Gå til innhold

Nå skal FHI lage "forskning" som støtter påstanden deres om at munnbind ikke virker


Enda

Anbefalte innlegg

Det alle som anbefalte munnbind sa var at det hjelper lite mot smitte for den som bruker det, men reduserer faren for at syke smitter andre. Siden mange var syke uten symptomer måtte alle bruke det for at det skulle virke. Likevel skal FHI kun undersøke om det hjelper de som bruker det, og man må bare bruke det på fritiden, ikke hjemme eller på jobb.

Det eneste som vil være overraskende er om studien viser at det har noen særlig effekt når man bruker det slik de legger opp til. Den vil uansett ikke kunne brukes som argument mot obligatorisk munnbind under pandemier. De er forskere så de forstår dette, og likevel kaster de bort penger på det. Det virker direkte uærlig.

https://www.nrk.no/norge/fhi-skal-undersoke-effekten-av-munnbind-1.16293102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har de penger til, men daglig statistikk over covid og dødsfall måtte de stenge av budsjettmessige årsaker. Man tenker sitt.

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for sysselsettingens skyld og har ingen reel verdi lenger. 
Det har vært mange forskninger fra andre land som viser at munnbind ikke har noe for seg i denne sammenhengen. 
Dette kom jo tidlig frem, men når man har kjøpt inn millioner av dem så må det jo vise seg å ha en nytte og ikke bare være bortkastet bruk av penger. Investeringen må jo ha en avkastning og da må jo noe støtte det slik at de får inn penger på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folkehelseinstituttet skriver i beskrivelsen av studien at så vidt de vet, finnes det ikke tydelige resultater som viser at munnbind beskytter effektivt mot korona eller andre luftveisinfeksjoner. FHI vil nå prøve å få et endelig svar på dette gjennom en stor munnbindstudie."

 

Kan noen av de mange munnbind-tilhengerne her inne forklare meg hvorfor de har vært så skråsikre på at munnbind fungerer og har vært helt 100 % nødvendig? Når FHI her fastslår svart på hvitt at det ikke finnes tydelige resultater på dette? 

 

Endret av johnjohn
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det på Dagsrevyen i går og stusset litt over hvordan de skal klare å kunne bevise om munnbind har en effekt eller ei, siden ingen av deltakerne skal hverken testes for Corona eller andre luftveisinfeksjoner men kun svare på noen spørsmål i forkant og etterkant av undersøkelsen.

De lokker med at fem heldige deltagere kan vinne 5000 kroner, og det var det som fikk meg til å melde meg på for jeg var helt sikker på at jeg kom til å komme i den gruppen av 2500 mennesker som ikke trengte å bruke munnbind i 14 dager. Jeg fikk uheldigvis beskjed om at jeg skulle bruke munnbind ute i det offentlige rom de neste 14 dagene, og at jeg kunne hente meg en 50 pakning med gratis munnbind på nærmeste apotek.

Jeg hadde drukket et par øl og var litt brisen da jeg meldte meg på, og når jeg våknet i dag angret jeg på hele greia, men føler jeg må ta en for laget for at FHI endelig skal klare å finne ut om munnbind har en effekt.

Vi vet jo at munnbind ikke beskytter noe særlig for den som har det på seg, men at man beskytter andre hvis man bruker munnbind og er syk. Jeg kommer til å bruke munnbind på buss og butikker, men slipper å bruke det når jeg skal trene hvis jeg ikke trener tett på andre stod det i infoen jeg fikk.

Er det noen andre som er like tøffe og ønsker å ta en for fellesskapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (7 timer siden):

"Folkehelseinstituttet skriver i beskrivelsen av studien at så vidt de vet, finnes det ikke tydelige resultater som viser at munnbind beskytter effektivt mot korona eller andre luftveisinfeksjoner. FHI vil nå prøve å få et endelig svar på dette gjennom en stor munnbindstudie."

 

Kan noen av de mange munnbind-tilhengerne her inne forklare meg hvorfor de har vært så skråsikre på at munnbind fungerer og har vært helt 100 % nødvendig? Når FHI her fastslår svart på hvitt at det ikke finnes tydelige resultater på dette? 

 

Når noen hoster, og det kommer en fysisk hindring foran hostinga så kommer ikke dråpesmitten fram . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (6 timer siden):

Jeg så det på Dagsrevyen i går og stusset litt over hvordan de skal klare å kunne bevise om munnbind har en effekt eller ei, siden ingen av deltakerne skal hverken testes for Corona eller andre luftveisinfeksjoner men kun svare på noen spørsmål i forkant og etterkant av undersøkelsen.

De lokker med at fem heldige deltagere kan vinne 5000 kroner, og det var det som fikk meg til å melde meg på for jeg var helt sikker på at jeg kom til å komme i den gruppen av 2500 mennesker som ikke trengte å bruke munnbind i 14 dager. Jeg fikk uheldigvis beskjed om at jeg skulle bruke munnbind ute i det offentlige rom de neste 14 dagene, og at jeg kunne hente meg en 50 pakning med gratis munnbind på nærmeste apotek.

Jeg hadde drukket et par øl og var litt brisen da jeg meldte meg på, og når jeg våknet i dag angret jeg på hele greia, men føler jeg må ta en for laget for at FHI endelig skal klare å finne ut om munnbind har en effekt.

Vi vet jo at munnbind ikke beskytter noe særlig for den som har det på seg, men at man beskytter andre hvis man bruker munnbind og er syk. Jeg kommer til å bruke munnbind på buss og butikker, men slipper å bruke det når jeg skal trene hvis jeg ikke trener tett på andre stod det i infoen jeg fikk.

Er det noen andre som er like tøffe og ønsker å ta en for fellesskapet?

Er jo litt rart at de ikke skal teste om det funker å bruke det i situasjoner der folk faltisk er mer utsatt For smitte da, i hjemmet, på fest,  i barnehager, på sykehus. 
 

men poenget er vel å motbevise at det er noe vits å bruke det i situasjoner som på buss og sånn. Men det forteller jo ikke egentlig noe om munnbindets effekt i seg selv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, I Grosny said:

Når noen hoster, og det kommer en fysisk hindring foran hostinga så kommer ikke dråpesmitten fram . 

Det er litt snodig. Helt i begynnelsen av pandemien var de veldig opphengt i at alle måtte hoste i albuen. Likevel tror de ikke at det har noen hensikt å bruke et filter som er spesiallaget for å dekke hele munnen og nesa for å redusere smittespredning. Kognitiv dissonans er et interessant fenomen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tough cookie said:

Jeg så det på Dagsrevyen i går og stusset litt over hvordan de skal klare å kunne bevise om munnbind har en effekt eller ei, siden ingen av deltakerne skal hverken testes for Corona eller andre luftveisinfeksjoner men kun svare på noen spørsmål i forkant og etterkant av undersøkelsen.

De lokker med at fem heldige deltagere kan vinne 5000 kroner, og det var det som fikk meg til å melde meg på for jeg var helt sikker på at jeg kom til å komme i den gruppen av 2500 mennesker som ikke trengte å bruke munnbind i 14 dager. Jeg fikk uheldigvis beskjed om at jeg skulle bruke munnbind ute i det offentlige rom de neste 14 dagene, og at jeg kunne hente meg en 50 pakning med gratis munnbind på nærmeste apotek.

Jeg hadde drukket et par øl og var litt brisen da jeg meldte meg på, og når jeg våknet i dag angret jeg på hele greia, men føler jeg må ta en for laget for at FHI endelig skal klare å finne ut om munnbind har en effekt.

Vi vet jo at munnbind ikke beskytter noe særlig for den som har det på seg, men at man beskytter andre hvis man bruker munnbind og er syk. Jeg kommer til å bruke munnbind på buss og butikker, men slipper å bruke det når jeg skal trene hvis jeg ikke trener tett på andre stod det i infoen jeg fikk.

Er det noen andre som er like tøffe og ønsker å ta en for fellesskapet?

14 dager? Selvsagt vil de fleste ikke bli syke de neste 2 ukene. Dette høres ut som en scam der man forsøker selge deg healingkrystaller som skal beskytte deg mot sykdom de neste 2 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda skrev (9 timer siden):

Det er litt snodig. Helt i begynnelsen av pandemien var de veldig opphengt i at alle måtte hoste i albuen. Likevel tror de ikke at det har noen hensikt å bruke et filter som er spesiallaget for å dekke hele munnen og nesa for å redusere smittespredning. Kognitiv dissonans er et interessant fenomen.

Problemet med dette filteret, denne maska, er jo bivirkningene. Jeg mener det er åpenbart at den stopper en del dråpesmitte, men maska gir jo klamhet og ubehag og  gjør at det er fort gjort å klø seg i ansiktet, og da risikerer man jo smitteoverføring. 

Jeg tror det er vanskelig å forske på dette fordi folk oppfører seg forskjellig. Noen har f.eks. stålkontroll på at hånda ikke  skal opp i ansiktet, mens andre klør  seg når  det klør.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig FHI har oppfordret til å bruke munnbind, men jeg har ikke registrert at de har påstått at munnbind begrenser spredning av virus-smitte.

Har de ikke tvert imot sagt hele tiden at det er usikkert om munnbind hemmer smittespredning? Jeg har registrert politikere og leger som har påstått at munnbind reduserer spredning av virus-smitte, men Folkehelseinstituttet? 

Når har FHI påstått at vi må bruke munnbind fordi det reduserer spredning av smitte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (2 timer siden):

Det er mulig FHI har oppfordret til å bruke munnbind, men jeg har ikke registrert at de har påstått at munnbind begrenser spredning av virus-smitte.

Har de ikke tvert imot sagt hele tiden at det er usikkert om munnbind hemmer smittespredning? Jeg har registrert politikere og leger som har påstått at munnbind reduserer spredning av virus-smitte, men Folkehelseinstituttet? 

Når har FHI påstått at vi må bruke munnbind fordi det reduserer spredning av smitte?

Var du i koma i perioden 2020-2022? 

Til info: Munnbind var ikke bare anbefalt, det var påbudt.  

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Tøft. Tror de blir overrasket over resultatet jeg. Jeg kan gjerne bli en av de 5000 deltakerne som skal være med på forskningen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

johnjohn skrev (På 11.2.2023 den 10.57):

Kan noen av de mange munnbind-tilhengerne her inne forklare meg hvorfor de har vært så skråsikre på at munnbind fungerer og har vært helt 100 % nødvendig? Når FHI her fastslår svart på hvitt at det ikke finnes tydelige resultater på dette? 

 

For min egen del; Mest fordi jeg har hengt sammen med et sted mellom 100 og 1000 coronasmittede pasienter, i lukkede rom, med munnbind på, uten å bli syk, og har rundt 30-40 kollegaer som har bedrevet mye med det samme.

Mens den gangen jeg satt i under 20 minutter ved siden av et asymptomatisk coronasmittet familiemedlem fikk jeg min første og eneste positive test to dager senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (52 minutter siden):

Var du i koma i perioden 2020-2022? 

Til info: Munnbind var ikke bare anbefalt, det var påbudt.  

Mener du å ha registrert at FHI har sagt at munnbindpåbud generelt i befolkningen er effektivt for å hindre overføring av virus? Det tviler jeg sterkt på.

Politikere har påstått at munnbind hindrer smittespredning. Journalister har definitivt påstått det, både høyrøstet og lenge. Men ikke FHI, så langt jeg har greid å registrere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (18 minutter siden):

Mener du å ha registrert at FHI har sagt at munnbindpåbud generelt i befolkningen er effektivt for å hindre overføring av virus? Det tviler jeg sterkt på.

FHI støttet munnbindpåbudet og anbefalte bruk av munnbind. Merkelig at du i det hele tatt stiller spørsmål ved dette. Har du bare fortrengt hele perioden 2020-2022?  

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82WMl/snur-om-munnbind-dette-er-de-nye-raadene

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-snur-om-munnbind/72869703

Men de var riktignok skeptiske en kort stund i begynnelsen. Så det var nok noe press involvert ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, johnjohn said:

FHI støttet munnbindpåbudet og anbefalte bruk av munnbind. Merkelig at du i det hele tatt stiller spørsmål ved dette. Har du bare fortrengt hele perioden 2020-2022?  

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82WMl/snur-om-munnbind-dette-er-de-nye-raadene

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-snur-om-munnbind/72869703

Men de var riktignok skeptiske en kort stund i begynnelsen. Så det var nok noe press involvert ja.

Noen har laget en video med alle uttalelsene og motsigelsene. Munnbind var både ja og nei igjennom hele perioden. De var aldri helt enige med seg selv.

https://rumble.com/v1ef0qb-deres-egne-ord.html

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2023 at 10:57 AM, johnjohn said:

Kan noen av de mange munnbind-tilhengerne her inne forklare meg hvorfor de har vært så skråsikre på at munnbind fungerer og har vært helt 100 % nødvendig? Når FHI her fastslår svart på hvitt at det ikke finnes tydelige resultater på dette?

Det finnes en god del forskning på hvordan innføring av obligatorisk munnbindbruk har påvirket smitteutviklingen. Den tyder i all hovedsak på at det har en effekt der det blir overholdt. Du kan f.eks. søke opp artikler om face mask på nature.com for referanser. Det er imidlertid vanskelig å gjøre slike undersøkelser siden det er umulig å ha en kontrollgruppe. Man må sammenlikne med hvordan det har utviklet seg før, etter og andre steder. De som er sterkt imot munnbindbruk finner derfor alltid en grunn til å avfeie dem. Den kritiske evnen forsvinner likevel fort når de kommer til forskning som støtter deres syn, og derfor ender FHI opp med å gjøre som de gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gjette på hvem som er mest forutinntatt av ts og fhi når det gjelder virkning av munnbind så går jeg ikke for fhi for å si det sånn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, johnjohn said:

FHI støttet munnbindpåbudet og anbefalte bruk av munnbind. Merkelig at du i det hele tatt stiller spørsmål ved dette. Har du bare fortrengt hele perioden 2020-2022?  

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82WMl/snur-om-munnbind-dette-er-de-nye-raadene

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-snur-om-munnbind/72869703

Men de var riktignok skeptiske en kort stund i begynnelsen. Så det var nok noe press involvert ja.

Det var nok ikke bare NOE press involvert. Det var tydelig hele veien at de gikk motvillig med på det siden det var omtrent bare Norge og Sverige igjen i den vestlige verden som ikke anbefalte munnbindbruk. Heller ikke da det ble innført sa de at det virket eller at de støttet det, bare at "FHI er heller ikke prinsipielt imot et påbud om munnbind". De har altså bare føyet seg for å unngå åpen konflikt med myndighetene om et påbud de uansett ville innføre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...