Gå til innhold

Jeg blir så forbanna når voksne folk råkjører

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior

Hva er egentlig poenget med det?

Både ungdommer som råkjører for de tror de blir så tøff av det og enda verre voksne over 30 år som burde vite bedre at det er ikke tøft i det hele tatt å kjøre laaaaaangt over fartsgrensen. Er det virkelig hoved grunnen til at voksne folk gjør det også? At de tror det er tøft? Er det tøft å risikere andre menneskers liv i trafikken? Nei!

Er det fordi de har det så forbanna travelt? Så kjør tidligere. Verre er det ikke.

Ja jeg har kjørt for fort jeg også. Det er fort gjort å havne litt over grensa og har fått en del bøter. Kjørte fortest i 20 åra, men nå er jeg over 30 år og har skjerpet meg. Holder fartsgrensen så godt jeg kan. Jeg har ingen grunn til å tøffe meg i trafikken og selv når jeg var i 20 åra så kjørte jeg ikke veldig langt over fartsgrensa. Har aldri fått prikker selv om jeg har fått noen bøter.

I dag også lå jeg og bilene foran meg i fartsgrensen og fartsgrensen var høy. Så kommer minst to stykker å kjører forbi 2 biler om gangen. Råkjører langt over grensa. Hadde det kommet bil i mot så tørr jeg ikke tenke hvordan det hadde endt. Jeg blir så forbanna hver gang at jeg får lyst å stoppe de og spør hva faen de holder på med.

Enkelte må skjerpe seg i trafikken. Det er ikke tøft i det hele tatt å råkjøre. Det som er tøft er å være god sjåfør og vite hva man gjør. Folk vet ikke hva de gjør når de råkjører, setter andre i fare og det gjør ikke folk til noe god sjåfør i det hele tatt. At voksne folk holder på sånn er bare irriterende, flaut og til å bli forbanna av.

Det var dagens utblåsing.

Flere som blir forbanna av dette? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Brukar0

Jeg syns det er mye verre med de som sitter og taster på mobilen når de kjører enn de som kjører over fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg er at DU kan ta farlige avgjørelser når du blir så engstelig. Å stoppe de å spørre hva f de holder på meg brått og plutselig i sinne og redsel er kjempefarlig. 

Du har fått fortsetter. Du har vært ung. Da forstår du dem. Og siden du nå er mer voksen så forstår du også hvorfor å snakke til eller stoppe dem er politiet sin jobb. Ingen andre. 

Jeg tok feil avgjørelse i en rundkjøring for noen år tilbake og en fyr prøvde å kjøre på meg med vilje, men jeg kom unna sammenstøtet og stoppet. Han hoppet rasende ut av bilen glødende av sinne. Hensikten ifølge ham selv var å kjøre på meg for å bevise hvor ille det kunne gå hvis noen gjorde feilen jeg hadde gjort. (Det kan tydeligvis gå svært ille siden sinnsyke mennesker da vil kjøre deg ned i sinne...).

Sånne holdninger i trafikken er livsfarlige. 

Anonymkode: 848e9...3b9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Anonym Brukar0 skrev (25 minutter siden):

Jeg syns det er mye verre med de som sitter og taster på mobilen når de kjører enn de som kjører over fartsgrensen.

Ja det er verre enn det å kjøre litt over grensen men når folk kjører laaaangt over 100 og kjører forbi 2 eller flere biler så er det livsfarlig hvis det kommer biler imot. Da er det like ille som å sitte med mobilen når man kjører.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det som skremmer meg er at DU kan ta farlige avgjørelser når du blir så engstelig. Å stoppe de å spørre hva f de holder på meg brått og plutselig i sinne og redsel er kjempefarlig. 

Du har fått fortsetter. Du har vært ung. Da forstår du dem. Og siden du nå er mer voksen så forstår du også hvorfor å snakke til eller stoppe dem er politiet sin jobb. Ingen andre. 

Jeg tok feil avgjørelse i en rundkjøring for noen år tilbake og en fyr prøvde å kjøre på meg med vilje, men jeg kom unna sammenstøtet og stoppet. Han hoppet rasende ut av bilen glødende av sinne. Hensikten ifølge ham selv var å kjøre på meg for å bevise hvor ille det kunne gå hvis noen gjorde feilen jeg hadde gjort. (Det kan tydeligvis gå svært ille siden sinnsyke mennesker da vil kjøre deg ned i sinne...).

Sånne holdninger i trafikken er livsfarlige. 

Anonymkode: 848e9...3b9

Blir ikke engstelig, bare sint fordi folk setter andres liv i fare når de velger å kjøre langt over grensen og forbi flere biler. 

Jeg har aldri stoppet noen for jeg vet det også er farlig for trafikken. Jeg vil ikke være skyld i noe ulykke fordi om de som velger å råkjøre vil risikere å bli skyld i ulykker. Hadde aldri gjort det selv om jeg der og da i sinne tenker at jeg får lyst å stoppe de.

Nei jeg tar bilnummer og kontakter politiet hvis jeg ser noe livsfarlig kjøring. Blir bare så sint for at folk kan holde på med sånn kjøring og tro det er tøft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterte meg i dag over folk som ikke tenker lengre enn seg selv. Var total trafikkork da jeg skulle hjem fra jobb i dag, og det var stillestående kø etter et lyskryss. Men straks det blir grønt, så er det noen tullinger som kjører, for så å bli stående i nevnte stillestående kø, midt i krysset. Så de sperret jo for alle andre som skulle krysse andre veien, inkludert flere busser og et utrykningskjøretøy.

Anonymkode: 79781...0f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du med råkjøring mener idiotkjøring der man setter andres liv i stor fare  (forbikjøring i sving og over bakketopp) så er jeg enig. Det virker som noen tror de kjører på PlayStation og har 2 bonus liv... 

Om du mener det å kjøre effektivt, gjerne med effektive forbikjøringer, så er jeg ikke enig. Jeg er så asosial at jeg ofte kjører over fartsgrensen og forbi, tar alle lukene jeg kan finne i rundkjøringer. Ganske enkelt fordi jeg elsker å kjøre bil, og er langt over gjennomsnittet flink til å kjøre bil 😆🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva du mener med råkjøring.  Men 10 - 20 over er vel helt vanlig,  det er en sikkerhetsmargin i speedometeret også.

Jeg reagerer mest på folk som kjører under fartsgrensen da spesielt disse som kjører 50 - 60  i 80 - sonen. Og folk som bryter vikeplikten, særlig i rundkjøringer. 

Jeg har ingen fartsbøter selv. Kanskje født med gullhår i rassen 😉🙃

Anonymkode: 91a0f...be2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mener med råkjøring.  Men 10 - 20 over er vel helt vanlig,  det er en sikkerhetsmargin i speedometeret også.

Jeg reagerer mest på folk som kjører under fartsgrensen da spesielt disse som kjører 50 - 60  i 80 - sonen. Og folk som bryter vikeplikten, særlig i rundkjøringer. 

Jeg har ingen fartsbøter selv. Kanskje født med gullhår i rassen 😉🙃

Anonymkode: 91a0f...be2

Ja plagsomt når folk kjører langt under fartsgrensen også. 

Folk som bryter vikeplikten er farlig i trafikken de og. Ikke minst de som både råkjører og bryter vikeplikten samtidig😡

Råkjøring mener jeg de som kjører alt for fort i forhold til fartsgrensa. Gjerne langt over 100 i 80 sonen for eksempel.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å roe seg ned og passe på din egen atferd istdf.? Jeg liker å kjøre i fartsgrensen og du aner ikke hvor mange som ligger under. Her ved E16 på Vestlandet, kåret til "Norges verste vei" og rutinemessig omtalt som "dødsveien" kjører folk langt under fartsgrensen. Enda verre er det med turister. Du treffer gjerne på en bobil som holder 40 i 80-sonen - med 1-2 km med sinte bilister bak seg.

Da er det greitt å kjøre forbi, og å gjøre det effektivt.

Men, mon tro, hvor mange sinte nisser som blinker på meg med langlysene fordi de aldri har kjørt forbi noen - og janteloven sier at da skal ikke noen andre gjøre det heller, og i hvert fall ikke kjøre forbi dem. Jada jada. Treffer de typisk på butikken en time senere, i det de ankommer parkeringsplassen som jeg holder på å forlate med handelen i posen. 

Dem som ligger betydelig over fartsgrensen får du ikke gjort noe med; i alle fall om du oppfører deg verre enn forseelsen er til å begynne med. Overlat det til politiet. Men husk også at norske fartsgrenser stort sett er pinefult lave. Det er situasjoner, særlig etter "nærpolitireformen" fra 2015, som avskaffet all politi i distriktet, der et mer effektivt tempo er på sin plass.

Anonymkode: 48d77...5f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også forbannet. Både av voksne og ungdommer. De setter sitt eget liv og andres liv på spill for å tøffe seg eller for å spare et par minutter. 

Men jeg blir ditto forbannet over de som ligger 10-20 under fartsgrensen, da det er de som skaper mest farlige situasjoner siden de tvinger all trafikk bak til å kjøre forbi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Jeg blir også forbannet. Både av voksne og ungdommer. De setter sitt eget liv og andres liv på spill for å tøffe seg eller for å spare et par minutter. 

Men jeg blir ditto forbannet over de som ligger 10-20 under fartsgrensen, da det er de som skaper mest farlige situasjoner siden de tvinger all trafikk bak til å kjøre forbi. 

Dette er bare bullshit.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (Akkurat nå):

Dette er bare bullshit.

Absolutt ikke. Hvor mange ganger ligger man ikke på landeveien bak en bobil i 60 i 80-sonen, som skaper fullstendig trafikkork bak seg, hvorav både stressede billister, vogntog, bil med campingvogn osv må begynne å "bryte seg" forbi i terreng med mye svinger, bakker osv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Warrior skrev (17 timer siden):

Både ungdommer som råkjører for de tror de blir så tøff av det og enda verre voksne over 30 år som burde vite bedre at det er ikke tøft i det hele tatt å kjøre laaaaaangt over fartsgrensen. Er det virkelig hoved grunnen til at voksne folk gjør det også? At de tror det er tøft? Er det tøft å risikere andre menneskers liv i trafikken? Nei!

Er det fordi de har det så forbanna travelt? Så kjør tidligere. Verre er det ikke.

Ja jeg har kjørt for fort jeg også. Det er fort gjort å havne litt over grensa og har fått en del bøter. Kjørte fortest i 20 åra, men nå er jeg over 30 år og har skjerpet meg. Holder fartsgrensen så godt jeg kan. Jeg har ingen grunn til å tøffe meg i trafikken og selv når jeg var i 20 åra så kjørte jeg ikke veldig langt over fartsgrensa. Har aldri fått prikker selv om jeg har fått noen bøter.

I dag også lå jeg og bilene foran meg i fartsgrensen og fartsgrensen var høy. Så kommer minst to stykker å kjører forbi 2 biler om gangen. Råkjører langt over grensa. Hadde det kommet bil i mot så tørr jeg ikke tenke hvordan det hadde endt. Jeg blir så forbanna hver gang at jeg får lyst å stoppe de og spør hva faen de holder på med.

Enkelte må skjerpe seg i trafikken. Det er ikke tøft i det hele tatt å råkjøre. Det som er tøft er å være god sjåfør og vite hva man gjør. Folk vet ikke hva de gjør når de råkjører, setter andre i fare og det gjør ikke folk til noe god sjåfør i det hele tatt. At voksne folk holder på sånn er bare irriterende, flaut og til å bli forbanna av.

Folk råkjører sjelden, det er fartsgrensene som er alt for lave der naturlig hastighet er høyere enn fartsgrensen. Det er naturlig å kjøre i minst 100 når det er brei vei og rett fram. Fartsgrensen er ofte 80 enten det er sommer eller vinter, og enten det er rett fram eller en sving. Vi som kjører er ikke idioter, det er de som regulerer farten med skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (17 timer siden):

Nei. Det er ikke noe problem om folk kjører for fort. Det som er irriterende er folk som ikke kan blinke, eller de som ligger under fartsgrensen. 

Anonymkode: 26b51...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (19 minutter siden):

Men jeg blir ditto forbannet over de som ligger 10-20 under fartsgrensen, da det er de som skaper mest farlige situasjoner siden de tvinger all trafikk bak til å kjøre forbi

Ja, dette er jo påvist. 

Anonymkode: 26b51...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (16 minutter siden):

Absolutt ikke. Hvor mange ganger ligger man ikke på landeveien bak en bobil i 60 i 80-sonen, som skaper fullstendig trafikkork bak seg, hvorav både stressede billister, vogntog, bil med campingvogn osv må begynne å "bryte seg" forbi i terreng med mye svinger, bakker osv.

Ja, det er irriterende å havne bak noen som kjører saktere enn fartsgrensen, men da har man to valg:

1) Lene seg tilbake og tenke "jaja, dette gikk sakte, men får ikke gjort noe med det.

2) Foreta en SIKKER forbikjøring. Dette innebærer at en har god sikt og kan se at det ikke kommer noen i mot. Går ikke dette så må man velge nummer 1.

Noen idioter tror at det finnes to valg til, nemlig:

3) Ligge tett opp i bobilen, blinke, tute og hisse seg opp. Hissige mennesker bak rattet er farlige, og de er for opptatte av hvor hissige de er til å rekke å reagere hvis noe skjer.

4) Foreta en forbikjøring selv om man ikke kan se gjennom svingen, "bryte seg forbi" uten sikt eller med en bil i mot man håper man ikke treffer.

De eneste som som er en fare for trafikken i nevnte tilfelle er de som velger alternativ 3 eller 4. Det er de som skaper den farlige situasjonen, og det er de som er skyld i en eventuell ulykke.

Synes for øvrig sammenligningen en bruker over her hadde til bekledning passet bra for å illustrere hvor dumt det er å skylde på andre for sine egne idiotiske, og farlige, valg.

Anonymkode: 1fe1b...d76

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er irriterende å havne bak noen som kjører saktere enn fartsgrensen, men da har man to valg:

1) Lene seg tilbake og tenke "jaja, dette gikk sakte, men får ikke gjort noe med det.

2) Foreta en SIKKER forbikjøring. Dette innebærer at en har god sikt og kan se at det ikke kommer noen i mot. Går ikke dette så må man velge nummer 1.

3) Ligge tett opp i bobilen, blinke, tute og hisse seg opp. Hissige mennesker bak rattet er farlige, og de er for opptatte av hvor hissige de er til å rekke å reagere hvis noe skjer.

4) Foreta en forbikjøring selv om man ikke kan se gjennom svingen, "bryte seg forbi" uten sikt eller med en bil i mot man håper man ikke treffer.

De eneste som som er en fare for trafikken i nevnte tilfelle er de som velger alternativ 3 eller 4. Det er de som skaper den farlige situasjonen, og det er de som er skyld i en eventuell ulykke.

Synes for øvrig sammenligningen en bruker over her hadde til bekledning passet bra for å illustrere hvor dumt det er å skylde på andre for sine egne idiotiske, og farlige, valg.

Du glemmer et meget viktig alternativ i innlegget ditt: At det kommer en annen bil i mot i ditt kjørefelt som er blitt dritt lei av å ligge bak en sinke og til slutt tar sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men jeg skylder ikke på andre. Jeg tar mine egne valg og utfører mine egne handlinger basert på mine oppriktige konklusjoner om situasjonen. Men så snakker jeg ikke på vegne av meg selv. Jeg snakket på vegne av det generelle trafikkbildet. En bil som ligger i 60 i 80 sonen skaper et farlig trafikkbilde generelt, fordi FOLK skal forbi. Uansett om denne FOLK er et vogntog, personbil, meg, deg eller en bobil. 

Og for å si det slik, så betegner jeg meg selv som nr 2. Jeg tar ingen risikoer og utfører handlingen på min kappe. Så stråmannen om klær var bare tullete. Men til syvende og sist kjører jeg jo forbi jeg også. Fordi jeg må. Kan ikke ligge i 60 i 80 sonen når jeg skal kjøre 100 km til nærmeste sykehus. Hvem gjør det? Gjør du det? Gjør Reign det? Neppe. Ergo, dere kjører forbi. Og i ullent terreng så kan det ofte bli vanskelig, og er dere flere biler bak så havner dere alle i vanskelig situasjoner fordi det alltids finnes folk som 3 og 4 i ditt eksempel bak deg, foran deg eller i møte. Og nr 3 og 4 i slike situasjoner trenger ikke engang være såkalte "råkjørere" til vanlig engang.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (6 minutter siden):

Du glemmer et meget viktig alternativ i innlegget ditt: At det kommer en annen bil i mot i ditt kjørefelt som er blitt dritt lei av å ligge bak en sinke og til slutt tar sjanser.

...men denne personen har jo da foretatt ett av de nevnte valgene som er farlige. Det er fortsatt personen i mitt kjørefelt sin skyld, ikke "sinka" i det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 minutter siden):

Men jeg skylder ikke på andre. Jeg tar mine egne valg og utfører mine egne handlinger basert på mine oppriktige konklusjoner om situasjonen. Men så snakker jeg ikke på vegne av meg selv. Jeg snakket på vegne av det generelle trafikkbildet. En bil som ligger i 60 i 80 sonen skaper et farlig trafikkbilde generelt, fordi FOLK skal forbi. Uansett om denne FOLK er et vogntog, personbil, meg, deg eller en bobil. 

Og for å si det slik, så betegner jeg meg selv som nr 2. Jeg tar ingen risikoer og utfører handlingen på min kappe. Så stråmannen om klær var bare tullete. Men til syvende og sist kjører jeg jo forbi jeg også. Fordi jeg må. Kan ikke ligge i 60 i 80 sonen når jeg skal kjøre 100 km til nærmeste sykehus. Hvem gjør det? Gjør du det? Gjør Reign det? Neppe. Ergo, dere kjører forbi. Og i ullent terreng så kan det ofte bli vanskelig, og er dere flere biler bak så havner dere alle i vanskelig situasjoner fordi det alltids finnes folk som 3 og 4 i ditt eksempel bak deg, foran deg eller i møte. Og nr 3 og 4 i slike situasjoner trenger ikke engang være såkalte "råkjørere" til vanlig engang.

Uansett hvor mange ganger du vrir og vender på det, så er det bilen som foretar en farlig forbikjøring som er farlig i trafikkbildet. 

Jeg foretar aldri en forbikjøring uten å ha god nok sikt, nettopp fordi det er farlig. Da ligger jeg selvfølgelig bak sinka og kommer for sent til sykehuset. De aller fleste kjører da i god tid hvis de har noe de skal rekke, og du sparer ikke så mye på den forbikjøringen med mindre du ligger bak i en halv evighet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...