AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #21 Del Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nordmenn flest er ikke ateister! En ateist går ut fra at det ikke finnes noen Gud, de er tilhengere av denne ideen. Noen som ikke vet, kaller man en agnostiker. Vær så snill å bruke ord riktig: https://snl.no/ateist Anonymkode: 05a1d...7a7 En agnostiker er en som "tror det når han får se det". Nordmenn flest er ikke troende, dvs de er enten ateister eller agnostikere. Anonymkode: 66fee...91e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 23. februar 2023 #22 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg tilhører ingen. Jeg hadde tenkt å melde meg ut av statskirken, men fant ut at det er bedre å støtte de kristne som måtte trenge det når det er valg eller noe. Tenkte blant annet på homofile som er kristne og kunne trenge støtte. Det er skremmende hvor mange unge kristne som har et mer gammeldags syn enn hva man skulle tro er mulig i dagens samfunn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheik Skrevet 23. februar 2023 #23 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg tilhører ingen religion, men jeg synes likevel religion kan være interessant selv om jeg personlig ikke tror. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #24 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg vet ikke. Finnes det noen religion for folk som tror på Gud som en grunnleggende og altomspennende bevissthet alt er en del av, men som ikke tror at vi kan kjenne Guds vilje så konkret at det kan uttrykkes med ord? Anonymkode: 2e22d...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 23. februar 2023 #25 Del Skrevet 23. februar 2023 Muslim. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 23. februar 2023 #26 Del Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke. Finnes det noen religion for folk som tror på Gud som en grunnleggende og altomspennende bevissthet alt er en del av, men som ikke tror at vi kan kjenne Guds vilje så konkret at det kan uttrykkes med ord? Anonymkode: 2e22d...068 Dette høres ut som deisme. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen organisert deistisk religion, men har aldri sjekket. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #27 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg er kristen. Anonymkode: 732d6...f7a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 23. februar 2023 #28 Del Skrevet 23. februar 2023 Ingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. februar 2023 #29 Del Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nordmenn flest er ikke ateister! En ateist går ut fra at det ikke finnes noen Gud, de er tilhengere av denne ideen. Noen som ikke vet, kaller man en agnostiker. Vær så snill å bruke ord riktig: https://snl.no/ateist Anonymkode: 05a1d...7a7 SNL sin definisjon er helt bak mål. "tilhenger av ateisme" hva i det huleste betyr det? jeg er ateist på samme måte som jeg er apåskeharist. Å være ateist er å være uten tro. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 23. februar 2023 #30 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg var kristen til jeg var rundt 20, men er nå en ateist (og forsåvidt også en agnostiker, siden jeg ikke mener å vite at det ikke finnes noe guder - men ser heller ingen grunn til å tro). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 23. februar 2023 #31 Del Skrevet 23. februar 2023 K.B. skrev (2 minutter siden): SNL sin definisjon er helt bak mål. "tilhenger av ateisme" hva i det huleste betyr det? jeg er ateist på samme måte som jeg er apåskeharist. Å være ateist er å være uten tro. Helt enig. Å være ateist betyr simpelthen at du ikke tror det finnes noen guder, du trenger ikke å være tilhenger av noe som helst. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #32 Del Skrevet 23. februar 2023 Muslim ❤️ Anonymkode: 3dd88...44e 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #33 Del Skrevet 23. februar 2023 7 minutter siden, K.B. said: SNL sin definisjon er helt bak mål. "tilhenger av ateisme" hva i det huleste betyr det? jeg er ateist på samme måte som jeg er apåskeharist. Å være ateist er å være uten tro. Tøv. Du har liksom ikke noe virkelighetssyn du da? Anonymkode: 2e22d...068 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 23. februar 2023 #34 Del Skrevet 23. februar 2023 Er ateist! Men liker å lære om andre religioner, spesielt buddhismen er veldig interessant! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #35 Del Skrevet 23. februar 2023 Medlem i den norske kirken. Anonymkode: 49e2c...691 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #36 Del Skrevet 23. februar 2023 Personlig kristen. Gikk før i misjonskirken. Anonymkode: 1978c...a11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #37 Del Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg vet ikke. Finnes det noen religion for folk som tror på Gud som en grunnleggende og altomspennende bevissthet alt er en del av, men som ikke tror at vi kan kjenne Guds vilje så konkret at det kan uttrykkes med ord? Anonymkode: 2e22d...068 Da er du spirituell uten å være religiøs. Anonymkode: 05a1d...7a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #38 Del Skrevet 23. februar 2023 K.B. skrev (40 minutter siden): SNL sin definisjon er helt bak mål. "tilhenger av ateisme" hva i det huleste betyr det? jeg er ateist på samme måte som jeg er apåskeharist. Å være ateist er å være uten tro. Nei den er absolutt ikke bak mål. En ateist tror at det ikke finnes noen Gud, mens en agnostiker er åpen for at det finnes en Gud, det vil si de vet ikke hva de tror på. Det er forskjell på disse to. Noen som er ikke-troende er ikke nødvendigvis ateist. Anonymkode: 05a1d...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. februar 2023 #39 Del Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tøv. Du har liksom ikke noe virkelighetssyn du da? Anonymkode: 2e22d...068 Virkelighetssyn, hva betyr det? Ateisme tar for seg ett veldig smalt felt: Er det bevis for en eller flere guder, det er den som kommer med påstanden: "Allah, Jahve, Buddah osv. finnes" som må bevise påstanden. Hva jeg mener om politikk, mat eller hva du skal gjøre eller ikke gjøre med kroppen din, etikk, moral og juss har ikke noe med ateisme å gjøre. Jeg bygger mitt liv på det vi kan vite, noe som er i konstant utvikling, vi bygger sten, på sten, på sten, det er er kostbar, tidkrevende og vanskelig prosess, men det er også den metoden som kan vise til faktiske fremskritt. Jeg mistenker du i en slik setting ofte bruker ordet "tro" som i: Hva tror du på da? hvis du ikke tror på gud. Tro som i å ha en overbevisning er et ord jeg prøver å bruke minst mulig, da definisjonen av tro er å holde en overbevisning du ikke har bevis for. Men jeg bruker selvsagt ordet tro i en dagligdags måte som i: "jeg tror bussen kommer snart" dette er en bruk av ordet basert på at vi vet busser eksisterer, vi vet busser stopper til oppgitte tiden (ihvertfall ca..) og det er en helt vanlig ting, det er ikke noe i å tro at bussen snart kommer som bryter med fysikkens lover. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #40 Del Skrevet 23. februar 2023 Nonbelief comes in many varieties. Technically, an atheist is someone who doesn’t believe in a god, while an agnostic is someone who doesn’t believe it’s possible to know for sure that a god exists. https://www.apa.org/monitor/2020/07/believe Anonymkode: 05a1d...7a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå