Gå til innhold

Samme økt - stor forskjell på puls og forbrenning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å sykle 30 km på ergometersykkel. Bruker samme tid +/- 2 minutter hver gang. Klokken min viser imidlertid opp til 100 kcal forskjell i forbrenning, og pulssonene er også ganske forskjellig. Selv merker jeg ingen stor forskjell på hvor mye jeg har tatt i og hvor sliten jeg er. Er det klokken som er unøyaktig, eller kan sånt variere så mye?

Anonymkode: 8e468...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker du ordentlig pulsbelte? 

Anonymkode: 15432...5bb

Takk, nei, jeg bruker bare en Garmin-klokke.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bruker du ordentlig pulsbelte? 

Anonymkode: 15432...5bb

Godt tips. Mye å hente på nøyaktighet på dette punktet! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, nei, jeg bruker bare en Garmin-klokke.

TS

Garmin skal ikke kødde så mye med dette som det later til i ditt tilfelle. Enten så jukser du mer enn du er klar over på enkelte økter eller så er klokken din upresis. Hvilken modell bruker du? 
Når det gjelder håndleddspulstakning vs pulsbelte hos Garmin så ligger forskjellen, etter min erfaring, i tidslagg heller enn presisjon. Klokken fanger opp intervaller senere enn beltet. Resultatet blir gjerne det samme til slutt, men dersom man driver terskeltrening er man aktiv med klokka underveis i løpingen. Da blir det avgjørende at den rapporterer fortløpende og korrekt. Mottar eksempelvis lydvarsel dersom jeg beveger meg ut av sonene jeg har satt som mål for økten. Hele poenget med denne funksjonen forsvinner jo dersom man ligger opptil 30 sekunder i etterkant hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pulsklokke, men hadde aldri brukt den til å beregne hvor mye jeg har forbrent. De er svært unøyaktige på dette, og unøyaktigheten øker faktisk desto mer aktivitet du er i. Den er mer nøyaktig dersom du bare går og daffer en dag, men selv da er det bare en estimering. 

Ingen av enhetene du bruker er nøyaktige nok til at det er hensiktsmessig å prøve å beregne hvor mye kalorier du forbrenner via trening. 

Anonymkode: fae96...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagsform? Trent mye i det siste? Begynner å bli syk?

Har noen ganger "forutsett" sykdom pga høyere puls enn vanlig. Vipps, kort tid etter er jeg forkjøla eller noe i den duren. 

Anonymkode: bab0e...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har pulsklokke, men hadde aldri brukt den til å beregne hvor mye jeg har forbrent. De er svært unøyaktige på dette, og unøyaktigheten øker faktisk desto mer aktivitet du er i. Den er mer nøyaktig dersom du bare går og daffer en dag, men selv da er det bare en estimering. 

Ingen av enhetene du bruker er nøyaktige nok til at det er hensiktsmessig å prøve å beregne hvor mye kalorier du forbrenner via trening. 

Men klokkene pleier jo å vise noenlunde lik puls økt etter økt etter min erfaring. F.eks. når jeg trener 4x4 så vet jeg at på siste intervall så vil jeg sannsynligvis ligge på 180-183 i puls. Første intervall ca 170-172. Hvis jeg plutselig begynner første intervall på 180 i puls uten å endre intensitet fra de andre øktene, så hadde jeg begynt å stusse å formen og/eller klokka. Det skal jo ikke gå den veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men klokkene pleier jo å vise noenlunde lik puls økt etter økt etter min erfaring. F.eks. når jeg trener 4x4 så vet jeg at på siste intervall så vil jeg sannsynligvis ligge på 180-183 i puls. Første intervall ca 170-172. Hvis jeg plutselig begynner første intervall på 180 i puls uten å endre intensitet fra de andre øktene, så hadde jeg begynt å stusse å formen og/eller klokka. Det skal jo ikke gå den veien...

Det er mange faktorer som kan påvirke puls, som andre har nevnt over! Er helt vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er mange faktorer som kan påvirke puls, som andre har nevnt over! Er helt vanlig :)

Ja, jeg sier ikke at det er uvanlig, og jeg er en av de som har listet grunner. Men du sier jo at man omtrent ikke kan stole på klokka i det hele tatt, men når det kommer til puls så kan man jo egentlig det hvis den har vært konsekvent på alle øktene. Da er det jo enten noe med dagsform eller klokka som er problemet. TS nevner ikke bare kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...