Gå til innhold

Når man bor i kollektiv syns dere man skal rydde opp på benken etter å ha laget mat med en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt spørsmål.

Det er jo veldig vanlig å lage mat og så blir det en del oppvask, men man vil jo spise med en gang. Tenker dere det er greit å la det ligge til noen timer senere, eller ta det med en gang. Og når jeg sier la det ligge, så bare la det ligge på benken der det er. 

Anonymkode: 2ea65...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rydde og vaske etterhvert mens man lager mat er lurt. Da er det kun det man spiser på igjen etter man har spist.

Ikke ok å la det ligge noen timer. Man bruker heller ikke noen timer på å spise. 

• Liker 38
  • Nyttig 9
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Rydde og vaske etterhvert mens man lager mat er lurt. Da er det kun det man spiser på igjen etter man har spist.

Ikke ok å la det ligge noen timer. Man bruker heller ikke noen timer på å spise. 

Ja, men kanskje ikke noen timer da, men man blir jo sittende og slappe av litt etter at man spiser. 

En av de jeg bor med mener man skal rydde opp med en gang for hun hadde nemlig kommet på kjøkkenet noen ganger der jeg ikke hadde ryddet opp. Men hun rydder jo opp og setter oppvasken ved siden av vasken til det samler seg litt, og hun mener det var stor forskjell å sette det i kroken der og jeg som bare lot det ligge over hele benken. Men jeg ser egentlig ikke forskjellen. 

Skrevet

Ryddet alltid opp etter meg underveis i matlagingen, og det gjør jeg fortsatt - selv om jeg ikke lengre bor i kollektiv. Mye triveligere å lage mat om man har det ryddig rundt seg, og veldig mye deiligere å kunne slappe av etter middag uten å sitte med vissheten om at man må stå opp og rydde etter seg på et eller annet tidspunkt. 

Anonymkode: decf4...d67

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Man rydder underveis eller når man er ferdig med enten å lage maten eller spise, når du bor alene så kan du gjøre hva du vil.

Anonymkode: 3ee60...bca

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enkelt spørsmål.

Det er jo veldig vanlig å lage mat og så blir det en del oppvask, men man vil jo spise med en gang. Tenker dere det er greit å la det ligge til noen timer senere, eller ta det med en gang. Og når jeg sier la det ligge, så bare la det ligge på benken der det er. 

Ikke greit å la det ligge. Rydde mens man lager maten. 

Anonymkode: c250b...632

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men kanskje ikke noen timer da, men man blir jo sittende og slappe av litt etter at man spiser. 

En av de jeg bor med mener man skal rydde opp med en gang for hun hadde nemlig kommet på kjøkkenet noen ganger der jeg ikke hadde ryddet opp. Men hun rydder jo opp og setter oppvasken ved siden av vasken til det samler seg litt, og hun mener det var stor forskjell å sette det i kroken der og jeg som bare lot det ligge over hele benken. Men jeg ser egentlig ikke forskjellen. 

Det er stor forskjell. 

• Liker 34
  • Nyttig 4
Skrevet

Man rydder umiddelbart. 

Anonymkode: 91622...4f0

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er stor forskjell. 

Hva da? Rotet hennes er jo der det også, selv om det settes til siden. Det må jo gå an å sette seg ned og slappe av og så ta avokadoskall og skjærefjøl og vaske av benken litt senere, skjønner ikke hva forskjellen er, synes det er rigid! 

Skrevet

Rydder med en gang. Synes ikke det er greit å la ting ligge når man bor med andre. Bor man alene kan man la det ligge hele uka hvis man ønsker. 

Anonymkode: dd428...8c9

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Da jeg bodde i kollektiv var regelen at man vasket opp før man spiste. Det tar ofte veldig lite tid, spesielt hvis man rydder mens man lager mat. Og så er det så mye hyggeligere for de man bor sammen med. 

Anonymkode: 0a2b4...c18

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser også en forskjell på å samle sammen og å spre tingene utover kjøkkenet. 

Finnes det noen god årsak til at du ikke setter på plass etterhvert som du er ferdig med ting? Du lager deg selv merarbeid, og irriterer andre. 

Når jeg lager mat bruket jeg dødtid mens ting koker/steker til å vaske og rydde. Når maten er ferdig er kjøkkenet ryddet og rent også. Da slipper man å ta det igjen, og ingen blir irritert. Vinn vinn, på å bare gjøre det klokere. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Rydd etter deg, verre er det ikke. Å la skitten oppvask stå i flere timer når  andre kanskje også skal lage mat er respektløst. 

Anonymkode: c1e92...448

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Man rydder selvfølgelig underveis. 

Anonymkode: d2746...a60

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du ser ikke forskjellen på å samle alt på ett mindre sted kontra å la det slenge rundt over ett større området som hele benken? 

Jeg holdt ut i kollektiv i 3 uker. Orket ikke evig rot på bad og kjøkken. 

Ett godt tips er å rydde opp etter seg underveis. Rydd opp siste rest etter middagen også.Da kan du slappe av etterpå.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva da? Rotet hennes er jo der det også, selv om det settes til siden. Det må jo gå an å sette seg ned og slappe av og så ta avokadoskall og skjærefjøl og vaske av benken litt senere, skjønner ikke hva forskjellen er, synes det er rigid! 

Fordi rotet ditt ligger "overalt", mens hennes ligger på siden. Det ligger ikke i veien for noen, mens ditt rot ligger i veien og er irriterende. 

Jo, det er folkeskikk å rydde opp før man spiser når man er i kollektiv. Det er respektløst å la rotet ligge slik at det ligger i veien for andre som bor der.

Så, forskjellen ligger i at hun rydder unna rotet sitt, mens du breier deg ut med ditt. 

Stor forskjell. 

Anonymkode: 86074...ba5

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er IKKE greit å la det ligge/stå der. Det er noe helt annet om en bor alene, men i kollektiv er ikke den type oppførsel grei! Det burde si seg selv.

Anonymkode: f5ee9...4b5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rydd etter deg, verre er det ikke. Å la skitten oppvask stå i flere timer når  andre kanskje også skal lage mat er respektløst. 

Anonymkode: c1e92...448

Jeg lager ofte mat på kvelden, sjelden andre som lager mat da. Å smøre seg brødskiver og koke te klarer de i rotet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi rotet ditt ligger "overalt", mens hennes ligger på siden. Det ligger ikke i veien for noen, mens ditt rot ligger i veien og er irriterende. 

Jo, det er folkeskikk å rydde opp før man spiser når man er i kollektiv. Det er respektløst å la rotet ligge slik at det ligger i veien for andre som bor der.

Så, forskjellen ligger i at hun rydder unna rotet sitt, mens du breier deg ut med ditt. 

Stor forskjell. 

Anonymkode: 86074...ba5

Vi har jo en annen del av benken, ved siden av vasken, der kan hun stå hvis hun skal lage noe mat. 

Skrevet
Eva-Lena skrev (4 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen på å samle alt på ett mindre sted kontra å landet slenge rundt over ett større området som hele benken? 

Jeg holdt ut i kollektiv i 3 uker. Orket ikke evig rot på bad og kjøkken. 

Ett godt tips er å rydde opp etter seg underveis. Rydd opp siste rest etter middagen også.Da kan du slappe av etterpå.

Nei, gjør i grunn ikke det. Rot er vel rot? 

De skal jo stort sett ikke lage noe der på det tidspunktet. Er det et problem at det ser rotete ut? Det ser rotete i hjørnet der oppvasken samles også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...