Gå til innhold

Leger og arbeidsbelastning - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er veldig rart å gå en retning bare for å "kjempe for rettighetene". 

Som 19-åring viste jeg at både medisin og sykepleie var helt feil for meg. Både på grunn av nattevakter, men også dette å jobbe med mennesker på den måten. 

Og jeg visste at retningen jeg valgte ofte førte til en høy arbeidsbelastning, men også garantert fri i jul og vanlige ferier, og mye fleksibilitet. 

Anonymkode: f4076...fa6

Ingen går medisinstudiet bare for å kjempe for rettighetene. De går der fordi de er interessert i faget. Om de finner seg en retning innen medisinen der arbeidsvilkårene ikke er helt som de burde være er det på sin plass å kjempe for rettighetene. Alle sykehusleger er inneforstått med at de må jobbe ubekvemme arbeidstider, det de ønsker er å kunne ha rammene til å utøve forsvarlig arbeid og en lønn som kompenserer det.

Anonymkode: 9422c...7e6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo blant annet fordi legeforeningene har ønsket at så få leger som mulig utdannes, slik at de kan nærmest drive utpressing for å få så ekstremt høye lønninger som mulig.

og da «må» de legene som er jobbe masse overtid, mer enn andre yrker har lov til, så legene får cashet inn så mye penger på overtid etc som mulig.

Grådig og kynisk, og kun for å skaffe leger mest mulig penger. Det er ikke til pasientens beste i alle fall.

Anonymkode: e43e8...bfa

Ekstremt høye lønninger? Lønnsstigen til sykehusleger stopper på overlege, dvs ca 6-8 år etter studiene. Ingen ansiennitet eller flere lønnstrinn over det, da er det individuelle tillegg.

Overlegelønn er ca 850-900,- , og det er inkludert 2,5 time mer i uka enn andre innen helse. Så hvis man skal sammenligne med sykepleierlønn må man huske å regne inn de 2,5 timene. All lønn over det er for overtid og vakt. Helligdagstillegg og helgetillegg er ingen selvfølge. Noen lokale avtaler har det, andre ikke. 

Så når du hører om de lokale sykehuslegene som tjener 1 mill +, så vil det si at de har jobbet mye overtid og ubekvem tid for de pengene...

Anonymkode: 30c94...862

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen går medisinstudiet bare for å kjempe for rettighetene. De går der fordi de er interessert i faget. Om de finner seg en retning innen medisinen der arbeidsvilkårene ikke er helt som de burde være er det på sin plass å kjempe for rettighetene. Alle sykehusleger er inneforstått med at de må jobbe ubekvemme arbeidstider, det de ønsker er å kunne ha rammene til å utøve forsvarlig arbeid og en lønn som kompenserer det.

Mannen har jevnt over tjent 1mill (nyutdannet) til nå over 2 mill i året. Jeg regner med at andre leger ligger ganske likt. Og vi synes som sagt ikke belastningen er så stor, heller ikke som LIS. Han har også en gullkantet pensjonsavtale sett mot mim minimumsavtale i det private. 

Da ser jeg ikke hva man har å klage over når det kommer til lønn? 

Og er arbeidstiden et problem kan man jo bare velge post dok og en akademisk karriere, og spe litt på med legevakt. 

Problemet er at leger ikke er villig til å gå ned i lønn, de vil bare jobbe mindre. 

Skrevet

Ekstremt høye lønninger? Lønnsstigen til sykehusleger stopper på overlege, dvs ca 6-8 år etter studiene. Ingen ansiennitet eller flere lønnstrinn over det, da er det individuelle tillegg.

Overlegelønn er ca 850-900,- , og det er inkludert 2,5 time mer i uka enn andre innen helse. Så hvis man skal sammenligne med sykepleierlønn må man huske å regne inn de 2,5 timene. All lønn over det er for overtid og vakt. Helligdagstillegg og helgetillegg er ingen selvfølge. Noen lokale avtaler har det, andre ikke. 

Så når du hører om de lokale sykehuslegene som tjener 1 mill +, så vil det si at de har jobbet mye overtid og ubekvem tid for de pengene...

Anonymkode: 30c94...862

Du glemmer å regne inn hyppige vakansvakter som gir et femsifret beløp på noen timers jobb. Den hinsides kompensasjonen man får for ekstra legevakt. Og en rekke andre tillegg som faktisk er en selvfølge for det store flertallet, selv om du her klarer å vri det slik at det er sjeldent. 

Skrevet

Tror ikke at fagforeningen deres har gjort noen god jobb.
De har fokusert mer på hva man får betalt enn på at man skal kunne ha et liv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan du si, men kan det tenkes at folk har lyst til å jobbe innen yrket, men bare med bedre arbeidsvilkår? Er ikke det verdt å kjempe for? Som sagt finnes legestillinger med bedre arbeidsvilkår, særlig o det private markedet. Det er en av hovedgrunnen til at vårt offentlige helsevesen er på god fart mot stupet.

Da får man være forberedt på at man må drive med idealisme og politisk kamp. Og det tviler jeg på at folk flest er interessert i, så kanskje greit å gjøre research først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at leger ikke er villig til å gå ned i lønn, de vil bare jobbe mindre. 

Jeg vil tro det er litt for mange som tenker at leger i Norge lønnes som leger i USA.

• Liker 3
Skrevet
Reign skrev (2 minutter siden):

Jeg vil tro det er litt for mange som tenker at leger i Norge lønnes som leger i USA.

Jeg tjener ganske godt i det private næringsliv. Men mannen som jobber i det offentlige..... de hiver jo penger etter han. Mens alle andre yrkesgrupper i det private er lønnstapere. 

Så tråden består nok av leger som vil melke dette enda mer. Eller folk som føler for enda mer skjevdeling av offentlige midler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Løft blikket litt, selvfølgelig finnes det leger som har bedre work-life balance, men for veldig mange leger krever jobben alt for mye!

Jeg er uenig i den over som sa at leger bli mer hørt enn sykepleiere. Når leger gikk ut i streik var det ikke mye støtte å få, folk synes de er sytete og uansett tjener så godt. Noe leger ikke gjør i forhold til arbeidsmenge og ansvar. Sykehusleger jobber ofte gjennomsnittlig 45 timer i uken, mot sykepleiere i turnus sine 35,5 timer. Vakttilegget er og høytidstillegg enda mindre siden det er «bakt inn i grunnlønn». På helligdager er det ikke uvanlig at sykepleiere tjener mer pr time enn leger, det er ganske sykt.

Dere tjener summa summarum MYE mer en sykepleiere. Husker at vi så på skattelister på jobb når de var åpne tidligere og sjekket oss kontra assistentlegene som de het da. Dette var på en kirurgisk avdeling i OUS med høy arbeidsbelastning og er tilbake i 2006, men da lå ass. legene på 1,3 til 2 mill i lønn. Men den av oss som jobbet ekstremt mye ekstra lå på 600 000,- på max. Da var vi unge og single og jobbet mye overtid og dobbelt. Var ikke i nærheten engang. 

Anonymkode: 9334f...017

• Liker 1
Skrevet

Siden alle sammen tror at leger tjener så godt så kan dere søke på https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/

Dette stemmer helt med min grunnlønn. Standard er 40 timers arbeidsuke. Vakter gir ikke annen timelønn. Er snakk om et par kroner ekstra etter kl 00:00 på natt. Uforutsette vakter, altså vakter i tillegg til oppsatt turnus lønnes annerledes, samme med overtidsbetaling. Så følger man sin turnus med faste dagvakter, helgevakter, nattevakter så er denne årslønnen riktig. Det står selvfølgelig oppgitt lønn før skatt er trukket

hilsen

Lege i spesialisering 

Anonymkode: abcf7...f3a

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden alle sammen tror at leger tjener så godt så kan dere søke på https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/

Dette stemmer helt med min grunnlønn. Standard er 40 timers arbeidsuke. Vakter gir ikke annen timelønn. Er snakk om et par kroner ekstra etter kl 00:00 på natt. Uforutsette vakter, altså vakter i tillegg til oppsatt turnus lønnes annerledes, samme med overtidsbetaling. Så følger man sin turnus med faste dagvakter, helgevakter, nattevakter så er denne årslønnen riktig. Det står selvfølgelig oppgitt lønn før skatt er trukket

hilsen

Lege i spesialisering 

Anonymkode: abcf7...f3a

Og du jobber deg opp mot å bli overlege. Med bakvakt, ingen legevakt, ekstra ferieuke, overlegepermisjon, og mer frihet.

Akkurat som det for meg i det private næringsliv innebar å gå inn med en latterlig lav grunnlønn, og høy overtidsbelastning som man riktignok kunne tjene godt på.

Slik er det å være i et høytlønnet yrke, de første årene krever litt mer. 

Og i motsetning av meg tjente faktisk mannen over millionen fra start. (selv om jeg aldri ville byttet sene kvelder mot netter/helg) 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min kommune har de gjort om stillingene til kommunale stillinger fordi tre leger truet med å slutte hvis ikke de fikk jobbe kommunalt og det sto flere ubesatte stillinger som ikke fikk søkere. Nå som de blir omgjort kommer legene for å jobbe.

Anonymkode: 511ce...673

Fantastisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen har jevnt over tjent 1mill (nyutdannet) til nå over 2 mill i året. Jeg regner med at andre leger ligger ganske likt. Og vi synes som sagt ikke belastningen er så stor, heller ikke som LIS. Han har også en gullkantet pensjonsavtale sett mot mim minimumsavtale i det private. 

Da ser jeg ikke hva man har å klage over når det kommer til lønn? 

Og er arbeidstiden et problem kan man jo bare velge post dok og en akademisk karriere, og spe litt på med legevakt. 

Da har han hatt utrolig mange vakansvakter, siden han er overlege nå regner jeg med at det var minst 8 år siden han var ferdig, grunnlønna da var vel knappe 600.000. Jeg var utdannet i 2011 og nådde millionen først 4 år senere med MYE ekstrajobbing. Og akademiske stillinger er ikke nødvendigvis så lette å få. For post doc stilling må man nødvendigvis ha doktorgrad, og de stillingene er i hvertfall vanskelige å få (samt utrolig lavtlønnet om det er ved universitetene). Selv om du har en mann som er lege vet du ikke helt hva du snakker om. 

• Liker 4
Skrevet

Dere tjener summa summarum MYE mer en sykepleiere. Husker at vi så på skattelister på jobb når de var åpne tidligere og sjekket oss kontra assistentlegene som de het da. Dette var på en kirurgisk avdeling i OUS med høy arbeidsbelastning og er tilbake i 2006, men da lå ass. legene på 1,3 til 2 mill i lønn. Men den av oss som jobbet ekstremt mye ekstra lå på 600 000,- på max. Da var vi unge og single og jobbet mye overtid og dobbelt. Var ikke i nærheten engang. 

Så klart tjener vi mer i kroner og øre når vi jobber nesten 30% flere timer i uka. Det er og rimelig at vi får igjen for lang utdannelse og stort ansvar. Den legelønna tviler jeg på var vanlig i 2006, da må de ha jobbet mye legevakt, se svaret mitt over.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da har han hatt utrolig mange vakansvakter, siden han er overlege nå regner jeg med at det var minst 8 år siden han var ferdig, grunnlønna da var vel knappe 600.000. Jeg var utdannet i 2011 og nådde millionen først 4 år senere med MYE ekstrajobbing. Og akademiske stillinger er ikke nødvendigvis så lette å få. For post doc stilling må man nødvendigvis ha doktorgrad, og de stillingene er i hvertfall vanskelige å få (samt utrolig lavtlønnet om det er ved universitetene). Selv om du har en mann som er lege vet du ikke helt hva du snakker om. 

Nei, grunnlønna var nok godt under 500.000,-, den er jo ikke 600.000 nå engang..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så klart tjener vi mer i kroner og øre når vi jobber nesten 30% flere timer i uka. Det er og rimelig at vi får igjen for lang utdannelse og stort ansvar. Den legelønna tviler jeg på var vanlig i 2006, da må de ha jobbet mye legevakt, se svaret mitt over.

Ingen legevakt. Dette var på et av sykehusene i OUS før sammenslåingen og de jobbet mye, men det gjorde en del av sykepleierene også. dere tjener svært godt på vakante vakter og har god mulighet til å tjene over millionen etter noen år. 

Grunnlønnen for en spesialsykepleier i 2022 etter full ansiennitet er 602 000,- uten tillegg. For å bli spesialsykepleier så har man en master på 5 år. Samt lang arbeidserfaring og ansvar. 

Så jo dere ligger langt over sykepleierene og tjener svært godt på vakant vakter. Dere kan også jobbe dere opp til fleksibilitet og bakvakter som overleger. Sykepleiere har helt rigide arbeidstider og turnuser og må «harmoniseres» slik at du behandles likt i forhold til turnus om du har jobbet i 1 år eller 30 år. 

Det er uansett urimelig å sammenligne disse to yrkesgruppene. Men du begynte. Jeg støtter dere i at dere kan ha et helt ekstremt arbeidspress på kirurgiske avdelinger under spesialisering. Men å si at sykepleiere tjener godt er rett og slett feil. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"Du vet ikke hva du snakker om" som hovedpoeng (Naversete)?  Da er man mulig ikke så velartikulert i forhandlinger om lønn/stilling heller.

Uansett.

Utdannet tidlig 2000 tall. Ekstrajobbing, ja. Men ikke "ekstremt". Det er faktisk et begrep jeg først har hørt fra legene (og andre akademikere) de siste årene. Som tror at utdannelsen i seg selv både kvalifiserer til rolige dager, behagelige arbeidsdager, og høy lønn. 

Og man må ikke "nødvendigvis" ha doktorgrad. Man må ha doktorgrad før man går på post-doc. Og de er jo "lavtlønnet" (kun ca 700 000 i året).

Gratulerer med å illustrere hele poenget mitt i denne tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

"Du vet ikke hva du snakker om" som hovedpoeng (Naversete)?  Da er man mulig ikke så velartikulert i forhandlinger om lønn/stilling heller.

Uansett.

Utdannet tidlig 2000 tall. Ekstrajobbing, ja. Men ikke "ekstremt". Det er faktisk et begrep jeg først har hørt fra legene (og andre akademikere) de siste årene. Som tror at utdannelsen i seg selv både kvalifiserer til rolige dager, behagelige arbeidsdager, og høy lønn. 

Og man må ikke "nødvendigvis" ha doktorgrad. Man må ha doktorgrad før man går på post-doc. Og de er jo "lavtlønnet" (kun ca 700 000 i året).

Gratulerer med å illustrere hele poenget mitt i denne tråden. 

Om mannen din tjente en million som assistentlege på begynnelsen av 2000 tallet jobbet han mye ekstra, det er det ikke spørsmål om. Kanskje hukommelsen din spiller deg et puss?

Ikke alle har mulighet eller lyst til å jobbe ekstra, så jeg synes det er rart at du bringer opp hans lønn som en slags standard på hva leger tjener. Det skaper et feilaktig inntrykk av hva den jevne lege tjener. En gjennomsnittlig lege i spesialisering tjener ikke over millionen. Og svært få overleger på sykehus kommer opp i 2 millioner.

Nødvendigvis betyr «med nødvendighet», til info.

Stipendiatstillinger ved universitet var inntil få år siden lønnet et sted mellom 500.000 og 600.000, det er lavtlønnet for en lege.

hvilket poeng mener du jeg har illustrert?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja altså… Legeutdannelsen er 6 år + 1,5 år turnus (LIS1) + 5-6 år LIS 2-3. Hvis man skal ha noen som helst sjanse for å få overlegestilling i de store byene nå er man nesten nødt til å ha PhD i tillegg (med mindre man har gode kontakter og/eller andre verv i form av aktivitet i div organisasjoner som jo også tar mye tid ved siden av studie/jobb), så da er det 3-4 år i tillegg. Sykepleien er 3 år og kanskje to års etterutdanning. Så jeg synes ikke det gir mening å sammenligne de to yrkesgruppene overhode. For ikke å snakke om ansvar i jobben. Hvem får pasientklager? Hvem får skylda hvis pasienten dør? I Danmark var for noen år siden en case hvor legen ba sykepleier måle blodsukker, sykepleieren gjorde det ikke og pasienten døde, men likevel er det legen som fikk skylden og ble dømt fordi legen ikke hadde skrevet det i journalen eller fulgt opp på at sykepleieren gjorde jobben sin… Så ikke bare har legene ansvar for pasienten men også å følge opp på at sykepleierne gjør jobben sin…

Anonymkode: f3645...9cf

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja altså… Legeutdannelsen er 6 år + 1,5 år turnus (LIS1) + 5-6 år LIS 2-3. Hvis man skal ha noen som helst sjanse for å få overlegestilling i de store byene nå er man nesten nødt til å ha PhD i tillegg (med mindre man har gode kontakter og/eller andre verv i form av aktivitet i div organisasjoner som jo også tar mye tid ved siden av studie/jobb), så da er det 3-4 år i tillegg. Sykepleien er 3 år og kanskje to års etterutdanning. Så jeg synes ikke det gir mening å sammenligne de to yrkesgruppene overhode. For ikke å snakke om ansvar i jobben. Hvem får pasientklager? Hvem får skylda hvis pasienten dør? I Danmark var for noen år siden en case hvor legen ba sykepleier måle blodsukker, sykepleieren gjorde det ikke og pasienten døde, men likevel er det legen som fikk skylden og ble dømt fordi legen ikke hadde skrevet det i journalen eller fulgt opp på at sykepleieren gjorde jobben sin… Så ikke bare har legene ansvar for pasienten men også å følge opp på at sykepleierne gjør jobben sin…

Anonymkode: f3645...9cf

Tuller du nå eller? Hvis du tror leger passer på at vi gjør jobben vår på sykehus så vet du virkelig ikke hva du snakker om. 

Det er motsatt. Vi passer på at legene gjør det de skal og får med seg det som er viktig. Det er vi som er pasientens advokat og ser pasientene og observerer og overvåker de. Når legene kommer til visitt så er det mange ganger de ikke vet noe om pasientene. De forventer å få det servert sammen med endringene og observasjonene vi har gjort. Skjer det endringer mellom visitt er de vi som tilkaller eller konferer legen. De har ikke tid til å lese seg opp og gå igjennom alle prøvesvar derfor gjør vi det for de og rapporterer om endringer som er viktig for legen å reagere på. 

Det er også naturlig da en vakthavende lege kan ha ansvar for mange pasienter på vakttid og ikke har tid. 

Det foregikk nok ikke helt slik du beskriver i Danmark. Det er mer nærliggende å tro at det ikke ble anført i journal at pasienten hadde diabetes eller brukte Insulin eller andre diabetesmedisiner. For det er legens ansvar å føre innkomstjournal, skrive medisinkurve og så vet vi sykepleierne som er erfarne at vi må måle blodsukker. Det trenger vi ikke å bli fortalt. 

Så hvis jeg fikk inn en pasient med diabetes uten at det var journalført så ville det selvfølgelig vært vanskelig å vite at jeg skulle målt blodsukker hvis ingen viste at pasientene hadde diabetes. Hvis det hadde skjedd ville man gått tilbake å sett på journal. Hvis man da fant at det ikke var anført under tidligere sykdommer og medisiner ikke var ført i kurve så ville det helt klart gått utover legen. 

Dette blir dog en helt annen diskusjon. Det er ikke vits å rakke ned på sykepleiere for å hevde deg selv. Som jeg tidligere har skrevet så er jeg enig i at det drives rovdrift på Lislegene, spesielt i kirurgiske klinikker hvor jeg selv har erfaring. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...