Gå til innhold

Betennelse i tarmene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det siste halvåret hatt nesten daglig diaré(noen ganger blodig) med tilhørende oppblåsthet og magesmerter. Mistenker derfor at jeg har fått enten Chrons sykdom eller Ulcerøs kolitt. Problemet er at jeg kvier meg for å dra til legen og sjekke det. Man må visst ta både avføringsprøver og koloskopi for sikker diagnose og jeg synes det er pinlig. Blodprøve er greit, men det holder vel ikke ?

Skrevet

Avføringsprøve tar du hjemme.

Anonymkode: 5d3b8...541

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avføringsprøve tar du hjemme.

Anonymkode: 5d3b8...541

Det visste jeg ikke, hvordan fungerer det? 😊

Skrevet
8 hours ago, Liebe said:

Det visste jeg ikke, hvordan fungerer det? 😊

Nei altså… Du får er rør fra legen. Legger en kabel og har noe av avføringen oppi røret. Returner til legen. Uansett er en legetime nødvendig for at legen skal kunne rekvirere riktige ting.

Anonymkode: b76cb...e2e

• Liker 1
Skrevet

Må nok ta en koloskopi også.Har hatt ulcerøs kolitt i over 20 år.Du kan få bedøvelse å.Men går veldig fint,Lykke til🌸

Anonymkode: 445da...e26

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jo tidligere du får stilt diagnose, jo raskere du får startet behandling, jo bedre sjanser har du for et mildere forløp av sykdom. Å gå og utsette og gå til legen gjør bare vondt verre, og om det er undersøkelsene du kvier deg til, så vil du kanskje måtte ta flere av de i fremtiden fordi du lar sykdommen utvikle seg og trenge mer oppfølging og undersøkelser.

Nei en blodprøve vil ikke kunne avdekke eller stille diagnose, det må tas biopsi av tarmen din som det gjøres under koloskopi.

Jeg har relativt mildt forløp av UC og har hatt det siden 2011. Jeg har kun gjennomført en koloskopi, en endoskopi og to rektoskopier de siste 10 årene. Det er kun koloskopi jeg har måtte faste fullstendig til. Det har nesten vært 10 år mellom noen av undersøkelsene fordi jeg har hatt så stabile plager og vært i passiv periode i opptil 5 år om gangen. Avføringsprøver har jeg i grunn ikke tatt så mange av, men vet ikke helt hvorfor du er redd for det? Du kan ta det hjemme, også gjemmer du prøverøret i en plastpose når du leverer til legekontoret om du ikke vil at folk skal se innholdet.

Fra jeg fikk første symptom til jeg var ferdig utredet og fikk medisiner tok det kun 2 mnd, det har vært avgjørende for at sykdommen er såpass under kontroll for min del. 

Jeg vet ikke helt om du ønsketenker at det kommer til å stoppe av seg selv, men det kommer det ikke til å gjøre når du har såpass alvorlige symptomer. Det kommer bare til å bli verre. Gå til legen så fort så mulig. Det at du også mister så masse blod er ikke bra, du ser ikke en gang alt blodet fordi noe av det kamuflerer seg i avføringen. Du må også få sjekket jernlageret ditt for med såpass aktiv blødning er det fare for å få jernmangel. Jeg hadde ferritin på 4 året etter jeg fikk diagnosen, og da hadde jeg perioder jeg ikke hadde synlig blødning.

Endret av missmcbeal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...