Gå til innhold

Kommer vi til å bli mer religiøse eller åndelige hvis verden fortsetter å utvikle seg i negativ retning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at mennesker i desperate situasjoner ofte får et behov for å søke til noe større enn dem selv, til en høyere makt, kraft eller tro. Tror dere de nyeste krisene i vår tid med pandemi, krig, oljekrise, psykisk sykdom og ensomhet, synkende fødselstall etc, kommer til å påvirke dette?

Anonymkode: 9451a...a20

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei! Religion blir det mindre og mindre av i vesten. Folk søker seg selv mer og mer og tror dem slev kan påvirke universet med sine egne tanker. Det kalles new age.  Vær din egen gud tankegang.

Anonymkode: b1598...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har påvirket meg i den retningen i alle fall.

Anonymkode: 40292...44b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen. Jeg er ikke spesielt religiøs men tror på det alle trosretninger sier om at noen vil forlokkes av det onde og materielle og bli fortapt i det, mens noen vil trekkes mot det åndelige og gode. Tror desverre ikke jorda kan reddes sånn som folk flest er nå med mindre det skjer et ekte mirakel

Anonymkode: 1e561...3a4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei! Religion blir det mindre og mindre av i vesten. Folk søker seg selv mer og mer og tror dem slev kan påvirke universet med sine egne tanker. Det kalles new age.  Vær din egen gud tankegang.

Einig i denne. Samtidig så trur eg at folk i Vesten blir trukke mot religionane via new age-aktiviteter. 

Anonymkode: d7872...695

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 2/18/2023 at 9:41 PM, AnonymBruker said:

Det sies jo at mennesker i desperate situasjoner ofte får et behov for å søke til noe større enn dem selv, til en høyere makt, kraft eller tro. Tror dere de nyeste krisene i vår tid med pandemi, krig, oljekrise, psykisk sykdom og ensomhet, synkende fødselstall etc, kommer til å påvirke dette?

Ja det tror jeg.

Det er ingen hemmelighet at behovet for Gud og åndelighet synker i rike industriland. Det handler i stor grad om verdivalg hvor penger og materielle goder vil være hovedfokuset. I tillegg har vi velferdssamfunnet hvor staten er den store far som holder menneskene i sin lune trygge vugge.

Hvem trenger vel Gud da?

Problemet er at vi lever i en verden med begrensede ressurser og vi blir stadig flere mennesker som skal kjempe om det som er. Samtidig som en kynisk kapitalisme samler rikdommen på stadig færre hender. Det vil bli adskillig flere fattige og desperate mennesker og flere kriger, mer sykdom og elendighet.

Automatisering, maskiner, roboter og avanserte dataprogrammer kan ta hundretusenvis av jobber i et jafs. Maskiner og roboter hiver industriarbeidere på gaten og de styrtrike blir enda styrtrikere, og på bekostning av alle andre. Kunstig intelligens vil ta ytterligere et ufattelig antall jobber.

De styrtrike multinasjonale selskapene og deres eiere begynner å bli verdens nye landlords og de kommer neppe til å betale trygd til alle de som mister jobbene sine som følge av den høyteknologisk utvikling. I 2050 vil vi være over ti milliarder mennesker...

Status og kapital vil derfor bli stadig viktigere i en modernisert og teknologisk verden hvor det er stor kamp om skoleplasser og jobber. I et slikt samfunn blir høy utdannelse svært viktig for det vil bli en hard kamp om plassene.

Stadig flere vil trekkes mot høyskoler og universiteter i en verden hvor penger er ensbetydende med frihet og valgmuligheter. Studentene vil i stadig større grad utsatt for ateismens kultur som i stor grad bygger på kapitalisme og materialisme. Derfor vil det bli en stadig høyere ansamling av ateister på høyskoler og universiteter.

I skole og akademiske miljø i industrilandene blir det selvsagt mindre religionsundervisning og det blir også stadig flere lærere og professorer som ikke har noen religiøs tro. Disse er jo med på å forme skolen, studentenes forestillingsverden og også samfunnet. De som videre blir ansatt av akademia vil naturligvis være av samme tankegods.

Slike samfunn vil bli stadig mer sekulære, men samtidig ser vi at religiøsiteten øker i de fattige landene.

Bryter dette samfunnet og den tryggheten det gir sammen, vil fokuset for mange endres, og det vil det sannsynligvis gjøre. I dag ser vi at stadig mer makt flyttes fra politikerne til de rike multinasjonale selskapene og det er dem som eier ressursene som bestemmer. Privatisering og utsalg av folkets verdier gjør at de store multinasjonale selskapene får ytterligere innflytelse. Vi ser også at politikerne i økende grad samles rundt de styrtrike hos World Economic Forum. Det er jo der det nå skjer... Samtidig faller velferden og tryggheten for folk flest.

Det handler i bunn og grunn om verdivalg. Materiell kapital versus sosial kapital, egoisme versus fellesskapet, Mammon versus Gud.

I rike land vil derfor høy IQ være viktigere enn høy EQ. Vitenskap vil være viktigere enn religion Og såkalte «intelligente mennesker» bejubler denne nye fantastiske teknologien. Vi er så intelligente at vi er den eneste rasen som både kan, og er i ferd med å utrydde seg selv.

Skal dette endres må vi omdefinere begrepet intelligens. Hitler var intelligent, men ikke særlig smart. Intelligens, eller høy IQ, kan drepe og føre til de mest idiotiske handlinger. Visdom kan bare elske!

Endret av Xadrian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 23.03):

Ifølge hvem? Tallene viser at det blir flere religiøse mens andelen ikke-troende krymper.

Anonymkode: f6754...84b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ifølge hvem? Tallene viser at det blir flere religiøse mens andelen ikke-troende krymper.

Nei det gjør det ikke. Andelen ikke troende øker mens religiøse minsker ifølge tallene 

Anonymkode: 6cfd3...b82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I Noreg eller på verdsbasis?

Anonymkode: d7872...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at folk vil vende til fascistisk tankegang før det vender til Gud. Noen vil sikkert også skjule fascistisk tankegang i religiøst budskap.

Anonymkode: a7479...491

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 21.41):

tenker heller motsatt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion står sterkt hos oss. Kjenner at jeg søker Gud enda mer med alt det vonde som skjer. 

Anonymkode: e3c3a...52b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Folk er nok mer realistiske enn som så og bygger seg heller selv opp med å skape en god/best mulig fremtid for seg selv og sine (ift utdanning, jobb, valg av partner og bosted) De aller fleste vet at man er sin egen lykke smed. I Norge har vi liten gudstro. 

Anonymkode: 614ae...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel halvt om halvt. Noen søker til Gud/religion mens andre søker motsatt retning

Anonymkode: 7c5d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt på siden, men noe jeg synes er iteressant er at det har vært en oppblomstring av mennesker som følger enten en influenser, en politisk leder eller en selvhjelps "guru", uten å stille spørsmål ved noe som helst. Alt er enten riktig eller galt, og enkelte av disse "forbildene" kan si og gjøre de merkeligste og farligste ting, men noen forsvarer dem likevel ubetinget. Ingen sier: jeg er fan og hun/han gjør mye bra, men dette er fucked up. Vi lever i en verden med masse tilgjengelig informasjon. Likevel velger enkelte kun å tro på informasjon som passer deres egen mening – helt uten nyanser. Jeg tror en del leter etter en leder i vanskelige tider. Om det er Gud eller en annen. Det er en bra ting så lenge det gir trygghet, og ikke er noe som skalper polarisering i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de som før i tiden var disponert for irrasjonalitet i dag like gjerne blir del av bobler på internett som tror at alt er sammensvergelser. Qanon, antivaksinasjon, flat jord, wokismen, osv.

Anonymkode: bfec7...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for ensidig meningspåvirkning, brudd på opphavsrett og svar til slettede innlegg. Spørsmål i forbindelse med moderering besvares her.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 timer siden):

Dette er litt på siden, men noe jeg synes er iteressant er at det har vært en oppblomstring av mennesker som følger enten en influenser, en politisk leder eller en selvhjelps "guru", uten å stille spørsmål ved noe som helst. Alt er enten riktig eller galt, og enkelte av disse "forbildene" kan si og gjøre de merkeligste og farligste ting, men noen forsvarer dem likevel ubetinget. Ingen sier: jeg er fan og hun/han gjør mye bra, men dette er fucked up. Vi lever i en verden med masse tilgjengelig informasjon. Likevel velger enkelte kun å tro på informasjon som passer deres egen mening – helt uten nyanser. Jeg tror en del leter etter en leder i vanskelige tider. Om det er Gud eller en annen. Det er en bra ting så lenge det gir trygghet, og ikke er noe som skalper polarisering i samfunnet.

Har ikke folk gjort det samme med myndighetene i lange tider? Følger dem blindt, selv når de eksperimenterer på egen befolkning med uante konsekvenser.

Anonymkode: 40292...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror de som før i tiden var disponert for irrasjonalitet i dag like gjerne blir del av bobler på internett som tror at alt er sammensvergelser. Qanon, antivaksinasjon, flat jord, wokismen, osv.

Anonymkode: bfec7...380

Min påstand er at dette er det nye "religion" Noen ønsker bare at en person gir dem svaret og trygghet og gruppetilhørighet blir viktigere enn å sjekke fakta. På et vi kan jeg forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2023 at 11:03 PM, AnonymBruker said:

Blir ikke mindre så lenge det kommer flere hit fra overtroiske kulturer.

Ja, behovet for overtro er kanskje konstant hos mange. Så når tradisjonell religion bli svakere for de så blir new age mer aktuelt.

New age som tross navnet ikke er så nytt lenger, det meste er hippie-oppgulp fra 60-, 70- og 80-tallet.

Anonymkode: 449da...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...