colasolo Skrevet 21. februar 2023 #1 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg savner motstand mot de tåpelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de først dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel våpen?! Hva kan vi gjøre? Selv startet jeg idag med småironiske kommentarer i riks på media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det må være mer vi kan finne på? Det er slutt nå på patetiske spillet deres! 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. februar 2023 #2 Del Skrevet 21. februar 2023 Hvilke influensere med hvilke produkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beelzebub Skrevet 21. februar 2023 #3 Del Skrevet 21. februar 2023 Bare det å titulere seg som "influencer" er det ypperste av narsissisme i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilbudstøs Skrevet 21. februar 2023 #4 Del Skrevet 21. februar 2023 Som om "Influensere" er en ensartet gruppe..de promoterer jo vidt ulike livsstiler og verdier, så dette blir rett og slett litt for dumt. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 21. februar 2023 #5 Del Skrevet 21. februar 2023 Småironiske kommentarer er ikke veien å gå. Mitt forslag er at man forholder seg saklig til kvinner og menn som tjener penger på å være forbilder/påvirkere, men som viser seg å være alt annet enn det. Sånne som deg som oppfordrer til "småironiske kommentarer" blir bare gneldrete støy. Det gagner ikke saken. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 23. februar 2023 #6 Del Skrevet 23. februar 2023 Influenser. Smak på ordet. Oversett det til norsk. Påvirker. En person velger aktivt å tenke at den er så viktig, har et så interessant liv, at den gjennom sosiale medier skal påvirke hvordan andre skal leve livet sitt. Hvordan man bør se ut og hva man skal bruke penger på, slik at de selv blir rike i prosessen. De later som de er vennen din for å få deg i garnet, mens sannheten er at du bare er et middel for dem for å opprettholde sin status. De selger sjela si, privatlivet sitt, og gjerne resten av familien også. For å holde seg relevante, må de utlevere mer og mer, bli enda drøyere, og skape drama. Når de får kritikk, tar de offerrollen, og avfeier det som hat mens de gråter inn i kameraet på telefonen. Å kalle dette et yrke, er fullstendig latterlig, og jeg håper denne råtne bransjen forsvinner snart. 3 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. februar 2023 #7 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg synes vi skal være forsiktig med ordvalg her. Bruken av ordet hat for eks er veldig sterkt, og veldig personlig. Det kan fort gi et inntrykk av at man har noe mot personen og gjerne en annen (skjult) agenda. Og det kan fort misbrukes for å redusere verdien og troverdigheten av kritikken. Jeg er en stor kritiker av bransjen slik den fungerer i dag og slik påvirkere får lov til å drive bedrift. Men jeg har svært lite eller ingenting i mot enkeltpersonene som kaller seg påvirker. Så hat vil være et veldig feil ord å bruke for min del, og jeg mener vi skal være litt forsiktig med å bruke det ordet generelt sett. Påvirkere må få et regelverk de må forholde seg til, og tydelige reaksjoner/konsekvenser om de ikke klarer å forholde seg til reglene. Som for eks at det ikke skal være lov å eksponere barn og myndige som ikke har gitt sitt tydelige og aktive samtykke til det. Det bør være unntaket at foresatte skal kunne godkjenne eksponering av barn for eks, og det skal være veldig klar og god grunn til at foresatter samtykker til det. Reklame for egne tjenester og egne produkter skal merkes og mangel på å gjøre det gir utestengelse fra platformen i noen dager/uker, evnt bøter fra markedsføringsnemda. Spons skal tydelig merkes mener jeg. Det skal ikke være tvil om at når en påvirker viser frem at de bruker et produkt så skal følgeren vite at produktet har de fått sponset. Samme konsekvens som over. I tillegg mener jeg det bør bli enklere å kunne finne ut hvor følgerene til større påvirkere kommer fra. For eks om man passerer 10k følgere så kan en få opp en oversikt over verdensdel/land de er fordelt på, kjønn og gjerne alder. Dette er verktøy som finnes i dag, men som ofte koster penger. Hvorfor er dette viktig? Først og fremst for å gi en pekepinn om det er organiske følgere eller en mistenker kjøpt av følgere. For det andre gir det potensielle samarbeidspartnere/sponsorer god innsikt for å se om dette er rett påvirker for de. Men jeg hater ikke påvirkere. Men jeg er sterkt kritisk til bransjen slik den er i dag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 25. februar 2023 #8 Del Skrevet 25. februar 2023 colasolo skrev (På 21.2.2023 den 17.05): Jeg savner motstand mot de tåpelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de først dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel våpen?! Hva kan vi gjøre? Selv startet jeg idag med småironiske kommentarer i riks på media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det må være mer vi kan finne på? Det er slutt nå på patetiske spillet deres! Les tråden om Sophie Elise. Ihvertfall de sidene som er skrevet etter «posebildet». Kanskje du finner noen råd der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cancelled Skrevet 25. februar 2023 #9 Del Skrevet 25. februar 2023 Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for å være "seg selv". Følg med på dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store søstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere må gjøre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 25. februar 2023 #10 Del Skrevet 25. februar 2023 Biscuit Vælruni skrev (2 minutter siden): Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for å være "seg selv". Følg med på dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store søstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere må gjøre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til å orke irritere meg over enda flere akkurat nå. Er så glad jeg ikke er tenåring i dag! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 26. februar 2023 #11 Del Skrevet 26. februar 2023 MyMichelle skrev (På 25.2.2023 den 6.26): Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til å orke irritere meg over enda flere akkurat nå. Er så glad jeg ikke er tenåring i dag! Nummer tre er faktisk Sophie Elise … litt usikker på første bortsett fra at hun er gjennomoperert …. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 27. februar 2023 #12 Del Skrevet 27. februar 2023 Justlooking skrev (15 timer siden): Nummer tre er faktisk Sophie Elise … litt usikker på første bortsett fra at hun er gjennomoperert …. Caroline Nitter. Vært med på Ex on the beach. Har nå i det siste vært å se i festgjengen til SE. Vet ikke veldig mye om henne, men hun og ex-kjæresten reiste blandt annet til utlandet for å file ned tennene for å få kritthvite skallfasetter. Å gjøre dette med tennene sine er helt tragisk spør man meg. Nok en "skjønnhetstrend" påvirkere er med på å spre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 27. februar 2023 #13 Del Skrevet 27. februar 2023 Biscuit Vælruni skrev (På 25.2.2023 den 6.20): Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. Gjør henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen. Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for å være "seg selv". Følg med på dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store søstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere må gjøre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. Jeg hater ikke menneskene, men jeg misliker selvdiggingen og selvdyrkelsen og at de tjener penger på det. SE PÅ MEG! Se så deilig jeg er, så hvor flink jeg er til å trene, se på alle de luksuriøse reisene jeg er på takket være dere osv... Megmegmeg! Ser ikke noe positivt de over her tilfører samfunnet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 27. februar 2023 #14 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg tenker at å være «influenser» (altså blogger/innholdsskaper) kan være så mangt! Jeg følger endel influensere, men ingen som likner noe særlig på det bilde vi gjerne liker å male av influensere - overdrevent opptatt av kropp, plastiske operasjoner, festing, selge produkter osv! De skyr jeg som pesten, for det er ikke noe for meg. Synes også det er trist at de får så mye oppmerksomhet i media. Derimot kan jeg følge influensere som lager innhold om planter, hage, oppussing, bøker, slow living - eller andre ting JEG er interessert i. Jeg følger mennesker som jeg kan lære noe av, som inspirerer, som jeg synes bidrar med gode verdier og er gode forbilder. Synes det er mange som ikke fortjener det dårlige ryktet influensere har fått på grunn av enkelte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziljemor Skrevet 27. februar 2023 #15 Del Skrevet 27. februar 2023 Men….. Er det ikke lurt å skille litt på påvirkerne her? Påvirkerne kommer vel i ulike kategorier, med ulik grad av størrelse på sin kommersielle påvirker business. Noen selger livet sitt på heltid og har ingen konkrete kvaliteter de ellers bruker navnet sitt til. Andre har kanskje en form for artist/kulturarbeider-karriere, annen profesjon eller liknende, som også kanskje benyttes i some-kanalene (Fitfocus, Helsesista, Marthe Valle, Emilie Nutrition og sikkert mange flere jeg ikke kjenner til eller kommer på). De er påvirkere de også, men baserer ikke sitt virke på å bidra til økt kjøpepress, økt kroppspress, sharenting eller den «rosa glamouren» en del av de andre er mer kjent for. De lever jo også av å kommersialisere sitt navn gjennom some, med mål om å påvirke, men med innhold som er ment å opplyse, være troverdig og autentisk, filterfritt, fasadefritt, og heller bidra til å bygge opp følgere positivt. Snakkes det om psykisk helse (eller livets bølgedaler) så gjøres det ikke i en sammenheng der det kommer reklame rett etterpå. Det er ingen offentlige skandaler eller drama i forkant av nye lanseringer, og det er ofte gjort et poeng av å skille mellom den offentlige profesjonelle profilen, og det private mennesket bak (barn og øvrig familie skjermes, og man får ikke innblikk i alt av privatliv til vedkommende). Jeg tenker at påvirkere ikke nødvendigvis trenger å være negativt. Vi lever i en verden der økonomien er avhengig av kjøp og salg for å gå rundt, men det finnes mange måter å fronte dette på. Jeg vil gjerne følge flere påvirkere som bidrar til salg av lokal-produserte, kortreiste varer med høy etisk standard. Jeg vil gjerne følge påvirkere som deler kunnskap og erfaringer med gjenbruk, up-cycling og tradisjonelt håndtverk. Jeg vil gjerne følge påvirkere som i kortformat leverer innhold om hva som hjelper på livskvalitet - så fremst denne er av høy kvalitet (som egentlig vil si at jeg ønsker at fagpersoner står bak dette). Jeg ønsker påvirkere som bidrar til opplysning rundt miljøgifter i det meste av skjønnhetsproduktene som pushes på særlig kvinner i dag, og som kan bidra til å redusere overforbruk og overproduksjon av disse mengdene. Det samme gjelder klær og tilbehør som pushes i uansvarlige mengder.. Hvordan vi kommer dit? Aner ikke. En begynnelse er vel å holde på debatten som nå er startet (etter fadesen med en av NRK’s nyansettelser). At en så stor mediekanal som NRK stiller seg litt uforståelig til omfanget av kommersialiseringen av en stor påvirkerbedrift vitner om at det fortsatt mangler kunnskap om hva påvirkere egentlig er. Narrativet til mange påvirkere har fungert når de har lurt fremtidige arbeidsgivere til å tro at de fortsatt driver med «anbefalinger» av klær og produkter til «venner». Man må få det enda mer ut i verden at påvirkeren du blir kjent med på some ikke er en privatperson med åpen profil, men en som tjener som reklameplakat for annonsører og andre samarbeidspartnere. Alt som deles offentlig har en agenda på sikt. Hvis dette gjøres etisk og innafor gjeldende lovverk så er det greit nok, men opplevelsen til mange nå er at lovverk fortsatt ikke overholdes, og det er lite rom for de etiske og moralske perspektivene. Det er kanskje fordi kameraet har vært snudd i selfiemodus hos dem det gjelder i for mange år, og diskusjonen blir for mange uforståelig fordi det har vært vanlig så lenge. Og så må vi ikke glemme at det sitter et maktapparat bak enhver påvirker, som har tjent og muliggjort deres business helt siden starten - annonsørene. Alle har et ansvar i alle ledd, men så lenge lovverk ikke overholdes og ikke får konsekvenser når det brytes så vil nok mange kjøre på frem til dette endres. En liten anmerkning her og en liten bot der er noe påvirkere lett kan ta, da det gjerne genererer oppmerksomhet og litt omtale i mediene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 27. februar 2023 #16 Del Skrevet 27. februar 2023 Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest søplete «yrke» om noen år. Når alle disse gjennomopererte sjelene har blitt så gamle at ingen gidder å se på de lenger, og de må gå på Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har så mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir uføre. 😇 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 27. februar 2023 #17 Del Skrevet 27. februar 2023 missLynch skrev (6 minutter siden): Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest søplete «yrke» om noen år. Når alle disse gjennomopererte sjelene har blitt så gamle at ingen gidder å se på de lenger, og de må gå på Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har så mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir uføre. 😇 Jeg tenker du har rett. Påvirkere er forbigående. Det er den mest fordummende og unødvendige "bransjen" som noensinne har eksistert. Det kommer nok til et punkt der de rett og slett blir "ut". Får håpe de ikke blir så for- og baktunge av alle implantatene at de får alvorlige helseplager i eldre alder, eller mister evnen til å puste gjennom nesene sine. Helt vanvittig å se denne gjengen feste seg gjennom 20-årene i beste sendetid på ulik pute-TV, ingen tanker om utdanning, samfunn eller noe viktig. Kun fest, sex og operasjoner og behandlinger så alle ser like ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2023 #18 Del Skrevet 10. mars 2023 colasolo skrev (På 21.2.2023 den 17.05): Jeg savner motstand mot de tåpelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de først dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel våpen?! Hva kan vi gjøre? Selv startet jeg idag med småironiske kommentarer i riks på media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det må være mer vi kan finne på? Det er slutt nå på patetiske spillet deres! Opprett en blogg, alla bloggomtoppinfluencere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 10. mars 2023 #19 Del Skrevet 10. mars 2023 Jeg er ikke alene? Hurra! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå