Gå til innhold

Når valpen har tatt noe den ikke skal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valpen er vant til at jeg sjekker tennene. Jeg gjør det hver dag og det går stort sett greit når den er rolig. Når den er mer våken og aktiv kan den tolke det som at vi skal lekeslåss. Men noen fanger blir det vanskelige situasjoner. Når valpen har tatt noe som er farlig for den å spise. Den løper triumferende av gårde og har ingen planer om å la meg få tak i det den har. Om jeg har en annen leke eller godbit og vil bytte er ikke så interessant. Noen ganger lar valpen meg åpne munnen og ta ut. Men i går «tok den meg» på en måte den ikke har gjort før. Rykket frem og bet. Jeg blir usikker på hvordan jeg skal håndtere det fordi jeg vil respektere den samtidig som jeg trenger at den lar jeg fjerne hvis den får tak i noe farlig. Ellers så forsvarer den aldri sine egne leker eller mat. 

Anonymkode: 29d99...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å ta ting fra valpen.

Lær valpen trade-game (Google). 

Du kan også lære valpen en verdifull "slipp/trade" ved bruk av lek. Når valpen ikke har noe som helst, rop "trade/søk/slipp" og løp vekk (oppfordre den til å løpe etter deg), også slenger du noen godbiter på gulvet. Gjør det gøy og spennende, og gjenta leken flere ganger den første dagen. Den bør lære seg leken ganske kjapt. Når du ser at den reagerer det øyeblikket du roper ut kommandoen, kan du begynne å gi den en leke før du roper kommandoen, løper vekk og strør godbiter på gulvet. Du vil garantert være mer spennende enn leken den har i munnen på dette tidspunktet. Ta leken etter at den har begynt å snappe opp godbitene på gulvet.

Legg vekk alt du ikke vil at den skal stjele. Etter en periode hvor den aldri opplever at du tar ting ut av munnen på den, vil den også bli mer tolerant for det OM du plutselig må ta noe ut av munnen på han rimelig kjapt. 

Anonymkode: 78a86...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ab over. Lær inn byttelek. Når min tar noe den ikke skal spør jeg "skal vi bytte?" og går mot kjøkkenet, da slipper den det den har og spurter ut på kjøkkenet og setter seg ved godteskuffen. 

Anonymkode: 353e0...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sjekker tennene på mine valper (ikke hver dag, men ett par dager i uka) så gjør jeg det da de er våkne og aktive. Lager en lek ut av det ved at jeg løfter på leppa, tar en kikk og skryter høyt og hemningsløst. På den måten så blir tannsjekken en lek for hunden. 

Det samme om de stjeler ting de ikke får lov til å ha - Jeg skryter av valpen og forteller hvor flink den er til å finne ting også leker vi litt med tingen sammen eller bytter mot noe som er myyyye bedre. På den måten får jeg hunder som er superflinke til å sladre på seg selv om de stjeler noe. 😂

Når det kommer til mat eller andre spiselige ting så prøver jeg å være i forkant av valpen og lære de inn en "ikke rør"-kommando som KJAPT belønnes med noe de får av meg.

Endret av Svisle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier bruk byttelek. Også veldig bra å lære in kommando for slipp, både med leker og gjerne kjøttbein eller noe mer verdifult etterhvert. Da må du alltid ha noe kjempegodt å gi som belønning når hunden slipper, og gjerne gi tilbake det hunden slapp tilslutt også.

Jeg har en hund som ikke liker at vi tar fra henne kjøttbein. Men hun elsker apport, og henter å gir alt mulig til meg. Så istedenfor at jeg bøyer meg ned å tar noe, så ber jeg henne om hente og komme til meg med det. Men det er ikke noe vi har fått til på 20 treningsøkter, hun var erfaren og elsket apport lek/trening før jeg begynte å bruke det på verdifulle ting hun egentlig ville ha for seg selv.

Anonymkode: a80f4...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lært hunden kommandoer «bytte» og «spytt ut», hun får alltid godbit som bytte eller belønning. Jeg tar aldri fra hun det som hun har tatt, men venter til det blir levert - hun skal komme til meg. Anbefaler at du ikke leker med draleker, da noen hunder blir trigget av at du tar i enden på det som den har i munnen.

Anonymkode: 33eb7...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...