AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er klar for å føde nesten når som helst. Gleder meg veldig, og er veldig spent. Men også nervøs. Vi bor et stykke unna familie og venner, men har blitt kjent med en del nye på det nye stedet. Siden jeg er ganske introvert gleder jeg meg til at det bare skal være meg og mannen og babyen etter fødsel en stund. Jeg kjenner meg selv og vet at jeg nok ikke ønsker så mye sosial kontakt etter en sånn påkjenning som en fødsel er. Når jeg er sliten har jeg veldig behov for å være alene. Men kona til en ny kamerat av mannen min er veldig pågående. De prøver selv å bli gravide og jeg føler at hun kun er interessert i gravidmagen min og babyen. Hun viser minimal interesse for å bli kjent med "meg" om det gir mening. Hun sier stadig at hun vil komme på besøk hele tida etter at babyen er født og nå maser hun også om å komme på sykehuset på besøk så fort babyen er født. Jeg kjenner at jeg får litt hetta. Jeg vil jo ikke være frekk og nekte henne, men jeg tror ikke jeg kommer til å ha overskudd eller lyst til å ha besøk av en person jeg knapt nok kjenner når jeg ligger på sykehuset sliten og ganske fysisk kjørt... Jeg har også sympati med at hun ønsker seg en baby selv, men er det mitt ansvar å sørge for at hun har en baby å holde? Kan jeg si at jeg ikke ønsker besøk den første måneden eller er det kjempefrekt? Kjenner at dette stresser meg mer enn hva jeg tenker er helt bra. Jeg har jo andre ting å tenke på akkurat nå.... Anonymkode: 35f64...72b 3 1
mereo Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Lokale sykehuset her har endret reglene etter korona, nå er det kun besteforeldre og søsken av den nyfødte som får komme på visit på sykehuset. Det du kan gjøre er å si at dere ønsker å finne deres nye hverdag og inviterer når dere føler at det passer. 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 mereo skrev (45 minutter siden): Lokale sykehuset her har endret reglene etter korona, nå er det kun besteforeldre og søsken av den nyfødte som får komme på visit på sykehuset. Det du kan gjøre er å si at dere ønsker å finne deres nye hverdag og inviterer når dere føler at det passer. Takk for svar. Jeg ønsker jo ikke å være avvisende. Vi vil jo ønske å ha sosial kontakt med folk igjen på et tidspunkt, så jeg vil ikke være ufin før det og så sitter vi der uten nettverk etterpå... Men jeg orker virkelig ikke tanken på å ha besøk hele tida etter fødsel. Jeg er sliten nå, før babyen kommer fordi jeg sover dårlig og tenker mye på fødsel etc... Men i utgangspunktet ønsker jeg nok at de første 2-4 ukene er tilgjengelige for meg, mann og baby til å komme til hektene og bare puste ut og slappe av litt. Anonymkode: 35f64...72b 1
seriousgirl Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Jeg forstår deg veldig godt ts, og tror nok jeg hadde vært helt lik selv:) Jeg synes det er helt innafor å si at du mest sannsynlig ikke orker besøk i starten grunnet formen etter fødsel. Forstår at det er vanskelig å gi den beskjeden, men det er jo veldig rart om hun/de ikke forstår det:) 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 seriousgirl skrev (1 minutt siden): Jeg forstår deg veldig godt ts, og tror nok jeg hadde vært helt lik selv:) Jeg synes det er helt innafor å si at du mest sannsynlig ikke orker besøk i starten grunnet formen etter fødsel. Forstår at det er vanskelig å gi den beskjeden, men det er jo veldig rart om hun/de ikke forstår det:) Takk, ja, jeg håper det. Jeg er nok litt people pleaser og syns det er vanskelig å si nei. Samtidig tenker jeg på egen mental helse og babyens immunforsvar som ikke nødvendigvis er så sterkt når den er helt nyfødt. Har lest at det kan være klokt for babyens skyld å vente til den er ca en måned med besøk og sånn... Anonymkode: 35f64...72b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Du kan heller si at dere vil si i fra når dere ønsker besøk, mtp at du ikke har født før og vil se an formen din først. Jeg hadde en helt vanlig fødsel, men var redusert de første dagene pga blodtapet. Brukte tid på å få melk og ungen hylte hele natta fordi den var sulten. Vi begge var utslitte, nå tok ikke sykehuset imot besøk men vi hadde nok ikke greid å hatt besøk heller. Nå kommer nestemann straks, og vi kommer nok til å avvente med besøk til vi kommer hjem denne gangen også. Med mindre jeg skulle være i superform, ha masse melk og en fornøyd baby, men da kan jeg likegreit reise hjem litt tidligere. Vi hadde mye besøk, særlig første uka. Helt ærlig husker jeg ikke så mye, jeg var sliten og ble trøtt av amminga. Synes amming var vanskelig den første tiden, så det var egentlig bare slitsomt å ha masse tilskuere mens hverken jeg eller ungen var 100% sikker på hva vi holdt på med. Samtidig tror jeg det hadde blitt langsomt å bare gå oss to og en baby i flere dager uten besøk. Så en mellomting hadde nok være mye bedre. Dere må nesten se ann etter fødsel, ingen vet hvordan det blir for dere. Noen spretter rett opp mens andre trenger lengre tid på å komme seg! Samtidig greit å avgrense besøkene, si at de kan komme kl 12 fordi dere får mer besøk på ettermiddagen, slik at de ikke blir på timesvis. Anonymkode: e7e2a...660 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan heller si at dere vil si i fra når dere ønsker besøk, mtp at du ikke har født før og vil se an formen din først. Jeg hadde en helt vanlig fødsel, men var redusert de første dagene pga blodtapet. Brukte tid på å få melk og ungen hylte hele natta fordi den var sulten. Vi begge var utslitte, nå tok ikke sykehuset imot besøk men vi hadde nok ikke greid å hatt besøk heller. Nå kommer nestemann straks, og vi kommer nok til å avvente med besøk til vi kommer hjem denne gangen også. Med mindre jeg skulle være i superform, ha masse melk og en fornøyd baby, men da kan jeg likegreit reise hjem litt tidligere. Vi hadde mye besøk, særlig første uka. Helt ærlig husker jeg ikke så mye, jeg var sliten og ble trøtt av amminga. Synes amming var vanskelig den første tiden, så det var egentlig bare slitsomt å ha masse tilskuere mens hverken jeg eller ungen var 100% sikker på hva vi holdt på med. Samtidig tror jeg det hadde blitt langsomt å bare gå oss to og en baby i flere dager uten besøk. Så en mellomting hadde nok være mye bedre. Dere må nesten se ann etter fødsel, ingen vet hvordan det blir for dere. Noen spretter rett opp mens andre trenger lengre tid på å komme seg! Samtidig greit å avgrense besøkene, si at de kan komme kl 12 fordi dere får mer besøk på ettermiddagen, slik at de ikke blir på timesvis. Anonymkode: e7e2a...660 Gode råd. Ja, jeg ønsker jo å bestemme hvem som kommer på besøk og når og hvor lenge. Men folk er rare og kan bli fornærma av så mangt. Jeg har jo noen venner jeg har lyst på besøk av, og denne damen er nok ikke en av dem, dessverre. Det er jo veldig intimt mye av det som skjer etter fødsel og jeg har ikke et så avslappet forhold til egen kropp at jeg er komfortabel med besøk av hvem som helst og så "slenge ut puppen" for å amme.... Anonymkode: 35f64...72b 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Du skal ikke ha besøk om du ikke ønsker det, iallefall ikke av folk du ikke har en relasjon til??? Merkelig dame. Her må du bare si at du setter pris på interessen og at du sier ifra når du ønsker besøk. Får litt creep-vibber av denne dama, spesielt når du sier hun er mer interessert i babyen enn i deg og ønsker komme på besøk på sykehuset (???!!!???). Jeg hadde nok satt henne laaaaangt nede på besøkslista, og evt godtatt en trilletur ilag som første møte. Anonymkode: ae9a8...03f 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for svar. Jeg ønsker jo ikke å være avvisende. Vi vil jo ønske å ha sosial kontakt med folk igjen på et tidspunkt, så jeg vil ikke være ufin før det og så sitter vi der uten nettverk etterpå... Men jeg orker virkelig ikke tanken på å ha besøk hele tida etter fødsel. Jeg er sliten nå, før babyen kommer fordi jeg sover dårlig og tenker mye på fødsel etc... Men i utgangspunktet ønsker jeg nok at de første 2-4 ukene er tilgjengelige for meg, mann og baby til å komme til hektene og bare puste ut og slappe av litt. Anonymkode: 35f64...72b Jeg trodde jeg ikke orket besøk etter fødsel. I 6 uker hadde jeg vært innlagt inn og ut av sykehuset med smerter, og ikke sovet. Jeg er lite sosial av meg. Når babyen ble født, ganske dramatisk, var det ingenting jeg kunne tenke meg mer. Da var jeg veldig glad for at jeg hadde «jattet med» på alle som sa de skulle komme på besøk, fremfor å ha sagt noe i forkant. Ingen kommer uanmeldt, og selv de som sier de vil komme, venter på invitasjon som oftest Poenget mitt er at du ikke vet hvordan du reagerer og hva du trenger etterpå. Anonymkode: b9504...93f 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skal ikke ha besøk om du ikke ønsker det, iallefall ikke av folk du ikke har en relasjon til??? Merkelig dame. Her må du bare si at du setter pris på interessen og at du sier ifra når du ønsker besøk. Får litt creep-vibber av denne dama, spesielt når du sier hun er mer interessert i babyen enn i deg og ønsker komme på besøk på sykehuset (???!!!???). Jeg hadde nok satt henne laaaaangt nede på besøkslista, og evt godtatt en trilletur ilag som første møte. Anonymkode: ae9a8...03f Takk! Det var godt å høre fra noen andre. Jeg syns hele situasjonen er forferdelig vanskelig. Og at hun nesten gjør "krav på" barnet mitt før det i det hele tatt er født... hun VIL sitte barnevakt, hun VIL kalles tante, etc etc... Anonymkode: 35f64...72b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Fødte sistemann under korona, og synes det var helt fantastisk med besøksforbud!!🙈 Men du kan jo si at sykehuset/pleierne fraråder besøk fordi dere må komme skikkelig igang med amming eller noe slikt, dersom du synes det er vanskelig å si nei direkte. Det gjorde jeg da jeg fikk nr 2 😇 Anonymkode: d4c8f...0d2 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Man er ikke lenger i dagevis på sykehus etter fødsel. Det er relativt mye opplegg man skal gjennom. Anonymkode: 6239f...be2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fødte sistemann under korona, og synes det var helt fantastisk med besøksforbud!!🙈 Men du kan jo si at sykehuset/pleierne fraråder besøk fordi dere må komme skikkelig igang med amming eller noe slikt, dersom du synes det er vanskelig å si nei direkte. Det gjorde jeg da jeg fikk nr 2 😇 Anonymkode: d4c8f...0d2 Godt tips! Men må kanskje være litt streng også? Hvis ikke er jeg redd hun vil komme på besøk hver dag og jeg har så utrolig lett for å la meg overkjøre... Anonymkode: 35f64...72b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt tips! Men må kanskje være litt streng også? Hvis ikke er jeg redd hun vil komme på besøk hver dag og jeg har så utrolig lett for å la meg overkjøre... Anonymkode: 35f64...72b Ja, og det kan jo hende at hun da står klar på trappa når dere kommer hjem.. Veldig merkelig dame, det er jo ikke normalt å ikke ha forståelse for slikt!😨 Hvordan hadde hun reagert om du sa det som det var, at du ikke orket besøk i starten? Hadde hun blitt skikkelig fornærma? Er helt lik deg her, takler ikke slike konfrontasjoner…. Vet så godt det bør være såre enkelt å si det som det er, så får de bli så sure de bare vil. Men slik er det ikke for meg, og forstår at det ikke er det for deg heller 🫣 Anonymkode: d4c8f...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 På mitt sykehus var det regler for at kun babyens søsken og besteforeldre kunne besøke barsel da niesen min ble født i 2014, fordi de ønsket ro. Man kunne selvsagt ta i mot alt mulig av besøk på "stua" da. Under pandemien fikk man ikke besøk på stua heller, hvert fall ikke da jeg fødte i desember 21. Vet at veldig mange jordmødre gikk ut og sa at de ønsket at dette med begrenset besøk på barsel skulle forlenges, fordi de så at det var positivt for de fødende også. Så jeg ville sagt det, at de ikke ønsker besøk på barsel. De første ukene hjemme ønsker dere ikke besøk siden det går mye RS virus, omgangssyke, vannkopper osv om dagen. Anonymkode: 74702...659 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 Kanskje du skifter mening etter fødselen, man vet aldri 🙂. Da jeg fødte, lå vi 4 dager på sykehus. Mannen jobbet vanlige dager dag 2 og 3. Jeg syns det var veldig kos med besøk. Ble jo lange dager, og ville vise frem vidunderet. Tøff og lang fødsel, som endte med drama, men jeg ble nesten ruset på lykke etterpå. Syns det var koselig med besøk da vi kom hjem også, men tok styring på det, slik at det bare var ett besøk hver dag. Alle var flinke til å ikke bli lenge, både på sykehuset og hjemme. Anonymkode: b78cf...e92 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 Jeg fødte i oktober, på Ahus, og der var det sterkt frarådet å få besøk. Ingen andre enn partner og barnets søsken fikk komme inn på selve avdelingen, så andre måtte man alternativt møte nede i fellesområdet til sykehuset. Det hang plakater på rommet om hvorfor man ikke burde forlate avdelingen under oppholdet... Så vi droppet alt av besøk. Anonymkode: 760bc...12a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 Besøk på sykehuset er enkelt, du sier bare at det ikke er lov men at du sender en melding når du er kommet hjem og klar for besøk. Blir hun fornermet over det vet du at dette ikke er ett vennskap dere skal pleie. Når du er klar for besøk kan du foreslå å gå en tur, da kan du gå hjem når du vil og har mere kontroll på varigheten. Anonymkode: 96557...0f4 2
Millimani Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 I dag er det slik at bare fedre, søsken og besteforeldre får besøke på sykehuset. Jeg er tante til to, født i 2015 og 2018, og fikk ikke lov å besøke på sykehuset. På vårt lokalsykehus har det hengt igjen etter svine-influensaen. Hun kjenner vel andre damer som har født før, og må ha erfaring med hva de har ønsket. Ro og hvile etter fødsel er en selvfølge.
mereo Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg ønsker jo ikke å være avvisende. Vi vil jo ønske å ha sosial kontakt med folk igjen på et tidspunkt, så jeg vil ikke være ufin før det og så sitter vi der uten nettverk etterpå... Men jeg orker virkelig ikke tanken på å ha besøk hele tida etter fødsel. Jeg er sliten nå, før babyen kommer fordi jeg sover dårlig og tenker mye på fødsel etc... Men i utgangspunktet ønsker jeg nok at de første 2-4 ukene er tilgjengelige for meg, mann og baby til å komme til hektene og bare puste ut og slappe av litt. Anonymkode: 35f64...72b Det er ikke å være ufin! Du skal ha det bra du også. I tillegg er det topp sesong på en del smitte, så bruk det som unnskyldning om du føler det gjør det hele bedre. Dama høres ut som om hun kan være i kategorien skal kreve å holde babyen din og ikke gi den fra seg eller skjønne at det er på tide å gå. Og det er bare rett og rimelig at dere får styre når dere skal ha besøk og hvor lenge. Blir det for mye når de faktisk kommer på besøk, ta med deg ungen på soverommet og si at dere må hvile. Endret 9. februar 2023 av mereo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå