Gå til innhold

Reagerer på omtale av barn her.


servitrise&suppe

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. 

Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? 

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjell på hvordan de omtaler barna i et innlegg her på KG og hvordan de snakker direkte til dem.

Anonymkode: 86c60...b78

  • Liker 32
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på det man tenker i sitt stille sinn og blåser ut i frustrasjon på KG, og det man faktisk tenker og mener om barnet.

Anonymkode: 92281...096

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må få lov å lufte ut frustrasjoner en plass. En plass hvor en ikke alltid må være så utrolig korrekt, å snakke/skrive med andakt og være pk hele tiden. Det er stor forskjell på å lufte frustrasjon anonymt på nett og hvordan en prater og er sammen med barna sine. 

Anonymkode: 2becb...d52

  • Liker 19
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kunstner vil jeg påpeke at jeg ville blitt fornærmet om noen sa mitt barn er kreativt når de mente krevende. Dette insinuerer og tilvenner jo bare til at kreativ vil bli et negativt ladet ord med tiden. 

Dessuten har også barn behov for å forstå ytterpunkter og forskjeller. 

Pedagogikk rettet mot barnehage har fokus på dette lære positive og negative følelser som glad sint. 

At fargen sort skiller seg fra hvit. 

At man kan være både slem og snill, det handler om handlinger og ikke personlighet. 

Anonymkode: 5f3ba...676

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker!

'Han er så kreativ, der han ligger på gulvet, hyler og gråter, og nekter å reise seg opp igjen, fordi han VIL se på tv fremfor å pusse tenner'... 

I noen situasjoner er bare enkelte ord mer dekkende enn andre. Noen ganger må det være ok å si at et barn er krevende eller frekk, ikke 'kreativ' og 'uredd'. Det er ikke like sjarmerende når man vrir alt negativt til noe positivt når Maximilian er 25 år.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forskjell på hvordan de omtaler barna i et innlegg her på KG og hvordan de snakker direkte til dem.

Anonymkode: 86c60...b78

Dette. 

Anonymkode: 32845...934

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sier jeg det direkte til barnet også. Det hat vært åpning for mange gode reflekterende samtaler mellom oss. 

Kan fint si: Du er jaggu krevende idag i en artig eller spørrende tone 

Dette kan barnet på 4 også si til meg, når hun feks må rydde opp puslespillet.  

Men har lagt merke til at det er barn helt opp i 4 til 5 klasse som faktisk ikke helt vet hva krevende er og hvordan det defineres. 

Anonymkode: 5f3ba...676

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si om seksåringer som legger seg ned og griner på langrennstur etter 300 meter da?

Hvilket positivt ladet ord?

Anonymkode: 1c3c0...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt. Klart man skal kunne blåse ut på KG. Ord som krevende, vanskelig etc er ikke veldig negative, hadde heller reagert om noen omtalte barn med skjellsord, banning etc.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? Alle mennesker har sitt.

Min mor er sutrete, jeg er sta, mannen min er frustrert, lillebror er opposisjonell.

Å være krevende er ikke det samme som å være kreativ! Altså, det er å dra det veldig langt. Det må være lov å føle at noe eller noen er krevende, utfordrende, slitsomt/-me, og faktisk ta det som det er. 

Anonymkode: 37428...cf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på krevende og kreativ da. Mitt barn på 6mnd som nekter å sove om dagen anser jeg krevende og ikke kreativ. Vi er i en krevende periode, ferdig snakka. Nå er mitt barn bare en baby, så der er det jo mer krevende perioder inni mellom. Feks ved tannutbrudd så kan jo baby vær vanskelig, krevende og mye sint/lei.. anser ikke det som en sykt kreativ periode i livet haha. Kreativ er jo noe helt annet enn krevende, kreativ vil jeg si er hvis de finner på ulike sprell, når dem utforsker forskjellige ting. Eller når dem tegner eller andre aktiviteter hvor barn kan være kreative. Det er bare min mening da, noen er mer kreative enn andre:) Jeg er dog ikke negativ mot barnet, det er jo bare perioder, men kan være sliten og oppgitt når jeg får snakket ut med andre om det som står på. 
 

helsesykepleieren vår omtaler også slike perioder som krevende, og at noen babyer er mer krevende enn andre feks.. 

Anonymkode: 4f943...5d8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Forskjell på hvordan de omtaler barna i et innlegg her på KG og hvordan de snakker direkte til dem.

Anonymkode: 86c60...b78

Men det er ikke vesentlig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du, når babyen min skrek mesteparten av døgnet og jeg sov 3 timer usammenhengende  i snitt i halvannet år, så beskrev jeg definitivt det barnet som krevende, ikke kreativt. 

Anonymkode: 858e7...dc0

Javel, men jeg opplevde det samme med ene babyen og har aldri kalt det krevende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og? Alle mennesker har sitt.

Min mor er sutrete, jeg er sta, mannen min er frustrert, lillebror er opposisjonell.

Å være krevende er ikke det samme som å være kreativ! Altså, det er å dra det veldig langt. Det må være lov å føle at noe eller noen er krevende, utfordrende, slitsomt/-me, og faktisk ta det som det er. 

Anonymkode: 37428...cf2

Jeg blir ikke forstått her 🙂

Ingen ser jo hva jeg mener, men tror at det handler om hva barn hører og om at de ikke krever noe fra deg. Klart de gjør det av forskjellige grunner, men at det da er du selv som ikke strekker til. Ta ansvar og ikke gi barna det uansett hvordan de er.

Og også et viktig poeng som ingen tar ( mulig at jeg er elendig på å forklare ting! ) er at din egen oppfatning og holdning kan forandre seg så du selv får nytte av det, ved å bruke andre ord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, servitrise&suppe said:

Javel, men jeg opplevde det samme med ene babyen og har aldri kalt det krevende. 

  

Av nysgjerrighet hvordan beskriver du babyer som skriker mer enn de sover? Jeg syns krevende er en god nøytral beskrivelse. 

Og om du ikke liker utrykket så er det uansett en million ganger bedre enn å måtte svare nei på "er han snill",som er utrykket veldig mange bruker på babyer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (43 minutter siden):

Men det er ikke vesentlig 🙂

Hva er poenget ditt da?

En baby som skriker døgnet rundt ER krevende og kan helt fint omtales slik.

Anonymkode: 86c60...b78

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier ett barn er krevende så er det krevende for meg. Barnet kan ha masse energi og mye fantasi men for meg er det krevende å håndtere. Ett barn som gråter mye har det kanskje vondt (mitt barn hadde medfødt migrene og gråt mye) og for meg er det krevende.

Anonymkode: 6e40e...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når jeg sier ett barn er krevende så er det krevende for meg. Barnet kan ha masse energi og mye fantasi men for meg er det krevende å håndtere. Ett barn som gråter mye har det kanskje vondt (mitt barn hadde medfødt migrene og gråt mye) og for meg er det krevende.

Anonymkode: 6e40e...4a7

Ja for deg er det krevende. Der sa du det. Og det er helt forståelig. Men ville du sagt til barnet at det var krevende som baby? Eller som ungdom eller voksen, at h*n var et krevende barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...