Gå til innhold

Hva tenker dere om å gi sønnen navnet Attilla?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eloise12345 skrev (På 13.2.2023 den 6.23):

Stammer navnet Attilla fra Avatar eller? Høres jo nesten slik ut.  Navnet er meget uvanlig her i Norge.

Jeg husker at jeg ønsket meget spesielle navn på mine barn, men er per i dag glad for at faren ikke godkjente navnene. 

Hvis du ikke vet hvor navnet Attila stammer fra, fulgte du dårlig med i historietimene på skolen. Hunerkongen Attila burde være allment kjent.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Klossmajor said:

Hvis du ikke vet hvor navnet Attila stammer fra, fulgte du dårlig med i historietimene på skolen. Hunerkongen Attila burde være allment kjent.

Aldri hørt om, og det lever jeg helt fint med. Kan ikke se at det er nyttig kunnskap på noen måte.

Anonymkode: 57150...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri hørt om, og det lever jeg helt fint med. Kan ikke se at det er nyttig kunnskap på noen måte.

Det er veldig greit å kjenne til de mest sentrale personene og hendelsene i historien. Det dukker opp referanser til dem hele tiden. Hvis man ikke kjenner til sånt, vil mye gå deg hus forbi. Mange vil oppleve deg som grunn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk sjokkert over at flere ikke har hørt om huneren. Det går nedover med norsk skole, det er det ingen tvil om.

Til TS - du må i så fall håpe på at han blir en tøffing. Eller at nors skole fortsetter å forfalle.

Anonymkode: 57e9b...4b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har kanskje ikke hørt om Romerriket og Romerrikets fall heller da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres IKKE ut som et jentenavn. Da bør man lese seg opp på historie. 

Jeg foreslår den norske formen av navnet: Atle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (5 minutter siden):

Det høres IKKE ut som et jentenavn. Da bør man lese seg opp på historie. 

Jeg foreslår den norske formen av navnet: Atle.

Enig.

Atle er den norrøne versjonen av Attila.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg heller valgt Manila… eller Ghostface killah👌👌 Akilles kanskje… eller Zevs! Gudene vet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også en Attila. Han har aldri blitt tatt for å være kvinne, folk assosierer det med Huneren Attila. 

Han er stolt av navnet sitt, men det har dessverre skaffet ham mye trøbbel. Folk tror han tuller når han sier navnet sitt. En gang var vi en gjeng som ble stoppet av politiet i en kontroll. Alle måtte oppgi navnet sitt. Politimannen ble rasende på Attila, bad ham slutte å fornærme ham. Det hjalp ikke at vi andre sa at han virkelig het Attila. Til slutt måtte han dra frem legitimasjonen sin.

Han har også hatt problemer ved jobbsøknader. Folk tror at han er utlending og vil ikke ta ham inn på intervju, til tross for et norsk etternavn. Eller så er de redd for at han skal bli en dårlig representant for firmaet utad, siden han ikke tas seriøst pga navnet. 

Så nei, jeg vil ikke anbefale noen i Norge å gi sønnen sin navnet Attila.

Anonymkode: 926f8...1a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (3 timer siden):

Enig.

Atle er den norrøne versjonen av Attila.

Nja, det norrøne navnet var vel Atli? I hvert fall på (moderne) normert norrønt.

Atle, Asle og sikkert flere varianter er brukt i moderne norsk med opprinnelse i det norrøne navnet.

Opprinnelig er navnet kanskje fra gotisk, som skal ha blitt brukt i Atles rike. Om kong Atle hadde et eget navn på hunisk er usikkert. Man vet nesten ingenting om det huniske språket. 

Vissnok skal ordet kogger (til piler) stamme fra hunisk, men jeg vet ikke om det stemmer

Anonymkode: b81f4...a3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hvis dere er ungarske (eller evt kommer fra andre land hvor navnet er vanlig, jeg vet kun om Ungarn), ellers er det… pretensiøst.

Anonymkode: 3b09e...e1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nja, det norrøne navnet var vel Atli? I hvert fall på (moderne) normert norrønt.

Atle, Asle og sikkert flere varianter er brukt i moderne norsk med opprinnelse i det norrøne navnet.

Opprinnelig er navnet kanskje fra gotisk, som skal ha blitt brukt i Atles rike. Om kong Atle hadde et eget navn på hunisk er usikkert. Man vet nesten ingenting om det huniske språket. 

Vissnok skal ordet kogger (til piler) stamme fra hunisk, men jeg vet ikke om det stemmer

Anonymkode: b81f4...a3d

I nordiske og tyske sagn kalles hunernes konge Attila - Atle eller Etzel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ok, men jeg ville i utgangspunktet tenkt at det var et jentenavn. 

Anonymkode: 5aa4a...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man gå så langt som å oppkalle et barn etter en barbar; hva er galt med mer etablerte og trygge navn som Gugu eller Zafor ...?

Anonymkode: d29f9...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Til TS - du må i så fall håpe på at han blir en tøffing. Eller at nors skole fortsetter å forfalle.

Jeg har tenkt det samme. 

TS

Anonymkode: f3283...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en med navnet. Han lever opp til sin historiske navnebror og ingen tør å mobbe han for navnet🙈

Anonymkode: b8c04...c37

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...