AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #21 Skrevet 19. februar 2023 Oppvokst på 90-tallet. Ekstremt mye hel- og halvfabrikata. Gikk i Toro og spagettisaus på glass. Taco og pizza. Falukorv med potet OG makaroni. På lørdager hadde vi noe som het lørdagskylling som ble kjøpt ferdig i aluminiumsfat som ble satt i ovnen. Spiste foran TVen mens vi så på Fredrikssons fabrikk. Anonymkode: 92278...f81
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #22 Skrevet 19. februar 2023 Bayonneskinke med poteter og soppsaus Rogn i skiver Koteletter Lapskaus Torosupper og gryter. Mye av dette! Spagetti og kjøttsaus fra Toro og masse ketchup på toppen Hermetikk På lørdag hadde vi ofte lørdagskylling fra frysedisken eller grillkylling, med pommes frittes og salat med masse rosa dressing. Eller hjemmelaget pizza med tykk bunn. Anonymkode: 037de...528 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #23 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bayonneskinke med poteter og soppsaus Rogn i skiver Koteletter Lapskaus Torosupper og gryter. Mye av dette! Spagetti og kjøttsaus fra Toro og masse ketchup på toppen Hermetikk På lørdag hadde vi ofte lørdagskylling fra frysedisken eller grillkylling, med pommes frittes og salat med masse rosa dressing. Eller hjemmelaget pizza med tykk bunn. Anonymkode: 037de...528 Dette var 90 tallet Anonymkode: 037de...528
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #24 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Oppvokst på 90-tallet. Ekstremt mye hel- og halvfabrikata. Gikk i Toro og spagettisaus på glass. Taco og pizza. Falukorv med potet OG makaroni. På lørdager hadde vi noe som het lørdagskylling som ble kjøpt ferdig i aluminiumsfat som ble satt i ovnen. Spiste foran TVen mens vi så på Fredrikssons fabrikk. Anonymkode: 92278...f81 Åja! Den frossen-weekend-kyllingen i form hadde jeg helt glemt! De hadde flere varianter av den. Og vi så på Fredrikssons fabrikk vi også! Anonymkode: 4fb13...07c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #25 Skrevet 19. februar 2023 Bayonneskinke ja. Uff, så lei jeg var av dette. Skinka var alltid på tilbud. Anonymkode: 4fb13...07c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #26 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bayonneskinke ja. Uff, så lei jeg var av dette. Skinka var alltid på tilbud. Anonymkode: 4fb13...07c Synes den var god jeg. Men var ikke så bortskjemt i matveien. Anonymkode: 66648...62c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #27 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan betrygge deg med at vi alle er altetende i dag, er faktisk ikke den ting jeg ikke spiser. Og at minnene om middagene hjemme utelukkende er gode, da alle kunne kose seg sammen rundt bordet. Selv om en satt der med spagetti og ketchup, neste valgte tomater til laks og droppet agursalaten, og så videre. Jeg tror ofte det er den typen tvang som gjør at man har motvilje mot mat senere i livet. Anonymkode: 33834...d38 Jeg ble heller aldri tvunget til å spise noe jeg ikke likte, og i dag liker jeg alt (unntatt skjell/muslinger pga konsistens og at man spiser hele organismen-usj). TS Anonymkode: d557e...968
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #28 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes den var god jeg. Men var ikke så bortskjemt i matveien. Anonymkode: 66648...62c Skulle kanskje ikke ha klaget. God sknke, vi hadde den bare litt ofte i perioder.😊 Anonymkode: 4fb13...07c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #29 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle kanskje ikke ha klaget. God sknke, vi hadde den bare litt ofte i perioder.😊 Anonymkode: 4fb13...07c Skjønner. Jeg ble utrolig lei av middagspølse og spagetti, som vi hadde litt for ofte pga. yngre søsken. Anonymkode: 66648...62c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #30 Skrevet 19. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Oppvokst på 90-tallet. Ekstremt mye hel- og halvfabrikata. Gikk i Toro og spagettisaus på glass. Taco og pizza. Falukorv med potet OG makaroni. På lørdager hadde vi noe som het lørdagskylling som ble kjøpt ferdig i aluminiumsfat som ble satt i ovnen. Spiste foran TVen mens vi så på Fredrikssons fabrikk. Anonymkode: 92278...f81 Bodde vi i samme hus? Vi hadde også seibiff med løk, kokte poteter, smeltet smør og raspede gulerøtter. Elsket lukten av den middagen i gata og det er en av favorittmiddagene mine ennå. Anonymkode: d6d95...d15
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #31 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bodde vi i samme hus? Vi hadde også seibiff med løk, kokte poteter, smeltet smør og raspede gulerøtter. Elsket lukten av den middagen i gata og det er en av favorittmiddagene mine ennå. Anonymkode: d6d95...d15 Jeg blir rent nostalgisk av denne tråden! Seibiff, nam! Anonymkode: 4fb13...07c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #32 Skrevet 19. februar 2023 Kjøttkaker, poteter, surkål og brun saus Fersk suppe, sprengt oksebryst, sursøt saus, poteter og grønnsaker Pannekaker og tomatsuppe Gudbrandsdalskål Risgrøt med spekemat kjøttpudding, med poteter, brun saus og grønnsaker Fjellørret surret i rømme, kokte poteter og agurksalat Hvalbiff Levergryte Skinkestek elgstek elgbiff fondue rådyrstek stekt sei kokt torsk ovnstekt laks Anonymkode: add01...e3e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #33 Skrevet 19. februar 2023 Lørdag kveld: langpanne pizza med tykk bunn, lasagne, grillet kylling og pomfri, taco, terteskjell med hvit saus og reker/fiskepudding , kabaret (men med de to sistnevnte fikk jeg og søsteren Grandiosa). Eller grillmat. Lørdag formiddag: risengrynsgrøt, melkeboller (også kalt klot?) Eller makaronivelling. Søndag: koteletter, kjøttkaker, oksestek, kalvestek, lammestek, elggryte, helstekt ørret. Alt med kokte poteter, passende saus, og grønnsaker. Kokte tørkede erter var ganske fast på søndager, noe jeg fortsatt elsker! Hverdags: Spagetti med kjøttsaus Orientalsk gryte (hjemmelaget) Hønsegryte (hjemmelaget karrigryte med kokt høne og ris) Stekte kjøttpølser med potet og gulrot Stekt flesk med poteter og gulrøtter Fiskegrateng Pøksegrateng Kokt torsk Fiskepinner Stekte seiblokker med stekt løk Fiskeboller Fiskepudding Fiskekaker Komler Med mindre ris eller spagetti ble spesifisert over, ble det meste servert med kokte poteter, kokte gulrøtter mulig hvit eller brun saus, eller smeltet smør. Født i 86. Anonymkode: f712b...73c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #34 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble heller aldri tvunget til å spise noe jeg ikke likte, og i dag liker jeg alt (unntatt skjell/muslinger pga konsistens og at man spiser hele organismen-usj). TS Anonymkode: d557e...968 Vi hadde faktisk mye blåskjell og reker hjemme. Mye ferskvannsreker. Husker også vi hadde kamskjell, og krabbeklør. Ganske uvanlig for en innlandsfamilie. Husker besteforeldre nektet å spise slikt. Det var faktisk helt glemt til jeg leste videre i denne tråden. Anonymkode: 33834...d38
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #35 Skrevet 19. februar 2023 Mye typisk norsk mat hos mor, og hos far og stemor hadde vi litt mer type asiatisk mat innimellom fra jeg var kanskje 8-10 år da stemor ble mer interessert i det, så spiste for eksempel sushi og vårruller der og lærte meg å spise med spisepinner som barn. Hos mor som jeg bodde mest hos hadde vi vanligvis risgrøt, koteletter med fløtesaus og potet, hjemmelaget kjøttsuppe, kyllinglår, ovnsbakt laks, pølsegrateng, fiskegrateng, hjemmelagde kjøttkaker i brunsaus blant annet. Anonymkode: ab3ab...2f4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #36 Skrevet 19. februar 2023 Mamajune11 skrev (5 timer siden): Joika. makaroni. Ikke småsei? Anonymkode: 51319...ca7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #37 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg blir rent nostalgisk av denne tråden! Seibiff, nam! Anonymkode: 4fb13...07c Seibiff har jeg ikke spist på kanskje 25 år, men det må nok kjøpes en av dagene. For det er faktisk utrolig godt. Anonymkode: 66648...62c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #38 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye typisk norsk mat hos mor, og hos far og stemor hadde vi litt mer type asiatisk mat innimellom fra jeg var kanskje 8-10 år da stemor ble mer interessert i det, så spiste for eksempel sushi og vårruller der og lærte meg å spise med spisepinner som barn. Hos mor som jeg bodde mest hos hadde vi vanligvis risgrøt, koteletter med fløtesaus og potet, hjemmelaget kjøttsuppe, kyllinglår, ovnsbakt laks, pølsegrateng, fiskegrateng, hjemmelagde kjøttkaker i brunsaus blant annet. Anonymkode: ab3ab...2f4 Enda et barndomsminne. Mine foreldre likte nye smaker. Vi hadde mye wok i hverdagen, med ulike sauser, og ris. Og vi spiste med pinner fra ung alder. Da vi var ute og spiste var det som regel på kinarestaurant. Anonymkode: 33834...d38
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #39 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seibiff har jeg ikke spist på kanskje 25 år, men det må nok kjøpes en av dagene. For det er faktisk utrolig godt. Anonymkode: 66648...62c Det er kjempegodt, det har vi innimellom. Men i motsetning til pakkene fra barndommen; kjøp fersk sei i fersvaredisken, paner med mel, og stek i panne med godt smør. Serveres med store mengder stekt løk, og hjemmelaget potetmos (vokste opp med pose-potetmos) Anonymkode: 33834...d38
Andro Skrevet 19. februar 2023 #40 Skrevet 19. februar 2023 Vokste opp på 70-tallet, med foreldre som hadde vokst opp i fattigdom. Det var mye av det de var vant med, basert på bygg, poteter og melk. Vassgraut, risgrøt, flatbrød, lefser med pålegg etc. Mye supper, lapskaus og andre billigretter lagd helt fra bunnen, men også sånne ting som kjøttkaker, karbonader, pølser etc med poteter til absolutt alt. Lite krydder, ingen urter og gulroten var nær enerådende som grønnsak, foruten noen kålgreier om høsten. Min mors sauser var elendige bortsett fra løksausen som hun brukte til kokt kjøtt, som alt for ofte var søndagsmiddag. Jeg var ikke så gammel da jeg rett og slett bytta kosthold, for å få inn mer næring og smak. Tomatsaus var liksom for moderne for mine foreldre, men de spiste når vi ungene lagde maten. Da var vi vel kommet til 80-tallet. Desto mer hekta har jeg i dag blitt på et rikt utvalg grønnsaker, urter og kryddere, og gjerne eksotisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå