Gå til innhold

Jeg blir så forbanna når voksne folk råkjører

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

...men denne personen har jo da foretatt ett av de nevnte valgene som er farlige. Det er fortsatt personen i mitt kjørefelt sin skyld, ikke "sinka" i det motsatte. 

Anonymkode: 1fe1b...d76

Men du får ikke gjort noe med denne personens valg. 

Sinka har også et ansvar og kan bli straffet.

Vegtrafikkloven:

"§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir jævlig forbanna over folk som er så jævla redde hver gang det er meldt snø. Og hver gang det snør. Folk som kjører i 50 i 80 sona er noen egoistiske idioter. Var på tur oppåver langs mjøsa på e6 i går mellom mjøsbrua og lillehammer. Helt fremst ligger det ett individ i 50 hele jævla veien. Håper du faktisk ser dette her inne så du kan reise til nærmeste trafikkstasjon og levere inn førerkortet ditt. Hilsen noget forbanna sjåfør i lilla bmw m550d som lå bak deg hele jævla veien til nærmeste forbikjøringsfelt. Er du så redd kan du være hjemme. Vil tro du hørte trailersjåføren som var førstemann bak deg tuta? Hørte det helt bak der jeg var. Ditt nek.

Anonymkode: 4a03e...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (18 timer siden):

Det var dagens utblåsing.

Flere som blir forbanna av dette? 

Generelt sett har vi alt for lave fartsgrenser i Norge. I de siste par årene har vi senket fartsgrensene markant.

Det betyr at i praksis har myndigheten mistet tillit til å sette fartsgrensene, for det gjøres ikke lenger fro trafikkøkonomiske og infrastrukturmessige årsaker, men for statistisk å tilfredstille et politisk luftslått. 

Så jeg kjører etter forholdene.  

Det betyr også at jeg gjør en sikkerhetsvurdering ved forbikjøringer, og vil typisk aldri kjøre forbi mindre enn  20 km/t fortere enn bilen jeg passerer. Alt annet er uforsvarlig.

I gamle dager var det lovpålagt å legge til rette for forbikjøring i trafikkreglene, dette er nå utvannet, så nå er det opp til den enkelte sjåfør å kjøre på en måte som gir tilfredstillende handlingsrom og sikkerhet. En bot er billigere en tapet av liv.  

Anonymkode: 17dcf...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (57 minutter siden):

Men du får ikke gjort noe med denne personens valg. 

Sinka har også et ansvar og kan bli straffet.

Vegtrafikkloven:

"§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Nei, jeg kan selvfølgelig ikke gjøre noe med andres valg, og nå var vel ikke det poenget? Poenget er hva en selv velger å foreta seg i trafikken.

En sinke, som i eksempelet kjører 60 i 80-sonen, holdes ikke ansvarlig for at idioten bak kjørte forbi på en smal, svingete vei og traff en annen bil i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg kan selvfølgelig ikke gjøre noe med andres valg, og nå var vel ikke det poenget? Poenget er hva en selv velger å foreta seg i trafikken.

En sinke, som i eksempelet kjører 60 i 80-sonen, holdes ikke ansvarlig for at idioten bak kjørte forbi på en smal, svingete vei og traff en annen bil i front.

En sinke er ansvarlig for å ikke hindre annen trafikk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

I gamle dager var det lovpålagt å legge til rette for forbikjøring i trafikkreglene, dette er nå utvannet, så nå er det opp til den enkelte sjåfør å kjøre på en måte som gir tilfredstillende handlingsrom og sikkerhet. En bot er billigere en tapet av liv.  

Dette er særlig interessant fordi det i skikkelig gamle dager fantes skilt ved fergekaier osv. av typen "slipp køen forbi", på møteplasser og slikt. I dag vil SVV ikke sette opp tilsvarende skilt, nettopp for å unngå å ansvarliggjøre dem som sinker trafikken. Det er et mer innfløkt tema enn man skulle tro.

Anonymkode: 48d77...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Generelt sett har vi alt for lave fartsgrenser i Norge. I de siste par årene har vi senket fartsgrensene markant.

Fartsgrensene har stort sett gått oppover her altså. Unntaket er miljøfartsgrensa på Ring 3 vinterstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 13.27):

Tja, hva med å roe seg ned og passe på din egen atferd istdf.? Jeg liker å kjøre i fartsgrensen og du aner ikke hvor mange som ligger under. Her ved E16 på Vestlandet, kåret til "Norges verste vei" og rutinemessig omtalt som "dødsveien" kjører folk langt under fartsgrensen. Enda verre er det med turister. Du treffer gjerne på en bobil som holder 40 i 80-sonen - med 1-2 km med sinte bilister bak seg.

Da er det greitt å kjøre forbi, og å gjøre det effektivt.

Men, mon tro, hvor mange sinte nisser som blinker på meg med langlysene fordi de aldri har kjørt forbi noen - og janteloven sier at da skal ikke noen andre gjøre det heller, og i hvert fall ikke kjøre forbi dem. Jada jada. Treffer de typisk på butikken en time senere, i det de ankommer parkeringsplassen som jeg holder på å forlate med handelen i posen. 

Dem som ligger betydelig over fartsgrensen får du ikke gjort noe med; i alle fall om du oppfører deg verre enn forseelsen er til å begynne med. Overlat det til politiet. Men husk også at norske fartsgrenser stort sett er pinefult lave. Det er situasjoner, særlig etter "nærpolitireformen" fra 2015, som avskaffet all politi i distriktet, der et mer effektivt tempo er på sin plass.

Anonymkode: 48d77...5f4

Blir like forbanna når folk kjører langt under fartsgrensen. Ikke minst bobilene som ofte har lang kø etter seg og ikke slipper forbi. Jeg kjører forbi når det kun er en bil å kjøre forbi og det er god sikt. 

Men å kjøre forbi i laaangt over 100 i 80 sone, kjøre forbi flere biler på en gang, eller kjøre forbi i svinger/der det er dårlig sikt. Det er aldri greit og da tenker jeg automatisk dårlig sjåfør og noen som tror de blir så tøff av å kjøre på den måten. Det er til å bli sint av. Når de risikerer andres liv fordi de må tøffe seg.

Paramount skrev (På 10.2.2023 den 13.45):

Folk råkjører sjelden, det er fartsgrensene som er alt for lave der naturlig hastighet er høyere enn fartsgrensen. Det er naturlig å kjøre i minst 100 når det er brei vei og rett fram. Fartsgrensen er ofte 80 enten det er sommer eller vinter, og enten det er rett fram eller en sving. Vi som kjører er ikke idioter, det er de som regulerer farten med skiltene.

Fartsgrense er for en grunn. Det er ikke alle veier i Norge som er like flott som motorveiene. Motorveier er flotte veier der fartsgrensen kan være høy. Noen veier er ikke lagd for å kjøre i langt over 100. Er det 80 så tenker jeg det er en grunn til at det ikke er mer. 

AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 13.47):

Nei. Det er ikke noe problem om folk kjører for fort. Det som er irriterende er folk som ikke kan blinke, eller de som ligger under fartsgrensen. 

Anonymkode: 26b51...515

Irriterende det også ja, men det er stort problem at folk kjører alt for fort også. Fordi det skaper dødsulykker. En som tøffer seg og kjører i langt over 100 som for eksempel kjører forbi andre. Så kommer det en bil imot og de krasjer. Med den høye farten. 

Eller kjører i over 100 og krasjer i fjellvegg eller havner i grøfta/kjører utfor. 

Det ender sjelden bra eller hva?

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått det som jeg ville så hadde alle kjørt maks 70 km i timen. Det er behagelig og trygt å ligge der . Men tipper jeg blir nedstemt. 

Anonymkode: b5a6e...9f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Warrior skrev (21 timer siden):

Hva er egentlig poenget med det?

Både ungdommer som råkjører for de tror de blir så tøff av det og enda verre voksne over 30 år som burde vite bedre at det er ikke tøft i det hele tatt å kjøre laaaaaangt over fartsgrensen. Er det virkelig hoved grunnen til at voksne folk gjør det også? At de tror det er tøft? Er det tøft å risikere andre menneskers liv i trafikken? Nei!

Er det fordi de har det så forbanna travelt? Så kjør tidligere. Verre er det ikke.

Ja jeg har kjørt for fort jeg også. Det er fort gjort å havne litt over grensa og har fått en del bøter. Kjørte fortest i 20 åra, men nå er jeg over 30 år og har skjerpet meg. Holder fartsgrensen så godt jeg kan. Jeg har ingen grunn til å tøffe meg i trafikken og selv når jeg var i 20 åra så kjørte jeg ikke veldig langt over fartsgrensa. Har aldri fått prikker selv om jeg har fått noen bøter.

I dag også lå jeg og bilene foran meg i fartsgrensen og fartsgrensen var høy. Så kommer minst to stykker å kjører forbi 2 biler om gangen. Råkjører langt over grensa. Hadde det kommet bil i mot så tørr jeg ikke tenke hvordan det hadde endt. Jeg blir så forbanna hver gang at jeg får lyst å stoppe de og spør hva faen de holder på med.

Enkelte må skjerpe seg i trafikken. Det er ikke tøft i det hele tatt å råkjøre. Det som er tøft er å være god sjåfør og vite hva man gjør. Folk vet ikke hva de gjør når de råkjører, setter andre i fare og det gjør ikke folk til noe god sjåfør i det hele tatt. At voksne folk holder på sånn er bare irriterende, flaut og til å bli forbanna av.

Det var dagens utblåsing.

Nei men de som lusekjører er irriterende til tider ..særlig hvis de driver og bremser umotivert midt i lyskryss og gjør andre ting i trafikken en ikke kan forutse i tilegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bombasi said:

Men jeg blir ditto forbannet over de som ligger 10-20 under fartsgrensen, da det er de som skaper mest farlige situasjoner siden de tvinger all trafikk bak til å kjøre forbi. 

Da ringer du politiet (på handsfree!) og sier du mistenker en fyllekjører foran deg. Sleng på noe om at vedkommende vingler ;)

Anonymkode: 39e89...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det vi definerer som råkjøring her? Hadde du spurt moren min ville hun sagt alt over 5 km/t over fartsgrensen.

Jeg selv mener man kan ligger 5-10 over uten problem, mens 85 i en 60 sone er galskap.

Anonymkode: 60a28...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (På 9.2.2023 den 20.22):

Jeg syns det er mye verre med de som sitter og taster på mobilen når de kjører enn de som kjører over fartsgrensen.

Det gjorde eksen min. Jeg ble veldig irritert. Og han syntes jeg overdramatiserte siden han var så god på å kjøre og dessuten kunne multitaske visstnok. Ikke som alle oss andre med andre ord.

Anonymkode: 6c2c4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det vi definerer som råkjøring her? Hadde du spurt moren min ville hun sagt alt over 5 km/t over fartsgrensen.

Jeg selv mener man kan ligger 5-10 over uten problem, mens 85 i en 60 sone er galskap.

Anonymkode: 60a28...f52

Med råkjøring mener jeg langt over fartsgrensa. Ikke bare 5-10 over. 85 i en 60 sone og 110 i en 80 sone er ikke greit. Ingen gode sjåfører råkjører så langt over bare for å tøffe seg eller fordi de er for sent ute. Da er man dårlig sjåfør og livsfarlig for andre i trafikken. Noe annet hvis det er snakk om å redde liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrensen for førerkort skulle vært 21 med mindre man bodde på sted med dårlig kollektivtrafikk. 

Anonymkode: 606e2...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2023 at 8:16 PM, Warrior said:

Nei

Anonymkode: 10e5b...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva du legger i "råkjøring". Hvis du er som mange jeg kjenner så er råkjøring alt som er litt over fartsgrensen. Jeg kjører bedre enn andre bilister, fordi jeg kjører etter forholdene. Det sier seg selv at fartsgrensene har tatt høyde for de som aldri burde vært på veien, så da kjører jeg over den på plasser hvor det er gode forhold (sikt, føre etc)

Anonymkode: f0e39...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 2.28):

Vet ikke hva du legger i "råkjøring". Hvis du er som mange jeg kjenner så er råkjøring alt som er litt over fartsgrensen. Jeg kjører bedre enn andre bilister, fordi jeg kjører etter forholdene. Det sier seg selv at fartsgrensene har tatt høyde for de som aldri burde vært på veien, så da kjører jeg over den på plasser hvor det er gode forhold (sikt, føre etc)

Anonymkode: f0e39...4f1

Jeg skrev litt lengre oppe hva jeg mener med råkjøring :) Nei mener ikke litt over fartsgrensen.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 14.04):

Ja, det er irriterende å havne bak noen som kjører saktere enn fartsgrensen, men da har man to valg:

1) Lene seg tilbake og tenke "jaja, dette gikk sakte, men får ikke gjort noe med det.

2) Foreta en SIKKER forbikjøring. Dette innebærer at en har god sikt og kan se at det ikke kommer noen i mot. Går ikke dette så må man velge nummer 1.

Noen idioter tror at det finnes to valg til, nemlig:

3) Ligge tett opp i bobilen, blinke, tute og hisse seg opp. Hissige mennesker bak rattet er farlige, og de er for opptatte av hvor hissige de er til å rekke å reagere hvis noe skjer.

4) Foreta en forbikjøring selv om man ikke kan se gjennom svingen, "bryte seg forbi" uten sikt eller med en bil i mot man håper man ikke treffer.

De eneste som som er en fare for trafikken i nevnte tilfelle er de som velger alternativ 3 eller 4. Det er de som skaper den farlige situasjonen, og det er de som er skyld i en eventuell ulykke.

Synes for øvrig sammenligningen en bruker over her hadde til bekledning passet bra for å illustrere hvor dumt det er å skylde på andre for sine egne idiotiske, og farlige, valg.

💯🙌🏻 Helt idiotisk med de som velger #4 i stede for å vente på en mulighet for #2. Det tar ofte ikke så lang tid. 

Anonymkode: de577...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...