreslår at man spiser på restaurant, eller finner på annet enn å spise mat. Anonymkode: 4e7c5...9a2 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 12.53): Jeg liker ikke men om jeg drar på besøk og noen serverer så lar jeg ikke la vær å spise ut av høflighet😂, vis jeg ikke liker blåskjell så inviterer jeg ikke på blåskjell til middag fordi gjestene elsker det, da finner jeg på noe alle liker 😛 Anonymkode: 31be5...c6f Du sier jo at du forstår at folk ikke liker det samme som du ikke liker... AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 12.45): Jeg tar alltid hensyn til allergier og vis noen er veganer. Eller laktosefrie ting. Men jeg fjerner ikke paprika og løk og brokkoli og diverse ting fordi voksne mennesker «ikke liker det», og «æsj synes er ekkelt med løk», noe annet er vis det er barn men voksne mennesker blir jeg flau over dem. Jeg forstår om det er sjømat hos noen, er selv ikke så glad i sjømat så tar hensyn til det. Men ellers synes jeg de kan spise og smake uten og må plukke det vekk😅 ikke alltid så kjekt og forsette å invitere slike, har en venninne som er veldig kresen, liker ikke bær på kaker, liker ikke tilbehør som grønnsaker, paprika? æsJ!, litt sitron i lakesn? Æsj! jeg tør nesten ikke å ha på besøk da jeg synes er krevende å ha veldig kresne gjester på besøk uff andre som opplevd dette? Anonymkode: 31be5...c6f Så lenge de ikke liker det samme som deg, så kan du ta hensyn og faktisk til og med ha forståelse, men om de ikke liker noe du liker, da tar du ikke hensyn lengre. Greit nok at du spiser det du får servert, men jeg reagerer på at du forstår at folk ikke liker fisk, men du forstår ikke at folk ikke liker f.eks paprika... Det er det jeg, og flere, mener er dobbeltmoralsk. Anonymkode: 36d2c...9dd 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du sier jo at du forstår at folk ikke liker det samme som du ikke liker... Så lenge de ikke liker det samme som deg, så kan du ta hensyn og faktisk til og med ha forståelse, men om de ikke liker noe du liker, da tar du ikke hensyn lengre. Greit nok at du spiser det du får servert, men jeg reagerer på at du forstår at folk ikke liker fisk, men du forstår ikke at folk ikke liker f.eks paprika... Det er det jeg, og flere, mener er dobbeltmoralsk. Anonymkode: 36d2c...9dd Gud bedre. Jeg tror TS har forklart i flere innlegg nå at hun faktisk spiser sjømat om hun får det servert når hun er på besøk. M.a.o krever hun ikke noe mer av de hun er på besøk hos enn det hun selv leverer. Så lager man åpenbart mat man liker selv når man inviterer folk. Forresten så vil jeg påstå at sjømat generelt er litt i særklasse sammenlignet med brokkoli og paprika. Det er relativt utbredt og ikke være stor fan av det i motsetning til alminnelige grønnsaker. Konsistens og smak på sjømat kan være ganske distinkt sammenlignet med hverdagsingredienser som de fleste grønnsaker er. Anonymkode: 0d081...e7e 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gud bedre. Jeg tror TS har forklart i flere innlegg nå at hun faktisk spiser sjømat om hun får det servert når hun er på besøk. M.a.o krever hun ikke noe mer av de hun er på besøk hos enn det hun selv leverer. Så lager man åpenbart mat man liker selv når man inviterer folk. Forresten så vil jeg påstå at sjømat generelt er litt i særklasse sammenlignet med brokkoli og paprika. Det er relativt utbredt og ikke være stor fan av det i motsetning til alminnelige grønnsaker. Konsistens og smak på sjømat kan være ganske distinkt sammenlignet med hverdagsingredienser som de fleste grønnsaker er. Anonymkode: 0d081...e7e Jeg reagerer som sagt ikke på hvorvidt hun spiser det hun liker eller ikke, men hva hun viser forståelse for. Jeg for min del synes det er minst like sært å vurdere all sjømat under ett. Det er forskjell på "jeg liker ikke den ene spesifikke grønnsaken" og "jeg liker ikke blant annet reker, kreps, krabbe, torsk, sei, blåskjell, laks, ørret, makrell, kveite, scampi, østers, kamskjell, fiskeboller, fiskegrateng, sjøgress, tang, hvalgryte og tunfisk, og en hel rekke andre ting da"... Jeg vet hvem jeg anser som mest kresen av de to... Anonymkode: 36d2c...9dd 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg reagerer som sagt ikke på hvorvidt hun spiser det hun liker eller ikke, men hva hun viser forståelse for. Jeg for min del synes det er minst like sært å vurdere all sjømat under ett. Det er forskjell på "jeg liker ikke den ene spesifikke grønnsaken" og "jeg liker ikke blant annet reker, kreps, krabbe, torsk, sei, blåskjell, laks, ørret, makrell, kveite, scampi, østers, kamskjell, fiskeboller, fiskegrateng, sjøgress, tang, hvalgryte og tunfisk, og en hel rekke andre ting da"... Jeg vet hvem jeg anser som mest kresen av de to... Anonymkode: 36d2c...9dd Veldig tendensiøst av deg å inkludere en haug med fiskesorter under "sjømat" for å få det til å fremstå som kjempesært å ikke digge sjømat. Jeg tror det er en relativt stor konsensus om at begrepet "sjømat" ofte forbindes med skalldyr og ikke er torsk med eggesmør og poter. Men du inviterer kanskje gjester på "sjømat" og serverer fiskeboller i hvit saus? Anonymkode: 0d081...e7e 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 Inviterer ikke kresne folk på middag hos meg selv. Når man blir invitert på noe, så skal man ta seg takke til det man FÅR. Hallo i luken. Tar ikke hensyn til at folk går på dietter, da synes jeg de som er bedt på besøk får velge unna det de ikke kan spise selv / plukke ut ting man ikke liker. Det er selvsagt lov til å si "jeg er ikke så glad i fisk jeg" om verten spør om det er noen ønsker, for tanken var å servere smørbakt torsk. Så tipset mitt her: Ikke inviter de menneskene på middag. Om de reagerer på at du har sluttet å invitere, så får du svare at det ble rett og slett for mange hensyn å ta til hva folk liker og ikke liker. Anonymkode: c089d...66a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 12.45): Jeg tar alltid hensyn til allergier og vis noen er veganer. Eller laktosefrie ting. Men jeg fjerner ikke paprika og løk og brokkoli og diverse ting fordi voksne mennesker «ikke liker det», og «æsj synes er ekkelt med løk», noe annet er vis det er barn men voksne mennesker blir jeg flau over dem. Jeg forstår om det er sjømat hos noen, er selv ikke så glad i sjømat så tar hensyn til det. Men ellers synes jeg de kan spise og smake uten og må plukke det vekk😅 ikke alltid så kjekt og forsette å invitere slike, har en venninne som er veldig kresen, liker ikke bær på kaker, liker ikke tilbehør som grønnsaker, paprika? æsJ!, litt sitron i lakesn? Æsj! jeg tør nesten ikke å ha på besøk da jeg synes er krevende å ha veldig kresne gjester på besøk uff andre som opplevd dette? Anonymkode: 31be5...c6f Var enig helt til jeg leste at du ikke liker sjømat selv, så DET har du forståelse for at andre ikke liker. Du er jo like pinlig som voksne folk som synes løk er æsj. Anonymkode: ac1d6...2d3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå