Gå til innhold

Rentene skal øke mer - FOR et sjokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvor høyt er det sannsynlig at renta havner på til slutt da? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Det er det vel ingen som vet. Men det som er sikkert, er at det grønne skiftet ikke er tjent med å ha land hvor folk har så eksepsjonelt god råd at de har flere kommoder og skap som tyter over av klær, barn som har hundrevis av leker, folk som bytter ut TV og telefon annenhvert år og som flyr på utenlandsferier opptil flere ganger i året. Som har hytter på størrelse med eneboliger og som har så god råd og så dårlig planleggingsevne at de kaster 42 kilo mat i året (hver nordmann kaster nettopp 42 kg mat i snitt per år). Jeg mener altså at det er positivt at vi alle får dårligere råd, da det er en enorm miljøgevinst i det.

Anonymkode: 94443...c49

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det vel ingen som vet. Men det som er sikkert, er at det grønne skiftet ikke er tjent med å ha land hvor folk har så eksepsjonelt god råd at de har flere kommoder og skap som tyter over av klær, barn som har hundrevis av leker, folk som bytter ut TV og telefon annenhvert år og som flyr på utenlandsferier opptil flere ganger i året. Som har hytter på størrelse med eneboliger og som har så god råd og så dårlig planleggingsevne at de kaster 42 kilo mat i året (hver nordmann kaster nettopp 42 kg mat i snitt per år). Jeg mener altså at det er positivt at vi alle får dårligere råd, da det er en enorm miljøgevinst i det.

Anonymkode: 94443...c49

... For ikke å snakke om at dagens barn, ungdom og unge voksne er eksepsjonelt bortskjemte. Mennesker har godt av å ikke leve i overflod. 70 % av Norges voksne befolkning er f eks overvektig. Jeg vokste opp på 80-tallet, hvor somrene blir tilbragt i telt og campingvogn, og hvor det ikke var krise om sofaen ikke matchet kjøkkenbordet. Det var helt klart en MYE enklere tid, og ikke bare pga at SoMe ikke fantes.

Anonymkode: 94443...c49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Boliglån 15% og billån 20% neste år

Anonymkode: e29bc...a1d

Annenhver bil på motorveien er en diger Tesla eller Audi. Folk har sjukt godt av å nedskalere.

Anonymkode: 94443...c49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om du lever på grensen økonomisk bør du binde renta. De som tok gode fastrentetilbud gjorde det i nov/des i fjor. Du er litt sent ute. 

Anonymkode: d9e35...e80

dette sliter jeg med å forstå. For alle sier dette. Om renta skal opp til 8 +++ og BLI DER som folk her sier, hvordan kan det IKKE være bedre å binde renten til 4,3 ?? Kan noen forklare?

Anonymkode: 20cf9...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette sliter jeg med å forstå. For alle sier dette. Om renta skal opp til 8 +++ og BLI DER som folk her sier, hvordan kan det IKKE være bedre å binde renten til 4,3 ?? Kan noen forklare?

Anonymkode: 20cf9...341

De er nok misunnelig på noen av oss som har husbanklån med fastrente 20 år til rett under 3%.

Anonymkode: ba2a3...73f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er nok misunnelig på noen av oss som har husbanklån med fastrente 20 år til rett under 3%.

Anonymkode: ba2a3...73f

Rett under 2%, takk😎

Anonymkode: 55fa0...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er nok misunnelig på noen av oss som har husbanklån med fastrente 20 år til rett under 3%.

Anonymkode: ba2a3...73f

Har den på 2% jeg 😀

Men uansett, har en ikke økonomi til renteøkning så burde en jo binde den. Hvor lenge blir et helt annet spørsmål. Var enklere da jeg bandt den selv, for da var det så å si ingenting å tape på det. Det var grunnen for at vi bandt den, samt at økonomien ikke hadde vært så grei hvis renta skjøt i været. Da kunne vi ha stått uten bolig. Vi var jo klar over at renta skulle øke, korona rentene kunne ikke vare evig. En 8% rente i lengden hadde vi i alle fall slitt med.

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har den på 2% jeg 😀

Men uansett, har en ikke økonomi til renteøkning så burde en jo binde den. Hvor lenge blir et helt annet spørsmål. Var enklere da jeg bandt den selv, for da var det så å si ingenting å tape på det. Det var grunnen for at vi bandt den, samt at økonomien ikke hadde vært så grei hvis renta skjøt i været. Da kunne vi ha stått uten bolig. Vi var jo klar over at renta skulle øke, korona rentene kunne ikke vare evig. En 8% rente i lengden hadde vi i alle fall slitt med.

Anonymkode: 33ed1...79a

Er meget fornøyd med min fastrente, liker forutsigbarhet. Dessuten hvis jeg hadde fått resterende sum jeg har i lån inn på konto i morgen, så hadde jeg ihvertfall ikke nedbetalt lånet. De pengene hadde gått til oppgradering av huset.

Anonymkode: ba2a3...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Historisk høy inflasjon er virkelig en konspirasjonsteori for høy rente…

Anonymkode: d9e35...e80

Det var ikke det du sa. 

Anonymkode: 90f70...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! 

Inflasjonen spiser opp lånet mitt. 

Lønnsøkningene som kommer holder godt følge med lånerenta..

Om ti år er lånet mitt 1.5 million, men det er lønninga mi også! 

Anonymkode: 59125...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er meget fornøyd med min fastrente, liker forutsigbarhet. Dessuten hvis jeg hadde fått resterende sum jeg har i lån inn på konto i morgen, så hadde jeg ihvertfall ikke nedbetalt lånet. De pengene hadde gått til oppgradering av huset.

Anonymkode: ba2a3...73f

Ja, det er jo ingen grunn til at en ikke skal være fornøyd med en slik rente. Hadde heller ikke nedbetalt lånet og gjort det samme som deg.

En ting må en jo si, en traff på rett når en bandt renta. Med tanke på korona, krig, inflasjon osv. Var heldige der. Det er mer synd på de som skal ut på boligmarkedet i dag, de sliter.

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er meget fornøyd med min fastrente, liker forutsigbarhet. Dessuten hvis jeg hadde fått resterende sum jeg har i lån inn på konto i morgen, så hadde jeg ihvertfall ikke nedbetalt lånet. De pengene hadde gått til oppgradering av huset.

Anonymkode: ba2a3...73f

Hadde fastrenta nå kommet opp på 8% og jeg hadde fått tilsvarende sum av boliglånet på konto, da hadde jeg selvsagt betalt hele summen, og brukt de 900 000 kronene (minus skatt) en «tjener» (underkurs) på oppgradering av boligen. 

Anonymkode: 33ed1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det er jo ingen grunn til at en ikke skal være fornøyd med en slik rente. Hadde heller ikke nedbetalt lånet og gjort det samme som deg.

En ting må en jo si, en traff på rett når en bandt renta. Med tanke på korona, krig, inflasjon osv. Var heldige der. Det er mer synd på de som skal ut på boligmarkedet i dag, de sliter.

Anonymkode: 33ed1...79a

hvorfor sliter de mer enn andre...?

Anonymkode: 20cf9...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvorfor sliter de mer enn andre...?

Anonymkode: 20cf9...341

Samme inntekt og høyere rente? Hva er dine tanker om det?

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Flott! 

Inflasjonen spiser opp lånet mitt. 

Lønnsøkningene som kommer holder godt følge med lånerenta..

Om ti år er lånet mitt 1.5 million, men det er lønninga mi også! 

Anonymkode: 59125...7b1

Kan du forklare dette nærmere? Skjønner ikke helt hvordan lånet blir mindre?

Anonymkode: bfb23...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styringsrenta vil i slutten av mars øke til 3.25%. 

Ifølge finansportalen.no har  mange banker allerede tatt høgde for dette, og økt renta på innskot / sparing til 4 %. 

Fortsatt er det eit stykke igjenn til en utlånsrente på 15-16% som vi hadde på 70 talet., med  H-3 strøm-tariff  som lå på omlag 0.60 pr. kw, og  overforbruk utover 3 kw kunne bli en dyr fornøyelse.   Wattmeteret var montert godt syneleg på veggen v/ komfyren så ein fekk følge med  på strømforbruket, og  nødv, oppholdsrom fekk oppvarming.  Termostat penleovner var det ingen som hadde hørt noe om før på 90 talet.

Det var ingen som hadde råd til ny bil, bobil, og flere turer til syden etter at de hadde flyttet inn i nytt hus. Da var det norgesferie med bruktbilen, og  teltet, luftmadrassen. og soveposen  oppe på  takgrinda, og  med ein barneflokk i baksetet på bilen som knapt hadde sikkerhetsbelter.  Det var på den tiden hele familien reiste samlet på ferie, og mate  blei lagd  på primuser, og matlukte lå som eit tykt teppe over campingplassene. Alle femiliemedl. hadde sine faste oppgaver når teltet skulle opp / ned, og vann skulle hentes i den utendørs vannspringen,.

Vinterferie, og høstferie var det ingen som hadde hørt noko om,men i slutten av september var det 3-4 dager potetferie, og barna måtte stå i potetåkerene rundt om på gårdene.

Er glad for at vi som barn , og etterhvert våre barn fekk ta del i desse opplevelsene.  Forsøker ikkje herved å tegne eit bilde av mye var bedre før, men vi har mistet noen verdier på vei til økt rikdom, velferd som mange savner idag. 

Anonymkode: 90df6...802

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samme inntekt og høyere rente? Hva er dine tanker om det?

Anonymkode: 33ed1...79a

men det er jo det samme for de som allerede er i boligmarkedet?

Anonymkode: 20cf9...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2023 at 1:11 PM, Bombasi said:

Er ikke sjokkert i det hele tatt. 

Tror nok at vi vil få minst 2 rentehevinger til i år, og kanskje så mye som 4 til hvis ikke folk kniper igjen pengboka snart. 

Det er ikke så lett å knipe igjen når utgiftene på det meste som trengs i hverdagen har økt bortimot 20% i snitt på et drøyt år. Da må man jo bare bruke det man har. Kjøpekraften i Norge har dessuten allerede falt som en stein målt mot sammenlignbare land i flere år pga. vestens desidert minst stabile valuta.

Anonymkode: 908da...f40

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan du forklare dette nærmere? Skjønner ikke helt hvordan lånet blir mindre?

Anonymkode: bfb23...8a1

Lånet mitt betales jo ned av meg  og om ti år tjener jeg veldig mye mer penger enn i dag pga lønnsøkninger. Men lånet har ikke vokst noe, og min betalingsevne er blitt mye bedre.

om ti år er lånet mitt omtrent det samme som jeg vil ha i inntekter. Det er det ikke nå.

Om du låner 2 millioner nå, så er det ganske lite penger om 10 år. 


 

Anonymkode: 59125...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er det vel ingen som vet. Men det som er sikkert, er at det grønne skiftet ikke er tjent med å ha land hvor folk har så eksepsjonelt god råd at de har flere kommoder og skap som tyter over av klær, barn som har hundrevis av leker, folk som bytter ut TV og telefon annenhvert år og som flyr på utenlandsferier opptil flere ganger i året. Som har hytter på størrelse med eneboliger og som har så god råd og så dårlig planleggingsevne at de kaster 42 kilo mat i året (hver nordmann kaster nettopp 42 kg mat i snitt per år). Jeg mener altså at det er positivt at vi alle får dårligere råd, da det er en enorm miljøgevinst i det.

Anonymkode: 94443...c49

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din.

Litt om meg: akademiker, ok lønn, alenemor og aleneforsørger, eier egen leilighet (bandt renta i fjor på 2,5), har ikke bil, låner foreldrene mine sin hytte i blant, har sykkel, drar en tur til Danmark/Sverige på sommeren, ellers stort sett på hytta til foreldrene som er nøktern. 
Har en liten buffer, og fond til barnet mitt. 

Likevel har jeg fått fa*ns så dårlig råd, selv om det meste kjøpes brukt, og planlegger alle innkjøp, samt storhandler mat - fryser ned og planlegger meny for hele uka. Kaster minimalt, ingen sydenturer. Telefonene våre er gamle, har ikke tv og kommoder/skap flyter ikke over. Dette gjelder mange jeg kjenner. 
 

Hvem er du til å sitte å prate om det grønne skiftet til folk som sliter med å overleve? Og hvem omgås du - som har en slik livsstil? 

Anonymkode: 51931...1f0

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...