Gå til innhold

Klarer ikke binde meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne som for 1 år siden forlot en kontrollerende mann(Skjult narsissist). Jeg fikk ikke puste til slutt i det forholdet.

Nå har jeg problem med dating. Jeg klarer ikke møte de mer enn at jeg trenger sex/nærhet av og til.

Jeg vil ikke binde meg mer videre enn det, ønsker ikke holde kontakten om når vi skal treffes igjen, og får helt angst når jeg føler date liker meg og vil finne på noe mer med meg.

Jeg vil ikke finne på noe, åpne meg og bygge tettere relasjon. Det er en vegg akkurat der. Jeg frykter det og samtidig redd for å såre dem, at de tenker at de gjør noe feil. 

Jeg klarer bare ikke «låse meg» til noe. Det blir som ett bånd jeg må opprettholde og holde kontakten på melding og være løst i en relasjon. Jeg vil være fri og gjøre det jeg selv vil uten krav fra noen andre. 

jeg kan møte daten igjen, men er kanskje ikke klar før om 3-4 uker, og da blir det på impuls. Klarer rett og slett ikke ha ett menneske som er avhengig av meg på noen måte, må ha den frihet og tenke på meg selv.

Jeg har ikke vært slik før, da savnet jeg å være med en kjæreste og ville ikke være alene på kveldene, da ønsket jeg en kjæreste og armkrok. Men nå spyr jeg av tanken. Å forholde meg til ett annet menneske er nå bare slitsomt.

vil det gå over?

Anonymkode: 3e2f8...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har bare gått et år.... Du trenger tid og terapi

Anonymkode: 86996...aa0

• Liker 1
Skrevet

Du trenger lengre tid, har bare gått et år enda. Jeg brukte 3 år på å bli åpen for noen igjen, ting tar tid.

Anonymkode: 384bf...eaa

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nettopp avsluttet dating med ei som har det på det viset, og hun har vært 3år alene.  Hun har ikke jobbet bevisst med problematikken, og fikk kanskje en aha-opplevelse, av at det ikke går over av seg selv. 

Anonymkode: 1e11c...658

Skrevet

Det blir stort sett bedre. For min del er det 2 år siden nå, det første året holdt jeg meg helt unna menn. Nå har jeg begynt å date igjen, men han vet jeg hvem er fra før, hadde jeg ikke det vet jeg ikke om det hadde gått. Jeg er åpen om det som har skjedd meg så han skjønner hvorfor det tar meg lang tid før jeg føler meg helt trygg på han. Merker at alt tar mye lengre tid enn hva det gjorde før eksen. 

Skrevet

Først nå 2 år etter et liknende forhold klarer jeg å date en mann ordentlig og jeg føler ting jeg trodde jeg aldri kunne føle igjen. Trodde aldri jeg skulle klare å komme dit, men du må bare gi det tid

Anonymkode: c1178...8ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først nå 2 år etter et liknende forhold klarer jeg å date en mann ordentlig og jeg føler ting jeg trodde jeg aldri kunne føle igjen. Trodde aldri jeg skulle klare å komme dit, men du må bare gi det tid

Må også nevne at jeg har jobbet meg gjennom det hos psykolog disse 2 årene!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er en kvinne som for 1 år siden forlot en kontrollerende mann(Skjult narsissist). Jeg fikk ikke puste til slutt i det forholdet.

Nå har jeg problem med dating. Jeg klarer ikke møte de mer enn at jeg trenger sex/nærhet av og til.

Jeg vil ikke binde meg mer videre enn det, ønsker ikke holde kontakten om når vi skal treffes igjen, og får helt angst når jeg føler date liker meg og vil finne på noe mer med meg.

Jeg vil ikke finne på noe, åpne meg og bygge tettere relasjon. Det er en vegg akkurat der. Jeg frykter det og samtidig redd for å såre dem, at de tenker at de gjør noe feil. 

Jeg klarer bare ikke «låse meg» til noe. Det blir som ett bånd jeg må opprettholde og holde kontakten på melding og være løst i en relasjon. Jeg vil være fri og gjøre det jeg selv vil uten krav fra noen andre. 

jeg kan møte daten igjen, men er kanskje ikke klar før om 3-4 uker, og da blir det på impuls. Klarer rett og slett ikke ha ett menneske som er avhengig av meg på noen måte, må ha den frihet og tenke på meg selv.

Jeg har ikke vært slik før, da savnet jeg å være med en kjæreste og ville ikke være alene på kveldene, da ønsket jeg en kjæreste og armkrok. Men nå spyr jeg av tanken. Å forholde meg til ett annet menneske er nå bare slitsomt.

vil det gå over?

Anonymkode: 3e2f8...588

Har du tenkt at du kanskje trenger litt tid for å stå på egne ben? Bli kjent med deg selv igjen. Du har jo blitt helt slukt av det hullet som er et forhold med en narc. En slik person vil ikke at du skal være deg selv eller ha egne ideer og tanker og meninger. Finn ut av hvem du er, hvordan du er. Vi forandrer oss hele tiden. Bare det å bo alene er så viktig, eller en slik tid.

Antageligvis har du nå "avoidant attachment style" hva enn det heter på norsk. Da unngår du tilknytning. 

Anonymkode: c2590...145

Skrevet

Jo flere sexpartnere du har, jo vanskeligere blir det for deg å skape varige tilknyttning til bare en mann. På en måte så har man skadet sin evne til tilknyttning til mennesker. Det gjelder ikke bar deg men utrolig mange i vårt samfunn. Stadig flere får problemer med å skape varige forhold og antall single bare øker.

Anonymkode: f0cc7...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo flere sexpartnere du har, jo vanskeligere blir det for deg å skape varige tilknyttning til bare en mann. På en måte så har man skadet sin evne til tilknyttning til mennesker. Det gjelder ikke bar deg men utrolig mange i vårt samfunn. Stadig flere får problemer med å skape varige forhold og antall single bare øker.

Antallet narsissisme øker også hoa begge kjønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder dette menn og? 

Hjelper det på å ha en man treffer fast over flere år (utenom alle de tilfeldige treffene)? Tenker at man da kanskje utvikler noe mer nært med den ene man treffer jevnlig i hvert fall? Selv om det ikke nødvendigvis blir et forhold?

Anonymkode: 4d42c...663

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Antallet narsissisme øker også hoa begge kjønn.

Blir folk narsissister av å ha mange partnere? 

Anonymkode: 4d42c...663

Skrevet

Det tok 4 år før jeg klarte å begynne å føle meg litt klar for forhold. Jeg får fremdeles angst når noen sender hyppig sms og orker ikke møtes mer enn en gang i uka men det går sakte fremover. Et år er ingenting ❤️ Bruk tiden på å jobbe med deg selv og bearbeiding 

Anonymkode: 499a5...45f

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bare hatt 3 sexpartnere og et langvarig samboerskap og likevel slitt med kraftig forpliktelsesangst og relasjonstraumer som jeg endelig begynner å komme ut av. Mange partnere er heller et symptom på at man allerede kan slite med tilknytning, ikke en årsak til at man får problemer tror jeg. Er ikke ts men ville forklare det likevel. Jeg kjenner et par menn med 100+ sexpartnere og de har aldri vært i forhold og har frykt for det, så de ligger rundt for å kjenne litt nærhet før de flykter igjen 

Anonymkode: 499a5...45f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...