AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg skal på kino og jeg liker komedie / svart komedie, et godt drama, krim og litt action. Jeg liker ikke science-fiction, fantasy, klissete romantiske filmer eller filosofiske asiatiske filmer som handler om livet og døden. Anonymkode: 1186b...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Del Skrevet 27. februar 2023 Anonymkode: f09d2...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: f09d2...fce Hva handler den om og hvilken type film er det? Jeg så traileren til filmen og den ga meg en pekepinn på at dette er en rolig film som handler om far og datter på ferie? Ts Anonymkode: 1186b...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Del Skrevet 27. februar 2023 Hva med Cocaine Bear? Basert på en sann historie visstnok Ts Anonymkode: 1186b...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 27. februar 2023 #5 Del Skrevet 27. februar 2023 Støtter 100% anbefalingen av Aftersun (2022), det er en helt enestående debutfilm som handler om et far/datter-forhold på kanten av stupet. For meg er den uten tvil i topp 3 av fjorårets utgivelser (vel, av de jeg har sett så langt hvertfall) og er virkelig en jeg vil anbefale for alle (voksne) seere uansett filmsmak. Ellers synes jeg Tár (2022), Till (2022), Women Talking (2022) og The Quiet Girl (2022) er de beste alternativene for øyeblikket, dersom de fremdeles går i Norge. (Jeg bor ikke i Norge, så jeg har ikke oversikt) Tár (2022) handler om en fenomenalt dyktig kvinnelig dirigent og orkesterleder som har nådd det absolutte topppunktet i karrieren. Men helt på topp har man alles oppmerksomhet, og når brutale anklager fra en tidligere student dukker opp kommer spøkelser fra fortiden veldig raskt og tett ut av hver en krok, til offentlig skue, spott og spe. Med fremragende prestasjoner fra Cate Blanchett og Nina Hoss i en elektrisk gnistrende duett. Till (2022) er et gripende og svært velkonstruert historisk drama om Mamie Till, mor til fjorten år gamle Emmet Till som ble brutalt lynsjet til døde av en gruppe voksne menn mens han var på ferie i Mississippi i 1955. Mamie Tills utrettelige kamp for rettferdighet ledet henne til å bli en betydningsfull figur i borgerrettighetsbevegelsen i USA. Danielle Deadwyler gjør en fenomenal innsats i hovedrollen, og Chinoye Chukwku reiser seg som en av de virkelig interessante regissørene i USA i dag med denne filmen, tre år etter hennes brilliante Sundance-vinner Clemency (2019). Women Talking (2022) handler om et avstengt samfunn hvor koloniens kvinner og jenter har blitt dopet ned med storfe-sedativer, og deretter voldtatt av en gruppe menn. Kvinnene får en mulighet til å ta en avgjørelse for sin egen fremtid, og stemmer frem et utvalg som skal diskutere om de skal tilgi mennene, forbli i kolonien men kjempe for bedre rettigheter, eller reise sin vei. Fantastisk sterkt ensembledrama, utsøkt tonsatt av Hildur Guðnadóttir og svært klokt instruert av Sarah Polley som retter oppmerksomheten vekk fra en fetisjistisk brutalisering av kvinner man ofte forventer i filmer med tilsvarende tema. Basert på en roman med samme tittel av Miriam Toews som igjen er inspirert av virkelige hendelser fra en mennonitt-koloni i Bolivia. The Quiet Girl (2022) er et lavmælt og varmt irsk coming-of-age-drama om ni år gamle Cáit som vokser opp på den irske landsbygda på 1980-tallet. Cáit er så sjenert og stille at hun nærmest har blitt usynlig hjemme og på skolen, og når den allerede store søskenflokken skal motta et nytt tilskudd beslutter foreldrene å sende henne vekk en sommer for å bo hos slektninger. På gården til Eibhlín og Seàn får Cáit den oppmerksomhet og ommsorg hun så sårt har savnet hjemme, og kommer litt etter litt ut av skallet. Hun oppdager imidlertid snart at selv i de beste familier finnes det mørke hemmeligheter. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Del Skrevet 27. februar 2023 Melpomene skrev (1 time siden): Støtter 100% anbefalingen av Aftersun (2022), det er en helt enestående debutfilm som handler om et far/datter-forhold på kanten av stupet. For meg er den uten tvil i topp 3 av fjorårets utgivelser (vel, av de jeg har sett så langt hvertfall) og er virkelig en jeg vil anbefale for alle (voksne) seere uansett filmsmak. Ellers synes jeg Tár (2022), Till (2022), Women Talking (2022) og The Quiet Girl (2022) er de beste alternativene for øyeblikket, dersom de fremdeles går i Norge. (Jeg bor ikke i Norge, så jeg har ikke oversikt) Tár (2022) handler om en fenomenalt dyktig kvinnelig dirigent og orkesterleder som har nådd det absolutte topppunktet i karrieren. Men helt på topp har man alles oppmerksomhet, og når brutale anklager fra en tidligere student dukker opp kommer spøkelser fra fortiden veldig raskt og tett ut av hver en krok, til offentlig skue, spott og spe. Med fremragende prestasjoner fra Cate Blanchett og Nina Hoss i en elektrisk gnistrende duett. Till (2022) er et gripende og svært velkonstruert historisk drama om Mamie Till, mor til fjorten år gamle Emmet Till som ble brutalt lynsjet til døde av en gruppe voksne menn mens han var på ferie i Mississippi i 1955. Mamie Tills utrettelige kamp for rettferdighet ledet henne til å bli en betydningsfull figur i borgerrettighetsbevegelsen i USA. Danielle Deadwyler gjør en fenomenal innsats i hovedrollen, og Chinoye Chukwku reiser seg som en av de virkelig interessante regissørene i USA i dag med denne filmen, tre år etter hennes brilliante Sundance-vinner Clemency (2019). Women Talking (2022) handler om et avstengt samfunn hvor koloniens kvinner og jenter har blitt dopet ned med storfe-sedativer, og deretter voldtatt av en gruppe menn. Kvinnene får en mulighet til å ta en avgjørelse for sin egen fremtid, og stemmer frem et utvalg som skal diskutere om de skal tilgi mennene, forbli i kolonien men kjempe for bedre rettigheter, eller reise sin vei. Fantastisk sterkt ensembledrama, utsøkt tonsatt av Hildur Guðnadóttir og svært klokt instruert av Sarah Polley som retter oppmerksomheten vekk fra en fetisjistisk brutalisering av kvinner man ofte forventer i filmer med tilsvarende tema. Basert på en roman med samme tittel av Miriam Toews som igjen er inspirert av virkelige hendelser fra en mennonitt-koloni i Bolivia. The Quiet Girl (2022) er et lavmælt og varmt irsk coming-of-age-drama om ni år gamle Cáit som vokser opp på den irske landsbygda på 1980-tallet. Cáit er så sjenert og stille at hun nærmest har blitt usynlig hjemme og på skolen, og når den allerede store søskenflokken skal motta et nytt tilskudd beslutter foreldrene å sende henne vekk en sommer for å bo hos slektninger. På gården til Eibhlín og Seàn får Cáit den oppmerksomhet og ommsorg hun så sårt har savnet hjemme, og kommer litt etter litt ut av skallet. Hun oppdager imidlertid snart at selv i de beste familier finnes det mørke hemmeligheter. Takk for grundig hjelp 👌 Ts Anonymkode: 1186b...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå