Gå til innhold

Hva skal jeg spise for å gå ned i vekt? HJELP


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det sies at for å gå ned i vekt bør man spise hver 3. time.

Mitt spørsmål er hva bør vi spise for å gå ned i vekt og hvor lite/mye?

Fint om dere kan skrive spesifikt hva man kan spise for eksempel knekkebrød, hamburgerrygg, gulrot, kylling osv.

Blir smårar av å høre om karbohydrater og sunt fett og usunnt fett derfor hadde det vært fantastisk om noen bare kan skrive ned hva man bør spise for å gå ned i vekt.

Jeg er 27 år, 166 cm og 62 kg.

Det er ønskelig for meg å gå ned ca 7-8 kg. (hvor lang tid vil det ta)

Hva skal jeg spise og hvor mye hver 3. time.

Kan jeg spise færre ganger i løpet av dagen eller bør man holde seg til dette?

Prøver å gå en tur ca 1/2 - 1 timer annenhver dag.

Tusen, tusen takk til dere som orker å spesifisere for meg hva jeg bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hjelper gjerne:)

Hei!

kan prøve å hjelpe litt...

Først; hvor lang tid det vil ta å gå ned anhenger jo hvor mye du trener, og spiser osv. Det som er anbefalt er å ikke gå ned mer enn 1 kg i uka. Du kan fint klare 0,5 kg i uka uten for store omveltninger...

Først; start dagen med en god frokost. Havregrøt er en sunn og næringsrik frokost som gir deg både proetin, litt fett og langsomme karbohyrater. 80 g med havregryn kokt på vann og natrena sukker gir en fin frokost uten masse kalorier. Du kan gjerne også bruke melk. En porsjon de fleste vil bli mett av...

Et mellommåltid ca. 2 timer etter frokost kan for eksempel være en mager yoghurt og litt frukt eller enda sunnere: Mager kesam blandet med Fun Light saft- samker som yoghurt. Gjerne en vitaminbombe men kalorifattig frukt som kiwi er bra.

Lunsjen kan for eks være en salat med kyllingfillet, egg, nøtter, mager oksekjøtt eller skinke. Kjøttet har masse mettende protein og egget har fett og proetin. Nøtter er en god kilde til det sunne fettet. PS: det blir fort en del kcal av nøtter,så ikke ta for mye. Om du vil spare ytteligere inn på kaloriene kan du ta vek eggeplommen. hvitten inneholder ikke fett og nesten ikke noe kcal,men mye protein. Om du vil ha noe mer til salaten kan knekkebrød og Fiber sprø være gode erstatninger for brød.

Middag: det er viktig at man ikke får et kjedelig go lite variabelt kosthold; da blir man så lei...prøv å spis det du vil ha,men kutt ned på mengden. Et annet godt tips er å for eks gjøre det som vane å kjøpe lettsaus, lett dressinger, karbonadedeig vs. kjøttdeig, fullkornpasta vs. vanlig pasta osv og også ha salat og grønnsaker så ofte som mulig- til alt!

Et lite mellommåltid 1 time før middag kan også hjelpe slik at du ikke spiser over deg av middagsmat som ofte er mye kcal i...

Mellom måltid: samme som det andre måltidet.

Kveldsmat: Omelett m/skinke og grønnsaker eller grovt brød med magert pålegg.

TRENING: Når man skal ned i vekt så er det maten som teller mest,emn trenigen er uansett nødvendig for kroppen og helsen+at det forbrenner kalorier slik at man letter får underskudd på energi ->man går ned i vekt.

Gåturer før frokost er bra. da er fettfrobrenningen på topp siden karbohyratlagrene er tomme fordi man ikke har spist om natten. All trening er bra; uansett hva og når på døgnet. bare gjør noe du har lyst til... :)

KALORIER:

hvor mange kcal du skal innta kommer litt ann på hvor fort du ønsker å gå ned i vekt.

Om du vil ta 0,5 kg i uka så må du ha et underskudd på ca. 3500 kcal i uka.

For å finne ut hvor høyt underskudd du har er du nødt til å vite ca. hvor mye du forbrenner i hvile, ca. hvor mye du inntar av energi og forbruker ved trening.

det finnes slike kalkulatorer på for eks www.iform.no og www.iform.nu og på www.vektklubben.no(registerer deg først- GRATIS) kan du skrive inn hvca du spsiet og trente,så regner de det ut for deg.

med din vekt har du kanskje et hvilrstoffskifte(hva du forbrenner ved å ligge helt stille et døgn) ca. 1500+ (kommer ann på stoffskiftet ditt seff). Om du da inntar 1500 kcal,og trener 3500 kcal i uka, vil du gå ned 0,5 kg. Dette er bare sirka tall ejeg kommer med...finn en kalkulator på nettet så får du litt mer nøyaktig.

Håper dette var noen tips! Lykke til ;) Håper du klarer målene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for et kjempegodt svar :)

Har bare et spm til.

Er desverre ikke noe glad i havregrøt så jeg lurte på hva jeg kan erstatte det med.

Jeg er veldig glad i knekkebrød (er det bra?)

Kan jeg evt bytte ut salaten en gang i blant med knekkebrød, eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelper gjerne:)

Du kan jo også spsie havregryn og melk om du liker det ;) Havregryn er rik på fullverdige karbohyrater med lav glykemisk indeks og inneholder en del fiber som er bra for fordøyelsen. Det som er ekstra bra med grøter er at volumet blir større og du blir mer mett for samme antall kcal.

Knekkebrød kan jo være bra,men pass på at du blir mett. Som jeg tror jeg nevte over; Fiber Sprø(tror det heter det- en gul eller rød pakke med små knekkebrød) inneholder mer fiber og lavt kaloriinhold slik at du kan spise mange. har regnet på det før og tror det var rundt 30 kcal pr stk. Velg pålegg soms skinke og egg som inneholder mettende protein. Grovt brød er jo også sunt,men det blir fort en del kcal om du spiser mange skiver. Jeg kan anbefale Ingers Rugbrød(lett etter oppskrift på matforumet eller på nettet/kokebok) som man blir veldig mett av! Det som er bra med fiber er for det første at det metter godt slik at man helt naturlig spiser mindre og for det andre så krever fordøyelsen av fiber(og protein) en del kcal- altså kroppen må bruke mye av den energien man inntar på å fordøye det rett og slett....

Du kan godt bytte ut salaten med knekkebrød eller grovt brød. Uansett hva du spiser så er det lurt å få et balansert måltid med både proteiner, karbs og (sunt) fett. Da synes jeg salat med magert kjøtt eller fet fisk+knekkebrød eller en grovbrød skiver er supert. Et lite tips: På www.treningsforum.no kan du regne ut hvor mye kcal, protein, karbs og fett det er i det du spiser. jeg er utrolig dårlig til å klare dette med link og sånt,så forklarer hvor du finner det: I margen på forsiden under "komponer dine egne måltider".

For eks satt jeg opp et eks på en grei lunsj:

Laks 100 g P: 18 g F 12 g K 0 g

Paprika, brokkoli og aurk 100 g av hver Lite av hvert,men mye vitaminer

2 stk knekkebrød à 12 g: P 3 g F 0,5 g K 20 g

Kcal tilsammen: 340

Protein: ca 25 g

Fett: ca. 13 g

karbs: ca. 28 g

En annen lunsj/frokost/middag:

En omelett av 2 eggehviter og en eggeplomme

100 g kyllingvinger

100 grovt brød

Kcal: 550

Protein: 53 g

Fett: 26 g

Kars: 39 g

Dette er et veldig proteinrikt og mettende måltid.

Bra frokost:

50 g All Bran flakes

200 g lett yoghurt

50 g bringerbær

25 g valnøtter

50 g eple

Et karbohyratrikt måltid er bra om morgenen. All Bran flakes er bra på fiber(et bra alternativ dersom du ikke liker havregryn). Lett yoghurt og valnøtter har proteiner. Bringebær, yohurt og eple har godt med kars og nyttige vitaminer. Sunt fett fra valnøtter.

Kcal: 520

P: 18 g

F: 18 g

K: 70 g

Om kvelden bør man ikke spise så mye karbs...sats da mer på proteiner.

Et eks:

2 hele egg til eggerøre

100 g oksekjøtt

Ett knekkebrød

Et proteinrikt måltid som hejlper deg med å holde forbrenningen oppe mens du sover. Mette godt på lite mat. Oksekjøtt inneholder mye protein, lite fett og masse vitkgie mineraler og vitaminer.

Kcal: 300

P:35 g

F:13 g

K: 11 g

Alt av karohyratene kommer fra knekkebrødet, kutter du det ut og erstatter med et egg vil du få et måltid med stor andel protein og sunt fett. Om du igjen kutter ut eggeplommen og heller tar flere hvitter vil du nesten ikke ha noe fett...,et rent protein måltid. Bra som mat på kvelden, ellers på dagen trenger man mer balansert.

Har du vært inne på noen av de sidene jeg skrev...Anbefaler særlig:

www.iform.no- der har selv slankedagbok

www.treningsforum.no og www.vektklubben.no for masse gratis veiledning og infrormasjon :)

Håper jeg svarte på det du spurte om...Bare spør igjen om det er noe jeg kanskje kan hjelpe med. Bare koselig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelper gjerne.)

Bare koselig å kunne hjelpe litt! Har selv noen kg jeg vil ta av,og vet hvor vanskelig det kan være; men ikke gi opp! Resultatene kommer ;)

Masse, masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Bare koselig å kunne hjelpe litt! Har selv noen kg jeg vil ta av,og vet hvor vanskelig det kan være; men ikke gi opp! Resultatene kommer ;)

Masse, masse lykke til! :)

min BMR er 2750, betyr det da at jeg skal innta 2750 kcal om dagen ?

Hva må jeg gjøre for å gå ned ca 1kg i uka når jeg har BMR på 2750?

kan man klare mer enn 1 kg i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, hvis man går tur 2 timer hver eneste dag i 20 uker, og spiser det som ble nevnt over her... Hvor mange kilo burde jeg da gå ned i løpet av de.. si 20-22 ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_stine_*

Hei, jeg er en jente på 13 år og veier ca 90kg. Jeg er ikke fornøyd med meg selv og ønsker å gå ned i vekt før sommeren, for da begyner jeg på ungdomskolen. Er VELLDIG redd for å bli ertet når jeg begyner på den nye skolen : (

Hvis det er noen som har VARME hjerter VÆR SÅ SNILL! send meg noen tips, vil gå ned 40kg før sommeren.

Foreksempel:

- Hvor lenge jeg burde jogge om dagene.

- Hva jeg må spise på hele dagen.

Og så videre GI MEG TIIIIIIPS : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Og så videre GI MEG TIIIIIIPS : )
Du burde gå til legen og be om hjelp der. Det kan være farlig å gå på strenge slankekurer når du fremdeles vokser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Hei, jeg er en jente på 13 år og veier ca 90kg. Jeg er ikke fornøyd med meg selv og ønsker å gå ned i vekt før sommeren, for da begyner jeg på ungdomskolen. Er VELLDIG redd for å bli ertet når jeg begyner på den nye skolen : (

Hvis det er noen som har VARME hjerter VÆR SÅ SNILL! send meg noen tips, vil gå ned 40kg før sommeren.

Foreksempel:

- Hvor lenge jeg burde jogge om dagene.

- Hva jeg må spise på hele dagen.

Og så videre GI MEG TIIIIIIPS : )

:klem:

Siden du antakelig ikke er ferdig utvokst ennå, er det best å ta kontakt med lege eller ernæringsfysiolog, eller kanskje i første omgang helsesøster på skolen. De kan gi deg gode, faglig funderte råd, og de vil også kunne følge deg opp underveis. 13-åringer bør under ingen omstendigheter slanke seg på egen hånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at for å gå ned i vekt bør man spise hver 3. time.

Mitt spørsmål er hva bør vi spise for å gå ned i vekt og hvor lite/mye?

Fint om dere kan skrive spesifikt hva man kan spise for eksempel knekkebrød, hamburgerrygg, gulrot, kylling osv.

Blir smårar av å høre om karbohydrater og sunt fett og usunnt fett derfor hadde det vært fantastisk om noen bare kan skrive ned hva man bør spise for å gå ned i vekt.

Jeg er 27 år, 166 cm og 62 kg.

Det er ønskelig for meg å gå ned ca 7-8 kg. (hvor lang tid vil det ta)

Hva skal jeg spise og hvor mye hver 3. time.

Kan jeg spise færre ganger i løpet av dagen eller bør man holde seg til dette?

Prøver å gå en tur ca 1/2 - 1 timer annenhver dag.

Tusen, tusen takk til dere som orker å spesifisere for meg hva jeg bør spise.

for å gå ned i vekt må du som mange innpå her forsøker å hjelpe deg med, finne ut hvor mye du spiser i løpet av en dag, og hva egentlig trenger å spise. vær skeptisk til hva andre sier, og forsøk å finn ut det meste selv gjennom kostplanleggere (dataprogram) som kan regne ut mye for deg. det er viktig at dersom du skal gå i ned vekt, så må du faktisk være bevisst på hva du spiser (vil anbefale flere små måltider, som f.eks. tilsvarer hver 3. time)

merker at forslagene som har kommet er helt greie de, men det er ut ifra hva de liker å spise. du må selv finne ut hva du liker å spise (som samtidig er sunt). husk å få i deg nok proteiner og fett (de sunne fettet).

tren med vekter; jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg klarer å få den kroppen jeg har. svaret mitt er enkelt; jeg trener med tunge vekter; basisøvelser som bør være med er knebøy, markløft, benk. (jeg er for øvrig 168 cm, veier 57 og er på ingen måte feit eller svær, men jeg løfter gjerne med 70 kg når jeg trener knebøy og mark, samt 40 kg i benk) - så for de jenter som bruker hantler (hantelcurl) med 2 kg, kan dere være så snill å slutte med det? snakke om bortkasta tid...

å være tynn betyr ikke man har en fin kropp, de fleste vil også ha en fast kropp (derfor nevner jeg dette med trening, da de fleste gjerne går ned de kg de ønsker, men er fortsatt misfornøyd med formen på kroppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_BB_*

hei..

jg er en jente på 23 år.. j trenger virkelig hjelp...

fr ca 2 år siden, fikk jeg en datter...

før jeg ble gravid veide jeg 65 kg... etter fødseln veide jeg 73 kg..

og jeg bare går mer og mer opp i vekt..kg etter kg ligger jeg på 80 kg nå..utroliiiig redd fr dt skal forsette...

j er 23 år gammel..166 cm høy..og veier 80 kg....

jg vil gå ned ihvertfall 15 kg..

j skjønner ikke helt...jeg prøver å spise lite..men uansett om jeg spiser en ordentlg middag..blir jeg så fort sulten igjen...

jeg vil ha i meg mat hele tiden.. føler som om det er en sykdom...

utrooooooolig lei meg..og trenger hjelp til å få stopp på vekten min.....hjeeeeeeeeeelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At å spise ofte og lite gjør deg slank er vel ikke helt sant. Finnes mange slike diskusjoner her på KG. Det kan funke fordi man kan hindre overspising med det, men til syvende og sist så er det kalorier inn og ut som betyr noe. Klarer du derfor redusere antall kalorier selv om du bare spiser 3 måltider om dagen fungerer det like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

gå inn på www.vektklubben.no!!

Finfin side hvor du kan registerer det du spiser. Det er en fordel, for da får du et visuelt inntrykk av hvor mye kalorier du får i deg, og det kan være en fin måte å finne ut av hva slags mat du kanskje bør bytte ut med noe mindre kaloririkt osv :) Det er noe med å legge inn f.eks et måltid med sauser og desserterer osv og faktisk se svart på hvitt at det er masse kcal; da er det lettere å bytte det ut med noe annet, enn hvis man bare tenker at "jaja, det var sikkert fett, men jeg går litt tur etterpå så er det greit) :D

Jeg har gått ned ca 7 kg på 5 måneder, og da har jeg ikke velta om masse på livet eller slitt noe videre. Hadde jeg vært beinhard med meg selv kunne jeg sikkert klart mer, men for meg var det viktig å kunne gå ned i vekt uten å ofre for mye osv.

Det handler om å være veldig bevisst på hvor mange kalorier man tar inn og hvor mye man forbrenner. Så legger man seg på et moderat underskudd. Når du blir bevisst på hva du spiser og hvor mye kalorier det kan være i diverse mat så gjør det at du får en aha.opplevelse og det vil bli mye lettere for deg å se deg om etter mat som gir deg mindre kalorier.

Det er det med kaloriunderskudd som er hele trikset, så du kan i teorien slanke deg ved å bare spise mcdonaldsmat, men greia da, er jo at da er den menyen fra mcdonalds omtrent det eneste du kan spise i løpet av en dag og det sier seg jo selv at funker dårlig. Det er derfor det er essensielt å velge mat som har mye fiber, proteiner osv - det gir mye næring og energi men samtidig lite kalorier :) Etterhvert som du prøve deg litt frem med mat så vil du bli flinkere til å skjønne hva som er lurt å spise og ikke. Det viktigste er å finne noe DU liker, for hvis du må tvinge i deg gulrøtter til alle måltider kommer slankeprosjektet til å sprekke. det handler om å være bevisst slik at du vet hva du kan "ta deg råd til" å spise :)

Inne på den nettsiden der kan man nemlig også regne ut ca hvor mye man forbrenner i løpet av en uke. Kan bruke meg selv som eksempel; jeg er ikke ekstremt aktiv i hverdagen, men ved å gå tur hver dag og et par dager i uka med litt lett styrketrening så forbrenner jeg ca 15 000 kcal i uka. Deler man 15 000 på 7 dager får man ca 2100 kcal. Dvs at jeg for å holde vekten kan spise 2100 kcal daglig. Men jeg ville ned i vekt. Derfor anbefales det å legge seg på et kaloriunderskudd på ca 500 kcal daglig (3500 i uka) - det tilsvarer en vektnedgang på ca 0.5 kg i uka :)

Jeg har derfor hatt som utgangspunkt å få i meg 1600 kcal daglig. Men det er perioder hvor man er fysen og det kommer ofte en helg osv, så derfor er dette med et ukes-budsjett fint for meg. Jeg vet at jeg ved å ha 1600 kcal som utgangspunkt ligger på et underskudd på 3500 kcal. Derfor kan jeg med god samvittighet spise litt godteri på lørdag, eller noe ekstra en dag, fordi jeg vet at jeg fortsatt har masse kcal i underskudd. Da går heller vektnedgangen litt saktere, men jeg vet at det likevel går riktig veien, selv om jeg koser meg og ikke nekter meg noe. For det er det som er viktig, driver man å nekter seg ting så sprekker man. Derfor er det bedre å bli enig med deg selv om at du skal kose deg med det eller det en kveld og glede deg til det istedet for å sette diverse mat som fy fy for deg selv.

Etterhvert som du imidlertid finner mat som er sunn og god vil også behovet for mindre sunn mat forsvinne :)

Velger man desuten riktig mat så kan man fortsatt spise mye og være mett og fornøyd likevel.

Tror foresten det er lurt å spise en del til frokost, for da starter du dagen med mye energi og blodsukkeret holder seg mer stabilt i løpet av dagen.

Til slutt; mat jeg har hatt god nytte av i vektnedgangen:

- Rugsprø (knekkebrød)

- Ingers rugbrød!!!

- Havrefras /rugfras frokostblanding med ekstra lett melk

- Bananer og druer (fin substitute for godteri)

- Yoplait 0% yoghurt

- Naturell yoghurt med havrefras og rosiner

- EGG!

- Kyllingfilet, svinefilet, fisk med masse grønsaker uten saus osv. (finns masse oppskrifter der ute, f.eks på vektkubben.no)

- Lettprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville vært forsiktig med å å bare bruke vektklubb.no, Grete Roede osv. fordi selv om du ser resultater (gikk ned 10 kg!!) så vil disse 10 kg ikke være 10 kg FETT, men også muskler. Uten trening vil du tape muskelmasse når kroppen går på underkudd, og muskler påvirker basalforbrenningen VELDIG. Mindre muskler, mindre forbrenning, jo mindre kan du spise. Det er en grunn til at de fleste går opp igjen etter å ha gått på slike "kurer".

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Jeg ville vært forsiktig med å å bare bruke vektklubb.no, Grete Roede osv. fordi selv om du ser resultater (gikk ned 10 kg!!) så vil disse 10 kg ikke være 10 kg FETT, men også muskler. Uten trening vil du tape muskelmasse når kroppen går på underkudd, og muskler påvirker basalforbrenningen VELDIG. Mindre muskler, mindre forbrenning, jo mindre kan du spise. Det er en grunn til at de fleste går opp igjen etter å ha gått på slike "kurer".

Det er jo ikke slankekur det der som man får gjennom vektklubben da. Det er bare råd om et sunnere kosthold. Og det er faktisk ganske smart.

Selvfølgelig bør man trene ved siden av, men det er jo fortsatt lurt å følge et kaloriunderskudd med sunn og næringsrik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slankekur det der som man får gjennom vektklubben da. Det er bare råd om et sunnere kosthold. Og det er faktisk ganske smart.

Selvfølgelig bør man trene ved siden av, men det er jo fortsatt lurt å følge et kaloriunderskudd med sunn og næringsrik mat.

Her er jeg ikke helt enig. Vektklubb.no tar i bruk mye av Grete Roede-prinsippene: plott inn høyde, fysisk aktivitet og ønsket sluttvekt. De går ikke lavere enn 1300 kalorier per dag, men det i seg selv er jo veldig lite mat. (Damer skal i snitt ha 2000+). Dersom man skriver at man vil ned 10 kg på 4 mnd (som mange realistisk tror de kan) så kommmer denne 1300 kalorier/dagen opp, og man begynner å legge opp planen etter å spise så lite mat hver dag. Da ligger man på et kaloriunderskudd som vil sørge for muskeltap. Kanskje ikke mye, men nok til at man havner i "den onde sirkelen".

Det som er fint med vektklubb er at man kan logge hva man spiser og få ganske god oversikt over hva som er proteiner osv. Men de fleste bruker ikke vektklubb bare for å se hvor mye de har spist - de bruker det for å legge opp et løp som "lover" dem å gå ned x antall kilo. Og det er den der jeg mener (og sikkert ganske mange andre også mener) er så skummel. Det KAN funke å spise mindre, men damer har fra naturens side høy fettprosent og er "programmert" til å holde på den. Ofte er det bare økt forbrenning som kan svi av fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Her er jeg ikke helt enig. Vektklubb.no tar i bruk mye av Grete Roede-prinsippene: plott inn høyde, fysisk aktivitet og ønsket sluttvekt. De går ikke lavere enn 1300 kalorier per dag, men det i seg selv er jo veldig lite mat. (Damer skal i snitt ha 2000+). Dersom man skriver at man vil ned 10 kg på 4 mnd (som mange realistisk tror de kan) så kommmer denne 1300 kalorier/dagen opp, og man begynner å legge opp planen etter å spise så lite mat hver dag. Da ligger man på et kaloriunderskudd som vil sørge for muskeltap. Kanskje ikke mye, men nok til at man havner i "den onde sirkelen".

Det som er fint med vektklubb er at man kan logge hva man spiser og få ganske god oversikt over hva som er proteiner osv. Men de fleste bruker ikke vektklubb bare for å se hvor mye de har spist - de bruker det for å legge opp et løp som "lover" dem å gå ned x antall kilo. Og det er den der jeg mener (og sikkert ganske mange andre også mener) er så skummel. Det KAN funke å spise mindre, men damer har fra naturens side høy fettprosent og er "programmert" til å holde på den. Ofte er det bare økt forbrenning som kan svi av fettet.

jeg snakker ikke om vektklubb.no, men vektklubben.no som er Grete roede sin side. Kan godt hende vektklubb er noe av det samme. Men på vektklubben.no kan man regne ut ordentlig og jeg har som sagt funnet ut at jeg trenger mellom 1600 og 2000 kcal. Ikke usunt i det hele tatt. Det er mer usunt å ikke ha snøring p hva man spiser og døtte i seg 3000 kcal daglig uten at man egentlig vet det.

Trener man ved siden av et sunt og balansert kosthold vil man gå ned i vekt på en måte som er lett å holde framfor å prøve sultemetoden. Inne på den siden her er det også mye fokus på at det er en livsttilsendring, ikke en slankekur som slutter etter to måneder. Desuten kan man finne informasjon om at det er direkte skadelig å spise under basalforbrenningen osv osv.

Jeg har ikke prøvd de oppleggene du snakker om som lover noen å gå ned masse kilo på kort tid, det er jeg helt enig i at høres bullshit ut og at man lett kan gå på en smell.

Jeg bare mener at det er veldig lønnsomt å være litt bevisst på hva man spiser. Mye kan gjøres bare ved å være klar over hva man får i seg.

Jeg selv kunne ukritisk dytte i meg baguetter og horn med smør og helvete til flere måltider daglig, og da er det faktisk veldig lønnsomt å kunne legge inn maten og se at man sparer massevis på å spise et par skiver grovbrød eller knekkebrød istedet. Ved å bli bevisst på det fikk jeg et dytt til å kutte ut den dårlige maten og ved å begynne å spise sunnere merker jeg også at kroppen reagerer bedre på den maten og det blir en god sirkel istedet for en vond.

Jeg er ingen tilhenger av slankekurer i ordets rette forstand, men kunnskap og bevissthet kommer man langt med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...