AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Del Skrevet 18. februar 2023 Hotell i særklasse kommer tilbake, er dere spent? https://variety.com/2023/global/news/fawlty-towers-revival-castle-rock-john-cleese-1235515583/ Anonymkode: b40ff...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Del Skrevet 19. februar 2023 1 Anonymkode: 9a832...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 19. februar 2023 #3 Del Skrevet 19. februar 2023 Likte serien veldig godt den gang, men har lite tro for at det vil bli suksess nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Del Skrevet 19. februar 2023 Hadde jeg kunnet, hadde jeg gitt et velment råd til John Cleese - han er en glimrende komiker, men en gjøk når det gjelder kvinner, slik at alle disse skilsmissene koster flesk. Serien kommer til å bli en fiasko; folk vil ha originalen, slik tilfellet var med nyinnspillingen av "Ja vel, Statsminister"; har aldri sett de nye episodene av X-files eller Twin Peaks, men har på følelsen av at de ikke ble den helt store suksessen. Det blir som å komme til en fotballkamp to uker etter at kampen er ferdigspilt - alt har sin tid. Hvis man skal spille inn Fawlty Towers 44 år for sent, kan man like gjerne gjøre det med The Shining eller en annen klassiker som folk har blitt vant til; oppfølgeren er dømt til å komme fullstendig i skyggen av originalen. Det eneste tilfellet jeg kan komme på der et comeback til en viss grad har kunnet konkurrere med en legendarisk fortid, er ABBA; det nye albumet deres kunne man vært foruten, men den musikalske kvaliteten var grei nok, og ABBA viste at de fortsatt kan spille; trist at de ikke klarte å bli gjenforent i 1980-årene - da kunne de fortsatt fått til noe stort. Men det sier seg selv at når nesten 40 år er gått, er mulighetene langt mer begrensede. Det samme gjelder film; alt har sin tid. Anonymkode: 84aba...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde jeg kunnet, hadde jeg gitt et velment råd til John Cleese - han er en glimrende komiker, men en gjøk når det gjelder kvinner, slik at alle disse skilsmissene koster flesk. Serien kommer til å bli en fiasko; folk vil ha originalen, slik tilfellet var med nyinnspillingen av "Ja vel, Statsminister"; har aldri sett de nye episodene av X-files eller Twin Peaks, men har på følelsen av at de ikke ble den helt store suksessen. Det blir som å komme til en fotballkamp to uker etter at kampen er ferdigspilt - alt har sin tid. Hvis man skal spille inn Fawlty Towers 44 år for sent, kan man like gjerne gjøre det med The Shining eller en annen klassiker som folk har blitt vant til; oppfølgeren er dømt til å komme fullstendig i skyggen av originalen. Det eneste tilfellet jeg kan komme på der et comeback til en viss grad har kunnet konkurrere med en legendarisk fortid, er ABBA; det nye albumet deres kunne man vært foruten, men den musikalske kvaliteten var grei nok, og ABBA viste at de fortsatt kan spille; trist at de ikke klarte å bli gjenforent i 1980-årene - da kunne de fortsatt fått til noe stort. Men det sier seg selv at når nesten 40 år er gått, er mulighetene langt mer begrensede. Det samme gjelder film; alt har sin tid. Anonymkode: 84aba...f08 Nei Anonymkode: b40ff...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Del Skrevet 19. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei Anonymkode: b40ff...94f Vennligst utdyp hvorfor du tror nyinnspillingen kommer til å ta verden med storm, og kom gjerne med eksempler der nyinnspillinger etter flere tiårs pause har blitt bedre enn en kjent klassiker. Selv kan jeg dessverre ikke komme på noen. Anonymkode: 84aba...f08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vennligst utdyp hvorfor du tror nyinnspillingen kommer til å ta verden med storm, og kom gjerne med eksempler der nyinnspillinger etter flere tiårs pause har blitt bedre enn en kjent klassiker. Selv kan jeg dessverre ikke komme på noen. Anonymkode: 84aba...f08 Jeg liker revivals Anonymkode: b40ff...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Del Skrevet 19. februar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg liker revivals Anonymkode: b40ff...94f Det blir dessverre intet gjensyn med Fawlty Towers når John Cleese er den eneste som er igjen, og det originale hotellet som ble brukt til utendørsopptakene for lengst har brent ned. Alle de andre er borte eller har pensjonert seg, inkludert avdøde Manuel, som var en sentral figur i handlingen. Del 3 blir en soloopptreden av en over 40 år eldre John Cleese; intet mer - han må gjerne få spille og lage show, men å påstå at dette er en fortsettelse av Fawlty Towers er vås, like lite som når et medlem av en rockegruppe vil gjøre comeback fire tiår etter gruppens oppløsning sammen med helt nye musikere; dette kan ikke måle seg med originalen. Fawlty Towers historie slutter i 1979, og at Cleese vil gjenbruke navnet for å selge en ny serie, får stå for hans regning. Anonymkode: 84aba...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir dessverre intet gjensyn med Fawlty Towers når John Cleese er den eneste som er igjen, og det originale hotellet som ble brukt til utendørsopptakene for lengst har brent ned. Alle de andre er borte eller har pensjonert seg, inkludert avdøde Manuel, som var en sentral figur i handlingen. Del 3 blir en soloopptreden av en over 40 år eldre John Cleese; intet mer - han må gjerne få spille og lage show, men å påstå at dette er en fortsettelse av Fawlty Towers er vås, like lite som når et medlem av en rockegruppe vil gjøre comeback fire tiår etter gruppens oppløsning sammen med helt nye musikere; dette kan ikke måle seg med originalen. Fawlty Towers historie slutter i 1979, og at Cleese vil gjenbruke navnet for å selge en ny serie, får stå for hans regning. Anonymkode: 84aba...f08 La være å se da 😽 Anonymkode: b40ff...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 19. februar 2023 #10 Del Skrevet 19. februar 2023 53 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde jeg kunnet, hadde jeg gitt et velment råd til John Cleese - han er en glimrende komiker, men en gjøk når det gjelder kvinner, slik at alle disse skilsmissene koster flesk. Serien kommer til å bli en fiasko; folk vil ha originalen, slik tilfellet var med nyinnspillingen av "Ja vel, Statsminister"; har aldri sett de nye episodene av X-files eller Twin Peaks, men har på følelsen av at de ikke ble den helt store suksessen. Det blir som å komme til en fotballkamp to uker etter at kampen er ferdigspilt - alt har sin tid. Hvis man skal spille inn Fawlty Towers 44 år for sent, kan man like gjerne gjøre det med The Shining eller en annen klassiker som folk har blitt vant til; oppfølgeren er dømt til å komme fullstendig i skyggen av originalen. Det eneste tilfellet jeg kan komme på der et comeback til en viss grad har kunnet konkurrere med en legendarisk fortid, er ABBA; det nye albumet deres kunne man vært foruten, men den musikalske kvaliteten var grei nok, og ABBA viste at de fortsatt kan spille; trist at de ikke klarte å bli gjenforent i 1980-årene - da kunne de fortsatt fått til noe stort. Men det sier seg selv at når nesten 40 år er gått, er mulighetene langt mer begrensede. Det samme gjelder film; alt har sin tid. Anonymkode: 84aba...f08 Jeg likte Doctor Sleep (2018), jeg Spøk til side, jeg ser absolutt poenget ditt. Er enig med deg i at å plukke opp Fawlty Towers igjen høres ut som et forsøk på å melke noe som ikke lenger er innbringende nok for ham, og at det som gjorde den opprinnelige serien så populær nok var, som du sier, at det traff blink i sin egen samtid. Dog har jeg aldri hatt sans for Cleese som komiker, for meg var han alltid et av de svakere leddene i Monty Python, og Basil Fawlty er for meg overspent og slitsom. Det er nok ikke usannsynlig at Cleese kanskje helst ville at den opprinnelige serien skulle vart lengre enn den gjorde, og han har tidligere beskrevet forkastede planer om en film også, så jeg er litt usikker på om det nå blir et spørsmål om å børste støv av gamle idéer eller om han har nok faglig muskulatur til å lage noe som kan oppleves som friskt og relevant for publikum i vår samtid. Humor er kanskje noe av det aller mest personlig subjektive innen kunst, så han finner nok helt sikkert et publikum uansett hva han utgir. Kritikere har omtrent null innflytelse på publikumstall uansett, og jeg tviler på at han har ambisjoner om å dusje i bransjepriser. Selv har jeg alltid mer enn nok av andre ting å se på, så jeg kan trygt la være å se den nye serien. Det sagt, enkelte såkalte "legacy sequels" (jeg kjenner ikke noe norsk begrep for det) i film har truffet blink, andre har floppet, og det er vanskelig å spå på forhånd hva som vil fungere og ikke. Personlig synes jeg Top Gun: Maverick (2022) var helt forferdelig, men at mange likte den er det neppe noen tvil om. Independence Day: Resurgence (2016) tror jeg derimot flere synes var en skikkelig dårlig idé. Den mest vellykkede for meg er kanskje Blade Runner 2049 (2017), og jeg vil også gå sterkt motstrøms og si at jeg virkelig likte The Matrix Resurrections (2021). Det kan gå litt i flere retninger tror jeg, men jeg tror også at du har et poeng om at det bør kunne treffe tiden det utgis i, ikke bare repetere høydepunkter fra den første utgivelsen uten samtidskontekst. Ryggmargsrefleksen min sier at det har større sjanse for å lykkes som film enn som TV, men så er jeg også mye mer investert i film, så det er ikke en særlig nyansert antagelse fra min side. Beklager hvis dette ble en digresjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå