Gå til innhold

Kontaktlærer som aldri svarer på viktige meldinger eller ringer tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor fort får dere svar fra kontaktlæreren til barnet ditt? 

jeg har sendt melding og ringt to ganger denne uka men ingen svar. 
vet lærern er på jobb og ikke syk. spørsmålet gjelder både lekser, og en situasjon som lærern er klar over, som har skjedd mellom mitt barn og et annet barn. 
 

har tidligere dette skoleåret sendt to andre meldinger som var viktige og handler om mistrivsel på skolen, dette har aldri blitt svart og selv etter å ha kommet i muntlig kontakt blitt svart på eller forsøkt å ordnet opp i. 
 

er dette fordi lærerne ikke skal bry seg med dette og bare overser eller er dette for dårlig av lærern?

hvor bør jeg henvende meg for å få hjelp?

Anonymkode: 9499d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke epost adressen hennes. Alt foregår inne på skole appen. Eller tlf hennes. Sikkert jobb tlf. 

Anonymkode: 9499d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til skolen og informer ledelsen om at du ikke får svar fra lærer. 
Be dem samtidig sette deg i kontakt med noen som kan hjelpe 

Anonymkode: ac5c6...f48

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal vi kontaktlærere bry oss om elevene og hvordan de har det på skolen. Jeg svarer nok i overkant raskt, for som regel svarer jeg innen en time etter jeg får melding (med mindre det er i undervisningstid). 

Man bør kunne forvente svar innen normal kontortid, tenker jeg. Men sender du melding klokka 21, kan du ikke forvente svar før dagen etter. 

Hvis kontaktlærer ikke svarer, ville jeg gått til ledelsen, rett og slett. F.eks en undervisningsinspektør, rektor eller lignende.

Vi har for øvrig også skoleapp, men epost står på skolens hjemmeside. Du har ikke prøvd å finne den der?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kommunal skole skal du nok finne e-post adressen hennes på kommunenes nettside. Slik er det i mange kommuner.

Men ta kontakt med ledelsen og si at du ikke får svar fra lærer om viktige ting.

Anonymkode: ae46a...a65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det på samme måte. Mistenker at den nye appen skolen bruker kanskje ikke helt fungerer. Det er vanskelig å få kontakt med skolen.

Anonymkode: d8a20...6e9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk i går beskjed om at en forelder hadde sendt meg melding i vårt digitale system. Altså personlig til meg, ikke til en annen felles som vi også har (varierer sikkert fra system til system). Men den har jeg aldri sett, og følgelig heller ikke svart på. Selv ikke da hun gjorde meg oppmerksom på det, og lette på riktig dato osv, var det noen melding å finne.

Det kan være noe sånt.

Ellers burde selvsagt kontaktlærer svare på henvendelser! Om ikke samme dag, så i løpet av neste dag tenker jeg da....

Anonymkode: 9e8bd...1bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Mitt barn går i 4. klasse og vi har hatt samme problemet helt siden 1. klasse. Helt umulig å få kontakt, med mindre man ringer gjentatte ganger på lærerens nummer. Nytter ikke å sende e-post, eller sende melding via appen. Får aldri noen tilbakemelding på noen ting. 

En annen ting er at vi heller aldri får tilbakemelding på lekser. Mener å huske at vi fikk det når jeg selv gikk på skolen, at leksene ble rettet av lærer og vi fikk tilbakemelding på hva vi må jobbe mer med. Her er det INGENTING. I teorien tror jeg faktisk barna kunne droppa lekser uten at lærer hadde merket det. Det er 0 tilbakemeldinger eller oppfølging.

Anonymkode: 2ae58...33c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring skolen og finn ut hvem som er avdelingsleder for trinnet ditt barn går på. Ta kontakt med vedkommende og legg fram problemet.

Om det er snakk om mistrivsel over tid er det ikke dumt å henvende seg til nivået over den enkelte lærer og få til et samarbeidsmøte. Hvis læreren er eneansvarlig for å ta tak i ting kan det skli lenge uten at noe skjer, og det er helt unødvendig. 

Ta kontakt med ledelse og be om det dere trenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Mitt barn går i 4. klasse og vi har hatt samme problemet helt siden 1. klasse. Helt umulig å få kontakt, med mindre man ringer gjentatte ganger på lærerens nummer. Nytter ikke å sende e-post, eller sende melding via appen. Får aldri noen tilbakemelding på noen ting. 

En annen ting er at vi heller aldri får tilbakemelding på lekser. Mener å huske at vi fikk det når jeg selv gikk på skolen, at leksene ble rettet av lærer og vi fikk tilbakemelding på hva vi må jobbe mer med. Her er det INGENTING. I teorien tror jeg faktisk barna kunne droppa lekser uten at lærer hadde merket det. Det er 0 tilbakemeldinger eller oppfølging.

Anonymkode: 2ae58...33c

Høres ut som samme skole omtrent❤️

Anonymkode: 9499d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det selv også.

Jeg skrev en melding hvor jeg spurte om meldingene mine kom frem, og etter det har det blitt bedre. 

Tror de er ganske utslitt av å jobbe med dagens utfordrende barn😔

Anonymkode: 72ff8...d83

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Opplevd det selv også.

Jeg skrev en melding hvor jeg spurte om meldingene mine kom frem, og etter det har det blitt bedre. 

Tror de er ganske utslitt av å jobbe med dagens utfordrende barn😔

Anonymkode: 72ff8...d83

Snakket med den andre foreldrene. De får alltid svar. Jeg og får svar om det handler om feks en gjenglemt jakke eller noe sånt. Kun sånt. 

Anonymkode: 9499d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jo lærere blir utbrent om alle foreldre skal sende meldinger om leksene, gjenglemte jakker og alle situasjoner som oppstår 🤷‍♀️

Kunne ikke falt meg inn å kontakte lærer så hyppig om denslags.

Om det gjelder vedvarende mobbing/vold osv - så tar man jo et ordentlig møte. 

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner jo lærere blir utbrent om alle foreldre skal sende meldinger om leksene, gjenglemte jakker og alle situasjoner som oppstår 🤷‍♀️

Kunne ikke falt meg inn å kontakte lærer så hyppig om denslags.

Om det gjelder vedvarende mobbing/vold osv - så tar man jo et ordentlig møte. 

Vi har hatt møter. Og. Ei. Sender ikke melding om gjenglemt jakker osv og hyppige ting. Var ment som et eksempel. Vi var i kontakt på mandag ang en sak som har blusset opp. Men når jeg skulle ta kontakt igjen for oppfølging som avtalt, så svarer ikke vedkomne. Selv etter jeg ringte dagen etter jeg sendte melding. Men får  dog melding om en annen elevs gjenglemt jakke. 

Anonymkode: 9499d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har hatt møter. Og. Ei. Sender ikke melding om gjenglemt jakker osv og hyppige ting. Var ment som et eksempel. Vi var i kontakt på mandag ang en sak som har blusset opp. Men når jeg skulle ta kontakt igjen for oppfølging som avtalt, så svarer ikke vedkomne. Selv etter jeg ringte dagen etter jeg sendte melding. Men får  dog melding om en annen elevs gjenglemt jakke. 

Anonymkode: 9499d...374

Ja, da skjønner jeg.

Men jeg tenker fortsatt det er innafor å trenge betenkningstid på vanskelige saker.

I dette tilfellet ville jeg heller tatt disse tingene opp i møter, og tatt et møte med rektor om du opplever læreren direkte unngår saken. 
 

Og fortsatt med orienteringen skriftlig om noe særskilt har skjedd, men det beste er vel at dere også snakker med foreldrene til den/de det gjelder?

Det er jo begrenset hva en enkelt lærer får løst. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta kontakt med rektor og minn de på hvor viktig skole- hjem kontakten er. Og at du forventer bedre kommunikasjon med kontakt lærer når du tar kontakt. 

Anonymkode: 34bea...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt kontakt to ganger på tre dager, og den ene gangen handlet det om lekser? Hvordan skal lærere rekke å gjøre alt annet om de skal svare på så mange meldinger hele tiden?

Når sendte du meldingen om den andre hendelsen? Den høres mer alvorlig ut. Du må regne med at det kan ta tid å få svar, for dagene er fulle og travle. Jeg antar det dreier seg om noe som har skjedd i skoletiden? Var det en melding som bare informerte, eller inneholdt den et spørsmål? Mange faktorer kan være med på å påvirke hvor lang tid det tar. Kanskje vil læreren få råd av avdelingensleder eller rektor først?

Anonymkode: 675ef...5c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får halvalvorlige hendelser, må jeg ofte sondere litt med kolleger/ledelse og da kan det ta lengre tid å få svar. Veldig ofte må vi også virkelig tenke over hva som blir sendt av gårde, for rett som det er blir det brukt mot oss. 

Men du skulle bare visst hvor mye meldinger vi får om alt mulig vi skal sjekke og fikse. Det med tanke på at jeg som kontaktlærer får avsatt 45 min i uka til disse henvendelsene…. Det henger ikke på greip. Og sinnsykt mange meldinger kommer mens vi har undervisning, om ting vi skal få beskjed om og fikse mens vi har undervisning! 
 

Foreldre har altså en så merkelig formening om at vi har en magisk pauseknapp på 25 elever, som gjør at vi på lik linje med resten av samfunnet foreldrene interakter med daglig er tilgjengelig for send og svar. Er et helt merkelig opplegg som bare blir verre og verre. 
 

Men du burde jo få svar altså. I løpet av de første virkedagene etter meldingen ble sendt. Men med  litt mer bakgrunnsinformasjon skjønner du kanskje mer hvorfor det glipper?

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for dårlig av læreren. Jeg er vant til at lærerne svarer omtrent samme dag, på de skolene mine barn har gått på. Både gjennom ulike apper og e-post.

Anonymkode: 6fe93...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...