MyMichelle Skrevet 22. februar 2023 #1 Del Skrevet 22. februar 2023 Jeg ser akkurat nå på NRK en debatt om utredning av et tredje jurisk kjønn skal innføres. Hva mener dere? Jeg tenker det er greit med et tredje, som «hen», men at det ikke må gå på bekostning av de to som allerede finnes. Jeg er kvinne, og ville blitt grundig forbannet om jeg skulle bli «kjønnsløs». Slik kan jeg også forstå at «hen» ikke vil stå som mann eller kvinne. Og hva er i strid med menneskerettighetene? Kvinnekonvensjonen skal ta vare på kvinners rettigheter. Da kan en vel ikke stryke oss fra loven? 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Wednesday Addams Skrevet 22. februar 2023 Populært innlegg #2 Del Skrevet 22. februar 2023 Jeg synes ikke at loven skal endres på grunn av følelser. Biologisk sett er man enten kvinne eller mann. Ser ikke behovet for å komplisere det noe ytterligere. 94 2 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg CAPS LOCK Skrevet 22. februar 2023 Populært innlegg #3 Del Skrevet 22. februar 2023 Det finnes bare to kjønn, så hva skal vi med et tredje juridisk kjønn? 53 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 22. februar 2023 #4 Del Skrevet 22. februar 2023 Det er vel fremdeles bare teoretisk, fordi denne rapporten fra Bufdir kom ut igår: https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005725 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 22. februar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 22. februar 2023 CAPS LOCK skrev (På 22.2.2023 den 18.22): Det finnes bare to kjønn, så hva skal vi med et tredje juridisk kjønn? Akkurat vi har ikke behov for det. Men en minoritet har det. Så spørs det hva menneskerettighetene sier. Norge har jo undertegnet mange konvensjoner. Jeg tenker også, hva med transpersoner. De har kjempet for å bli registert som det kjønnet de ønsker. Kan de da støtte at deres nyregistrerte kjønn forsvinner? Bålkaffe skrev (På 22.2.2023 den 18.25): Det er vel fremdeles bare teoretisk, fordi denne rapporten fra Bufdir kom ut igår: https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005725 Takk! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22. februar 2023 #6 Del Skrevet 22. februar 2023 Usikker på poenget med det siden vi ønsker å ha likestilling, og da er jo alle like for loven og skal ha samme rettigheter. Men det finnes jo de som faller mellom to stoler, og da tenker jeg først på hermafrodittene. Jeg er usikker på deres posisjon,men mener å ha hørt at noen har fått operert bort det ene kjønnet som spebarn. Det skal også ha blitt gjort feil valg på en eller flere slike operasjoner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 22. februar 2023 #7 Del Skrevet 22. februar 2023 En slik lov vil nok vekke ganske mye diskusjon og motstand i befolkningen. Da vår gjeldende lov om juridisk kjønn ble innført, gikk lovgivningsprosessen stort sett under radaren for fleste, siden den nesten ikke ble omtalt i mediene. Derfor ble den vedtatt uten særlig offentlig debatt (på samme måten som ACER-direktivet). Minst mulig omtale og debatt var en bevisst og meget vellykket strategi fra de politiske aktivistene bak initiativet dengang, men det kommer nok til å bli mer publisitet og diskusjon nå. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 22. februar 2023 #8 Del Skrevet 22. februar 2023 Hva blir det tredje nye kjønnet og hvem skal høre til der? Det finnes bare flere og flere ikke-binære og transpersoner som faller mellom to stoler, så kanskje et tredje kjønn kan være en god løsning for dem (og oss). Jeg har diskutert dette på KG flere ganger men trådene blir fjerna hver gang, så skal prøve formidle meningene mine forsiktig. Om en mann som føler seg som kvinne uten å ta operasjon så vil jeg være mer komfortabel med at hen tilhører et tredje kjønn enn at de blir "kvinner". Jeg syns det burde være mer som skal til enn sminke, kjole og en "følelse" for å bli kvinne. Med et tredje kjønn kan disse høre til et sted, få egne kjønnsnøytrale garderober og idrettsklasser og så kan vi som er født kvinne være trygge på at vi får ha våre rettigheter som kvinner i fred. Det er ihvertfall mine umiddelbare tanker, men er åpen for å ta feil. 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 22. februar 2023 #9 Del Skrevet 22. februar 2023 Det går fint å innføre 3. kjønn dersom man i realiteten er det. Altså man drar ned buksa og det er hverken mann eller kvinne. Altså det er ikke noe man kan identifiserer seg til, men noe man FAKTISK ER. Ellers så blir det et rent løgn. Vil gjerne leve i et samfunn med en objektiv sannhet og ikke "din sannhet" eller "min sannhet". Blir et helvete sirkus dersom vi mangler en felles objektiv sannhet og språk. Det er også helt meningløs å fungere sammen når man møter opp på et hesteløp hvor alle tar med seg sin egen definisjon av hest. Uten en felles ide, da kan vi gjerne like godt rive ned sivilisasjonen og dra til skogen og opprette hver vår egen stamme med vår egen univers. 23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beelzebub Skrevet 22. februar 2023 #10 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Så lenge det ikke stopper meg fra å definere meg som kvinne så jeg kan gruse alle i kvinnesjakk, kjenner jeg at jeg gir litt beng i det her. Uansett tror jeg ikke løsningen med "et tredje kjønn", som skal sope opp alle de resterende 147 kjønnsidentitetene i en og samme bolk, kommer til å være woke nok for de wokeste av de woke. Endret 22. februar 2023 av Beelzebub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 22. februar 2023 #11 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) On 2/22/2023 at 9:07 PM, Beelzebub said: Så lenge det ikke stopper meg fra å definere meg som kvinne så jeg kan gruse alle i kvinnesjakk, kjenner jeg at jeg gir litt beng i det her. Uansett tror jeg ikke løsningen med "et tredje kjønn", som skal sope opp alle de resterende 147 kjønnsidentitetene i en og samme bolk, kommer til å være woke nok for de wokeste av de woke. Akkurat, det blir en floodgate å innføre 4., 5. og 149. kjønn. Endret 24. august 2023 av Btw 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 22. februar 2023 #12 Del Skrevet 22. februar 2023 3 hours ago, MyMichelle said: Akkurat vi har ikke behov for det. Men en minoritet har det. Så spørs det hva menneskerettighetene sier. Norge har jo undertegnet mange konvensjoner. Hvor mange er det egentlig som identifiserer seg som hen? Det er snakk om en ganske liten del av befolkningen, men den lille delen roper fader så høyt om at de føler seg krenket. Det er aldri snakk om at de skal tilpasse seg samfunnet, men at samfunnet skal tilpasse seg de. Egoisme er det, rett og slett. 24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 22. februar 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 22. februar 2023 Vixella skrev (13 minutter siden): Hvor mange er det egentlig som identifiserer seg som hen? Det er snakk om en ganske liten del av befolkningen, men den lille delen roper fader så høyt om at de føler seg krenket. Det er aldri snakk om at de skal tilpasse seg samfunnet, men at samfunnet skal tilpasse seg de. Egoisme er det, rett og slett. Ingen aning om hvor mange de er. Det kan vel også være flytende, at de bytter etterhvert. De som er mange, særlig i noen andre land, er wokebevegelsen. Mange av dem nekter jo å høre på folk som ikke er enige med dem. Mangfold betyr å være enig med dem… 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. februar 2023 #14 Del Skrevet 22. februar 2023 Kan dere som er tilhengere av et tredje juridisk kjønn, forklare meg hva nøyaktig man mener å oppnå med dette? Noen jurister her som kan komme med innspill? For jussen i dag skiller mellom kjønnene, la oss se, det er vel gjerne i forbindelse med barnefødsler og ting tilknyttet dette - svangerskaps- og foreldrepermisjon og denslags. Så er det verneplikt for menn men frivillig for kvinner, selv om det vel i praksis er frivillig for begge kjønn. Så er det vel fortsatt slik at førstefødte gutt arver tronen (Et lite sidespor i den forbindelse: Om Märtha skifter juridisk kjønn, vil hun da kunne gjøre krav på tronen? Hun er jo eldst.) Flere? Hvordan tenker man at man bør forholde seg til dette tredje kjønnet i disse sakene? Og hva er begrunnelsen? 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 22. februar 2023 #15 Del Skrevet 22. februar 2023 Hørte nettopp på dagens Dagsnytt 18. Der var det snakk om å fjerne han/hun/hans/hennes. Og erstatte det med kjønnsnøytrale pronomen. Det er jo galskap!! Galskap å i det hele tatt tenke tanken! 25 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 22. februar 2023 #16 Del Skrevet 22. februar 2023 Hannah80 skrev (På 22.2.2023 den 23.39): Hørte nettopp på dagens Dagsnytt 18. Der var det snakk om å fjerne han/hun/hans/hennes. Og erstatte det med kjønnsnøytrale pronomen. Det er jo galskap!! Galskap å i det hele tatt tenke tanken! Mon tro om jeg nå skal identifisere meg som usynlig <_< Jeg ble født synlig, men nå ser jeg på meg som transparent. Mine foretrukne pronomen er hvem/hvor. 21 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 22. februar 2023 #17 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Sensur av Roald Dahls bøker i UK er også galskap. https://www.dagbladet.no/studio/kjendisstudio/668?post=124567 Jeg kan bare ikke stole på at disse nutcase elitene skal redde oss fra virkelige problemer som krig og energikrise. Hannah80 skrev (På 22.2.2023 den 23.39): Hørte nettopp på dagens Dagsnytt 18. Der var det snakk om å fjerne han/hun/hans/hennes. Og erstatte det med kjønnsnøytrale pronomen. Det er jo galskap!! Galskap å i det hele tatt tenke tanken! Det skal søren meg være en folkeavstemming på det og ikke som det har vært med den snik lov endringen hvor krav for operasjon faller bort ved bytting av juridisk kjønn som ble innført i 2016. Er så trøtt av alt dette tilrettelegging av samfunnet for mentalt forvirret folk. Endret 22. februar 2023 av Btw 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. februar 2023 #18 Del Skrevet 22. februar 2023 Enda en tulling skrev (35 minutter siden): Kan dere som er tilhengere av et tredje juridisk kjønn, forklare meg hva nøyaktig man mener å oppnå med dette? Noen jurister her som kan komme med innspill? For jussen i dag skiller mellom kjønnene, la oss se, det er vel gjerne i forbindelse med barnefødsler og ting tilknyttet dette - svangerskaps- og foreldrepermisjon og denslags. Så er det verneplikt for menn men frivillig for kvinner, selv om det vel i praksis er frivillig for begge kjønn. Så er det vel fortsatt slik at førstefødte gutt arver tronen (Et lite sidespor i den forbindelse: Om Märtha skifter juridisk kjønn, vil hun da kunne gjøre krav på tronen? Hun er jo eldst.) Flere? Hvordan tenker man at man bør forholde seg til dette tredje kjønnet i disse sakene? Og hva er begrunnelsen? Det er verneplikt for begge kjønn nå, og førstefødte arver tronen uavhengig av kjønn. Ingrid Alexandra er tronarving etter Håkon. Foreldrepermisjon skiller vel heller ikke på kjønn lenger? Mor og far (eller medmor) har vel like lang permisjon og står fritt til å dele den siste tredjedelen som det passer best. Samme gjelder vel da også om to menn adopterer eller benytter surrogatmor. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 22. februar 2023 #19 Del Skrevet 22. februar 2023 Hannah80 skrev (20 minutter siden): Hørte nettopp på dagens Dagsnytt 18. Der var det snakk om å fjerne han/hun/hans/hennes. Og erstatte det med kjønnsnøytrale pronomen. Det er jo galskap!! Galskap å i det hele tatt tenke tanken! Hørte på dette nå. Hvordan skal samfunnet fungere fremover? Skal den mannlige samboeren min få sms hvert andre år fra legen for å minne ham på å ta celleprøve, just in case? Skal jeg få brev i posten når jeg bikker 50 om at jeg må ta endoskopi, fordi de ikke vet om jeg er mann eller kvinne? Skal alle garderober og sport og fengsler være kjønnsnøytralt? Bare fordi en liten forvirra gruppe med lilla hår og piercing i leppa ikke skal føle seg utenfor? Gidder ikke. Men tror ikke dette får gjennomslag. Kjenner ingen som hadde stilt seg bak dette. 22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 22. februar 2023 #20 Del Skrevet 22. februar 2023 Vixella skrev (På 22.2.2023 den 18.20): Jeg synes ikke at loven skal endres på grunn av følelser. Biologisk sett er man enten kvinne eller mann. Ser ikke behovet for å komplisere det noe ytterligere. CAPS LOCK skrev (På 22.2.2023 den 18.22): Det finnes bare to kjønn, så hva skal vi med et tredje juridisk kjønn? Et tredje juridisk kjønn kunne være veldig greit slik lovverket er nå. Ikke bare for transpersoner og ikke-binære, men også for mennesker som, av sikkerhetsmessige årsaker, trenger nytt personnummer, men ikke får det innvilget uten å endre juridisk kjønn. Slik lovverket er i dag kan enhver ringe inn til Skatteetaten og be om å få ut adresseopplysninger for åpne adresser. Skatteetaten har, på nåværende tidspunkt, ingen andre løsninger enn åpen adresse (som ikke er taushetsbelagt), uten fast bosted (som gjør at man mister rettigheter som norsk statsborger), eller politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få). Hvis en person endrer juridisk fornavn og etternavn, kan en voldsutøver eller overgriper be om å få ut tidligere navnehistorikk. Kun hvis man endrer personnummer kan det være litt vanskeligere å få ut informasjonen, da personnummeret har høyere vern. Men for å endre personnummer må man enten få politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få), eller endre juridisk kjønn. Ja, jeg har vurdert å endre juridisk kjønn. Ikke fordi jeg er trans eller ikke-binær, men fordi jeg da hadde fått nytt personnummer. Å endre kjønn til mann ville vært veldig unaturlig, da jeg alltid har vært kvinne. Et nøytralt kjønn hadde vært mindre drastisk enn å endre juridisk kjønn fra kvinne til mann. Skatteetaten har ingen løsninger på dette problemet. De antar at alle som trenger beskyttelse får kode 6, 7 eller fiktiv identitet, men slik er det ikke. Det er vanskelig å få hvis de straffbare forholdene går tilbake i tid, for eksempel. Når systemet er slik det er, er jeg for en tredje kjønnskategori. Det hadde gjort det lettere for personer som trenger beskyttelse å få beskyttelse, uten å måtte gå til det drastiske steget å endre juridisk kjønn fra MTF eller FTM for å få lov til å endre personnummer. Evt bør det bli lettere å få nytt personnummer, og Skatteetaten bør også gå tilbake til slik det var før 2017, hvor adresseopplysninger på daværende tidspunkt var taushetsbelagte. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå