Gå til innhold

Kva religion tilhøyrer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (26 minutter siden):

Ikke hvis du legger sammen kategoriene som nevner Gud. Da ender du opp med drøyt 30%.

Du personlig velger å tolke at de som ikke svarte at de tror på Gud, men på høyere makter til at de egentlig tror på Gud allikevel, men det er ikke det undersøkelsen sier. Den sier at drøyt 30% tror helt eller delvis på Gud.

Tror man på høyere makter er man religiøs, altså sier et klart flertall at de tror på Gud eller en høyere makt.

Anonymkode: 6434f...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tilhører ingen religion, er agnostiker som heller mot ateist som ikke har behov for å hverken tro eller ikke tro.

Jeg tenker litt som Stepen Fry så utmerket sier her: 

Jeg er ikke døpt, ble konfirmert borgerlig men var aldri medlem av HEF.

Har meldt meg ut av Den Norske Kirke mer enn en gang uten å melde meg inn, det sier nok om hvordan den gjengen operer til at de står langt nede på lista over gjenger jeg kan se for meg å søke til om jeg får behov for forklaring eller slikt senere i livet.

Endret av Nevrosererroser
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (1 time siden):

Har meldt meg ut av Den Norske Kirke mer enn en gang uten å melde meg inn, det sier nok om hvordan den gjengen operer til at de står langt nede på lista over gjenger jeg kan se for meg å søke til om jeg får behov for forklaring eller slikt senere i livet.

Du kan melde deg ut selv på nettsidene deres. Ingen blir meldt inn igjen mot sin vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan melde deg ut selv på nettsidene deres. Ingen blir meldt inn igjen mot sin vilje.

Det er mange som har blitt meldt inn igjen mot sin vilje, blant annet min kone som har måttet melde seg ut to ganger uten noen gang å ha blitt meldt inn. Men dette er en del år siden, og det er forhåpentligvis slutt på det nå.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Det er mange som har blitt meldt inn igjen mot sin vilje, blant annet min kone som har måttet melde seg ut to ganger uten noen gang å ha blitt meldt inn. Men dette er en del år siden, og det er forhåpentligvis slutt på det nå.

Det ble endret med kirkeforliket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke. Finnes det noen religion for folk som tror på Gud som en grunnleggende og altomspennende bevissthet alt er en del av, men som ikke tror at vi kan kjenne Guds vilje så konkret at det kan uttrykkes med ord?

Anonymkode: 2e22d...068

Jeg synes Ts sitt spørsmål er veldig forenklet. Det er mange som definerer seg som religiøs eller åndelig, uten å tilhøre en religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (11 timer siden):

SNL sin definisjon er helt bak mål. "tilhenger av ateisme" hva i det huleste betyr det? jeg er ateist på samme måte som jeg er apåskeharist. Å være ateist er å være uten tro.

For noen som definerer seg som ateister betyr det at de ikke tror på noen guddommer. For andre betyr det det samme som du sier. Noen som kaller seg ateister tror ikke på noen guddom, men tror likevel på overnaturlige fenomener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (3 timer siden):

Jeg er agnostiker.

Og en dyrevenn :hjerter:

Anonymkode: d4099...a04

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har meldt meg ut, fire ganger. 
Pappa er død men var utmeldt da han døde, mamma meldte seg ut på 90-tallet, da ble jeg og broren min også utmeldt men så har jeg da altså blitt meldt inn igjen og igjen og igjen og en siste gang. Så strengt tatt er jeg utmeldt fem ganger. 

Det om at man ikke blir meldt inn igjen tar jeg med en veldig stor klype salt, selv etter kirkeforliket og lovnader om at det ikke skulle skje igjen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (51 minutter siden):

Jeg har meldt meg ut, fire ganger. 
Pappa er død men var utmeldt da han døde, mamma meldte seg ut på 90-tallet, da ble jeg og broren min også utmeldt men så har jeg da altså blitt meldt inn igjen og igjen og igjen og en siste gang. Så strengt tatt er jeg utmeldt fem ganger. 

Det om at man ikke blir meldt inn igjen tar jeg med en veldig stor klype salt, selv etter kirkeforliket og lovnader om at det ikke skulle skje igjen.

Det er så enkelt å som å gå inn på nettsidene og melde seg ut, man blir ikke meldt inn automatisk om man har vært døpt slik det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (9 timer siden):

Jeg tilhører ingen religion, er agnostiker som heller mot ateist som ikke har behov for å hverken tro eller ikke tro.

Jeg tenker litt som Stepen Fry så utmerket sier her: 

Jeg er ikke døpt, ble konfirmert borgerlig men var aldri medlem av HEF.

:hjerte: Stephen Fry og dette klippet. Har postet det et par ganger over årene her 😄 Jeg glemte meg når jeg skrev at jeg ikke var konfirmert, jeg konfirmerte meg borgerlig jeg og. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor melder du deg ikke ut? Dine skattepenger går til kjerka, de får penger fra staten basert på medlemstall.

Anonymkode: c846c...74d

Hadde blitt ramaskrik i familien om noen fant det ut, og det gidder jeg ikke å stå i. Har ikke noe imot å være medlem heller, så jeg er egentlig bare medlem fordi det er lettest.

Anonymkode: 5de02...dcf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 18.44):

Synst det hadde vore artig å høyre kva religion/livssyn folk her inne har.

Sidan det er eit forum for religion, meiner eg. :)

Jeg er en troende kristen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er i statskirka :)

Tror du på kristendommen?

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (På 23.2.2023 den 23.57):

Jeg tilhører ingen. Jeg hadde tenkt å melde meg ut av statskirken, men fant ut at det er bedre å støtte de kristne som måtte trenge det når det er valg eller noe. Tenkte blant annet på homofile som er kristne og kunne trenge støtte. Det er skremmende hvor mange unge kristne som har et mer gammeldags syn enn hva man skulle tro er mulig i dagens samfunn.

Det er den norske kirke som har feil syn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...